Az amerikai mozik bevételei, 2009. február 13 - 15.
A csúcson
Három nyomós érv szolgált arra, hogy a hétvégén az amerikai ember moziba menjen: a pénteki nap 13-ára esett, szombat a szerelmesek napja volt, a hétfői munkaszüneti President's Day (de jó is, ha minden hónapra jut valami ilyen...) pedig jó alkalmat biztosított a vasárnap esti programra is. Nem csoda hát, hogy újfent bombasztikus számok születtek. A mezőnyt könnyedén verte a FRIDAY THE 13TH című horror-remake, de úgy, hogy ihaj. 40 millió dollár értékben váltottak jegyet a New Line produkciójára, amiből 19 millió az ominózus nyitónapra esett; ez utóbbi összeg egyúttal fedezte is az előállítási költséget. A HALLOWEEN tavaly előtti sikere után tehát ismét megnyilvánult, hogy a műfaj nagy alakjaira a mai közönség is nagyon kíváncsi, persze csak akkor, ha az elejétől fogva láthatják a gonosztevők pályafutását (hiszen a 10. Jason-film már 2002-ben került a mozikba, s csúnyán le is szerepelt). Új klasszikus persze nem születik, mert a kritikusok szerint nagyon keveset ér az új változat, azonban Michael Bay producert ez a faktor már nagyon régóta nem aggasztja. Ami azt illeti, a fickó közel olyan sikeres horrorok finanszírozásában, mint az akcióbombák levezénylésében (az idei A TÚLVILÁG SZÜLÖTTE is az ő nevéhez fűződik, például). S ha már más horrorok: a műfaj virágzik a 2009-es évben, mindezidáig 200 millió dollárt termelt a zsáner a stúdióknak, ami több mint figyelemreméltó. A PÉNTEK 13. reinkarnációja ugyan az év legjobb startjának birtokosa egyelőre, ám nagy valószínűséggel a százmillió dollárt nem fogja elérni, de hol baj ez, ha úgyis jönnek majd a folytatások?
További új bemutatók
Február 14-e megsegítette a Buena Vista első idei premierjét, az EGY BOLTKÓROS NAPLÓJÁt (Confessions of a Shopaholic). Jerry Bruckheimer, Bay régi cimborájának produkciója 15 millióval a 4. helyet foglalhatta el, s mindezzel elégedett lehet a forgalmazó, tekintve, hogy a jelek szerint megint csak egy nagyon gyenge valamit próbálnak lenyomni a nézők torkán. Több mint 90 újságíróból kevesebb mint 20 csikart ki magából valami pozitívat a mű kapcsán, s a Rotten Tomatoes kiemelt kritikusainál bizony csak 10%-ot érdemelt ki az ÁLLJON MEG A NÁSZMENET! rendezőjének filmje. Egy erősebb vetélytárs árnyékában nem valószínű, hogy ilyen bizonyítvánnyal túl sokáig húzza, de a 40 millió még nehézségek nélkül teljesíthető cél.
Azért pár hetente akad egy-két olyan film is, ami csalódást kelt. Így elsőre legalábbis A BŰN ÁRFOLYAMA (The International) 9 milliós nyitánya kevésnek tűnik, különösen az 50 milliós büdzsé láttán. Ez az eredmény ráadásul most csak a 7. helyhez volt elég, így a top 10-ben sok időt már nem is fog eltölteni a Sony terjesztése. Tetézi mindezt a vegyes kritikai fogadtatás, miszerint a néhány impozáns akciójelenetet és a festői helyszíneket aláássa az abszurd alapsztori. Hát ez valóban egy ígéretes előzmény sikertelen megvalósítását sejteti, de remélhetőleg az európai közönség majd menti a menthetőt, hiszen errefelé nem akadnak olyan konkurenciát jelentő filmek, mint a TAKEN. A BŰN ÁRFOLYAMA 30 milliónál többre nem számíthat, így Clive Owen részéről jó húzásnak bizonyult, hogy már egy hónap múlva leváltja Naomi Watts-ot Julia Roberts-re.
Korábbi filmek
Az elmúlt hetek bemutatói egytől-egyik remek három napot tudhatnak maguk mögött. Én a "hét BO-teljesítménye" díjat mindenképpen a TAKENnek adnám, hiszen a film mostani 19 milliója már a nyitóhétvégén is igazán korrekt eredmény lett volna. Erre fel Liam Neeson fénykard nélkül végez blockbusteri tarolást, mindössze 8%-ot csökkenve a harmadik héten. Hétfőn meg is lesz a 80 millió, így a majd' két méteres ír rövidesen csatlakozik a nem kevésbé kimagasló személyiség Clint Eastwoodhoz és az inkább vízszintesen kiterjedt Kevin James-hez az idei százmilliósok klubjába. Merthogy a PAUL BLART: MALL COP már javában a kilenc számjegyűek között tanyázik, ötödik hétvégéjén egyenesen felülmúlva az ezt megelőzőt. A vége még most is nehezen bemérhető.
A múlt heti bajnok NEM KELLESZ ELÉGGÉ ezúttal is kedvelt célpont volt a látogatók körében, így közel húszmilliót tett hozzá hét nap alatt gyűjtött 35 milliójához. A vígjáték előtt teljesen szabad az út, az elkövetkező hetek gyenge felhozatala jó szolgálatot tehet a százmillió elérésében. Jóformán megismételte múlt heti adatait a CORALINE ÉS A TITKOS AJTÓ. Az animációs alkotás tíz nap alatt 35 millió dollárt hozott a Focus Features-nek. Nyolcadik helyre csúszott vissza A RÓZSASZÍN PÁRDUC 2. Mostani 22 millióját az előrejelzések szerint már első három napján teljesítenie kellett volna. A GETTÓ MILLIOMOS ugyancsak ismételt, s most már kevesebb mint 15 milliós távlatban van a mostanság igen sokat emlegetett bevételi határ. A 10-es listát a PUSH zárja, húszmillió alatti összbevétellel.
A top 12 film együttesen 162 millió dollárt termett (38%-os javítás 2008 azonos víkendjéhez képest), így az ipar az év eddigi legtermékenyebb hétvégéjét ünnepelheti.
Ami jön
A jövő hét ideális lesz a szusszanásra, noha a MADEA GOES TO JAILtől 20-30 millió közötti nyitányra számíthatunk. Ha lesz meglepetés, azt a FIRED UP! című vígjáték okozza.
A Top 10
1. Friday the 13th ($40.6M/$40.6M)
2. He's Just Not That Into You ($19.5M/$55.0M)
3. Taken ($19.0M/$77.7M)
4. Confessions of a Shopaholic ($15.1M/$15.1M)
5. Coraline ($14.8M/$35.0M)
6. Paul Blart: Mall Cop ($11.0M/$109.8M)
7. The International ($9.3M/$9.3M)
8. The Pink Panther 2 ($8.5M/$21.8M)
9. Slumdog Millionaire ($7.3M/$86.7M)
10. Push ($6.9M/$19.3M)
updated: 2009. február 18. 14:47