1999-ben újabb hárommal csökkent a Magyarországon 200 ezer néző felett teljesítő bemutatók száma az előző évhez képest, míg a multiplexek aránya tovább nőtt a Ster Century bemutatkozásával: novemberben a Westendben megnyílt az ország akkor legnagyobb mozija, pár héttel később pedig a Camponában adták át a ma már Palace néven működő komplexumot. A nézőszámok terén mérföldkő született, hiszen az év nyertese mindmáig az elmúlt húsz év legnézettebb produkciója maradt. További három bombasikert üdvözölhetünk, amelyeket két-két-két folytatás is követett, változó, de továbbra is masszív eredményekkel.
1999, 2/1
A 19 filmből csupán 6 jutott az első félévre. A januári repertoár szokás szerint tömegeket csábított a nagyvásznak elé: hat filmre váltottak jegyet több mint százezren, ám csupán egy került kétszázezer fölé: AZ ANGOL BETEG óta a Flamex legeredményesebb bemutatója lett a PENGE. A vérszívók ellen az InterCom és a UIP kalózokat, boszorkányokat és magát a halált is csatasorba állította a havi felhozatalban, ám egyikük sem bírt a fénybenjáróval, s mire nem maradt több vér Stephen Dorff pucájában, már 244 ezren voltak tanúi Whistler első halálának. A folytatás három és fél évvel később még fenntartotta az érdeklődést, a harmadik epizód azonban már nálunk is vérszegényre sikeredett. Hozzáteendő az is, hogy a horror műfaj képviselőjét ma nagyítóval sem találnánk a nézettségi lista középmezőnyében sem. A január elején rajtolt Sas Tamás joint, a KALÓZOK, a következő héten debütált RONIN, majd az újabb egy héttel későbbi HA ELJÖN JOE BLACK szinte azonos nézőszámot produkáltak, nem sokkal elmaradva a 200 ezer látogatótól; Will Smith-re 166 ezren tekintettek A KÖZELLENSÉGként, míg Sandrában és Nicole-ban 113 ezren láttak ÁTKOZOTT BOSZORKÁKat.
Február első csütörtökén érkezett meg hozzánk a Pixar második egész estés munkája, az EGY BOGÁR ÉLETE. Az újdonság erejét még magában hordozó számítógép-animációs családi mozit meglehetősen hosszan műsoron tartották, mivel a továbbiakban érkező, hasonló közönségnek szánt bemutatók rendre célt tévesztettek. Így esett hát, hogy 293 ezren indultak bogarászni, vagyis 64%-kal többen érezték úgy, a csúszó-mászó-szökkenő állatkák közelebb állnak hozzájuk, mint a három évvel korábban megelevenedett gyerekszoba. Az EGY BOGÁR ÉLETE ma a Pixar negyedik legnézettebbje magyar földön. Februárban még az InterCom hirdetett Bruce Willisszel együtt SZÜKSÉGÁLLAPOTot, amit százezernél többen vettek komolyan, a UIP pedig két bemutatóját üdvözölhette hat számjegyű látogatószámmal: a GOOD WILL HUNTING és a SIKOLY 2 meglehetős késéssel találta meg végül Közép-Kelet Európát, de ez kilenc és fél évvel ezelőtt még mit sem számított. Sas Tamás után Tímár Péter is előrukkolt újabb "közönségfilmjével", ám a 6:3, AVAGY JÁTSZD ÚJRA TUTTI! 113 ezer nézője még halovány árnyéknak sem nevezhető a CSINIBABÁval való összevetésben.
Egy harmadik Miramax-filmből szerencsére nem lett másfél éves adósság: a SZERELMES SHAKESPEARE-t a UIP három héttel az Oscar-gála előtt mutatta be, így a figyelemreméltó kezdést folyamatos érdeklődés követte. A kosztümös komédia az volt a forgalmazónak, mi testnek a kenyér, s a megszólított 304 ezer néző tökéletesen illeszkedik a legjobb filmnek járó díjat elnyert alkotások sorába, hiszen - a TITANIC statisztikaromboló mezőny fölé tornyosulását ignorálva - AZ ANGOL BETEG és a következő év nyertesének adatait átlagolta. Gwyneth Paltrow több könnyet hullatott egy öntött fém szép szál legénynek, mint Júlia és társai szerelmeikért együttvéve egy Shakespeare-összesben, miközben a forgalmazó azt számolgatta, hogy a sikerfilmek között ez zsinórban a harmadik háromszázezresük.
Örömködésük tovább folytatódott május 20-án, A CSAJ NEM JÁR EGYEDÜL bemutatójával. A fővárosban az első héten közel ugyanannyian váltottak jegyet a magát tinédzser-bányarémnek-álcázó-pedig-dögös Rachael Leigh Cookra, mint a magát színészkedő férfiúnak kiadó Mrs. Chris Martinra másfél hónappal korábban. A többnyire gyér nyárban rendre elég érdeklődő érkezett a hűvös mozitermekbe, hogy végül 232 ezer magyar csatlakozzon ahhoz a meggyőző számhoz, aminek láttán Freddie Prinze Jr. futószalagon nyomathatta az elkövetkezendőkben is limonádéjának klónjait. A RÁD VAGYOK KATTANVA és a PASIK ÉS CSAJOK, bár hazájukban leszerepeltek, nálunk még tisztességes adatot jegyeztek, ellenben a NYAKIGLOVE és a KAPÁS VAN (micsoda címek!) már csak videón faroltak be.
