aeon flux

ready for the action now, danger boy?

zenei visszatekintő: 365 napja történt Zalaba_Ferenc
2009. április 30. 17:33:42

Kategória: zene 5 komment

Egy ideje gondolkodtam, hogy milyen alkalomból osszam meg veletek az alábbi szösszenetet, de - ahogy az lenni szokott - tegnap délután egy tökéletesen más jellegű probléma megoldása közben villant be a kézenfekvő megoldás: évforduló. Költői kérdés: Vajh véletlen egybeesés-e, hogy életed egyik legfontosabb zenekara 10 éves hiátus után a születésnapodon jelentette meg a soron következő nagylemezét?
Akit érdekel a válasz, bökjön a "tovább"-ra.

Bristol. Massive Attack. BLUE LINES, 1991. Megszületik a Bristol sound, vagy ahogy később nevezik, a trip-hop. Ez áll a lexikonokban. Valójában Dél-Angliában egy roppant izgalmas, addig sehol nem létező zenei műfaj első képviselői (Massive Attack, Portishead, Tricky) léptek ki a napvilágra, amely csupán kényszerűségből kapta a tűzkeresztségben a trip-hop nevet. Összességében nehéz átfogó, egzakt képet nyújtani a bristoli zenéről, mert a műfaji hibrid nem vizionálta önnön útirányát, végső célját, így a stílus sajátos karakterisztikái sem szilárdultak szabályokká. A különböző gyökerekkel és küldetéstudattal rendelkező zenekarok a zenei lehetőségek végtelen tárházából más hozzávalókkal és más arányos alkalmazásával hozták létre sajátos hangzásvilágukat.

A Portishead alapítói, Beth Gibbons, Geoff Barrow és Adrian Utley egy Bristol melletti városkától kölcsönözték az együttes nevét, majd néhány év leforgása alatt az irányzat legfontosabb képviselőivé váltak. Debütáló lemezükben (DUMMY, 1994) a Massive Attack kemény, lassan pulzáló basszusvonalait sötét, tört ütemekkel, thereminnel, valamint klasszikus hangfelvételekből, filmzenékből kölcsönzött hangmintákkal telítették. Utley érzékeny gitárjátéka, Barrow jéghideg harmóniái és Beth Gibbons hátborzongatóan gyönyörű hangja tökéletes egésszé gyúrták minden idők egyik legfontosabb korongját. A trió a 3 évvel későbbi folytatásban (PORTISHEAD, 1997) mélyebbre ásott az érzelmek síkságán, és egy sokkal deformáltabb, szemcsésebb anyaggal állt elő. A hangszerek mágnesszalagra rögzített, majd hangmintaként felhasznált szólamai, Beth kétségbeesett, eltorzított és idegőrlő regiszterei mind hozzájárultak egy klausztrofób, valószerűtlen, de újfent zavaróan tökéletes atmoszféra megteremtéséhez. Az ezredforduló környékén aztán a leköszönő zsánerrel együtt a tagok is szétszéledtek, hogy dédelgetett álmaikat valóra váltsák, és más jellegű munkákba temetkezhessenek. A zenekar eltűnt az éterben, és sokáig kétségessé vált, visszatér-e egyáltalán.

10 évvel később megerősítették a hírt, miszerint a Portishead újra nagylemezen dolgozik, 2008 áprilisának végén pedig a legszebb születésnapi ajándékot tőlük kaptam: hosszú évek várakozása után megjelent a THIRD. Le lehetne zárnom annyival a cikket, hogy lassan 2010 felé közeledve kijelentem, az egész évtizedben nem született ekkora remekmű, de valahogy mégis megpróbálom szavakba önteni, a hangjegyek miként hatolnak át a hús halandó börtönén, hogy aztán a törékeny emberi lélekből violinkulcsot hajtogatva tédre kényszerítsék a hallgatót.

