aeon flux

ready for the action now, danger boy?

kritika: harry potter and the order of the phoenix (2007) Zalaba_Ferenc
2007. szeptember 06. 22:02:12

Kategória: 32 komment

a sors furcsa fintora, de még inkább a kisképernyős médium újabb győzelmeként könyvelhető el a tény, hogy egy olyan fickó dirigálta a franchise eddigi "legmozisabb" darabját, aki ezt megelőzően csak tévés produkciókkal foglalkozott. valóban, a főnix rendje flottul összerakott mozi, valódi szélesvásznú élmény, amely egyszerre hagyományörző és kisérletezgető (lásd kézikamerás megoldások): messze nem az a didaktikus játszótér, ami az első két részt jellemezte, s nem gótikus panoptikum, mint a másik két folytatás. egy kicsit ilyen is, meg olyan is, mégis egyéninek mondható, nem utolsósorban azért, mert a sorozat első darabjaként a nézőnek is hagy némi megfejtenivalót.

pedig elég hálátlan dolog az ötödik kötetből élvezhető filmet kovácsolni, hisz köztudott, hogy a hét regény közül ez a legkevésbé imádott darab a rajongók körében, én meg egyenesen szivatásnak éreztem azt az ötszáz oldalnyi színtiszta időhúzást, amit vaskos milliókért rowling kirázott magából. úgy tűnik, a filmeknek nem csupán a rendezőváltás, de az új forgatókönyvíró is jót tett, aki jól kisuvickolta a dohos unalommal teli könyvalapot, s a szemtelenül soványka vázra takaros sztorit húzott, ami egészen a legvégéig szépen is muzsikál, akkor azonban dob egy mesebeli hátast: a lehető legalkalmatlanabb pillanatban hangzanak el a "barátság" és a "szeretet" szavak, melyek már a mézeskalácsból készült első részben is cikin csattantak.

ez a botlás is a nagytakarítás számlájára írható, mint ahogy céltalan szereplők (sipor, a black-rezidencia házimanóját akár ki is nyeshették volna) és a szerencsétlen szerelmi szál, ami még a könyvben is jobban működött, pedig ez elég nagy szó. s ahogy nőnek a gyerekek, úgy válik egyre nyilvánvalóbbá, melyiknek van a jövőben is keresnivalója a vásznon. nos, emma watson nem tartozik közéjük. (trailer)

végre egy igazi varázslóbunyó

Címkék

kritika fantasy harry potter

A bejegyzés trackback címe:

https://aeonflux.blog.hu/api/trackback/id/tr354534696

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

k 2007.09.06. 22:35:15

Hát igen, Michael Goldenberg letett már egy zseniális forgatókönyvet az asztalra, ez most nem sikerült annyira, de sebaj...

Ismeretlen_1068 2007.09.07. 06:51:42

ó, biztosan a rózsaágyra gondolsz. :)

Ismeretlen_62806 2007.09.07. 07:01:52

Jól gondolom, hogy még nem olvastad az utolsó két könyvet? Az ötödik azokhoz képest mestermű :)

Ismeretlen_1068 2007.09.07. 07:23:42

hűha. nagy kedvet csináltál...úőőőőőőágfdd

Ismeretlen_1068 2007.09.07. 07:24:10

(a komment második fele az egyik macskámtól származik. :)

GW 2007.09.07. 08:49:17

Nekem azért a 6-7 jobban tetszett, mint a 4-5. Siport azért kellett szerepeltetni, mert lesz még fontosabb szerepe a későbbiekben!

Minerva · daylightdancer.freeblog.hu 2007.09.07. 11:11:36

szerintem az ötödik könyvben pont nem a cselekémy a lényeg, hanem az egész hangulata; a két részre szakadt varázsvilág közötti ellentétek, a jellemfejlődés, a kamaszkori lázadás stb. az, hogy lassú és eseménytelen, még nem teszi unalmassá, és szerintem a legtöbb rajongó elsősorban a hangulatért és a benne leírt világért szereti a sorozatot, nem a cselekmény miatt.