A tavasz három hava még három-három-három címet köszöntött százezer
néző fölött. Márciusban abszolúte szerelem volt a levegőben, hiszen
Shakespeare-en kívül még Tom és Meg is A SZERELEM HÁLÓJÁBAN találták
magukat, igaz, viszonylag kevés érdeklődő figyelmével övezve. Közel
ugyanannyi pártfogót nyert meg magának a UIP-Miramax páros egy újabb
matuzsálemi korú filmje, a JACKIE BROWN, illetve a legjobb színész
Oscar-jelölésről épphogy lecsúszott malac, Babe visszatérése is.
Áprilisban mély lélegzetett vett a magyar mozibajáró, és hagyta, hogy
ismét a kultúra szele fújjon a nézőtereken AZ ÉLET SZÉP és az AMERIKAI
HISTÓRIA X bemutatójával. Ma ilyen filmek távolról szagolhatnák csak a
százezer nézőt, de az azért már akkor is megengedhetetlen lett volna,
hogy olasz film nyerje a hónapot, ezért Mel Gibson gyorsan keménykedett
egy sort a VISSZAVÁGÓban, és visszavágott a szerzői filmeknek 177 ezer
hívével. Májusban Nicolas Cage is megmutatta, mennyi az annyi, de a 8
MM még véletlenül sem az azóta forgatott jó
filmjei nyersanyagának hosszát jelenti. A Disney a KEDVENC MARSLAKÓMmal
sértette meg a kikapcsolódni vágyókat, míg A RAVASZ, AZ AGY ÉS KÉT
FÜSTÖLGŐ PUSKACSŐ bemelegítés volt csupán a bő másfél évvel később
érkező BLÖFF előtt. Az InterCom e három bemutatójára együttesen 350
ezer jegy kelt el.
A csaj a továbbiakban sem járt egyedül, hiszen a ZORRO ÁLARCÁval világraszóló hírnevet szerzett Catherine Zeta-Jones mellett ott dörmögött Sean Connery is az InterCom júniusi durranásában. A BRILIÁNS CSAPDA már első hetében félszáz ezer jegyváltót ejtett csapdába csak Budapesten, amolyan oázisként szolgálva a két hihetetlenül gyenge hét után filmre szomjazó magyarnak. Noha rembrandtot talán még nem ért a 272 ezer fizető látogató által összedobott bevétel, Connery visszavonulása előtti legjobb eredményét regisztrálta nálunk is partnernője férjválasztását ismerve egyáltalán nem túlzó korkülönbséges románcában. Két hét kellett csupán a UIP-nek, hogy elhalványítsa e kiugró teljesítményt. Június 24-én a Dolby hangrendszerek teljes kapacitását megterhelve süvített be a hazai mozikba egy 3000 éves filmsztár, A MÚMIA. A nyári szabadságolások kezdetén az egyiptomi kiruccanást inkább a vásznon preferáló közönség nem kevesebb, mint 690 ezer főt tett ki a több multiplex által még decemberben is játszott, remekbe szabott remake vetítésein, és ilyen számot bizony másfél éve, a TITANIC óta nem látott hazai forgalmazó, de azon túl is csak AZ ELVESZETT VILÁGhoz fogható vonzerővel bírt Imhotep hézagos arcberendezése. Ha nem tudta volna mindenki, hogy ezt az évet úgyis egy két és fél hónap múlva érkező produkció nyeri, könnyedén győztest kiálthattak volna. A MÚMIA 1999 második legnézettebb filmje lett, s folytatásai is állták a sarat homokot ill. agyagot saját körülményeiknek megfelelően, ám az 1989 és 2008 között bemutatott filmek top 30-as listájában máig szereplő első rész frenetikus sikere bír igazán megjegyzendő értékkel.
1999 első félévének tíz leglátogatottabb filmje a végső országos nézőszám alapján így fest:
helyezés, film (végső országos nézőszám) forgalmazó
1. A múmia (690 524) UIP
2. Szerelmes Shakespeare (304 732) UIP
3. Egy bogár élete (293 398) InterCom
4. Briliáns csapda (272 216) InterCom
5. Penge (244 829) Flamex
6. A csaj nem jár egyedül (232 314) UIP
7. Kalózok (186 025) InterCom
8. Ha eljön Joe Black (185 770) UIP
9. Ronin (185 746) UIP
10. Visszavágó (177 176) InterCom
folytatása következik
a cikksorozat első része (1997/1)
a cikksorozat második része (1997/2)
a cikksorozat harmadik része (1998/1)
a cikksorozat negyedik része (1998/2)