aeon flux

ready for the action now, danger boy?

kritika: the tall man (2012) Zalaba_Ferenc
2012. október 06. 18:10:43

Kategória: film 19 komment

Ez is egy olyan film, melynek cselekményét boncolgatni kábé felérne egy tarkólövéssel, de mivel valamennyire azért csak be kell tájolni, meg aztán az első bekezdés mi másról szólna, mint a sztoritól, legyen itt annyi, hogy adott egy misztikus figura (a címszereplő), aki egy haldokló kisvárosban gyerekeket rabol el,, s van egy nő (Jessica Biel), aki kapcsolatba kerül az emberrablásokkal. Tudom, ennyi azért még nem elég, szóval gyorsan be is dobom az elkövetkező sorok nagy moneyshotját: a filmet a Mártírok író/rendezője követte el. Ó, már hallom is a csigolyáid roppanását, ahogy most kihúzod magad a székedben.

thetallman620.jpg

De az is lehet, hogy legyintesz, mert eszedbe jutotttak a posztmodern francia extrém mozi néhány egyéb szerzője, akik elmentek kurválkodni Hollywoodba, és olyan gagyikhoz adták a nevüket, mint a Tükrök vagy a Hitman - A bérgyilkos. Kapják be mind. Szerencsére Pascal Laugier volt olyan úriember (értsd, vakmerő állat), hogy első angol nyelvű produktumából is szerzői filmet faragott, és ennek talán pont az lett az ára, hogy a kanadai-amerikai-francia koprodukcióban készült művét gyakorlatilag eltemette a forgalmazó.

Sebaj, általában így születnek a kultuszfilmek. No,de mielőtt még elkezdenék túl nagy szavakkal zsonglőrködni, kicsit visszakanyarodnék a Mártírokhoz; a filmhez, amely miután szélsőséges erőszakosságával teljesen védtelenné teszi nézőjét, olyan gondolatsort zúdít a nyakába a hitről, a létről meg a világmindenségről, amely még a legelvetemültebb keresztényt is képes megingatni (már ha van olyan ortodox lélek, aki képes túljutni akár a film első néhány percén). A The Tall Man is hasonló trükkel él: horrorfilmnek álcázza magát - még csak nem is a legkörmönfontabbnak - , s közben olyan súlyos morális kérdéseket vet fel a modern társadalommal kapcsolatban, melyek elől a Családi Kör valamennyi tanult szakértője sikongatva menekülne.

Mindezek után az ember nem tehet mást, mint eltemeti magában az olyan kisebb-nagyobb dramaturgiai hibák és közhelyek okozta rossz érzést, mint az a fatörzs, amely a semmiből terem oda a főút közepére, vagy a fülsiketítő zörejjel eladni kívánt ijesztgetések, azon se filózik tovább, hogy mennyire volt jó ötlet Jessica Bielt megválasztani főszereplőnek (maradjunk annyiban, hogy a csaj korrekt), és azzal az enyhén viszkető kérdéssel sem szabad túl sokat foglalkozni, hogy egy kisvárosban hogy tudsz hosszútávon megőrizni egy olyan titkot, melynek szeme, füle és leginkább szája van. Ennél sokkal fontosabb az az eszme, melyet a film nem csupán felvállal, de azon nyomban meg is kérdőjelez, mert hát tökösnek kell lennie annak a szerzőnek, aki arrogáns kinyilatkoztatás helyett inkább elindít a vitát. Erről a filmről ugyanis érdemes vitázni.

poster_thetallman.jpg

Címkék

kritika horror thriller drama pascal laugier eurocinema 7csillagos

A bejegyzés trackback címe:

https://aeonflux.blog.hu/api/trackback/id/tr174823445

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Zalaba_Ferenc · http://aeonflux.blog.hu 2012.10.06. 19:54:43

Mégis csak neki kellett volna megcsinálnia a Hellraiser remake-et. :(

Vektor. (törölt) 2012.10.06. 21:27:08

Kösz a kritikát, teljesen megfeledkeztem a filmről, pedig a Mártírok ott van az elmúlt évek kedvenc horrorjai között.