Minerva 2007.09.07. 11:13:06

bocs az ismétlésekért. épp egy bürokráciaharc után vagyok, agyilag teljesen leszívva.

Ismeretlen_32319 2007.09.07. 13:47:43

hát nem fukarkodtál a pontokkal... szvsz ez a leggyengébb hp-mozi a szörnyű második rész óta.

ae · http://aeonflux.freeblog.hu 2007.09.07. 16:14:29

minerva: a rajongók lelkivilágát nem ismerem, de az első két kötetnek még csak fogalmazása sem volt, nem hogy hangulata. :) az ötödik pedig pszichológai játék, de nem a szereplőkkel, hanem az olvasóval. rowling bizonyára rájött, hogy ha már a negyedik végén kijátszotta voldermortot, akkor nem lesz könnyű dolga húzni-halasztani a nagy csatát még vagy három köteten keresztül. SPOILER: amúgy vicces a nagy reveláció az ötödik könyv végén. a jóslatból ugyanis az derül ki, hogy voldermort és harry potter halálos ellenségek. igazán meglepő fordulat. :)

ae · http://aeonflux.freeblog.hu 2007.09.07. 16:17:32

krumplipüré: az állítás egyik felével egyetértek. tényleg a második film a legrosszabb. a saga eddigi pontszámai nálam: HP1: 10/5 HP2: 10/3 HP3: 10/9 HP4: 10/7 HP5: 10/7

Angelus 2007.09.07. 16:41:40

Ezt sikerült háromszor megnézni moziban, szerintem nagyon élvezetes. Számomra a könyvek közül inkább a 4. volt nagyon gyenge, az 5. pedig tetszett :)

Ismeretlen_32319 2007.09.07. 16:56:32

nagyjából egyezik az ízlésünk: HP1: 5/10 HP2: 3/10 HP3: 8/10 HP4: 7/10 HP5: 4/10

V 2007.09.07. 17:26:15

HP1 10/7 HP2 10/10 HP3 10/10 HP4 10/10 HP5 10/8

ae · http://aeonflux.freeblog.hu 2007.09.07. 17:52:19

kedves sz! mi a véleményed a második rész befejezéséről, amelyben úgy lehet elpuszítatni a gonoszt, hogy szét kell hozzá tépni egy könyvet? én egyfajta öngólként könyveltem el, hisz a harry potter-sorozat sok kisdiáknál elérte, hogy olvasni támadjon kedvük, ez - főleg a filmváltozat - meg arra biztatja őket, hogy puszítsák el az ősi médiumot. a film amúgy csak részben emiatt rossz: egyrészt egy rendezői antitalentum műve egy elég rosszul megírt könyvből, melynek ráadásul szolgai adaptációja egy csomó olyan fölösleges résszel, ami már az első részben is szerepelt.

daveyjones · http://aeonflux.freeblog.hu/archives/2007/09/06/kritika_harry_potter_and_the_order_of_the_phoenix_2007/#comments 2007.09.08. 00:34:56

Aham értem ae, szoval miután a gyerek kiolvasta mosolyogva az új harry potter kőnyvét főlkap egy kést beleszúrja, és űvőlti hogy dőgőlj meg voldemort??(vagy tudod ki) Egy kőnyvet amit utálsz egyáltalán miért érdekel a film változata? Pontosan milyen ismétlésekről beszélsz?? Az hogy harry-nek a nevelőszűleinél kezdődik a tőrténete, vagy a kviddics versenyeket, ezek mind fontosak a tőrténet szempontjából.

daveyjones · http://aeonflux.freeblog.hu/archives/2007/09/06/kritika_harry_potter_and_the_order_of_the_phoenix_2007/ 2007.09.08. 00:43:10

Nálam HP1: 10/7 HP2: 10/10 HP3: 10/4,5 HP4: 10/6 HP5: 10/7 A harmadik borzalmas, gratulálok cauron:)

