aeon flux

ready for the action now, danger boy?

kritika: amerikai botrány [american hustle] (2013) Zalaba_Ferenc
2014. január 09. 14:40:00

Kategória: film 22 komment

Irving Rosenfeld (Christian Bale), a magabiztos, de kisstílű, és ha nőkről van szó, kifejezetten zűrös figura jókora nagy balhéba keveredik, mikor tettestársával és szeretőjével, Sydney Prosserrel (Amy Adams) együtt lefüleli őt egy feltörekvő, temperamentumos FBI-ügynök (Bradley Cooper), aki aztán alkut ajánl nekik: ha lebuktatnak néhány rosszéletűt, megússzák a börtönt. Így kerül a képbe Carmine Polito (Jeremy Renner), a New Jersey-i polgármester, aki egy nagy kaszinó-beruházásra készül a keleti parton. Ez a terv pedig egyenes út a maffiához, korrupt politikusokhoz és az egyik legnagyobb szélhámossághoz, melyet a 70-es évek Amerikája látott. Mindeközben Irvingnek még egy labilis feleséggel (Jennifer Lawrence) is meg kell küzdenie, aki az egész svindlire veszélyt jelent.

americanhustle620.jpg

Ha az Amerikai botrány bő két órája alatt néha elveszíted a fonalat, akkor a hiba nem a te készülékedben van (főleg, hogy azok a hajak és azok a dekoltázsok állandóan elterelik az ember figyelmét), ugyanis ez a film azon ritka szélhámosmozik egyike, melyben az elkövetők személye legalább annyira érdekes, mint a balhé, amit elkövetnek. Mi több, ez utóbbi teljesen másodlagos (bejön a képbe egy nemlétező sejk, mint befektetési társ, aki kapcsán aztán Rosenfeldék keresztbe-hosszába hülyítenek mindenkit), ahogy azt maga David O. Russell író/rendező alá is írja, aki saját bevallása szerint utálja a sztorikat, és sokkal jobban érdeklik a karakterek. Így aztán Cooper aktatologató főnöke (Louis C.K.) sem képes soha befejezni azt a tanmesét, ami egy gyerekkori horgászbalesetről szól, mert hát kit érdekel a sztori, mikor ilyen karaktereid vannak?

Ezeket a figurákat pedig napestig elnézegetné az ember, és nem csak azért, mert van mit nézni rajtuk (a nők dögösek, a férfiak pávák), hanem mert olyan színészek keltik őket életre, akik nem egyszerűen magukévá teszik a szerepeket, hanem beoltják őket valamivel, minek hatására aztán a karakterek valójával teleburjánozzák, teleszövik a vásznat: szellemessé, izgalmassá, kiszámíthatatlanná válnak, ám végső soron mégsem lépnek ki szerepükből. No, ez teljesítmény.

Bale és Adams párosában olyan szélhámosokat láthatsz a vásznon, akik képesek még talán magukkal is elhitetni azt, hogy valójában nem is azok, hogy ami a szívükön, az a szájukon, akik egyszerre szeretik és megvetik azt, amit csinálnak, amivé váltak. Cooper ugyan a Napos oldalban megismert figuráját viszi tovább, de törékeny törtetése mögött ezúttal nincsenek érzelmek, csupán a sikervágy (és mint idővel kiderül: állatias ösztönök). Renner igazi szakszervezeti tag, mindent az általa képviselt emberek érdekében tesz: iszonyatosan naiv, de bazi nagy szíve van, így nem csoda, hogy Rosenfeld megszereti. Ami pedig Jennifer Lawrence háziasszonyát illeti, nos, nehéz lenne szavakba önteni, hogy ő milyen, de mostantól minden romantikus komédia női főszerepében valami hasonlót akarok látni.

A történéseknek van némi köze a valósághoz (az abscam, azaz az "arab scam" /arab átverés/ valójában is létezett), mint ahogy a filmnek is van némi köze a forgatókönyvhöz, ugyanis a színészek jeleneteik többségét improvizálták, na de hogy! Gyakorlatilag felzabálják a vásznat, úgy. Mindezzel együtt mégis kár, hogy a sztori esetenként nem kap elég hangsúlyt, mivel a félmondatokkal érintett csűrés-csavarás, a számos ide-odatologatott mellékfigura közepette kissé el lehet anyátlanodni, és a befejező csavar sem üt akkorát, mint néhány zsánertársé. De egye fene, hisz mi a jobb, fordulatokra emlékezni vagy figurákra? 

Kövess minket facebookon és twitteren!

