aeon flux

ready for the action now, danger boy?

kibeszélő: skyfall - bond-revolúció vagy csak egy batman-lenyúlás? Zalaba_Ferenc
2012. október 28. 09:16:00

Kategória: film 27 komment

Péntektől mozikban a Skyfall. Spoilermentes kritikánkat itt olvashatjátok, és ugyan ez a film korántsem annyira összetett, hogy szélgéppel kelljen szétfújni az összefüggéseit rejtő ködöt, de van olyan jelentős darab - Bond-történelmen innen és túl egyaránt -, hogy érdemes legyen beszélni róla.

Figyelem! Innentől kezdve masszív spoilerek jönnek!

A Bond 23 filmet számláló története során számos újjászületést, számos átalakítást ért meg: már önmagában az a hat színész, aki a szuperkém drága öltönyeit magára öltötte, egyfajta újraértelmezést hozott magával, de korszakokon belül is volt példa ilyen-olyan átépítésre (gondoljunk csak a Holdkelte Star Warsos túlzásait követő A kém, aki szeretett engem Szigorúan bizalmas kvázi visszafogottságára), és az sem meglepő, hogy A Quantum csendje gyomorgörcsös tripjét is egy új felfogásnak kellett követnie, mert hát Bondhoz nem illik ez az ideges kapkodás.

Nem mintha a Quantumot megelőzően Marc Forsternek túl sok tapasztalata lett volna akciófilmek terén, de ezt az "új felfogást" előjelezte az is, hogy az a Sam Mendes került a rendezői székbe, aki leginkább problémás, összetett jellemek kibontásához ért, továbbá az a sokkoló(?) bejelentés, hogy a két filmen keresztülvitt Quantum-vonal megy a levesbe. Megrémülni azért nem kell: korábban is előfordult már az, hogy egy több filmet is érintő sztori-vonal (Blofeld ügyködése) parkolópályára került, szóval könnyen lehet, hogy a jövőben találkozunk még a Quantum szervezetével, de ez még a jövő zenéje.

Addig is itt van a Skyfall, és az ő stand-alone története, amely talán csak annyiban kapcsolódik a két korábbi Craig-filmhez, hogy ez a Bond elég meggyötört, mint aki átélt már egy-két kellemetlen pillanatot, és M-hez fűződő viszony is meglehetősen feszült. Ez utóbbin nem sokat segít, hogy M parancsára Bondnak nem csupán egy súlyosan sérült kollégáját kell hátrahagynia, de még ő is majdnem otthagyja a fogát, mikor a főnök parancsára tüzet nyitnak rá, miközben a film McGuffinját cipelő rosszfiúval viaskodik.

Az MI6 halottnak nyilvánítja első számú ügynökét, aki valahol a világvégén élvezi a nyugalmazott ügynökök életét: tudod, amikor nőkbe, alkoholba és értelmetlen sportokba fojtod azt az adrenalin-mennyiséget, amit korábbi munkádból adódóan napi rendszerességgel választasz ki magadból. Ilyenkor szokott előkerülni egy fegyver, hogy véget vessen az értelmetlenségnek, bla-bla. Mielőtt ez bekövetkezhetne, Bond megtudja, hogy az MI6 londoni épületét közvetlen támadás érte, 6-8 ügynök meghalt, M pedig kényszernyugdíj előtt áll. És ezt Bond nem hagyhatja annyiban - soha nem is hagyta.

Az ügynöktársak erőszakos halálának megbosszulása régóta visszatérő motívum a Bond-univerzumban, mint ahogy az sem egyedülálló húzás, hogy a rossz oldalra egy szakadár ügynök kerül, mi több az Aranyszem 006-osának sem csak a lelke torzult, de a teste is. Képzeljétek el, micsoda trauma lenne az Bond számára, ha hirtelenjében megnyomorodna: hogy tudna ezek után (a királynő nevében) nőket vinni az ágyába? A hiúság veszélyes tulajdonság, főleg ha olyan embert sajátja, mint Silva, aki egykoron kiesett M pixiséből, ráadásul egy elrágcsált ciánkapszula miatt még az arca is teljesen széthullott. Mielőtt még azt gondolnátok, M saját gyermekéből csinált ügynököt, Silva részben gúnyból, részben szülői komplexusból hívja anyának M-et. Persze, az nem vitás, hogy kettejük kapcsolata kissé továbbmutatott a főnök-beosztottén, de hát valami hasonló van M és Bond között is, habár jóval szikárabb kivitelezésben - valószínűleg annak köszönhetően, hogy M már megégette magát Silvával.

