aeon flux

ready for the action now, danger boy?

kritika: aljas nyolcas [the hateful eight] (2015) Richter Viktor
2016. január 05. 18:17:48

Kategória: film 18 komment

 - SPOILERMENTES -

John Ruth, a Hóhér (Kurt Russell) – foglalkozását tekintve fejvadász – a tomboló wyomingi télben postakocsival igyekszik Red Rockba, hogy legújabb "fogásáért", a gyilkosságért körözött Daisy Domergue-ért (Jennifer Jason Leigh) behajtsa a nő fejére kitűzött vérdíjat. A legközelebbi pihenőhely elérése előtt azonban a páros egymás után két másik utazóba is belefut, akik alól az ítéletidőben kidőltek a lovaik. Egyikük a polgárháborúban őrnagyi rangot szerzett Marquis Warren (Samuel L. Jackson), aki Ruth-hoz hasonlóan a törvény rossz oldalán állók begyűjtésével keresi kenyerét, másikuk pedig a Red Rockban megüresedett seriffi hivatal betöltésére igyekvő Chris Mannix (Walton Goggins).

aljas02.jpg

Az Aljas nyolcasban a kisváros előtti, de még a hegyen megbúvó menedékben nyolc, egymásra semmiben sem hasonlító figura húzza meg magát a vihar elültét várva. A bemutatkozások kötelező köreinek letudása után viszont több kérdés is – fontosabbak és kevésbé fontosak – szöget üt a fejünkbe. Ki fog iható kávét főzni? Miért nincs az ajtón kilincs? Vajon mindenki az, akinek mondja magát? Ránézésre egyszerű alaphelyzet hétköznapi bökkenőkkel, de Quentin Tarantino filmjeinek két védjegyét biztosra vehetjük: a csavarokat és a látszólag gondolkodás nélkül lökött dumát. Az utóbbiból most a direktor minden korábbi alkotásában elhangzottnál többet kapunk, olyannyira, hogy nehéz eldönteni, az Alj8s azért majdnem három órás, mert sok benne a szöveg, vagy csupán azért rizsáznak az arcok folyton-folyvást, mert ez egyféle fétis Tarantinónál?

A rendező hívei persze tudják, hogy a válasz: kicsit ezért is, és kicsit azért is. Itt és most egyetlen helyszínen, ráadásul nyolc fineszes bad motherfucker próbálja el- és kimesélni saját történetét és indítékait. Ennek ellenére – legyen szó akár szereplői egyszerű sztorizásáról, vagy pedig dialógusairól –, a szokott módon központi funkcióhoz jutó, tengernyi beszéd csak helyenként válik öncélúan fárasztóvá, és ettől feszültséggyilkossá, mert QT továbbra is mesterien alkot karaktereket.

aljas01.jpg

Az Aljas nyolcas nem sokkal az amerikai polgárháború befejezése után játszódik, amikor Észak győzelme, és az Államok újraegyesülése ellenére mindkét oldalon bőven maradtak sérelmek és feltépett sebek. Az USA eddigre elvileg már a lehetőségek földje és a bátrak otthona volt, de a szavakban és tettekben még ott mocorogtak a nem túl távoli múlt lidércei. A vakercunami hátterében egyrészt ezek a közeli traumák állhatnak, másrészt meghúzódhat mögötte a kibeszélés szándéka is, ami Amerika utóbbi másfél évtizedének történelemkönyvekbe is bekerülő eseményeire (terrortámadások, újraéledő rasszizmus, zavargások, rendőri brutalitás) adott önreflexióként szintén dekódolható.

