aeon flux

ready for the action now, danger boy?

kritika: twilight (2008) Zalaba_Ferenc
2008. november 24. 17:09:12

Kategória: 26 komment

Látom magam előtt a széttárt karok hadát: Mire fel ez a nagy felhajtás? 25 millió eladott regény,  több ezer rajongói oldal, a főszereplő fiatalok nyilvános megjelenéseit kísérő sikongató tinédzserek és 70 milliós nyitóhétvége Amerikában. S a szenzáció hátterében egy jelentéktelen sztori áll, melyet egy ismeretlen mormon nő szövegezett két kötött pulcsi között valahol az isten háta mögött kettővel balra.

Valóban, a TWILIGHT története legalább olyan elcsépelt, mint "nem értem a felhajtást" kijelentés, mégis olyan esszenciákat hordoz magában, melyek sikerre ítélték. Az alap egy ún. high concept, azaz egy olyan ötlet, amit egy mondatban elmondhatsz, s teljesen függetlenül attól, hogy Ugandában vagy Ulánbátorban vezeted elő, mindenhol megértik: a TWILIGHT egy tinédzser lány és egy vámpírfiú szerelméről szól.

Többről is, kevesebbről is. Hisz a legősibb vámpíros mesék is a halandó és a halhatatlan találkozásáról regélnek, az előbbi egyszerre féli és csodálja az utóbbit, az utóbbi pedig egyszerre irigyli és uralja az előbbit. A TWILIGHT ehhez a felálláshoz nem tud mit hozzátenni, tulajdonképpen még el is vesz belőle, hisz Bella (Kristen Stewart) és Edward (Robert Patinson) kapcsolatából hiányzik az idegenség borzongató érzése, mivel a vámpírfiú tulajdonképpen teljesen normális srác: kocsival furikázik, iPodot használ és szereti a baseballt.

A TWILIGHT romantikus filmként sem tud olyan színt bevetni, amit ne láthattunk volna korábban, a jogtulajdonosok nem is csinálnak titkot abból, hogy ez egy RÓMEÓ ÉS JÚLIA sztori - vérszomjjal kiegészítve.

De amiért mégis kiválóan működik, s sok-sok olyan emberhez jut el, akikhez vaskos elődei nem tudtak, az a történet szemszögének köszönhető. A TWILIGHT középpontjában Bella áll, kicsit kívülálló, kicsit vezérjellem, ügyes és ügyetlen egyszerre, szóval egy olyan általánosra mosott karakter, akiben minden lány magára ismerhet. A történet az ő szemszögén át bomlik ki, a kötelező rosszfiús plotbonyolításon túl soha nem szakadunk el tőle - nem is csoda, hogy a könyvben egyes szám, első személyben szólal meg, s a filmet is ő maga narrálja.

Ebben a lányban, illetve azokban a dolgokban, melynek részese lesz, mindaz a félelem és vágy megtestesül, amely egy fiatal nőt foglalkoztat. Az első szerelem. Az első érintkezés. Az első szeretkezés... Ezek látványosan kiplakátolt metaforaként menetelnek végig a történeten, hisz a vámpírfiú nem képes behatolnia lány bizonyos intimszféráiba, mivel képtelen uralkodni vérszívó ösztönein. Egy elrontott első aktus is képes mély sebet ejteni, ezért az ártatlanság levetkőzését nem csak vágy, de félelem is kíséri - de hát ezt te is nagyon jól tudod.

Ez adja a TWILIGHT mozgatórugóját; áttetsző mellékszereplői, jelentéktelen cselekménye, közhelyes dialógjai, melyek némajátékként sem okoznának túl nagy fennakadást, hisz minden érzés vastagon oda van mázolva a figurák arcára, mint a vámpírteremtő púder, szóval a sztori minden egyéb aspektusa másodlagos - egy dolgot kivéve: Edwardnak szívdögesztőnek kell lennie, a maga emós, letargiába süllyedt, embergyűlölő, betegesen görnyedt, gótikus harlekin álcát és mangásan feltúpírozott hajkoronát viselő módján.

Címkék

kritika vampire 5csillagos romance twilight chick flick

A bejegyzés trackback címe:

https://aeonflux.blog.hu/api/trackback/id/tr754536065

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Pizsama · http://yofilm.blogter.hu 2008.11.24. 18:20:04

Majd megnézem a 3. részt, aztán attól talán kedvet kapok az olvasáshoz. Egy szemüveges varázslótanoncnál bevált.

Süti 2008.11.24. 21:33:02

szerelmes egy lány a vámpírfiúba? az író anno nem nézte a buffy című sorozatot véletlenül?

