2001 jó év volt. Messze több sikerfilm született, mint a korábbi esztendőkben - a tárgyalt évek közül csak 1997 termett többet -, s azóta sem sikerült még csak megközelíteni sem a 26 címet, s minden bizonnyal erre már nem is kerül sor. Hogy is kerülne. Az egész év az InterCom és a UIP versenyéről szólt, a 26 filmből mindössze kettő nem tőlük került ki (ezek történetesen magyar produkciók); a No. 1 az InterComé lett, azonban az első tízben a UIP 6:4 arányra verte a piacvezető forgalmazót, begyűjtve az ezüstöt, a bronzot és a negyedik helyet is. A mozik összetétele innen már egyre kevesebbet változik, a multiplex alapú berendezkedés lassan eléri mai, végleges formáját. 2001 elején még látogatható volt a fővárosi Átrium, amit a szomszédságába pakolt Mammut Budai Moziközpont - később Mammut mozi, ma Palace Mammut - a szakadék szélére lökött. Épülete a bezárás óta nem változott, a felirata még mindig olvasható. A Rózsadomb mozi is hiába kezdte el működését az előző évben, 2002-t már nem érte meg. A Cineplex Odeon név is megszűnt létezni, a Pólus Center mozija Pólus Mozivá lett, s majd 2002 közepén evolválódik tovább. Következzen tehát 2001 igen változatos első hat havának 13 blockbustere.
2001/1
A január a megszokottnál is több izgalmat tartogatott: minden hétre jutott film, ami több mint 200 ezer főt érdekelt. Akárcsak 2000-et, ezt a szezont is Bruce Willis és M. Night Shyamalan kettőse nyitotta meg. Az InterCom a HATODIK ÉRZÉK hétvégéjére időzítette A SEBEZHETETLENt is, itthon még inkább belesulykolva a közönségbe, hogy a mondvacsinált szuperhős története kvázi-folytatása a fergeteges sikerű kísértethistóriának. Az első hétvége tanúbizonysága szerint a nézők nagyon is így tekintettek a Samuel L. Jackson legkevésbé cool szerepét jegyző thrillerre: hét nap alatt a fővárosban 67 ezer jegy fogyott, ami vetekszik a HATODIK ÉRZÉK ilyetén eredményével. Az érezhető csalódottság, hogy Bruce ezúttal nem halott a végén, hanem csak a szokásos megmentő, gyors elpártolást indukált, így a félreértett filmkiválóság nagyon is sebezhető módon bukdácsolt lefelé a listán, míg végül 242 ezer nézőnél, vagyis éppen a rendező-színész páros előző munkájának felénél állapodott meg. S bizony az élről is hamar távoznia kellett: erre az InterCom egy másik bemutatója, a BLÖFF késztette. Guy Ritchie munkásságát a magyar moziba járó 1999-ben, A RAVASZ, AZ AGY ÉS KÉT FÜSTÖLGŐ PUSKACSŐvel ismerhette meg, s azon film a vártnál jobb eredménye (100 ezer feletti eladott jegy), no és a brit fenegyerekek sorát hollywoodi oldalról erősítő Brad Pitt emlékezetes jelenléte arra sarkallta a forgalmazót, hogy magasabb kópiaszámot biztosítson az újabb menetnek. Számításai újfent bejöttek: már az első héten közel 40 ezren jöttek és látták Budapesten, hogyan fogadnak a cigók a Csalagúton túl. A filmnek a jó szájhagyomány is kivételes segítséget nyújtott, hiszen heti változása éppen ellentettje volt A SEBEZHETETLENének: még egy hónap elteltével is közel 10 ezer hely volt foglalt a nézőtereken - csak a fővárosban. Röviden, aki arra tett, hogy Ritchie megduplázza előző rendezését, az nyert: a BLÖFFre országszerte 215 ezren ültek be, így a SPÍLER újévi premierjét minden bizonnyal nagy várakozások előzik meg a forgalmazó részéről. Azonban Bruce Willisre nem csak egy rakás faragatlan angol, hanem Nicolas Cage is rátelepedett: második helyen indított ugyanis