A döglődő Martin Luther King-hétvége után erőre kapott az amerikai toplista, jobban mondva a vezető pozícióban történtek mozgalmas dolgok: a Széttörve messze túllicitálta az elvárásokat, és oly magasan nyitott, ahonnét még a százmilliós végződés is távlatba került. Ezalatt végleg bebizonyosodott, hogy Vin Dieselre csak úgy vevő a közönség, ha autóban ül: a xXx: Újra akcióban 20 millióval futott be.
> új filmek
M. Night Shyamalan pazar box office-pályafutást tudott magáénak 2006-ig, amikor is a Lány a vízben megtörte a Hatodik érzékkel, A sebezhetetlennel, a Jelekkel és A faluval kikövezett sort. Az anyagi boldogulás változatos volt ezt követően, ám a kritika egyöntetűen elutasított mindent, ami kikerült a kezei közül. Ezek után A látogatás 2015-ös, meglepő sikere (25 millió felett nyitott) kilátásba helyezte a visszatérés lehetőségét - ebben jó partnerre talált emberünk Jason Blum sztárproducer személyében is. És a Széttörve (Split; hazai bemutató: már a mozikban) megtette, amit most meg kellett tennie: elnyerte magának az újságírókat, pöpec előzeteseivel pedig becsábított mindenkit, akit lehetett, márpedig az a helyzet, hogy ők sokan vannak. A történet hősei tinilányok, a tizenéves közönség pedig James McAvoyban is stabil pontot láthatott, már csak az X-Menek után is, a thrilleri sztorival pedig az idősebbeket is be lehetett lasszózni. A nemek szinte egyenlő arányban oszlottak meg a nézőtereken, a fehérek és nem férek aránya is teljesen azonosnak bizonyult, és a 25 év alattiak is csak hajszálnyival képviselték többen magukat, mint az e fölöttiek. Tegyük még hozzá, hogy az idei esztendő eddig tényleg nem szolgálta ki semmi értékelhetővel a nézőket (leszámítva a tavalyról átcsúszott A számolás jogát), hogy a horror-thrillerek tudnak a legjobban aratni a semmiből (a The Bye Bye Man ezt megmutatta legutóbb, bár csak egy hétvége erejéig), és így már láthatóvá válik, miként tudott a Széttörve 40 millió dollárt felhalmozni - a negyedik legerősebb januári nyitányt prezentálva. A Universal istállójából kikerült filmre 10 milliót költöttek, 100 millióig pedig simán elmehet a film. A befejezés sok lehetőséget rejt, a folytatásféleségek előtt nyitva áll a kapu.
Vin Diesel a Halálos iramban-széria gigantikus sikeréből kifolyólag joggal bízhatott abban, hogy nézői, és a közösségi médiás követői (akik rengetegen, de rengetegen vannak) követik majd mindenhová. 2015 őszén, Az utolsó boszorkányvadász bemutatójakor kiderült, ez nincs így, Amerikában nagyot zakózott a független pénzből forgott fantasy. Ezek után nem meglepő, hogy egy régi siker folytatásával rukkol elő ismét a kopasz. A xXx-en 2002-ben a Sony nyerészkedett, aztán 2005-ben a fércelt folytatáson eleget veszített ahhoz, hogy a xXx: Újra akcióbant (xXx: Return of Xander Cage; hazai bemutató: már a mozikban) lepasszolja, és a Paramountnál találjon menedékre. 85 millió dollár bánja, plusz az extenzív marketing költségei, hogy nem jöttek rá időben: Diesel nem piacképes színész magában, a xXx-franchise pedig kiöregedett 12 meg 15 év után - ami ironikus azok után, hogy 2002 mennyire frissnek, a kémműfaj megújítójának titulálták. Tehát a diverz szereposztás és az ismert márkanév az ismert arccal párosulva is kevés volt, hogy 20 millió dollárnál többet áldozzon az amerikai közönség arra, midőn a főhős utazik, csajozik, és közben rohadt menő - ahogy Samuel L. Jackson figurája összefoglalja a se füle-se farka akciózást kilátásba helyező trailerben. A blama önmagában nem olyan nagy, de annak ismeretében, hogy mi volt itt a fő cél (franchise-revideálás, nem kevesebb), a kudarc kellemetlen. 50 millió dollárt innen megcsípni már hardcore lesz, ahogy a nézőelpártolási trendeket ismerjük - nemzetközileg viszont éppen ennyire tett szert a film a hétvégén.