No de vissza a főhőshöz: Wayne-hez hasonlóan Bond is megtörten tér vissza önkéntes hiátusából. Ez a része a filmnek egyébként meglehetősen elsietett, mind a száműzetés, mind pedig az, hogy szinte magától értetődő módon veszik vissza állományba. Mi több, M még Bond kiértékelését is meghamisítja részben azért, hogy újabb híveket szerezzen magának a nézők körében, részben persze azért, hogy az alapból öntelt Bondot nagyobb teljesítményre sarkalja. Hogy a 007-es nem 100%-osan teljesít, jó időre le is kerül az asztalról, hogy aztán a film egyik legkritikusabb - s számomra legmeglepőbb - jelentében térjen vissza. Szerencsére mikor a fő Bond-lányként aposztrofált Sévérine a 007-es ügyetlenkedése miatt bekapja a golyót, az nem töri meg még jobban Bondot, hanem végre visszahozza az ügynököt a szakadék széléről. Senki se baszakodhat a nőivel.

De még inkább, senki sem baszakodhat a játékszereivel. Mikor az akció szempontjából meglepően antiklimatikus (atmoszféra tekintetében pedig elképesztően erős) zárójelenetben a rosszfiúk szétcirkumveniálják azt az Aston Martin DB Mark III-at, amit még Connery is vezetett, az Bondot olyan éktelen haragra gerjeszti, hogy gyakorlatilag Terminátorra változik. Nem csak szellemes, de kegyetlenül ügyes húzás is ez egyben, hisz míg az efféle trauma egy átlagembert térdre kényszerít, addig Bond számára egyfajta felhajtóerőként, üzemanyagként funkcionál. Mint az a fronton harcoló katona, amelyik a csata előtt elfogadta, hogy halott, és ennek rendje és módja szerint csak arra tud koncentrálni, amire kiképezték.

A Nolan féle Batman szelleme végigkíséri a filmet, nem csupán azért, mert egy korábban félig-meddig komikusnak számító hősnek növeszt árnyékot, aki megsérül, hogy aztán a megrendült világ hívószavára újra akcióba lendüljön, nem is csak azért, mert ikonikus figurák (Q! M! Moneypenny!) öltenek realisztikusabb formát, de a befejezés, melyben Bond visszatér skóciai birtokára, a Skyfallra (innen hát a cím), hogy mindentől távol, saját tragikus múltjával szembesülve, abból erőt merítve számoljon le a gonosszal, nos, ez bizony Batman sajátja. Vonhatnék itt közvetlenebb párhuzamot is, hogy a Skyfall olyan, mint a Wayne-birtok, Kincade személyében még saját Alfredja is van, és mikor Silva nagy hacacáré közepette megjelenik, az felér Joker bármelyik belépőjével, de igazából a zárójelenetben rejlő drámai melankólia az, ami leginkább összehozza a két univerzumot.

Hogy ez lenyúlás vagy tisztelgés vagy a trendek meglovagolása, az szerintem teljesen mellékes, ugyanis a Skyfallban ez a megközelítés önálló életet él, mi több, eddig ismeretlen, de nagyon is helyénvaló színnel gazdagítja az 50 éves Bondot. És ennek köszönhetően lesz ez a film valódi mérföldkő.

Te hogy véled?

kövess minket facebookon és twitteren!

Címkék

spoiler bond velemeny daniel craig sam mendes ralph fiennes javier bardem judi dench spy movie brit flick

A bejegyzés trackback címe:

https://aeonflux.blog.hu/api/trackback/id/tr94874289

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2012.10.28. 09:29:23

a TDK-ban Batman végre együttműködik harvey, meg gordonnal, hogy elkapják Jokert, aki számít erre sőt a terveit is erre építi, és az elfogása után onnan folytatja a zárkából az ámokfutását.

Nah, Batmant cseréljük le bondra, jokert silváre, harvey, meg gordon az mi6, nem megegyezik a film közepe?!

nagyon tetszett mindkettő, de egy az egyben azt ittem, hogy azt forgatták le bondnak is.

