Liam Neeson néhány szolid sikert arató kitérő után visszakanyarodott ahhoz, ami a jelen egyik legnagyobb sztárjává tette, és az amerikai nézők ezt üdvözölték: az Elrabolva 2. az egyik legjobb októberi rajtot jegyzi. Ezalatt a Universal múlt héten reflektorfénybe került vígjátéka, a Pitch Perfect is meggyőzően lépett országos szintre, ám a Disney Frankenweenie - Ebcsont beforr című animációs rémmeséje nem tudott eredményesen birokra kelni a második hetében is erős jelenlétet produkáló Hotel Transylvaniával.
ÚJ FILMEK
Több mint három és fél évvel ezelőtt mutatták be a tengerentúli mozik Luc Besson producer egyik akciófilmjét a sok közül, az Elrabolvát. A Super Bowllal megmérkőző francia opus meglepő módon nemcsak állta a sarat a legnézettebb amerikai tévéműsorral szemben, de az elkövetkezendő hetekben olyan népszerűségről tett tanúbizonyságot, ami ritkán tapasztalható. Változási mutatói a '80-as éveket idézték, s a hétköznapi akciófilmek hagyományait meghazudtoló módon menetelt egészen 145 millió dollárig, ami most, 2012-ben ráadásul már 162 milliót érne. Titka több tényezőből tevődött össze: egyrészt a 2009-es év elejének nézői a szokatlan versenyzőket szerették kitüntetni kiemelt figyelmükkel (Gran Torino, A pláza ásza), másrészt Liam Neeson rendkívül megnyerő jelenléte társult a kiválóan összeállított előzetessel; helyet kapott benne egy komplett telefonbeszélgetés, ami össze is foglalja a teljes filmet – és internetes jelenséggé is vált az elmúlt években. Mindemellett persze éppen az Elrabolva lett Besson szeme, amit vak tyúkként talált az elmúlt tíz év során, azaz a közönség kifejezetten kedvelte is a látottakat. Neeson ezt követő főszerepeinek fogadtatása is erről árulkodik; ugyan az Ismeretlen férfi és a Fehér pokol is viszonylag gyorsan letudta feladatát, az Elrabolva nélkül jóval 50 millió alatt ragadtak volna. A vágyakozás tehát érezhető volt egy folytatás iránt, márpedig Besson kapható az ilyesmire; kicsit mégis sokáig kellett várni az Elrabolva 2.-re (Taken 2; hazai bemutató: október 11.), de ez nem hátráltatta abban, hogy kasszát robbantson: 50 millió dollárral uralja a listát, ami október havában kiugró, dobogós teljesítményt jelent, nem mellesleg duplája az első rész rajtjának. Sok erőfeszítést az első rész jó hírnevének köszönhetően nem igényelt a Foxtól egy ilyen magas szám előidézése; a trailer ugyanazon motívumokkal szolgált, ugyanolyan tempót sejtetett, ellenben kihangsúlyozta, hogy most a főhőst rabolják el (ez itt a folytatások nagyobb/több-elvének érvényesülése jelen esetben) – és a bosszú ill. igazságosztás témaköre alapvetően is foglalkoztatja a moziba járókat. A 45 millió dollárból készült film tehát már a rajtpisztoly eldörrenése előtt fix blockbuster volt, még akkor is, ha a nyitányhoz fogható bizalmat előzetesen szinte csak a Box Office Mojo weboldal szavazta meg neki, beleértve magát a forgalmazót is, akik 30-40 millió közé lőtték be hivatalos elvárásukat. Végül csak egyetlen kérdés marad: mennyire lesz képes a felszínen tartani magát az Elrabolva 2.? Az bizonyos, hogy sokkal kevesebb időt tölt az élvonalban, masszív igényeket kielégítő folytatás lévén gyorsan fogy majd el lába alól a talaj, és ezt a kirívóan gyenge kritikai fogadtatás csak szorgalmazni fogja (de hozzá kell tenni, az újságírók az első résztől sem voltak elragadtatva). A 100 millió feletti végeredmény egyértelmű, és még a 125 millió sem szabad, hogy gondot okozzon a filmnek – alighanem csak Neeson kedvén múlik, hogy lesz-e harmadik felvonás (a nagy érdeklődést látva talán változtat a bemutató előtti álláspontján).
Nyilván fel sem merült a Disneyben (sem), hogy a Hotel Transylvania milyen nagyot fog szólni, máskülönben bizonyosan odébbálltak volna jelen hétvégéről a Frankenweenie - Ebcsont beforr (Frankenweenie; hazai bemutató: január 3.) című animációs mozival. Nem elég, hogy két családi filmről van szó, még a jellegük is nagyon hasonló, hiszen gyerekbarát horror-komédiákról van szó. Tim Burton filmje megsínylette az erős konkurenciát: 11,5 millió dollárt bírt csupán összelapátolni magának, ami nem pusztán a direktor legutóbbi rokonműve, A halott menyasszony 19 milliójától marad el markánsan, de még az augusztusi Paranorman is jobban teljesített a premier napjaiban. Rémség ide vagy oda, egy kutyás sztori általában hálás alapanyag egy családi mozihoz, ami még a stop motion bevételi korlátait is le kellene, hogy győzze. Ez nem sikerült, egyetlen vigaszként az szolgálhat, hogy volt idén, aki ennél is rosszabbul járt (az Aardman a Kalózok!-kal). Tekintve, hogy egyébként Burton kritikailag ezer éve legjobban fogadott munkájáról van szó, talán nem kell végleg temetni Frankenweenie-t, de a Paranorman arányainál sokkal jobbra (vagyis 45 milliónál többre) akkor sem számíthat, ha a következő hetek életet lehelnek belé. A 39 millió dollárból készült, vagyis egészen olcsón összehozott, ám annál inkább reklámozott produkció egyértelműen az erősebb, sokkal inkább a nézők kedvére tevő konkurenciának köszönheti látszólagos vesztét.