Ismeretlen_1068 2007.09.08. 09:16:21

daveyjones: természetesen nem, viszont azt a hátulgombolóst, aki csak a filmeket látta, nem igazán fogja harry vérben forgó tekintetű demonstrációja arra késztetni, hogy kezébe vegyen egy könyvet, még ha szimbolikus is az egész. mondjuk, nálam pont fordított hatást ért el: miután láttam ezt a szemetet a moziban, kiváncsi lettem arra, hogy a könyvváltozat is hasonlóképp jár-e el, amúgy is érdekel, mire kattannak az emberek: elolvastam a da vinci kódot is. jó szar könyv volt, de nem bántam meg. a második rész közepéig nem kezdődik el a tényleges történet. addig harry ugyanazokat al épcsőfokokat rója, melyeket már az első részben is megjárt. egy érdekes adat: harry potter and the chamber of secrets film/book: 161 perc/316 oldal harry potter and the order of the phoenix: 138 perc/751 oldal

Bomarr 2007.09.08. 11:55:58

Szerintem pont ugy nem kezd egy gyerek destruktiv érzelmeket táplálni a könyvek iránt a második rész okán, ahogy az első rész miatt sem fog attól félni, hogy a csoki ki fog ugrani a szájából. A gyerekek azért nem szellemi fogyatékosok: szét tudják ilyen esetekben választani a fikciót a valóságtól. A második rész ennek ellenére persze rém rossz. A végő baziliszkusz elleni harc önmagában egész jó lenne, de sajnos van azon kivül még van 150 perc, ami egyszerüen kinos... az utolsó tiz perc giccse pedig talán az egész frenchise mélypontja.

Ismeretlen_74565 2007.09.08. 14:13:30

Nekem inkább az első részek tetszettek :) HP1: 10/8 HP2: 10/9 HP3: 10/6 HP4: 10/6 HP5: 10/5 A nemtetszés növekedése ellenére én beülök a maradák kettőre is. Ja és nekem kifejezetten tetszett az ötödik kötet :P

daveyjones · http://aeonflux.freeblog.hu/archives/2007/09/06/kritika_harry_potter_and_the_order_of_the_phoenix_2007/#comments 2007.09.08. 14:42:29

Nekem is az első részek, az ujabbak annyira nam jőttek be, a régebbiekben főleg a hangulati elemek miatt tetszet. Bomarr az alatt a 150 perc alatt sok más dolog is tőrtént(kviddics verseny, stb) Tessék leűlni és ujra megnézni a pottereket:)(már ha meg van neked)

Ismeretlen_1068 2007.09.08. 16:05:21

bomarr: dehogy tartom őket fogyatékosnak, de akkor sem jó "reklám" könyveket pusztítani, ráadásul nem pejoratív szituációban.

z 2007.09.08. 19:13:56

Ae: Ezt a könyvégetős gondolatmenetet most hallom először, és legalább akkora baromság, mint anno az egyházak tiltakozása, hogy a HP pogány, eretnek, illetve kóros világképet terjesztő ideológiai mocsok. Egyrészt nem téptek szét, nem égettek el könyvet a filmben - egy gyerek pontosan meg tudja érteni, hogy van egy üres könyv, és van a gonosz, aki belevarázsolta magát. Ezek az álértelmiségi bulvár-magyarázatok eléggé ostobák (a Gyűrűk ura- és a Mátrix-filozófiáról kiadott könyvekről nem is beszélve...) A második rész azért tetszett, mert nem kapkod, nem hagy el lényeges momentumokat, hanem (szolgai módon,) lineárisan végigmegy a forgatókönyvön. Columbus ilyen rendező, tőle értelmetlen ennél többet várni. Persze a 3-4. rész sokkal izletesebb csemege, de az első rész bátortalanságához képest a második telitalálat.