MasterTom 2012.10.28. 09:34:36

Igen, az a rész számomra is necces volt egy picit, a szándékos elfogatástól kezdve a szökésig. Ráadásul Mendes le is nyilatkozta, hogy megihlette a Dark Knight.
Ettől függetlenül zseniális a film, Daniel Craig cipőtalpától kezdve Bardem hajáig. :)

Zsinder 2012.10.28. 09:41:05

Az Avengersben lévő szándékos elfogatás bezzeg senkit nem zavart... na mindegy...
Engem ezek a kapcsolatok a TDK-val egyáltalán nem zavartak.

szkristof92 2012.10.28. 11:07:31

Engem se zavartak a kapcsolatok a TDK-val sőt a film minőségét jelzi, hogy csak a megtekintés után kezdtem ráeszmélni miért is emlegette Mendes Nolan-t. :)
Remek írás.

Spawn85 2012.10.28. 11:53:14

Lehet bennem van a hiba, de nekem egy percre sem jutott eszembe a TDK a film nézése közben. :)

Santino89 · http://filmbook.blog.hu/ 2012.10.28. 12:15:07

Én úgy vélem, hogy A kém, aki szeretett engem bizony a Moonraker előtt készült, amire a cikk írója gondol, az valószínűleg a Szigorúan bizalmas.

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2012.10.28. 12:46:10

ami nagyon tetszett, (és utólag világosított fel az asszony), hogy M-ről, mikor beszél bardem, mindig she-t mond, mikor nem mamát, simán Angliára, a birodalomra is gondolhat, és úgy még jobb.

dansun 2012.10.28. 13:00:57

...hát ha már lenyúlás, akkor előbb az új Batman film nyitójelenetét vessük össze a Licence to Kill filmmel! :P
...amúgy, ha jobban kielemezzük a TDK-t, akkor könnyen rájöhetünk, hogy azért az is sokat lop/tanul a korábbi Bond filmekből, és így már körbe is értünk, hogy miért hatott olyan erősen vissza a Skyfall-ra. De hát ezen csodálkozni, pont olyan, mint nem észre venni a Bourne hatás Craig elsőjén. És igen, a Moonraker/StarWars párhuzam is jó példázza, hogy ha ma a szuperhősös filmek élig virágkorukat, akkor kedvenc kémünk is szuperkém lesz.

batboy 2012.10.28. 14:40:31

@dansun: igen, Mr. Dansun, éles a szeme! eddig sehol nem láttam leírva a TDKR és a Licence to Kill nyitójelenet összefüggéseit. :)

IvánBélaCsubakka · http://ivanbelacsubakka.blog.hu 2012.10.28. 16:15:16

Az utolsó jelenet zseniális és szívet melengető. Mikor Moneypenny bemutatkozott a moziban levő nagyon sok emberből csak én és apám nevettünk. :D

Cseh Dániel · http://aeonflux.blog.hu/ 2012.10.28. 16:40:08

Én csak azt tudom, hogy ma láttam harmadszor a filmet, és ez egy kibaszott csoda.

Remélem, konstruktív voltam.

Zalaba_Ferenc · http://aeonflux.blog.hu 2012.10.28. 16:51:49

@doggfather: Jó meglátás, valóban. Újabb párhuzam. :)

Zalaba_Ferenc · http://aeonflux.blog.hu 2012.10.28. 16:53:05

@Zsinder: Nem Joker volt az első, aki szándékosan elfogatta magát, viszont a jelenet elrendezése, hangulata, elhelyezése a történetben egy az egyben a TDK-ra emlékeztet.

Zalaba_Ferenc · http://aeonflux.blog.hu 2012.10.28. 16:57:49

@dansun: Keresem, hol írtam erről az analógiáról, de nem találom. Az is lehet, hogy akkor mutattam rá, mikor a haverokkal néztük, de akkor erre batboynak is emlékeznie kellett volna. :) Mindenesetre tök igaz!

TomPowell25 2012.10.28. 17:33:57

@Cseh Dániel: én ma csak másodszor, de abszolút egyetértek.:)

Zalaba_Ferenc · http://aeonflux.blog.hu 2012.10.28. 18:40:18

Jut eszembe, a filmben is jól elbarmolták a pszichomókus/Bond-párbeszédet. Legalábbis a végét.

JB242 2012.10.28. 23:06:17

Sajnos én Bond rajongóként hatalmasat csalódtam a filmben. A feliratos változat premierjét néztük meg 0:07-kor. Nálam 6/10 a film, és nem igazán tartom Bond filmnek.