A Portishead egyedi hangzása sok év távlatából is ugyanolyan érzékeny és kifinomult maradt, de már csak nyomokban emlékeztet a hajdani trip-hop gyökerekre. A korongra préselt, experimentális hatásokkal tűzdelt muzsika a korábbi melankóliát olyan komplex szentimentalizmussá formálja, mely ép ésszel már szinte feldolgozhatatlan. Elidegenítő hangminták, derékba tört ütemek, szerkesztetlenség és tudatosan okozott hibák szegélyezik a súlypontoktól mentes, sodródó matériát. A kaotikus elemek fölött uralkodó Utley és Barrows valahogy mégis összhangot teremt, így az 50 perc minden mozzanata úgy árad szét a zsigerekben, mint a medréből kiöntött, féktelen folyó. Beth Gibbons hangja érfalszaggatóan káprázatos, hajlításaiban egy kalitkában vergődő lélek hátborzongató segélykiáltásai öltenek alakot.

A Silence felütése némileg a klasszikus vonalat idézi, de a vonósok jéghideg hangjaira válaszoló furcsa elektronikus zajok már előrevetítik a háttérben felsejlő diszharmóniát, ami elhatárolja a lemez egészét a konvencionalitástól. A Hunter természetellenesen nyugodt, akusztikus gitárból felépülő dallamvonalát zokogó elektromos gitár és bántóan zakatoló harmónia töredezi. A klasszikus dalstruktúra teljes hiánya miatt nincsenek kapaszkodók, szabályok, minden csak esetleges. A fokozások nem érik el a tetőpontot, a megkezdett szólamok egyszerűen semmivé foszlanak. A Nylon Smile kattogó ütemeit és elnyújtott pendüléseit kísérő Beth hangja sem fordul katarzisba, csupán kifut egy pillanatra a hangszerek mögé, hogy lezárja a kompozíciót. A félbetört The Rip végig ugyanazzal az oszcilláló hangsorral operál, de félúton az esetlen akusztikus gitár helyébe karakteres billentyűharmónia tolakszik. Az erősödő szólam mégsem feszíti szét a kereteket, csupán visszapattanva átadja magát az enyészetnek.

A Plastic az egyik legizgalmasabb dal, amit valaha hallottam. A verze alatt egy jóformán definiálhatatlan, kerregő loop vándorol a hallgató körül, a lezáró dobsorozat ütéseinél hiányoznak a végrezonanciák, a refrén pedig végtelenített elektromos dallamfolyamból áll. A ritmusszekciót átszakító zenefolyam néhány pillanatra borzalmas, pusztító erőt sejttet, de aztán erőtlenül vergődik tovább. Ész-vesz-tő. Bár a lemez szerkezete már eddig számos kérdést felvet, a legszembeötlőbb mégis talán az, hogy milyen szerepet tölt be a nagyágyúkkal átölelt, jelentéktelen Deep Water? A levegővételnyi szünet vajon megkérdőjelezi a másik két dal jelenlétének, mondanivalójának fontosságát, vagy csupán meggátolja, hogy a duó összeölelkezve explicit csúcspontot rajzolhasson?

A We Carry On borzalmas, ellentmondást nem tűrő ütemképletét csupán a karcossá torzított elektromos gitár tudja maga alátemetni, míg a Machine Gun lövéseket imitáló indusztriális zakatolása mögül helyenként éteri hangokkal kikövezett sírás bukkan elő, hogy aztán a dal ijesztő, retrofuturisztikus szintetizátorfutamba fulladjon. Hasonló sorsra jut a csendes rezignáltsággal nyitó, epikus hosszúságú Small is, melyet aztán cselló rángat vissza az eredeti minimalizmusba. A hétköznapi zongorakísérettel színezett Magic Doors a szilánkosra tördelt ütemek ellenére is már némileg kiutat mutat az eddig tapasztalt, fojtogató klausztrofóbiából, de a definiálhatatlan érzéshullámokat mégis a Threads kísérteties, végtelenített hegedűhangja konvertálja egyetemes, szűnni nem akaró fájdalommá.

A látszati minimalizmuson túlnövő összetettség szétfutó szálai tehát végül egyetlen elemi érzelem fonalává sodródnak, melynek jelenléte sokkal fontosabb, mint azt az első pillanatban gondolnánk. Az emóciók őszintesége és értéke ugyanis elképzelhetetlen a bennük feloldott fájdalom nélkül, ám ezt nagyon ritkán vagyunk képesek és hajlandók elismerni. Az esetlenül bukdácsoló THIRD is olyan színtelen, céltalan, dimenziómentes szépséget közvetít, melynek már a puszta jelenléte is borzalmas fájdalmat ébreszt. Ezt pedig még a legördülő könnycseppek sem tudják kellően kompenzálni. Talán ebben áll a lemez zavarba ejtő tökéletessége.