Michael Keaton jobbnál jobb szerepeket játszik csupa jó filmben mostanság, és bár Az alapító (The Founder; hazai bemutató: február 2.) nem oly eredeti, mint a Birdman és nem oly releváns, mint a Spotlight, a maga jogán szép teljesítmény, megint kiváló alakítással. Ezek után sajnálatos, hogy a The Weinstein Company így elkótyavetyélte - kétségtelen persze, hogy ez egy ronda történet, nem egy Oroszlán kaliberű szépség. A tessék-lássék módra, 1115 moziba lerakott életrajzi drámától senki sem várta, hogy eleven jelenség lesz a toplistán, ám 4 millió dollár alatti nyitánya még így is hervasztó. Igaz azonban, hogy a történet nem tarthatott számot széles körű érdeklődésre - itt csak a díjszezonos rásegítés hozhatott volna értékelhető bevételeket, azt pedig nem sikerült kiharcolni. A 7 millió dolláros költségvetés, és talán még a 10 millió is befogható.
Jason Blum az executive producere The Resurrection of Gavin Stone című drámai vígjátéknak is, ami a keresztény közönség figyelmére apellált a kevesebb mint 900 mozijában. A film egy gyerekszínészként sikeres, felnőttként azonban kiégett fickóról szól, aki vallásosnak tetteti magát, hogy megkapja Jézus szerepét egy készülő darabban. Biztos sok a móka és kacagás, no meg a tanulság, és hősünk kétségtelenül meg is keresztelkedik a film végén, ám mindezt csak 1,4 millió dollár értékben kívánták nyomon követni. A 2 milliós büdzsé még kibírja.
Az A24 erre a hétvégére már 650 mozit szerződtetett a 20th Century Women című drámának, melyben Annette Bening, Greta Gerwig és Elle Fanning viszik a prímet. A Kezdők rendezőjének két Golden Globe-ra jelölt filmjére 1,4 millió dollár folyt be most, amivel meg is kezdte az utat a süllyesztőbe. Az Oscar-jelölések még hozhatnak kis mentőövet Bening révén, de végső soron nem számolhat többel a forgalmazó, mint 4 millió dollár.
> korábbi filmek
A számolás joga a harmadik helyre csúszott, ám 16 milliós harmadik köre igazán figyelemreméltó. A Fox drámája 84 millió dollárnál jár, egy hét múlva - bizonyára egy legjobb filmes Oscar-jelöléssel a zsebben - pedig túl is lesz a százas határon.
A Zsivány Egyes: Egy Star Wars-történet bevétele 512 millió dollárhoz ért, a nemzetközi összeg pedig a félmilliárdot verdesi alulról. Mindez azt jelenti, hogy a Disney bemutatója átlépte az egymilliárd dollárt világviszonylatban. Ez a negyedik filmje a stúdiónak 2016-ból (az Amerika Kapitány: Polgárháború, a Szenilla nyomában és a Zootropolis - Állati nagy balhé után), ami végrehajtja ezt a bravúrt, és más nem is képviselte magát eme határ fölött tavaly.
A múlt héten megfeneklő brancs tovább mélyíti válságát: a Monster Trucks az egyetlen, aminek 45%-on belül sikerült tartania veszteségeit, vagyis Az éjszaka törvénye és a Patriots Day is kíméletlenül a porba hullott. Még a jól startoló The Bye Bye Man is irdatlanul magas, 74%-os zuhanást kénytelen elkönyvelni.
> végszó & ami jön
A hasonló, MLK-hétvégéket követő hétvégéket ütötte a mostani az összforgalmat tekintve: ebben az évtizedben csak 2015 volt termékenyebb ilyenkor. Az érdem persze a Széttörvéjé, ami csaknem duplázta a prognózisokat, és így a xXx: Újra akcióban gyengélkedését szinte teljesen elfedi. A január zárulhat a Shyamalan-thriller újbóli diadalával, ezt két kérdéses versenyző próbálja megdönteni: a rossz visszhanggal megvert Egy kutya négy élete című családi film és az Underworld: Vérözön fogadtatása alapján túl sok babérra nem ácsingózó A Kaptár: Utolsó fejezet is próbálkozna 20 millió fölé kúszni. Jön még Az alapítóhoz hasonlóan partvonalra szorult, de kereskedelmileg hangyányit kezelhetőbb Arany című dráma Matthew McConaugheyjel.
> a top 10 (hivatalos becsült adatok)
# | film | hétvégi bevétel |
összbevétel | büdzsé |
1 | Széttörve |
$40.2m | $40.2m | $10m |
2 | xXx: Újra akcióban |
$20.0m | $20.0m | $85m |
3 | A számolás joga |
$16.3m | $84.2m | $25m |
4 | Énekelj! | $9.0m | $249.4m | $75m |
5 | Kaliforniai álom |
$8.4m | $89.7m | $30m |
6 | Zsivány Egyes: Egy Star Wars-történet |
$7.0m | $512.2m | $200m |
7 | Monster Trucks |
$7.0m | $22.6m | $125m |
8 | Patriots Day |
$6.0m | $23.6m | $45m |
9 | Az alapító |
$3.8m | $3.8m | $7m |
10 | Sleepless |
$3.7m | $15.1m | $30m |