Noha a december az év legtermékenyebb hava, nem lefutott még
az év bukása címért folytatott küzdelem. A régóta készülő, rendezőcseréken és
egyéb produkciós átkokon keresztülment Az arany iránytű bukott, hogy ne
szépítsük a dolgot. A 25,8 millió dollár minimum tízzel kevesebb a legszerényebb
várakozásoknál is, de a duplája illett volna igazán a fantasyeposzok sorába.
Vessünk is ezekre egy pillantást. A Gyűrűk Ura sikertörténetét mindenki ismeri,
valamikor akkortájt, 2001-ben kapott zöld utat a New Line-nál Philip Pullman Az
Úr sötét anyagai-trilógiája első kötetének filmadaptációja. 2005-ben aztán Narnia
krónikáit zengték a mozik 65 milliós starttal és az azévi aktuális Pottert is
legyűrő 291 milliós zárással. Aztán itt volt tavaly Eragon, ami sokban eltér a
fentebbiektől – például a hézagos, kiforratlan fantáziavilágával – de a stúdió (Fox)
a leglényegesebb eltérést a bevételekben érzékelhette (23 milliós nyitány, 75
milliós finis). Ebből a gyors átfutásból jól kitűnik, hogy az amúgy minden
tekintetben grandiózus, ambíciózus vállalkozás mihez konvergál. A költségvetés
minimum 150 millió volt, de a 180 és a 205 is fellelhető itt-ott. Ha a téli szünetben
szépít is az Egy fiúról rendezőjének filmje, megváltást csak az amúgy biztos
dollárszázmilliókat tartogató nemzetköz hozhat, mely máris megvillantotta medvekarmait: 55 millió dollár 25 országból. Észak-Amerikán kívül a tavalyi
sárkányos fiaskó is 170 milliót szállított, nem beszélve a jelen tárgyalt
filmhez jóval közelebb álló Narnia közel félmilliárdjáról. A stúdió
szempontjából ugyanakkor ez nem releváns, hiszen minden piacot átadtak más
forgalmazóknak.
S hogy mi játszhatta a főszerepet az első, legnehezebb lépés, azaz az első hétvége sikertelenségében? Egyrészt a célközönségnek egy hónapja minden héten kínálnak újabb alternatívákat, s ezeket Hálaadás környékén, vagyis két hete szépen meg is nézték, így most kicsi interregnum tapasztalható, elvégre Az arany iránytű nyitánya a legkevésbé sem nevezhető királyinak, a #1 hely ellenére. Másfelől ami meghatározó, és ez az, amiről igazán szól a fáma, az Pullman könyveinek vélt keresztény-, illetve vallásellenessége, ami, noha a film készítői mérsékeltek és általánosítottak, a teljes katolikus világ két vállas ellenállását és lejáratókampányát vívta ki. És ugyebár a Narnia ezzel szemben nem volt mentes a keresztény felhangoktól, vagy éppen traktálásoktól, ami azért jelentős dolog az egyszeri amerikai néző szemében. Ilyenkor (értem ezt most a film elébb ecsetelt helyzetére és az év időszakára egyaránt) már végképp nem számít, mit okoskodnak a kritikusok, de azért illik megemlíteni, hogy a The Golden Compass (RT:43%) félúton helyezkedik el az Eragon (RT:16%) és a Narnia krónikái (RT:76%) között. Hogy végül mennyit bukik a New Line, az nyitott kérdés, de legyünk optimisták, s szavazzunk meg a filmnek 100 milliós végeredményt az USA és Kanada együttes piacán. Az arra irányuló tervek viszont, hogy új A Gyűrűk Ura-kaliberű franchise-t hozzanak létre, füstbe mentek.
Azért akadnak sikertörténetek is a toplistán. Mozikba került a Juno, méghozzá a Fox Searchlight forgalmazó egyik legnagyobb sikerét szállítva 60,000 dolláros mozinkénti bevétellel. Ennek ugyan csak töredéke, de szintén szép reményű eredmény az Atonement 25 ezer dollárszor 32 filmszínházas vezeklése, ami mellett persze már több, mint 30 milliót keresett Európában. Ha elérik a széles státuszt, bővebben is lesz róluk szó a későbbiekben.
A korábbi filmek közül említésre méltő a Bűbáj 10 milliós harmadik hétvégéje. A film, melynek nagyszerűségéről már magam is meggyőződtem, eddig 83 milliót gyűjtött. A Nem vénnek való vidék (egyre inkább kezdem megszeretni ezt a címet) jóformán megismételte múlt heti eredményét, s egyúttal négy helyet lépett előre a listán, így a National Board of Review által legjobbnak kikiáltott 2007-es film már csak egy hajszálra van a 30 milliótól.
Jövő héten Will Smithből legenda lesz, Alvin és a mókusok pedig rázendítenek.
TOP 10, 07/12/07-09 (aktuális hétvége/összesen)
1. The Golden Compass ($25.8M/$25.8M)
2. Enchanted ($10.7M/$83.9M)
3. This Christmas ($5.0M/$42.7M)
4. Fred Claus ($4.6M/$65.5M)
5. Beowulf ($4.5M/$76.1M)
6. No Country for Old Men ($4.1M/$28.7M)
7. August Rush ($3.5M/$25.1M)
8. Hitman ($3.5M/$35.8M)
9. Awake ($3.3M/$10.7M)
10. The Mist ($2.6M/$23.5M)