Címkék

zene kritika portishead music album anniversary videoklip hallgatnivalo triphop albumkritika 10csillagos

A bejegyzés trackback címe:

https://aeonflux.blog.hu/api/trackback/id/tr244536582

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ismeretlen_27676 2009.04.30. 19:36:15

Ez a Bristol nevu Nyugat-Angliai szurke iparvaros fura hely lehet, mert feltunoen sok kulonleges es nagy hatasu zenet termelt ki magabol. Mar a Wild Bunch (Tricky es a MA tagjai is ott kezdtek) elott is, csak hogy megemlitsem a The Pop Group-ot es belole kulonosen az enekeset, az On-U Soundhoz igazolt Mark Stewart-ot (akivel maig ossze lehet helyi kocsmakban futni, csakugy, mint a szinten helybeli es On-U hirneves Gary Clail-lel), a reszben volt popgroup-osokbol alakult Rip Rig + Panic (ott kezdte az ipart Neneh Cherry :) vagy kesobb Roni Size-ekat. Lehet, a vizbe kevertek valamit. Nem tudom. De valami van ott. A Third-rol: a Deep Water kell oda. A We Carry On annyira felspanolja az embert, hogy a Deep Water picit megnyugtatja, de csak latszolag, mint ez azonnal kiderul mikor a Machine Gun berobban az ember agyaba. A Deep Water hamis biztonsagerzete meg hatasosabba teszi azt, amit a Machine Gun muvel az emberrel. ket olyan bandat tudok megnevezni, akiknek minden anyaga tokeletes. (a masik a The Beatles) Mellesleg a Third azon albumok egyike, ami nagyon jo hangcuccot kovetel. En is tobb, mint tiz eve tukon ultem, lesz-e uj album (megneztem, a blogomon az egyik leggyakoribb cimke is az, hogy "portishead" :)) de a hivatalos Last.fm-es meghallgathato valtozatot kikapcsoltam inkabb a minoseg miatt (es a korabban letoltottet is) es megvartam mig megjon a korong Angliabol. Megerte. (Az uj szamok meg valamennyire ismerosek voltak egyreszt az ATP koncertrol, aminek videoanyaga dvd-n is megvan masreszt a turne koncertfelveteleirol.) Ha erdekelnek Portishead bootlegek, koncertek es egyeb felvetelek, akar a BBC Third beharangozo "Portishead in Portishead" fellepes dvd minosegben, (de ha mar itt vagyunk van sok Massive Attack is, vagy felkeszulni a szigetre Tricky koncertek, na, az utobbiak brutalisak) akkor keress meg. Nehanyat feltoltogettem mar korabban es kesobb tobb helyen belefutottam linkekre rajuk, tehat lehet eljutott hozzad is par cucc. A 2005-os bristoli Massive+Phead kulonosen nepszeru feltoltes volt :) hehe, emlekszem a kilencvenes evek vegen mikor eloszor jutottam nethez hany orat basztam el modemes nettel mig raakadtam a To Kill A Dead Man-re es megint hanyat mire lejott (valami borzalmas minosegu mpeg de ugy orultem neki:), most meg szerencsere mar konnyu dolga van az embernek, fenn van youtube-on egy csomo mindennel egyutt :) Johetne a Portishead is vegre Magyarorszagra, de valami rendes helyre, nem fesztivalra. Amugy szep es remek iras a Third-rol. A tavalyi ev albuma, akarmit mond akarki (meg a Lee "Scratch" Perry es Adrian Sherwood altal elkovetett Mighty Upsettert is megelozi:) Meg ezek szerint boldog szuletesnapot, es uvoltesd a Third-ot! Tudom hosszu voltam. A Portishead-et hibaztatom. Tobb mondanivalom nincs, kerem kapcsolja ki.

n4nom4n · http://seygirfnuarb.deviantart.com/ 2009.05.01. 10:42:30

én is Tricky-re gyúrok Szigeten !

dracoo 2009.05.01. 12:32:35

Magyarul szülinapod van (volt)? Utólag is boldogat! ;)

