aeon flux

ready for the action now, danger boy?

kritika: az ördög maga [the devil's own] (1997) Takács Máté
2017. június 05. 10:30:00

Kategória: film 8 komment

A farm, ahol élünkbe illő, idilli, asztali áldásos-szélesen mosolygós családi étkezés festői ír környezetben – amibe símaszkos fegyveres érkezik a maga áldásával, ólmot pumpálva a köztársaság-szimpatizáns családfőbe. Húsz évet ugrunk, 1992-ben Frankie, a fiúgyermek már maga is oltja az életeket az IRA kötelékében, és hogy felpörgesse a bizniszt, New Yorkba utazik, hogy Stinger rakétákat újítson egy ottani üzletembertől. Átmeneti szállást egy helyi rendőrnél és családjánál szereznek neki, akikkel szoros kapcsolatot alakít ki.

devilsown.png

Brad Pittnek, aki Frankie McGuire-t játssza, szívügyévé lett Az ördög maga. Még be sem futott, de már ott szorongatta a Lawrence Gordon producertől kapott szkriptet a hóna alatt, abban az évben, amikor a történet szerint először látjuk őt a vásznon (jó, szóval 1992-ben). Mikor sínre került a projekt, Pitt maga javasolta Harrison Fordot a rendőr szerepére, ám Ford neve az eredetileg mellékfigura Tom O'Meara egyenrangú főszereplővé emelését vonta maga után.

És így lett az évtized két nagy filmsztárjával operáló bűnügyi film 1997 egyik legnagyobb kreatív és anyagi katasztrófájává.

Fordot és Pittet ugyanis egyaránt jó fiúként szerette meg a közönség. A nagyérdemű nem is várhatott mást jelen esetben sem, éppen ezért egymás ellenlábasaivá tenni őket a törvény ellentétes oldalain, nos, baljós húzásnak bizonyult. Mégis hogy lehet a szokás szerint makulátlan karaktert hozó Ford mellett a tucatnyi rendőr és katona haláláért felelős terroristából is pozitív, vagy legalábbis megértett antihőst kreálni? Mondjuk kap egy mellékszálat, amiben ő lehet az abszolút igaz, mert hát ha megrendelünk egy nagymenő seftelőtől (Treat Williams, aki az Alkonyatban Kristen Stewart apját játszó karakterszínész nevét viseli a filmben) pár helikopterkilövő durranót, aztán mégse tudjuk átvenni a cuccot ilyen-olyan oknál fogva, akkor a mai fogyasztóvédelmi irányelvek szerint a vásárlástól való elállásért azért tán mégse érdemlünk véres megtorlást...

Frankie figuráját ezen túl durva vonásokkal igyekszik árnyalni a forgatókönyv. Apja halála már elég sokk, de jelleme épp csak annyira torzult, hogy a bajtársiasság, a női nem lovagias csodálata és a hálával átszőtt szeretet még rokonszenvet ébreszthessen a nézőben, pláne, ha elégszer hangsúlyozza, hogy a konfliktusok csak belülről láthatók át, hogy minden oldalnak megvan a maga igazolható szemszöge, satöbbi, satöbbi. Az erőfeszítések azonban teljesen hiábavalóak, ha egyszer a másik végen meg ott van a rendőr, az igazság bajnoka, aki sosem hibázott – egészen mostanáig, mikor társának kénytelen falazni. Ez a hazugság pedig oly mértékben kikészíti, hogy a nyugdíjat fontolgatja, de egy biztos: még egyszer nem tehet szívességet a törvény ellen vétőknek, álljék az illető bármilyen közel is szívéhez. Az összecsapás elkerülhetetlen.

