Az amerikai mozik bevételei, 2009. február 6 - 8.
A csúcson
Attól még, hogy a múlt hétvégén rekordnézettséghez segítették kedvenc sportjuk döntőjét a képernyőn, az amerikai közönség nem feledkezett meg a mozikról sem, s igyekeztek pótolni előző vasárnapi mulasztásukat. Így esett meg, hogy 2009 második legmozgalmasabb víkendje kerekedett február első napjaiban, nem kevesebb mint 46%-os javítást eszközölve 2008 azonos három napjához képest (a top 12 filmet tekintve). A függetlensége megszűnése óta (kis túlzással) sikert sikerre halmozó New Line Cinema romantikus vígjátéka, a NEM KELLESZ ELÉGGÉ (He's Just Not That Into You) vezeti a sort, amiben az első 30 helyezett között egyetlen sincs, amely ne tudta volna teljesíteni az ezer dolláros mozinkénti átlagot. A sztárparádét kínáló mozi 27 millió dollárt gyűjtött össze három nap alatt, ami nagyon jó eredmény. A két órás mű a kritikusok szívét azonban még így a szerelmesek napja közeledtével sem bírta meglágyítani, mivel véleményük szerint a hosszúra nyúlt játékidő ellenére sem jut a szereplőkre elég idő ahhoz, hogy többek legyenek sztereotip karaktereknél. A 43%-os Rotten Tomatoes értékelés azonban így is jobb az utóbbi idők hasonszőrű próbálkozásainál, a nézőket pedig könnyű megnyerni. Ők tovább áramolnak: a szombatra eső Bálint nap kiváló második hétvégét ígér a százmillióra is eséllyel pályázó a NEM KELLESZ ELÉGGÉnek.
További új bemutatók
A sikerből kijutott egy valószínűtlen versenyzőnek is. A CORALINE ÉS A TITKOS AJTÓ (Coraline), felülmúlva a tízmillió környéki várakozásokat, a harmadik helyen nyitott 16 millió dollárral. Tette mindezt csupán 2300 moziból, a lista második legjobb, igen izmos átlagát produkálva. Henry Selick és Neil Gaiman stop motion animációs filmje megérdemelte a kitüntetett figyelmet: az újságírók szinte egyöntetűen lelkesednek a Focus Features bemutatójáért, a Rotten Tomatoes konszenzusa szerint a film "egyszerre lélegzetelállító vizualitásában és csodásan szórakoztató". Több se kell nekünk, ide vele! A tengerentúli embertársaink remélhetőleg, amúgy szinte biztosan jó sokáig sorban állnak majd még a filmet vetítő mozik előtt, így egy 60 milliót is könnyű szívvel megelőlegezhetünk a 35 millióból tető alá hozott produkciónak.
Ezután a listán A RÓZSASZÍN PÁRDUC 2-t (The Pink Panther 2) találjuk, s fellélegezhetünk: van igazság ezen a földön. Steve Martin (és az őt körülvevő, amúgy általában nagyon is remek szereplőtársak) csetlés-botlása 11,6 millió dollár értékben érdekelte másodjára a nézőket, ami 43%-os elmaradást jelent a 2006-os előzményhez viszonyítva. Nem is járt más sors a Sony próbálkozásának: a 13%-os RT-ítélet mögött többnyire a humortalanság áll, ami egy vígjátéknál nem éppen kedvező állapot. A legtöbben csak gyerekeknek ajánlják az újabb Clouseau-bevetést (hova jutottunk a Sellers-eredetitől?...), s a legjobb, ha mi is megfogadjuk az előttünk álló csütörtöktől a Washington City Paper munkatársának tanácsát: ne adjuk a pénzünket Steve Martinnak. A stúdió tehát az UNDERWORLD: A VÉRFARKASOK LÁZADÁSA után második idei folytatását is benézte: ez a hajsza 40 milliónál tovább nem fog tartani.