a SEGÍTSÉG, APA LETTEM! A Kinowelt forgalmazta két órás szentimentális attak bőven százezer néző fölött végzett. Január 18-án az InterCom megháromszorozta az élvezeteket: ezúttal a korábbiaknál jóval piacképesebb műfajt hozott el a hazai vásznakra. A JÉG ÉS FÖLD KÖZÖTT izgalmas előzetese hatására 34 ezer kalandvágyó vette fel a kesztyűt első körben a fővárosban, hogy nekivágjon Robinnal és a Sátán kiszemelt arájával a K2-nek, s végül konstatálja: a világ 2. legmagasabb csúcsa tényleg szelesebb a Kékesnél. Mire e következtetés megszületett, az utolsó hógolyó is elplaccsant a hegylábnál, s mindenki jól meghalt Robin Tunney szép arcáért, a forgalmazó negyedik (az ŐSZ NEW YORKBAN csak a legérzelgősebb Gere-buddhistákat mozgatta meg) januári bemutatója is átkúszott a 200 ezres országos nézettségen, 75%-osra teljesítve az első hónapot. A nagy durranás azonban mégis csak ezután következett. A megrögzött, mindenre elszánt képregényfanatikusok, a Vinnie Jonesszal súlyosbított londoni alvilág és a Himalája embertelen hidege együtt sem érnek fel ahhoz, ha Robert De Niro az apósod. Greg Beckúrnak kijutott a jóból, a nézőknek pedig a nevetésből az APÁDRA ÜTÖK 100 perce alatt. A UIP első 2001-es premierje közel annyi embert érdekelt az első héten, mint A SEBEZHETETLEN, ám jóval tartósabb volt maradása. A második héten is messze vezette a budapesti listát, immáron százezer látogató felett, s még március közepén is öt számjegyet tett ki az érdeklődők száma. Végül 399 ezer fő fordult meg a nézőtereken, s csupán remélni tudjuk, hogy csak kevés hányaduk próbált meg macskát fejni a film megtekintése után, de az biztos, hogy De Nirot ennyien az 1983-ban vetített A KERESZTAPA II (634 ezer) óta nem látták a vásznon. A négy évvel később esedékes folytatás is az adott év egyik nagy sikere lesz, azonban az előzményhez nem tud felérni.
Február elsején megkezdődött a német szexvígjátékok rohama az ilyesfajta szórakozásra nagyon is vevő magyar agyak felé. A HANGYÁK A GATYÁBAN, Mikó István szerszám-szinkronjával mérsékelten kezdett, de hosszas erőfeszítések árán végül 173 ezren ülték be rá. A folytatás már kevesebb izgalmat fog okozni, de a női verzió első része még erre is rátesz majd egy lapáttal. Egy héttel később Tom Hanks vetődött partra egy távoli szigeten minden idők legzseniálisabb product placementjével megtámogatva, hogy azért mégse legyen olyan magányos. A kiváló színész kiváló alakítása a SZÁMKIVETETTben Észak-Amerikában a 2000-es év második legnézettebbje lett, nálunk viszont még arányosítva is kevesebben tudták csak meg, hogy a jégkorcsolyás fogászati beavatkozás és a kreált kötődés életet menthet. A 265 ezer fő, akik vállalkoztak Magyarországon a robinsoni megpróbáltatásokra, azért korántsem lebecsülendő szám, hiszen az éves 16. helyhez segítették a UIP bemutatóját. Egy hét múlva mindent elárasztott a Disney gyárának füstje, úgyhogy végre a kisebbek is elmehettek a mozikba, 2001-ben először. A 102 KISKUTYA szolgáltatott erre alkalmat, amiben Glenn Close mellett most Gérard Depardieu is bohócot csinált magából; ezt a családilag szórakozni vágyók már kevésbé tolerálták, úgyhogy az első részhez képest 46%-os elmaradással büntették a kutyaharapást szőrmével szerető Szörnyella újabb gonoszkodását. A 317 ezer eladott jegy azért egyáltalán nem rossz, ám most a harmadik helyett csak a 13. helyhez volt elég éves szinten.