Ismeretlen_108973 2009.05.01. 22:50:24

huh, na akkor kezdjük a reagálást. mint ahogy - remélem - az írásból is kiviláglik, a szerző - én :) - nem titkoltan RAJONG a bristoli zenéért (is). egyetlen apró utalásra beugranak olyan fagyos/izzó éjszakák, amikor a DUMMY, a PORTISHEAD, a BLUE LINES, vagy éppen a MEZZANINE forgott megállás nélkül a lejátszóban, és azon elmélkedtem, felnőttként milyen lesz ráeszmélni a világ fogaskerekeinek gördüléseire. bevallom, nem pont ilyesmikre számítottam, de a nosztalgia révén jóindulatúan átlényegülnek az akkori naiv gondolatfoszlányaim. neuromancer: tényleg, lehet, hogy a vízben van ott valami. :) de nem biztos. lehet, hogy a nyálas-nyúlós-vizes időjárás, a por, a szmog, a depressziót keltő szürkeség rángatja elő a zenészekből ezt a hangulatot, nem? ki kellene próbálni: venni egy elektromos gitárt, kiköltözni 2-3 évre, aztán világhírt szerezni. :) a machine head büntet, de beatlesről ne beszéljünk, mert róluk tényleg csak szuperlatívuszokban lehetne. annyiszor elméláztam már, hogy miért nem tudtak hibázni. miért nem tudtak? mert lennon kreatív zseni volt, mccartney pedig értő zseni, akik egymást vezették az úton a tökéletesség felé? koncertanyagok feltétlenül érdekelnének, de mégis az lenne az igazi, ha legalább bécsig eljönnének. de szerintem egy darabig nem fognak. a ma+ph-et csak a youtube-ról ismerem, de szerintem a glory box 260.000 megtekintéséből 60.000 az enyém. nem tehetek róla, a glory box számomra az egyik legszebb dal, amit valaha írtak. ez van. tudnál adni esetleg pár linket, vagy infót? a nevemre bökve ott az email. előre is köszönöm. köszi a dicséretet is. régóta porosodott az írás a "fiókban", és számomra is túl "kedves" volt, hogy csak úgy veszni hagyjam. remélem, a házigazda sem fog berágni, amiért a moziszezonban beékeltem egy kis zenét is. remélem. :) n4nom4n: tricky biztosan jó lesz, bár a KNOWLE WEST BOY amolyan közepesnek hatott. vannak rajta óriási megoldások, de nem egy MAXINQUAYE. emlékszem, a slownál azért a monitorra köptem az ásványvizet meglepetésemben (szeretem kylie-t, na). :) szigeten meglátjuk, csak jó legyen a hangosítás! dracoo: volt. de a cikkben nem ezt akartam hangsúlyozni, mert még engem sem nagyon érdekel, nem még mást. inkább csak egy apróbb adalék, hogy nem hiszek a véletlenekben. és nem tudom, kinek az érdeme, gondolom közös: de köszönöm, hogy főoldalra kerülhettem! :)

Ismeretlen_1068 2009.05.03. 10:12:55

valószínűleg eljutottam életemnek azon stádiumába, amikor már nem vagyok híve a változtatásoknak. a portisheadtől is azt a hangzást vártam, amit ők találtak fel, amit senki más nem volt képes átélni, de még adaptálni sem nagyon. természetesen a (zenei) zsenik soha nem érik be azzal, amit egyszer feltaláltak, újabb terülteket próbálnak felfedezni, tehát a baj nem velük van. és mégis, sokkal nagyobb örömömre szolgál, ha a boards of canada nem csobog ki a megszokott mederből, mint az, ha a portishead francia elektro felé tendál. ráadásul a silence kompromisszumot nem tűrő leállása számomra megbocsáthatatlan. ennek ellenére nagyon vártam: épp san franciscóban voltunk, mikor megjelent, s a golden gate-en való csatangolás előtt mindenképp meg kellett hallgatni. ez volt a hierachikus sorrend. :)

Az oldalon található tartalmak kizárólag
18 éven felülieknek ajánlottak.
A belinkelt video- és hanganyagok tartalmáért nem vállalunk felelősséget

Facebook

Beszélt

Filmes naplók

süti beállítások módosítása