deja vu (2006). először csak önplágiumnak tűnt. mókásnak kikiálltott, egymás szavába vágó, puncit még soha nem szagolt technikus srácok figyelik műholdak segítségével a hős minden mozdulatát, s közben kapkod a kamera, csattog a vágóolló, meg valami varése sarabande üdvöske hőbölög büszkén a háttérben. az enemy of the state c. egész jól sikerült hi-tech akciófilmben a fekete fiú (will smith) volt a megfigyelt, itt a másik oldalon ül, s denzelnek hívják. van még egy különbség: a megfigyelőket és a megfigyelteket 4 nap és 6 óra választja el egymástól, a cucc pedig nem felvételről megy, hanem műholdak segítségével rekonstruálnak mindent, ami 4 napja és 6 órája történt. bármilyen szemszögből megnézhetnek bármit, kívül-belül, ahogy tetszik. csak egy joystick kell hozzá.
innentől kezdve paródiának tűnt a film, csak hiába vártam, hogy valaki elcsússzon egy banánhéjon, esetleg benyögje, hogy "baszd meg, ezt nem hiszem el". jó 15 perce tart a megfigyelés, trükköznek a kamerákkal, követik a csajt, akinek minden bizonnyal köze van a 543 emberi életet kioltó komprobbantáshoz, amely a megfigyelés rekonstrukció követő napokban fog bekövetkezni. denzel mindenttudó vigyorral osztogatja az utasításokat, val kilmer vakargatja a tokáját és kávét főz, ha valaki kér, közben nem győznek a mélyen tisztelt néző szájába adni ezer nyomot (denzel ujjlenyomataival van tele placc, pedig denzel kesztyűt viselt!), mert odaát sejtik, hogy a mélyen tisztelt néző a tenyerébe temeti az arcát, mert nem hiszi el, amit lát, aztán már nem is akarja látni, mert valójával lángol a feje odabenn. aztán egyszer csak denzel felkiált, hogy "baszd meg, ezt nem hiszem el", meglézerezi(!) a monitort, a megfigyelt erre felkapja a fejét, és kiderül, hogy szósincs itt rekonstrukcióról: embereink egy blablabla (=tudományos maszlag) során rájöttek, hogy lehet elferdíteni a teret, és belelátnak a múltba!
innentől kezdve a film szarnak tűnt. nem, tulajdonképpen az is. miközben az event horizonban látott papírlapos trükköt és a back to the future 2-ből ismerős "alternatív jövő" teóriát maszlagolják, kecses mozdulatokkal legyintenek minden bakira, legyen za bármennyire ordas, embereink még gondolkodni is elfelejtenek: hármasával ugorják át a lehetőségeket (miért nem küldünk üzenetet a parti őrségnek?), valahogy mindig sikerül a legrosszabb döntést választani. és mivel már a 10. percben kiderül, hogy denzel ujjlenyomataival van tele a megfigyelt csajszi lakása, nem árulok el nagy titkot azzal, hogy a fazon szépen visszaküldi magát úgy, terminátorosan, csak több szabadidővel. hisz denzel szerelmes, beleszeretett a meglesett nőbe; 543 ember meg fog halni, de neki muszáj időt szakítania egy kis meztelenkedésre és vibráló tekintetváltásokra a csajszi lakásában.
a film összességében egész szórakoztatónak tűnt, a gubanc csupán annyi, hogy nem azok az elemek (ultraszar beszólások?), melyeket annak szántak. tessék megnézni, ennél ostobább megaprodukciót már rég láttam. (trailer) (-1 csillag :)