Elkerülhetetlen volt, vásznon innen és túl is. Az ördög maga úgy kezdett forogni 1996 elején, hogy nem volt kész a kismillió újraszabásnak alávetett forgatókönyve, a főszereplők ideális elhelyezése benne gyaníthatóan a fő problémát jelentette, de a vágószoba padlóján is rengeteg anyag végezte az előzetesek tanúsága szerint. Végül odáig vezetett az egész, hogy maga Pitt vette le a keresztvizet a filmről, mikor azt nyilatkozta, hogy ami folyik, az teljességgel felelőtlen filmkészítés, és már rég nem az a sztori valósul meg, amire leszerződött. Elodázások, újraforgatások meg egyebek tolták a költségvetést 90 millió dollár közelébe, ami ma sem elhanyagolható összeg, hát még mennyit jelentett két évtizeddel ezelőtt! A Sony ritkán tudott jól gazdálkodni a pénzével.

Mindehhez képest azért a végeredmény távolról sem tűnik annyira megtépázottnak. Alan J. Pakula rendezőnek voltak határozott elképzelései, és a sztori magja is izgalmas – lett volna, ha nem simítanak rajtuk és igazán felvállalja karaktereit a film, és úgy istenigazából felforralja a zsaru és a befogadott ifjú közötti langyos állóvizet. Amit végül nyújt, az inkább gyermetegen, mint férfiasan szentimentális feloldásba torkollik. A baj az, hogy nincs eléggé megalapozva az érzelmi kavargás, ugyanis túl keveset látunk O'Mearáék és Frankie közös életéből. Nem azt mondom, hogy szitkomba vagy szappanoperába illő életképek hiányoznak, pusztán kapcsok, amik többet fognak át, mint a közös nemzeti gyökerek meg egy jó kedélyű biliárdparti. Mindazonáltal, addig, míg ez vitorlázós-napfelkeltés zárás el nem jő, a figyelem az övék.

Az ördög maga a rossz publicitás és a fanyalgó kritikák ellenére nem rajtolt rosszul az amerikai mozikban, de nagyon hamar ki is kopott onnét. Mindeközben a világ más tájain, közte Magyarországon is, lehengerlő siker volt: csaknem 100 millió dollárnak megfelelő bevételt ért el, ami, megint csak két évtizedes távlatban, nem kis pénz. Az érdem természetesen Fordé és Pitté. Kettősük tényleg sok ígéretet rejtett magában, a felnőtt és a fiatal közönséget egyaránt befogva, de az egész idea jól elsülését a kezdetektől megmérgezte, hogy mindkettőjüket az elvárásoknak akarta a film megfeleltetni. Az a fránya sztárkultusz! Pedig az ezredfordulón már ott volt a Harcosok klubja meg a Temetetlen múlt...

Pakula utolsó munkája 1998-ban bekövetkezett halála előtt így tényleg a rossz kalibráció és eltékozolt lehetőségek visszhangja. Erkölcsi tanmesének meseszerű, politikai kriminek kriminális volna, éppen ezért szerencse, hogy úgy igazán egyik mellett sem kíván lehorgonyozni. Valami méltó tartalom mégsem ártott volna a két kedvelt arc mögé. Mindennek ellenére, nem ördögtől való film ez, pont a mindennemű bonyodalmat okozó főszereplői miatt nézhető thriller, csak kevés igazi thrill-lel. A középszer maga.rating-5.gif

Címkék

politika kritika harrison ford sony thriller 1997 brad pitt 5csillagos alan j pakula crime movie

A bejegyzés trackback címe:

https://aeonflux.blog.hu/api/trackback/id/tr8812563837

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Lazók György · https://filmekapolcrol.blog.hu/ 2017.06.05. 10:58:41

Pont a hetekben néztem újra. Hát, tényleg erősen érződik, hogy mind Pitt, mind Ford arra ácsingózott, hogy ő legyen a történet főhőse és emiatt a sztori úgy a film feléig vesztegelni kénytelen. Kimaradt, hogy Ford is megkapta a maga mellékszálát (a járőrözést és az ebből eredő konfliktust a társával), ami szinte kizárólag azért van, hogy többet szerepelhessen. Ezzel együtt én mégis kedvelem a filmet azokból az okokból, amikre a kritika is utal. A jó alapsztori, az igényes rendezés, valamint Ford és Pitt masszív jelenléte bőven a nézhető szint felett tartja.