Süti 2008.11.24. 21:35:09

"mivel a vámpírfiú tulajdonképpen teljesen normális srác: kocsival furikázik, iPodot használ és szereti a baseballt." mindezt legalább nappal teszi? kitaláltak valami okosságot, hogy nappal is közlekedhessen?

edemem · http://www.halfpecssquad.blog.hu 2008.11.24. 22:25:23

az előzetesekben normálisan néz ki a srác, a posztereken mér nem? ...ezen gondolkodom hetek óta... hátha, a film választ ad majd...

Ismeretlen_1068 2008.11.24. 23:50:20

spoiler: csak akkor mennek emberek közé, ha felhős az ég. napfény mellett ezüstösen ragyog a bőrük. ez a nagyszerű újítás.

Ismeretlen_1068 2008.11.24. 23:50:53

és biztos vagyok benne, hogy nézte a buffy-t, mint ahogy a buffy alkotóiis néztek sokmindent. :)

Ismeretlen_1068 2008.11.24. 23:51:30

edemem: nem rémlik az előzetes, de a filmben elég sápadt a kölök.

Ismeretlen_1068 2008.11.25. 11:02:52

tudom, elnéző. igazából az 5 a reális. most olvasom a könyvet - ha már a kezembe nyomták -, nem mondom, mintha egy tinilány naplóját olvasnám. nagyon autentikus.

Ismeretlen_99866 2008.11.25. 17:53:06

Szentséges Isten. Már mikor először hallotam a dologról, hideglelést kaptam még az ötlettől is. Baseballozó vámpír, mondhatom, kiábrándító. Szegény Anne Rice. Pfuj!

brown 2008.11.25. 19:03:25

Na, ezt a filmet egyszerűen muszáj lesz kihagynom... Ehh, valahogy úgy érzem, túlkoros vagyok én már a mostanában hazánkban bemutatott mozifilmekhez... Nem véletlen, hogy a honi mozis újságok DVD rovatait böngészem kizárólag...

Ismeretlen_95434 2008.11.26. 10:17:17

hát nem tudom. a Let the right one in-nek nem ugyanez a storryja? nehezen tudom elképzelni, hogy azt egyáltalán meg tudnák közelíteni.

Ismeretlen_1068 2008.11.26. 12:52:49

alapvetően minden vámpíros filmnek ugyanaz a sztorija, csak a miliő változik.

Ismeretlen_89754 2008.11.26. 14:45:48

Engem ettől még ez érdekel, bár a "napfényen" (felhő alatt) járkálás és a nappali dolgok kicsit rontják az összképet. Legalább használtak volna napkrémet, vagy Angelből Amarra gyűrűjét, akkor érteném. :)) Amúgy szvsz nem lehet ez olyan rossz, ha még ae is tudott pozitívumot mondani róla. :)

Ismeretlen_108973 2008.11.26. 16:11:57

én is rácsodálkoztam, hogy ez ennyire jó, hogy még ae is 6 csillagot ad rá? :)

Ismeretlen_1068 2008.11.26. 19:30:11

na jó, igazából tényleg sok az a 6 csillag.

[azdanc.] 2008.12.21. 15:50:30

szerintem rohadt jó film. én már láttam, és engem nagyon megfogott. a történet ugyan tipikus, de a részletek varázslatosak. a színészek jól vannak válogatva, tökéletesen játszanak. a karakterek is magávalragadóak, és tökéletesen megformáltak.

Ismeretlen_108973 2008.12.22. 02:03:26

frmn: ae-nál gyakran kopnak a csillagok. :) én személy szerint nem vagyok képes/hajlandó addig nézni ilyeneket, amíg van értelmes film a repertoárban. bár az origón egy csomó érdekes dolgot összeszedtek, ami alapján ez még jó film is lehetne. dilemma.

T.F.G. 2008.12.23. 23:45:36

Szerintem nagyon jó film.Nem értem minek hordják le ennyire.Amúgy Buffy-t is megemlítve.Az is egy remek sorozat volt.Azért mert sokak nem szeretik a képzeletbeli dolgokat és elkalandozni a valóságtól,attól még egy film lehet csodás és jó.Szóval nekem minden elismerésem a film/történet iránt és alig várom,hogy megjelenjen az újabb rész.

Niki 2009.01.06. 11:45:27

Én sem vagyok már egy mai csirke, és mégis...ez a történet megfogott. A filmet közepesre értékelném, a könyvet kicsit többre. Ott jobban ki vannak bontva a karakterek, s az emberlány-vámpírfiú vonzás-taszítás sokkal mélyebb rétegekig ér el. A filmmel az a gond, hogy 2 órába sűrítenek bele mindent. A nagy vallomásos rész pl. 4 részre van bontva a könyvben, s a lány maga jön rá mindenre még a hazaautózás előtt. De a költségvetés és az idő korlátokat szabtak. Ez van.