Ismeretlen_1068 2007.09.08. 22:04:34

én csak örülök, hogy én fedeztem fel a filmben/könyvben rejlő ellentmondást. rég láttam a filmet, de emlékeim szerint harry lapokat tépett ki a könyvből, végsősoron pedig megsemmistítette azt vmi éles szerszámmal. lényeg a lényeg, nem bánt vele kesztyűs kézzel. amúgy nem rendezek habzó szájú kirohanást emiatt, senkit nem idiótázok le, ha máshogy gondolja, csupán megmosolyogtató öngólnak tartom ezt a lépést a filmtől, hisz a gyerekek ugyan nem idióták, de azért elég könnyen befolyásolhatóak.

n 2007.09.08. 22:48:30

Hát, mi már nagyon régóta nem ugyanazt a nyelvet beszéljük. Fogalmunk sincs, miről beszél a másik.

daveyjones · http://aeonflux.freeblog.hu/archives/2007/09/06/kritika_harry_potter_and_the_order_of_the_phoenix_2007/#comments 2007.09.08. 22:52:27

Rosszul emlékszel, nem tépett ki lapokat belőle, és az a éles valami a bazilikus foga volt, nem lehet hogy talán ujra megkéne nézned a filmet(ne egyél meg csak egy őtlet).

Jemen 2007.09.09. 09:41:43

A könyleszúrós dolog igazából csak a 6. részben kap értelmes magyarázatot, onnantól már nem tűnik majd annyira nevetségesnek. Nekem az 5. rész a volt a kedvencem a könyvek közül amíg nem olvastam az utolsót. Az első kettő könyv kivételével meg is van az összes, azok nagyon gyerekkönyvek, dehát valamire rá kellett,h harapjanak a kezdet kezdetén. Szerintem jó dolog,h mindenkinek más tetszik. A filmek meg egyszerűen más műfaj, kár azt keresni bennük,h mi volt más mint a könyvben. A könyvváltozat mindig jobb. Jó mondjuk ott is vannak kivételek, pl a Remény Rabjai filmben sokkal jobb mint könyvben. Amúgy meg jó az oldal, csak így tovább!:)

Ismeretlen_1068 2007.09.09. 09:54:18

sz.: ez lehet, hogy így van, ettől függetlenül örülök, hogy rendszeresen látogatod és hozzászólásaiddal gazdagítod az oldalam.

Ismeretlen_1068 2007.09.09. 09:56:22

daveyjones: szerintem előbb fogod te megtalálni az "ö" és "ü" betüket és előbb fogok én átszokni a nagy kezdőbetükre, mint hogy újranézzem a második részt. :)

Ismeretlen_1068 2007.09.09. 10:00:31

jemen: a filmadaptációkban általában az eredeti mű szellemét szoktam keresni (meg persze, az is fontos, hogy filmként is jól muzsikáljon a mű, ne csak adaptációként), de az sem árt, ha egy rossz könyvből jól film születik. erre is volt már példa a történelemben.

daveyjones · http://aeonflux.freeblog.hu/archives/2007/09/06/kritika_harry_potter_and_the_order_of_the_phoenix_2007/#comments 2007.09.09. 12:23:43

Oks , látszik hogy mennyire utálod a fílmet, ugyhogy inkább hagyjuk a témát(de ugye nincs harag).

serafina 2007.09.09. 14:24:18

Amennyire emlékszem, amit el kellett pusztítatni, az nem könyv, hanem egy (látszólag) üres _napló_ volt; ennyi erővel azt is mondhatnád, hogy Rowling finom támadást intézett a napló-, blog- etc-írás ellen. Véleményem szerint legalább annyira megalapozott elmélet, mint a tied :)No offense persze, a filmről alkotott véleményem hasonló.

Az oldalon található tartalmak kizárólag
18 éven felülieknek ajánlottak.
A belinkelt video- és hanganyagok tartalmáért nem vállalunk felelősséget

Facebook

Beszélt

Filmes naplók

süti beállítások módosítása