A trailer alapján nagyon sokat vártam a filmtől, a koporsós kép, a különböző durva jelenetek mind a kétségbeesést sugározták, és azt, hogy itt csak Bond segíthet. Bardem sötét alakja a felrobbantott ház után egy őrült, de kőkemény ellenfelet sejtetett. A rendező és a színészek neve megint csak sokat ígért. Hát, nagyon nem azt kaptam, amit vártam. A minősíthetetlen Quantumot azért sikerült megugrani.

A forgatókönyv szerintem unalmas volt (gondolok itt például a teljesen fantáziátlan nyomkövetésre egész a főgonoszig - véletlenül ott volt a fizetség zseton egyenes nyomnak, nehogy Bond és a forgatókönyvírók kifárasszák magukat), jópár dolgot mintha már láttunk volna máshol, pl.
- ügynöklista, kémkedés közben beszélgetés a fülhallgatóval (M:I) - ami számomra Bond-idegen volt

- Batman - ami a korábbi hozzászólókkal szemben engem nagyon zavart, teljesen feleslegesnek éreztem a bukás - felemelkedés vonulatot, csakúgy, mint azt, hogy TDK-hoz hasonlóan a főgonosz direkt fogatta el magát, ez már nem tudott meglepetést okozni...

- hekker, aki csúnya dolgokat csinál valós dolgokkal - Die Hard 4. Egyébként elég bátor dolog hekkert főgonosznak beállítani, szerintem sose lehet annyira erőteljes gonosz karakter.

Ja, és persze, nyolcszor elmondjuk, hogy ő a legnagyobb hekker, de utána csak rádugjuk a helyi hálóra a gépét.

Bardem - eredeti hanggal - nekem nagyon irritáló volt, ezen - a magyar trailer alapján - a szinkron mintha egy picit finomított volna. Muszáj volt ilyen Jokeresnek lennie? A kevesebb több lett volna nekem. Hasonlóan, Craig hangja sem képes szvsz nagy érzelemközvetítésre, itt is lehet, hogy segített a szinkron. Kár, mert az eredeti hangot preferálom...

Azt meg sose hittem volna, hogy egy Bond film keretein belül az utolsó fél órában a Reszkessetek betörők jeleneteit fogom szemlélni. Nagyon nem illett egy Bond filmbe, és elég valószerűtlen volt, hogy ők ketten elmenekülnek alig felfegyverkezve, lesz ami lesz alapon...

Hol volt ez sztoriban pl. a Goldeneye-hoz vagy a TWINE-hoz képest, csak hogy ne túl régi filmeket mondjak...

Jó lenne, ha a készítők leszoknának az aktuális sikerek másolásáról, nem kell se Bourne, se Batman, csak Bond, úgy, ahogy előtte volt. Erre talán van némi esély a végét szemlélve, de a Casino Royale végén is azt hittem...

Sárm, lazaság, keménység, jó nők és kütyük. Craig ebből csak a keménységet hozza, és így inkább Terminátorként hat...

Érdekes egyébként, hogy a reboot vonalat a kukába dobták, mert az nyilvánvaló, hogy ez a Bond a régi kalandokat megélt, sokat látott ügynök, és nem egy kezdő, aki majd később lesz az, aki...

Én így látom, kíméletesen üssetek! :)

Vektor. (törölt) 2012.10.29. 00:23:35

Most hullafáradt vagyok, hogy hosszan írjak a filmről, röviden: remek volt, főleg egy Bond-filmhez képest.

És könyörgök, ne feledkezzen meg az Akadémia a Skyfall-ról, mert Roger Deakins munkája megint Oscarért kiált, és ez a film többé-kevésbé beleillik az elmúlt évek győzteseinek sorába. (Jó, tudom, a díjat már oda is adhatjuk Kaminskinak...)

Cseh Dániel · http://aeonflux.blog.hu/ 2012.10.29. 10:19:19

@JB242: "Sárm, lazaság, keménység, jó nők és kütyük."

Az a gond, hogy az MGM nagyon gyorsan ismét a csőd szélére kerülne, ha visszakanyarodna ehhez a vonalhoz, mert nem vagytok kellően fizetőképes réteg. Aki ilyen Bond filmeket szeretne, annak nagyon jó hírem van; éppen húsz ilyen készült. :)

JB242 2012.10.29. 12:50:32

@Cseh Dániel:

Hát ez szomorú lenne. Mert azért bárkit megkérdezek, aki látott már Craig előtti Bond filmet, hogy mitől egyedi egy Bond film, az nagyjából ezeket sorolja fel, meg hogy viccesen - hihetetlenül megmentik a világot ( = fun!) Szeretnék bízni benne, hogy van egy jelentős réteg, aki még mindig ezt várja.