Bianka 2009.03.17. 14:56:05

Jaj istenem!Már elnézést de mindig is kitudott borítani az elfogult rajongók ömlengése.Először nekem is nagyon tetszett a film aztán megvettem a könyvet mert mindig úgy van ha a film jó a könyv kétszer olyan jó.De nem így lett 3000Ft a semmiért.Maga a történet okés dramaturgiailag rendben.DE a vagy a fordító küszköd stílushibákkal vagy maga az írónő .DE ez még semmi .Rájöttem miért tetszik jobban a film .Mert ott kevesebbet betekintést nyerhetünk Bella gondolataiba .Örülök,hogy a film készítő erre rájött. Az írónő annyira nem tudta átérezni a fiatalok magatartását a dolgokhoz való hozzá állását,a gondolataikat az érzéseiket .De szerintem egy napig írhatnám a véleményemet.De azért a könyv védelmére szóljon a tizenévesek biztos vagyok bene ,hogy sok örömüket lelik majd a könyvben.

Asashy 2009.05.13. 20:57:56

Hát, szerintem ez a film egyszerűen említésre sem méltó, annyira gagyi, és sablonos....Ilyen történet bárki fejéből kipattanhat, az eredetisége egyenlő a 0-val. Bár lehet, hogy ma már nekem túl nagyok az elvárásaim egy filmel kapcsolatban, de én azt értékelem egy filmben, ha az eredeti, kikapcsolódást nyújt, és némi rejtett mondanivalót is hordoz magában, persze nem eröltetettet...Ez legfeljebb azonban az olyanoknak felel meg, akinek mérhetetlenül alacsonyan vannak az elvárásaik( lásd, sipítozó tinilányok sokasága). Bár még én is tinédzser korban vagyok, én azért nem állok le, ilyen gagyiságok mellett, ugyanis én szeretek elgondolkodni egy filmen, hát ebben pedig nincs min elgondolkodni....

Ismeretlen_1068 2009.05.14. 00:25:08

tulajdonképpen már én sem értem, mi nézhetőt találtam ebben a szerencsétlenül összetákolt műanyagromantikában. komolyan versenghet minden idők legszarabb románca címért az EPISODE II-vel.

Én 2009.11.26. 20:56:14

Ez tényleg egy nagy rakás sz@ar lehet, ha ennyien fikázzák... Én nem láttam, de nem is fogom megnézni. Az osztályból a lányok szeretik, egész nap csak azt lehet hallani, hogy "te megnézted? ÉN is! Annnnyira cukkancs a főszereplő, IMÁDOM!!" Ez kb. olyan 10-15 másodperc után halál unalmas, mindenkit idegesítenek vele, a hab a tortán, hogy egész nap ez megy... Kinyírták a csávót a Harry Potterben, erre beáll állatok vérét szlopálni.. Szép, mondhatom....

kozel 2009.12.12. 07:16:10

Ne haragudjon a vilag, de ez egy fostalicska film, amit az elso nekifutasnal a 20. perc utan abbahagytam, a masodik nekifutasra viszont hosiesen 50 percet birtam belole megnezni. Persze az elejetol, mert eltelt mar 10 honap, miota eloszor elkezdtem nezni. De sajnos igy sem tudtam a vegere erni. Szerintem csak marketinghuzas az egesz "produkcio" hiszen azt a korosztalyt celozzak meg vele, akiken a legnagyobbat lehet kaszalni. Magarol a filmrol: unalmas es semmitmondo dialogusok sokasaga; unalmas, altato, nemely pillnatokban mar frusztralo zenei alafestes a jeleneteknel; semmitmondo szineszi alakitasok; nem erezni a vagyat es a szerelmet a ket foszereplo kozt, stb. stb. stb...Sajnos pozitiv dolgot nem tudok felhozni, mert nem talaltam, de lehet en nem ertek hozza. A ferfi foszereplo pedig olyan messze van a ferfiassagtol es az igazi sarmtol, mint Mako Jeruzsalemtol. Ha ez tetszik a mai fiatal lanyoknak, akkor egeszsegukre. Egyekbent a jokepu pofaja egy ido utan mar tenyerbemaszo lett :). Szaz szonak is egy a vege, nalam ez a film a tizbol kapott 3 csillagot.

Az oldalon található tartalmak kizárólag
18 éven felülieknek ajánlottak.
A belinkelt video- és hanganyagok tartalmáért nem vállalunk felelősséget

Facebook

Beszélt

Filmes naplók

süti beállítások módosítása