Maroknyi karakter, egymással szűk belső térben összezárva, várhatóan hosszabb időre: olyan kiinduló helyzet, ami nemcsak a nézőpontok és célok kifejtését, hanem a szereplők közti összetűzést is garantálja. A toposz egyik mozgóképes felmenője Alfred Hitchcock 1944-es Mentőcsónakja, amelyben egy torpedótámadás túlélői együtt hánykolódnak a tengeren a katasztrófát okozó egyik ellenséges tengerésszel, miközben gondolataik és tetteik felett lépésről-lépésre erőszak és paranoia veszi át az irányítást. Tarantino úgy fordítja ki ezt a szituációt, hogy attól a "Ki tette?" kérdése helyett a hamis identitás, illetve a "Ki és mikor fogja megtenni?" talányai válnak meghatározóvá. Ha pedig ezen felvetések mellé odatesszük a csikorgó hideget és a külvilágtól való izolációt, máris a Nyolcas édestestvérénél, a John Carpenter rendezte A dolognál járunk. A két alkotás olyannyira rokon egymással, hogy a hegyi pihenő eseményeiben nemcsak a sarkköri sci-fi horror problematikája tükröződik vissza, hanem konkrét utalások is felsejlenek benne. Mindezen túl nem téved nagyot, akinek feldereng a szerzői pálya kezdete a logóvá merevedett, fekete öltönyös balfékekkel.

aljas03.jpg

Quentin Tarantino nyolcadik nagyjátékfilmje a külvilágtól szeparált, egyetlen helyszínen játszódó westernköntösbe bújtatott thriller, melyben galád, de agyas alakok halálos szándékai ütköznek egymással közel három órán át. Az Aljas nyolcas magán viseli alkotója minden kézjegyét: a biztos kézzel felépített karaktereket, a kitűnő szereposztást, az idősíkok és beállítások játékán alapuló oda-vissza utalásokat, a lazán odakentnek tűnő és szállóige-várományos dialógusokat, valamint a bőven adagolt erőszakkal járó, túlcsorduló vérmennyiséget. Hátrányaként a minden eddigi Tarantino-filmhez mérten is túltengő, időnként a cselekmény feszültsége ellen dolgozó szóömlengése, valamint emberpróbáló hosszúságú játékideje említhető. Mindezektől függetlenül évindító moziélménynek kifejezetten ajánlom. Ez így stílusosan:

Kövess minket facebookon és twitteren!

hateful_eight_hun_poszter.jpg

Címkék

kritika western thriller comedy ennio morricone forum hungary drama kurt russell samuel l jackson quentin tarantino tim roth michael madsen bruce dern jennifer jason leigh channing tatum weinstein 8csillagos demian bichir walton goggins hateful eight the hateful eight

A bejegyzés trackback címe:

https://aeonflux.blog.hu/api/trackback/id/tr868238714

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

K. Kálmán 2016.01.05. 19:54:33

Sőt, a filmzenében konkrét részek is elhangzanak A dologból - végtére is ennek is, annak is Morricone a komponistája.

isvaen 2016.01.05. 19:57:30

ez akkor most hány csillag is?
ez a kritika egyelőre nem győzött meg arról, miért kéne megnézni. celluloidon vagy anélkül...

Regggie 2016.01.05. 20:19:55

A harmatgyenge, önismétlő, túlhype-olt SW után kész felüdülés lesz. Nézős.

Richter Viktor 2016.01.05. 20:27:01

@K. Kálmán: Így igaz, csak a szöveget nem akartam még inkább bonyolítani további utalásokkal, illetve infókkal. A filmzenék (és Morricone) kedvelői úgyis ki fogják hallani a konkrét összecsengéseket, de úgy gondolom, másoknak nem biztos, hogy ettől érdekesebb lesz a Nyolcas. Szóval innen A dologgal kapcsolatos kissé tömör megfogalmazás.

Bergyilkos Bohoc 2016.01.05. 21:40:10

@Regggie: Hihetetlen, hogy egy Aljas nyolcas cikknél is megy a sztárvárszozás. Nem lehettek ennyire frusztráltak...

tjunior 2016.01.06. 13:12:48

@Bergyilkos Bohoc: ez nem frusztráció, ez már divat

gorillaso 2016.01.06. 15:52:14

Kibaszott ostoba film. Tarantino szokásos: másoktól összelopkodott ötletek, unalmas klisék, sámuel/tamásbátya szindróma mint minden rasszista hébervúdi szutyokban, pénzkidobás jegyet venni rá.