Az új pontozási rendszerről itt olvashatsz.

poster_americanhustle.jpg

Címkék

kritika **** comedy christian bale amy adams bradley cooper jeremy renner david o russell jennifer lawrence crime movie

A bejegyzés trackback címe:

https://aeonflux.blog.hu/api/trackback/id/tr585748817

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ungverjaland 2014.01.09. 14:54:51

Most leírnám mennyire nem értek egyet a kritikával (nem csak ezzel, hanem az összes pozitívval), de Peter Debruge már megírta helyettem a Variety-ben. variety.com/2013/film/awards/how-american-hustle-conned-the-critics-1200963635/

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2014.01.09. 17:36:27

Karakterek? Azért annyira sok mindent nem lehetett felfedezni bennük, mindenkinek volt kb. egy vonása és kész. Bradley Cooper a nagyravágyó kis mitugrász, JLaw mániás depressziós stb.
Ettől függetlenül összességében nagyon is jó film volt, de szerintem pont a karakterekben nem volt sok, és ez azért látszott is, amikor Russell kicsit drámaibb húrokat akart megpengetni.

@ungverjaland: Ennek az arcnak abszolút igaza van, de mit csináljon az ember, ha ez rohadt szórakoztató?
Kb. ugyanaz, mint A jogász, az egésznek nincs értelme, a rendező csak produkáltatja a színészeket, de egyszerűen egy rossz szavam nincs rá, mert akkora élmény.
Alapállásban én is Debruge nézeteit osztom, nálam jobban senki nem utálja, amikor egy rendező koncepció nélkül áll egy filmhez, de ha egyszer ez a koherens történet nélküli improzás működik, akkor nem fogok értelmes történetet követelni.

Deepblue Noir (törölt) 2014.01.09. 17:37:51

@ungverjaland:

de ebben a kritikában nagyjából ugyanaz van, csak debruge-nek ez így nem igazán tetszett

Zalaba_Ferenc · http://aeonflux.blog.hu 2014.01.09. 17:51:40

@danialves: Szerintem a dráma is működött, méghozzá azért, mert volt hús a figurákon.

ungverjaland 2014.01.09. 17:54:41

@danialves: Ha valaki élvezte az jó, én személy szerint eléggé untam. A karakterek szerintem egyáltalán nem erősek és tényleg egyoldalúak, a történetvezetés csapongó, de inkább nem is létezik. Még a színészi alakítások sem győztek meg annyira, bár Christian Bale mindig remek, így itt is az. Az egész olyan mintha különböző jeleneteket majdnem véletlenszerűen egymás mögé pakoltunk volna.

Nem is annyira azt érzem, hogy nincs koncepció, hanem egyszerűen amennyire Russell munkamódszere pl. a Silver Linings Playbook-ban működött (pont azért mert a történet faék egyszerűségű volt, gyakorlatilag egy szokásos rom-com), itt annyira nem vagy inkább egyáltalán nem működik. Egyszerűen a komplexebb sztori nem bírja el ezt a fajta színészvezetést. Persze erről valamennyire eltereli a figyelmet az impresszív díszlet- és látványtervezés, de ez nekem kevés volt, hogy lekösse a figyelmemet.

ungverjaland 2014.01.09. 17:58:22

@Deepblue Noir: Nem, mert a kritika szerint, habár a történet nem kap elég hangsúlyt, ezt az alakítások ellensúlyozzák, szerintem inkább még jobban felborítják az egészet. A történet és az alakítások csapongó természete valahogy nem fér meg egymás mellett.

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2014.01.09. 18:07:42

@ungverjaland: Nem mondanám, hogy ez annyival komplexebb lett volna (Silver Liningshoz képest mindenképpen az volt), ebből a sztoriból normális esetben jó, ha egy másfél órás film kijött volna, még a végén a fordulat is teljesen kiszámítható volt.
De igazából mi az pontosan, ami nem működött benne és a Silver Liningsban igen? A történet bonyolultsága hogy befolyásolja azt, hogy ez az improzás tetszik-e neked?

SPOILER
@Zalaba_Ferenc: Őszintén szólva én a bálos nagyjelenet után csak az arcokról tudtam olvasni meg összerakni a nyilvánvalót, de a karakterek mögött nem volt semmi, amivel átérezhettem volna, hogy pl. Irving és Sydney miért pont most akar kiszállni. Egyszerűen nem volt hátterük, nem igazán volt semmi alapozás ahhoz, hogy miért éppen úgy döntenek, ahogy.