Lazók György · https://filmekapolcrol.blog.hu/ 2017.06.05. 11:05:17

Jah látom, említve lett Ford-mellékszála is, igaz nem abban a vonatkozásban, amiben én utaltam rá.

Arte Peritus 2017.06.06. 10:46:26

Szerintem az Ördög maga egy különleges film és nem a főszereplők, vagy a rendezés miatt, hanem a forgatókönyv és a sztori okán. Felvet ugyanis egy nagyon elgondolkodtató problémát és erkölcsi-morális dilemmát:

Beavatkozhat e egy hazájáért harcot vívó szervezet működésébe (és egyik tagjának akciójába) egy másik ország rendőre azon az alapon, hogy személy szerint bűnnek tartja az erőszakot és ártatlanokra veszélyesnek a kérdéses szervezet bevetéseit.

Emlékszem, amikor 1997/98 körül 24-25 éves fiatalként először láttam a filmet felháborított a rendőr viselkedése és végig Brad Pittnek szurkoltam. Közben apámat kiakasztottam, és súlyos vitákat vívtam, mert ő azt mondta: "ebben a filmben Harrison Ford, vagyis a rendőr a jó fiú, aki meggátolja az értelmetlen vérengzést." Emlékszem hogy dühített ez az érvelés. Mert hát milyen alapon dönti el egy közrendőr, hogy az ír szabadságért harcoló IRA akciói "értelmetlenek" vagy értelmesek?

Aztán persze felnőttem és kicsit másként láttam a dolgot, mikor 15-16 évvel később újra megnéztem a filmet.

DE a lényeg: a film elgondolkodtatott és nem csak engem, hanem sokatat másokat is, és ez messze több, mint amit a mai filmipar 90% -a jelenleg el tud érni.

NA EZÉRT JÓ FILM A The Devil's Own!

-creeper- 2017.06.06. 15:56:22

Örülök, hogy néha erre jár még néhány velős retrokritika, jó volt olvasni!

Takács Máté · http://aeonflux.blog.hu 2017.06.06. 21:42:49

@Lector Oris: Minthogy nem (csupán) személy szerint tartja bűnnek az erőszakot és a terrorizmust, hanem társadalmi és hivatási szempontból, plusz mivel a srác ténykedése miatt csaknem szétdurrantották a felesége fejét a saját házában, azért csak beleavatkozhat a dolgokba... És ezzel ki is lőttünk mindenféle morális dilemmát. Pont ez a baj, hogy próbálkozik az árnyalással, de csak Brad Pitt kedvéért, nem mert küldetésének teszi meg a film, hogy közelebb hozza a nézőhöz az IRA-sok ténykedését.

Mi több, a bemutató idején kifejezetten kritizálták a filmet az IRA mesébe illő-szerűsítéséért, és mikor Diana hercegnő elvitte a filmre két kisfiát (köztük a 12 éves Harryt, a 15 éven felülieknek szóló filmre), igencsak megfeddték a lapok, hogy hát ilyen témájú dolgokat még neki sem ildomos néznie, nemhogy gyerekeinek...

Takács Máté · http://aeonflux.blog.hu 2017.06.06. 21:45:14

@-creeper-: Az olvasók erre járásáért nem árt néha! :)

Arte Peritus 2017.06.07. 08:05:50

@Takács Máté: Háát nagyon nem értünk egyet. A moralitás az egész lényege. A rendőr éppen hogy nem saját védelmében cselekszik hanem valamiféle személyes meggyőződésből. Ami meg a brit lapokat meg Dianát illeti - ír kérdésben - remélem nem komoly hogy erre hivatkozol.

Arte Peritus 2017.06.07. 08:10:19

... és az IRA ténykedését meg pont hogy közelebb hozza és emberivé teszi a film még ha kicsit torz is ez a kép. A filmnek köszönhetően százazrek érdeklődtek az ír szervezet harca iránt, köztük én is.

Az oldalon található tartalmak kizárólag
18 éven felülieknek ajánlottak.
A belinkelt video- és hanganyagok tartalmáért nem vállalunk felelősséget

Facebook

Beszélt

Filmes naplók

süti beállítások módosítása