Nem hiszem, hogy egy Goldeneye-szerű film akkorát bukna... Mert ez így erősen egy n+1-ik akciófilm, ami igazán semmi kiemelkedőt nem hozott.

Nagyon nem örülnék, ha Bond-ból is csak a neve maradna, hasonlóan a Mission Impossibe-höz, ahol egy intelligens csapatmunkás sorozatból lett egy egyszemélyes agyatlan - bár kétségkívül látványos - akciófilm...

Vektor. (törölt) 2012.10.29. 13:05:54

@JB242: Nem akarok spekulálni, hogy 2012-ben mekkora siker lenne egy klasszikusabb Bond-film, de kétlem, hogy egyáltalán a közelében lenne a Skyfall hype-jának, és kritikai fogadtatásának. Akár tetszik, akár nem, a film bevált, jobban, mint azt bárki remélte volna, rengeteg pénzt fog a konyhára hozni, plusz valószínűleg hosszú idő után az első Bond-film lesz, ami Oscar-jelölések, és akár díjakat vihet haza. Ilyen háttérrel kétlem, hogy a fanatikusok kivételével bárki visszakövetelné a régi Bondot.

JB242 2012.10.29. 20:53:06

Hát, picit elgondolkodva van egy sármos, vicces kemény legényünk jó kütyükkel most is, aki azért termeli a bevételt, annak ellenére, hogy elvben kevés ember rajong a műfajért: Vasembernek hívják...

Természetesen én is látom a Skyfall hype-ját és bevételeit, pusztán én állok értetlenül az egész előtt...
Kárm hogy a régi jó dolgokból nem maradt semmi... :)

Regggie 2012.11.01. 13:16:35

Tegnap megnéztem én is, nem igazán értem, miért istenítik ennyire ezt a filmet a kritikusok. Nem mondom, hogy rossz film, de nem is különösebben jó. Rengeteg zavaró logikátlanság és összecsapott húzás volt benne számomra, például:
A "szellem", akiről senki nem tudja, hogy mikor hol van, és kínosan ügyel minden lépésére, lekövethető 1-2 töltényforgácsból, mert persze olyat szór szét mindenfelé, amit rajta kívül 2-en használnak a világon. Na ne már..ezt még hányszor fogják elsütni akciófilmekben?
Aztán, amikor a szigeten le kellene lőnie a csaj fejéről a piát. Megvárja, amíg a spanyol Joker kinyírja a csajt, aztán 3 mp-cel később kifekteti az egész bagázst. Marha logikus..értem én, hogy be kellett szúrni vmi random gonoszkodást a főgenyónak, a csajt meg gondolom ki kellett írni, de ez így eléggé sántított.
Másik: JB kimászik az alagútból (a vége felé), és a spanyol után ered. Félúton lerúgja az utolsó maradék emberét, majd továbbnyargal fegyvertelenül, miközben a pasason lógott legalább 3 mordály. WTF!? Ja, hogy kellett vízbeszakadós jelenet..de azon már csak nevetni lehetett, ahogy 10 mp-re rá meg megszeppentten állt a jégen csupasz seggel, miközben a hispán fegyvert fogott rá. Arról nem is beszélve, hogy a közvetlenül előtte ájultan összeeső csávó is feltámadt hiretelen, hogy beszakadhasson ő is a vízbe. Na meg az öregek a templomban..jó, hogy pizzát nem rendeltek, olyan haláli nyugalommal várták, hogy betoppanjon valaki, még meg is voltak lepve.
Szóval a forgatókönyvírók nem nagyon erőltették meg magukat, sajnos a fentiek és az ehhez hasonló olcsó megoldások nálam eléggé hazavágták a filmélményt. Jóindulattal 6/10.

todie2d 2012.11.01. 21:20:22

db5 lesz az az aston es nem mark III

Sütemény1975 2012.11.04. 01:57:36

@Cseh Dániel: és alig várjuk, hogy újra ilyenek készüljenek, mert azok voltak a BOND filmek. ezek már csak gyenge árnyékai azoknak...
erről a legújabbról nem is beszélve. remélem ez volt a mélypont, innen már csak felfelé megyünk.

Az oldalon található tartalmak kizárólag
18 éven felülieknek ajánlottak.
A belinkelt video- és hanganyagok tartalmáért nem vállalunk felelősséget

Facebook

Beszélt

Filmes naplók

süti beállítások módosítása