A kutyakomédiát követően francia komédia vette át a mozik feletti (sebesség)kontrollt. Már az első epizód is felettébb sikeres volt házunk táján, ám a TAXI 2 még meg is megfejelte annak népszerűségét. A március elsején startolt, a különböző tévécsatornákon azóta is majd minden héten (akár többször is) látható roncsderbi valószínűtlenül sokakat, pár száz híján 75 ezer érdeklődőt vonzott a fővárosi mozikba az első héten, vagyis éppen annyit, mint mondjuk a MÁTRIX néhány évvel korábban. A TAXI 2 több mint 60%-kal teljesítette túl 1999-es kiadását, vagyis meg sem állt az országos 438 ezer nézőig, s bizony még kétszer lesz majd szó a szériáról, hiszen a közönség jelentős hányada még ugyanennyiszer megnézte ugyanazt. Március közepén Russell Crowe sietett Meg Ryan segítségére, aminek Dennis Quaid itta meg a levét. A TÚSZHARCot érintő, de kevésbé a filmmel, mint inkább a színészpáros válásával foglalkozó sztorik elárasztották a bulvárlapokat, ám az amerikai közönség nem érzett késztetést a dolog végére járni, így a Warner rendesen bebukta a projektet. Nem így a hazai forgalmazó, hiszen nálunk már akkor is megvolt a szennylapolvasók és a mozinézők igen méretes közös halmaza (látjuk még: MR. ÉS MRS. SMITH). A TÚSZHARC erős kezdés után intenzíven vesztette nézőit, de a 105 ezer néző nyilván kényelmesen érintette az InterComot két gigasiker között. Szintén a hónap közepén jutott el hozzánk az édes-keserű CSOKOLÁDÉ a UIP forgalmazásában. Juliette Binoche édességei még Séf bácsi sós csokigolyóinál is jobban megkísértik az embert, nem csoda hát, hogy a TÚSZHARCénál gyengébb, önmagában amúgy jó kezdést folyamatos érdeklődés követte, ami 160 ezer nézőt jelentett az év végére. Két hét múlva az InterCom két filmmel jelentkezett ismét, s ennek eredményeképp a budapesti lista első három helye is az övé lett. Az örök kérdésre, hogy MI KELL A NŐNEK?, elképesztően sokan akarták megtudni a választ, így az év eddigi harmadik legjobb fővárosi startját villantotta a TAXI 2 és A SEBEZHETETLEN mögött, noha utóbbitól pusztán 61 fő választotta el. Romantikus komédiától ez frenetikus eredmény, amit tetéz a 26%-os, majd 31%-os csökkenés. El is várta Mel Gibson a tömeges megmozdulásokat, tekintve, micsoda férfiatlan dolgokra vállalkozott szerepében. A rettenthetetlen harisnyás Mad Maxre a dolgok végeztével 421 ezer érdeklődő vetett pillantást országszerte, amivel Gibson nemes egyszerűséggel legnépszerűbb filmjét tudhatta le Pannon földön. A címben intézett kérdésre ugyan választ nem kapott senki emberfia, de azt megtudtuk, hogy a Nike nem játék, hanem sport - az év product placementje-díj ezüstérmesét avattuk. A forgalmazó másik március végi nevezése a Disney egyik legmulatságosabb és ennek egészségtelen rendje-módja szerint partvonalra szorult rajzfilmje, az ESZEVESZETT BIRODALOM volt. A notórius háttértörténettel rendelkező, nagyívű drámának indult animációs vígjáték, akárcsak hazájában, közepesen kezdett, majd jó hosszúra nyúlt műsoron tartásának végéhez érve már 157 ezren ültek be rá.