Deepblue Noir (törölt) 2014.01.09. 18:09:32

@ungverjaland:

ez valóban különbözik, bár eléggé szubjektív és végül is ugyanarra fut ki: valaki el tudja fogadni, hogy ennek a filmnek nincs a szó legszűkebb értelemben vett, koherens cselekménye, van aki meg nem.
én még nem láttam cska kb. félórányi részletet belőle, nem tudom, mikor tudom majd rendesen megnézni.
azért több mint két óra kicsit soknak tűnik

Deepblue Noir (törölt) 2014.01.09. 18:12:15

@danialves:

volt ami működött a napos oldalban?:)

ungverjaland 2014.01.09. 18:13:48

@danialves: A Silver Linings-zal más problémám volt, azt pont a butyuta történet csapta agyon, de abban a színészi játék felüdülés volt, itt inkább kaotikussá tette a filmet. Persze ez csak az én véleményem, mert másnak pont ez tetszett benne.

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2014.01.09. 18:14:40

@Deepblue Noir: Szerintem hangulatos film volt, de igazából a működés - nem működés logikája részemről is csak kérdésként merült fel.

ungverjaland 2014.01.09. 18:16:27

@Deepblue Noir: Ja, engem nem zavar, ha nincs egy filmnek hagyományos értelemben vett cselekménye, ha az valami célt szolgál.

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2014.01.09. 18:17:37

@ungverjaland: Ezt én is éreztem, hogy Russell szándékosan kicsit feleslegesen "játszatja" a színészeket, gondolom, hogy tuti legyen az Oscar meg az összes hasonló díj. De az én szememben ez inkább úgy jelent meg, hogy impro helyett inkább túlírtnak tűntek a jelenetek, egy egyszerű szituációból annyira sokat akartak kihozni.

Zalaba_Ferenc · http://aeonflux.blog.hu 2014.01.09. 18:24:37

@danialves: SPOILER!

Szerintem Irving mindig is kicsiben akarta űzni ezt az egészet, aztán mikor belekeveredett a megabalhéba (amiből ugye nem lehetett csak úgy meghátrálni), és összebarátkozott Carmine-nal, akkor már azért akart kiszállni, mert megszólalt a lelkiismerete. Sydney pedig mindvégig szerette őt, hiába csalta az ügynökkel (aki igazából csak az álcájába volt belezúgva, nem az Albuquerque-i lányba), meg aztán érezte, hogy Rosalyn tönkre fogja tenni az egész svindlit, és ezzel komoly életveszélybe kerülnek.

Deepblue Noir (törölt) 2014.01.09. 18:46:52

@ungverjaland:

azért ilyen elég ritkán van ma már (régen más volt a helyzet, mikor még a "modernizmus" újdonságnak számított, meg volt értelme olyan filmeket csinálni)

ungverjaland 2014.01.09. 19:02:19

@Deepblue Noir: Azért van ilyen. De Russell nem hiszem, hogy valami formabontó dolgot akart volna létrehozni, meg igazából annyira nem is formabontó, van cselekmény meg minden, csak nem az van a fókuszban. Az más kérdés, hogy ez mennyire tudatos rendezői koncepció és mennyire Russell munkamódszerének mellékterméke. De ennél többet nem is akarok egy olyan filmről beszélni, ami nem is tetszett.

Beyonder 2014.01.09. 19:17:54

Ennek a filmnek egyáltalán nincs bonyolult sztorija, nem is értem, hogy nem lehet nem érteni.

Németh Barna 2014.01.09. 19:18:03

@ungverjaland: Ezt a filmet már akkor Oscar-esélyesként emlegették, amikor még egy kocka sem készült el belőle. Russell pontosan tudja, mire kell gyúrni.

ungverjaland 2014.01.09. 19:21:32

@Németh Barna: "Russell pontosan tudja, mire kell gyúrni." Ebben egészen biztos vagyok.

kaamir 2014.01.09. 20:25:19

David O. Russell előző két filmjét nagyon szerettem - az utolsó 25 percig. A Napos oldal és a Fighter végén is győz Hollywood, a giccs, a mű. Inkább rendezne teljesen rossz filmeket, mint hogy ilyen erős felütések után ennyire rossz szájízt hagyjon maga után :)

drazsika 2014.01.24. 01:50:27

SPOILER
Szerintem a film vége nem igazán csavarnak volt szánva, az elején megjelent az "ügyvéd" akit nem lehet az orgánuma miatt nem felismerni azonnal. Inkább arra volt kijátszva a dolog hogy kiélvezzük ahogy Cooper megássa a saját sírját az elvakult törtetésével.

Zalaba_Ferenc · http://aeonflux.blog.hu 2014.01.24. 06:52:29

@drazsika: Lehet. A film végére én már tökre elfelejtettem az elejét. :)

Az oldalon található tartalmak kizárólag
18 éven felülieknek ajánlottak.
A belinkelt video- és hanganyagok tartalmáért nem vállalunk felelősséget

Facebook

Beszélt

Filmes naplók

süti beállítások módosítása