A múlt héten kitűnően mutatkozott be limitált keretek között a Pitch Perfect című vígjáték. Egy hét alatt 6,8 millió dollárt gyűjtött 335 moziból, és a Universal most vélhetően nem kis várakozással növelte a moziszámon 2770-re, hiszen a film számottevő figyelemre tett szert a közösségi oldalakon, az erősen pozitív előjelű felhajtást pedig még kedvező kritikai visszhang is megtámogatta. A szintlépés sikeresként értékelhető: csaknem 15 millió dollárral a harmadik helyet csípte meg magának az Anna Kendrick főszereplésével, 17 millióból forgatott produkció, tehát immáron javában 20 millió fölött jár. Rádolgozva még a jó szájhagyományra, a két órás, dalolászásban gazdag Pitch Perfect az idei ősz Könnyű nőcskéjévé (58,4m) is fejlődhet.
KORÁBBI FILMEK
A Hotel Transylvania - Ahol a szörnyek lazulnak zavartalanul folytatja impozáns pályafutását; a Sony Animation 26 millió dollárt számlálhat össze a második körben, ami stabil, 40% alatti visszaesést jelent. 10 nap alatt 76 millió dolláros értékben csekkoltak be a rémszállóba.
Ugyancsak kifejezetten kedvező bevételi változás jellemzi a Looper - A jövő gyilkosa második hétvégéjét. A Sony/TriStar sci-fi akciófilmje 12 millióval áll a negyedik helyen, összbevétele pedig meghaladja a 40 milliót. A hasonló nézői korcsoportot megcélzó Elrabolva 2. tehát nem akadályozta túlzottan a 30 milliós produkció üzletmenetelét, s ha ez a jövő hét meglehetősen nagy számú érkezőiről is elmondható lesz, akkor egy 65-70 millió közötti végcél nyugodtan kitűzhető a Looper számára.
VÉGSZÓ & AMI JÖN
Ahogy ez előző, úgy ez a hétvége is kifejezetten erősre sikeredett, köszönhetően az Elrabolva 2. kirobbanó teljesítményének. A Bourne-hagyaték bemutatója óta nem jegyzett ekkora bevételt a top 12, és október havában sem volt még idáig 130 milliós összbevételű élmezőny; tavaly ilyenkor a Vasököl uralta a hónap meglehetősen érdektelen első felét. Jelenleg azonban nem kell hasonló állapotok miatt aggódni. A folytatásban majd' fél tucat film jelentkezik az amúgy is izmos jelenlévők mellé. A legnagyobb várakozás minden bizonnyal Az Argo-akciót előzi meg, a Warner a Tolvajok városa két évvel ezelőtti sikerén felbuzdulva nagyon széles bemutatót tervez Ben Affleck filmjének. Kevin James vígjátéka, A maflás lesz a második számú választás a premierek között, de valószínűtlen, hogy A gondozoo 20 milliós nyitányánál sokkal többre hivatott alkotásról beszélünk. A Sinister című horror a Parajelenségek 4. előtt egy héttel próbál boldogulni, míg a Seven Psychopaths és az Atlas Shrugged: Part II a maradékért áll sorba.
cím | becsült moziszám | első hétvége-előrejelzés
Argo | 3275 | $19,000,000
Atlas Shrugged: Part II | 850 | $1,250,000
Here Comes the Boom | 3000 | $14,000,000
Seven Psychopaths | 1475 | $6,000,000
Sinister | 2500 | $13,000,000
A TOP 10 (hivatalos becsült adatok)
# | volt # |
film | hétvégi bevétel |
össz- bevétel |
1 | új | Elrabolva 2. |
$50,0m | $50,0m |
2 | 1 | Hotel Transylvania - Ahol a szörnyek lazulnak |
$26,3m | $76,0m |
3 | 6 | Pitch Perfect |
$14,7m | $21,6m |
4 | 2 | Looper - A jövő gyilkosa |
$12,2m | $40,3m |
5 | ú | Frankenweenie - Ebcsont beforr |
$11,5m | $11,5m |
6 | 3 | Az utolsó műszak |
$4,0m | $32,8m |
7 | 4 | Trouble with the Curve |
$3,9m | $29,7m |
8 | 5 | House at the End of the Street |
$3,7m | $27,5m |
9 | 9 | The Master |
$1,8m | $12,3m |
10 | 7 | Némó nyomában |
$1,6m | $378,7m |