Az április Sandra Bullockról szólt, viszont a magyar királyok a végelszámolásnál azért rendesen megszorongatták a színésznőt; szerencsére felnégyelésre nem került sor és az áhított világbéke is megmaradt. A BEÉPÍTETT SZÉPSÉG két hetet engedett az élen a MI KELL A NŐNEK?-nek, s 50 ezer pártfogójával nyerte a hónap filmszépségversenyét, már ami az első heti budapesti számadatokat illeti. Három hétig volt beépülve az élre az InterCom bemutatója, s végül az országosan elért 265 ezer néző Bullock kisasszony házi bajnokságában a harmadik helyre volt elég A PUSZTÍTÓ és a FÉKTELENÜL mögött. Ugyancsak április 12-én indult hódító útjára a „magyar millennium filmje”, a SACRA CORONA. Koltay Gábor négy és fél évet hagyott a HONFOGLALÁS feldolgozására a közönségnek, amit a legtöbben arra használtak fel, hogy kitöröljék emlékezetükből a látottakat, az élen azzal, hogy a magyarokat egy olasz fickó telepítette le. Így tehát mit sem sejtve, bátran sorakoztak fel hétről-hétre a jegypénztáraknál a középkori történelemórára vágyó honfitársak, hogy újabb leckét kapjanak abból, mit is jelent hazánkban a nagyszabású film. Végül több mint negyedmillióan szembesültek vele, hogy Gellért püspök is egy olasz fickó volt, nagy királyaink pedig többnyire szenvedtek életük és uralkodásuk során. A Budapest Film legalább a legjobb 2001-es eredményének örülhetett.
Május elején megint a franciákra vetült a reflektorfény, ami először Jean Reno orrát világította meg. A karakteres színész a BÍBOR FOLYÓKban majdnem olyan profi, mint Leon, ám most a nagy kékség helyett a nagy bíborsággal, vagyis a patakvérrel gyűlt meg a baja. 109 ezren jártak a rejtélyek végére, míg egy héttel később közel százezren igyekeztek rájönni arra is, hogy kikből áll a FARKASOK SZÖVETSÉGE. Újabb egy hét elteltével aztán Hollywood megelégelte, hogy itt, Közép-kelet Európa egyik szegletében deviancia folyik már két hete, ezért betámadtak A MÚMIA VISSZATÉRrel. Imhotep hullájának holtából felélesztése az első budapesti műsorhéten a top 10 filmjeire elkelt jegyek számának kétharmadát birtokolta, egyúttal a 84 ezer kalandorlélek az év eddigi legjobb indításához segítette a UIP-Duna Filmet. Ez szinte ugyanannyi főt jelent, mint ahányan szűk két évvel korábban az első részre is kíváncsiak voltak (egészen pontosan 701 nézőt a folytatás javára). A továbbiakban a nagy nyári blockbusterek viszonylatában egészen jól tartotta magát ez a két órás effekt, noha az 1999-es változat ebben jóval erősebb volt, így végül az egyenlő start százezer nézős hézagra változott. 582 ezren néztek farkasszemet a Skorpiókirállyal, aki papírból kivágott bábu hatását keltő megjelenése ellenére megnyerte a magyar amatőr egyiptológusokat későbbi feltűnéséhez is, de erről majd annak idején. A hónap legvégén maga a UIP vetett véget az egyiptomi uralmának A MEXIKÓIval. Brad Pitt a déli határ alá való kiruccanására 40 ezer útitársat kapott az első héten Budapesten, azonban a 200 ezres országos nézőhatárról már lecsúszott. 182 ezren figyelhették meg, hogy ebben a filmben néha Julia Roberts is feltűnik.