Hatodik lett nyitása alkalmával a PUSH című sci-fi. A 10 millió dolláros eredmény olyan, amilyennek látszik: semmilyen. A forgalmazó Summit Entertainment vigyázó szemeit amúgy még mindig nem vette le az ALKONYATról sem, ami 12. hetében is közel 1500 dollárt keresett minden vetítő moziban. A Chris Evans, Dakota Fanning, Camilla Belle és Djimon Hounsou szereplésével készült film viszont már második hetében sem lesz sokkal magasabb ponton e tekintetben. Vizuális effektjein felül nem sokat ajánl közönségének, ami elég ugyan az IMDb szavazóinak, de ahhoz nem, hogy ez 25 milliónál többet jelentsen a bevételekben.
Igen viszontagságos út után megérkezett a mozikba a FANBOYS. Érdemes elolvasni a film krónikáját, amiben akad újraírás, filmbojkott és Darth Weinstein is. A Weinstein Companynek be kell érnie a közepesnél gyengébb, vagyis a tőlük megszokottnál módfelett jobb eredménnyel, ami 3800 dolláros átlagot, azaz 170 ezer dollárt jelent.
Korábbi filmek
És most vissza az elejére. A múlt héten a TAKEN vitte a hátán a box office-t a megcélzott férfiközönség harmadik napi jelentős távolmaradása ellenére, ám aki akkor otthon maradt, most Liam Neesonnel szegődött. Akciófilmtől egészen egyedülálló módon kevesebb mint 20%-ot veszített a Fox mozija múlt heti bevételéből, ami az erős hétköznapi adatokkal együtt már 53 millió dollárhoz segítette Luc Besson produkcióját. Valószínűleg kevesen fogadtak a film kirobbanó sikerére, mint ahogy a PAUL BLART: MALL COP sem tűnt első pillantásra blockbusterinek: ennek ellenére a negyedik héten is tízmillió felett hoz ez a komédia, ami némileg vigasztalhatja a Sonyt, vagy éppen bosszanthatja, hogy az új helyett továbbra is a régit favorizálják a mozilátogatók. Kevin James a jövő héten már bőven százmillió felett őrzi a bevásárlóközpontok nyugalmát. Ezzel párhuzamosan a GRAN TORINO is folytatja útját egy rövid pihenő közbeiktatását követően. A múlt heti, 49%-os csökkenés után ötödik sebességbe kapcsolt Clint Eastwood filmje, s több mint múlt heti közönsége közel 90%-ával 120 millió fölé repítette a verdát. Neeson, Eastwood. Végre, akik megérdemlik.
Nyolcadik most a GETTÓ MILLIOMOS közel ugyanakkora bevétellel, mint egy hete. 77 millió dollárt költöttek már az amerikaiak Danny Boyle filmjére, s mire eléri a százmilliót, már mi is megcsodálhatjuk a hazai vásznakon az Oscar-esélyes művet. A tízes listát a két DreamWorks-bemutató zárja. A januári horrorok közül a HÍVATLAN VENDÉG rajtolt leggyengébben, ám az ismert okokból mégis a legjobb maradási erőt prezentálta. Ettől függetlenül a film csalódás, hiszen még a húszmilliót sem érte el tíz nap után. A sereghajtó a KUTYASZÁLLÓ című családi mozi, ami szép csendben válik igazi sikerfilmmé. Már 55 millió dollár került a kasszába, s még sosem vesztett többet előző hetének egyharmadánál.
Ami jön
Jövő héten a megszorításokon lesz a hangsúly: Clive Owen a bankok, Isla Fisher az eladásra kínált cipők, Jason Vorhees pedig a léhűtő fiatalok számát kívánja csökkenteni a maga eszközével.
A Top 10
1. He's Just Not That Into You ($27.8M/$27.8M)
2. Taken ($20.5M/$53.6M)
3. Coraline ($16.8M/$16.8M)
4. The Pink Panther 2 ($11.6M/$11.6M)
5. Paul Blart: Mall Cop ($10.9M/$96.9M)
6. Push ($10.1M/$10.1M)
7. Slumdog Millionaire ($7.2M/$77.2M)
8. Gran Torino ($7.2M/120.2M)
9. The Uninvited ($6.3M/$18.2M)
10. Hotel for Dogs ($5.7M/$55.1M)
updated: 2009. február 9. 23:18