Diarmand 2016.01.06. 15:52:53

Nekem nem jött be annyira a film. Az első felét borzalmasan túlnyújtottnak éreztem, tele fölösleges pofázással, aztán mikor beindulnak az események és apró csavar is kiderül már-már egész jó lesz a film. Viszont nekem hiányzott a megszokott feszültség és az izgalom a filmből. Tarantino összes filmjét láttam eddig a JB-on kívül és mind tetszett is, de ez csak ímmel-ámmal.
Valahogy nem szögezett a képernyő elé, talán csak Sam Jackson meséje közben, az jó volt. Jackson amúgy is remekelt a filmben :)
Szvsz ez az eddigi leggyengébb Tarantino film számomra.

2016.01.06. 16:21:46

@Diarmand: Az elejéből is kellett volna vágni és utána is ráfért volna pár üresjáratra. Akkor ütősebb lenne a film.

Sally Menke vágó nélkül QT sajnos már sosem lesz a régi.

Filmworlds blog · http://filmworlds.blog.hu/ 2016.01.06. 18:14:32

Mi is várjuk nagyon a filmet. Kíváncsiak vagyunk rá. Itt 10/8 pontot kapott, ami figyelemreméltó. Tarantinot szeretjük, úgyhogy bármi lehet!

exilis 2016.01.06. 18:22:37

Nekem tetszett, nem rosszabb mint az utóbbi pár filmje, bár én épp a "sok pofázást" szeretem tőle, az akció nem érdekel.

pingwin · http://pingwin.blog.hu 2016.01.06. 19:46:14

aljas nyolcast kapott

szerintem jó film, nekem tetszett, és ajánlom is

endike · http://barathendre.wordpress.com/ 2016.01.06. 19:50:56

jó film, de nekem valahogy kevés volt benne a szöveg, vagy túl üres volt néhol, azért éreztem kevésnek...

Flynn 2016.01.06. 23:26:01

Qrva unalmas, tele feleslegesen öncélú pofázással.
Ez a Tarantino nem akkora zseni, mint amekkorának tartják.
Egy túlhájpolt fickó vacak filmje ez.

McZozo 2016.01.07. 11:34:55

Hat nem tudom en teljesen mashogy lattam. Altalaban szeretem tarantino filmjeit igy ezt is vartam. Ezzel szemben, nekem a film elso ketharmada dogunalom, semi nem tortenik, cselekmeny nuku. A vegso egyharmadban meg lenyegeben cask a ver es az agyvelo frocsog, koponya robban es heregolyo gurul el. De ezen felul igazan mondandoja nuku a filmnek. En vegul sajnaltam a ra szant harom orat, ennel sokkal jobban is el lehetett volna tolteni. Igy en nem ertek egyet a nagy hype al ami a fuilm korul van. Pl a SW7 se nyugozott le de ha ehhez hasonlitom akkor az meg igyis egy remekmu :)

Diarmand 2016.01.07. 17:26:43

@Lion K: Mondasz valamit.

@totorohun: Nem a sok dumával volt a baj, hanem azzal, hogy semmi nem sült ki a vég nélküli pofázásból. Nem volt alatta feszültség (csak a végén), én csak helyenként tudtam elmosolyodni a dumákon, hanem... csak úgy pofáztak. Ebből a szempontból jobban hasonlít a film a Brigantikra vagy akár a Ponyvaregényre, amelyekből nem egy olyan jelenetet lehet felhozni, ahol érzi az ember, hogy itt történni fog valami. Itt ez nem jellemző.

Feketeistván 2016.03.07. 00:01:42

Most sok a szöveg vagy kevés,a sok kritikus te jó ég...

isvaen 2016.05.21. 09:11:17

az eredeti forgatókönyvben hogyan fejeződött be a történet?

Az oldalon található tartalmak kizárólag
18 éven felülieknek ajánlottak.
A belinkelt video- és hanganyagok tartalmáért nem vállalunk felelősséget

Facebook

Beszélt

Filmes naplók

süti beállítások módosítása