Egy héttel később, június beköszöntével Steven Seagal került elő, hogy megmutassa az ilyen brendanfrasereknek meg bradpitteknek, mi fán terem az akcióhős. A SEBHELYEK valószínűleg véletlenül vált sikerfilmmé szerte a világon, hiszen ekkorra az arcember már rendesen beégette magát a TISZTÍTÓTŰZzel és A TŰZ A MÉLYBENnel, igaz, nem nálunk. A PATRIÓTÁval ellenben úgy tűnt, errefelé is sírba száll a harcművész természetvédő karrierje, ám lőn: néhány divatos rapperrel az oldalán 122 ezer elveszettnek hitt hívét hívta harcba, és még némi öniróniára is futotta neki (Látja ezt az arcot? Ilyen egy boldog arc.) Kevesebb mint egy év múlva azonban a FÉLHOLT teljesen holttá teszi a mester mozis pályafutását. Június 14-én még a múmiánál is veszedelmesebb gonosztevő lépett a magyar mozivásznakra, hiszen vérszomjához páratlan intelligencia is párosult. HANNIBAL doktorra ráadásul, Imhoteppel ellentétben, nem az a jellemző, hogy kívül hordja a beleit, hanem ontja - a másokét. A BÁRÁNYOK HALLGATNAK folytatása a top 10 47%-os jegyarányára tett szert az első héten a fővárosban, ám eltérően az észak-amerikai piactól, itt nem tudta felülmúlni elődjét. 289 ezer nézőt láttak vendégül a hazai mozik egy gyilkos vacsorára, ami százezres elmaradást jelent a nálunk 1992-ben játszott első részhez képest, míg A VÖRÖS SÁRKÁNY még egyszer ennyivel csökkenti a tétet a következő évben. 21-én első ízben rendeződött át minden multiplex mocsárrá, hogy SHREK hajlandó legyen beköszönni a magyar nézőknek. Szerelem volt ez első látásra, hiszen míg a (jelenleg még) trilógia első epizódjára 43 ezren váltottak jegyet egy hét alatt Budapesten, addig a középső fejezetre három évvel később már százezerrel többen (!!), és még a harmadik eresztés is triplázott az elsőhöz képest. A popkulturális kikacsintásokkal teli film a hazai popkultúrának is részévé vált, amiben a gyakori tévés sugárzásnak is komoly része van (e sorok születésekor is épp a második rész megy a tévében). A 43 ezres budapesti kezdőhét és a 436 ezres végső országos nézőszám közötti tízszeres szorzó jól szemlélteti, milyen kitartóan áramlottak a népek a film vetítéseire. A SHREK egészen az éves lista 6. helyéig kúszott fel, amin az adott éveiket nyerő folytatások viszont már csak röhögnek. Az első félév két súlytalan komédiával zárult. A VAD KANOK minden bizonnyal az év legízléstelenebb celluloidpazarlása volt, de az AMERIKAI PITE 2 novemberi érkezéséig jó szolgálatot tett 104 ezres kiéhezett közönségének. A RESZKESS, AMERIKA! valószínűleg az egyetlen olyan amerikai remake, amelynek rendezője és szereplői is megegyeznek az eredetiével. Utólag azonban rossz döntésnek bizonyult ez a ragaszkodás, hiszen az Egyesült Államokban a film jött, látott és bukott. Nálunk ellenben 101 ezren gondolták úgy, hogy halál reájuk, ha ezt hagynák itt is, s ennyi érdeklődőt a francia eredeti és folytatása együtt sem vonzott annak idején.
2001 első félévének tíz leglátogatottabb filmje a végső országos nézőszám alapján így fest:
helyezés, film (végső országos nézőszám) forgalmazó
1. A múmia visszatér (582 560) UIP
2. Taxi 2 (438 793) InterCom
3. Shrek (436 677) UIP
4. Mi kell a nőnek? (421 838) InterCom
5. Apádra ütök (399 275) UIP
6. 102 kiskutya (317 741) InterCom
7. Hannibal (289 780) InterCom
8. Beépített szépség (265 699) InterCom
9. Számkivetett (263 428) UIP
10. Sacra Corona (256 341) Budapest Film
folytatása következik
a cikksorozat első része (1997/1)
a cikksorozat második része (1997/2)
a cikksorozat harmadik része (1998/1)
a cikksorozat negyedik része (1998/2)
a cikksorozat ötödik része (1999/1)
a cikksorozat hatodik része (1999/2)
a cikksorozat hetedik része (2000/1)
a cikksorozat nyolcadik része (2000/2)