AldoWinnfield 2012.10.07. 00:59:49

Én egy ponttal többet megszavaztam volna neki, szerintem is remek film!

Sütemény1975 2012.10.07. 01:11:34

A Tukrok mint szar film, ehem .....

AldoWinnfield 2012.10.07. 02:33:57

@Sütemény1975: Inkább közepes... alá, de nekem mondjuk nem fáj, ha leszarozzák.

Zalaba_Ferenc · http://aeonflux.blog.hu 2012.10.07. 07:32:33

@AldoWinnfield:

Mint említettem, a horror-elemek meglehetősen kiszámíthatók: minden sarok mögött ott ólálkodik vagy a címszereplő vagy egy szerencsétlen állat, ami aztán nagy zaj közepette veti rá magát az aktuális áldozatra, de ennél van olyan eleme is a filmnek, melyet nehezebb volt elfogadnom.

MEGASPOILER!

Adott, hogy egy ilyen történet csak egy kisvárosban játszódhat, hisz a cityben ezer meg ezer tényezővel, menekülési útvonallal, stb. kell számolni, de valahogy mégis nehezen fogadtam el, hogy senkinek se tűnik fel, hogy a doki feleségénél különböző gyerekek dekkolnak, illetve azok a gyerekek simán elfogadják, hogy mostantól itt élnek - egy 1-2 évesnél még talán működik (habár nekik is megvannak a módszereik arra, hogy fejezzék ki azt, hogy hiányzik a mama), no de egy óvodás korú gyereknél hogy éred el azt, hogy egyszerűen átkapcsoljon, s mikor feltűnik az igazi anyja, gyakorlatilag féljen tőle? Azt hiszem, a leleplezés után kellett volna 1-2 pernyi flashback arról, hogy Jessica Biel hogy győzi meg az elragadott gyerekeket arról, hogy mostantól itt élnek, mert itt jobb lesz nekik, stb. Tudom, megtörte volna a dráma ívét, meg igazából így leírva is szerencsétlenül hangzik, de akkor is hiányérzetem van.

Ugyanakkor baromi erős és merész dolog a másik oldalt sem fekete-fehérben ábrázolni: olyan anyáktól veszik el a gyerekeket, akik ugyan gyarlók, nem tudják megadni azt a jelent és jövőt nekik, amire szükségük lenne, de küzdenek értük, szeretik őket. Ezért is teszi fel a kiscsaj is a kérdést a film végén, hogy "ugye, helyesen cselekedtem?"

Dexter007 2012.10.07. 19:23:43

ULTRA-GIGA SPOILER

Nekem alapvetően tetszett a film, a bemutatott probléma tényleg elgondolkodtató, csak épp volt pár valóban zavaró momentum, te is soroltad őket. Én arra nem jöttem még rá, h miért üldözte a férjét, miért játszotta nekünk a nő, h is áldozat, miért kellett elrabolnia a gyereket a házból??

Timea_ 2012.10.07. 22:23:27

@Dexter007: nem akarlak felzaklatni, de úgy látom nem sikerült regisztrálnod az eseményeket, nézd meg újra, egy teljesen új filmet fogsz látni! ;)

Zalaba_Ferenc · http://aeonflux.blog.hu 2012.10.07. 22:58:14

@Dexter007: SPOILER! SPOILER! SPOILER!

Te itt elég csúnyán benéztél valamit: az a fekete ruhás ember, aki Jessica Bieltől elrabolta a gyereket nem a férje volt, hanem a gyerek anyja. (Ja szólhatott volna a rendőröknek inkább, de később mondta, hogy senki nem hitt neki, ezért kellett egyéni akcióba fognia.) Így aztán Jessica nem a saját férjét üldözte, és nem is játszotta el, hogy áldozat, hanem vissza akarta szerezni a gyereket, mielőtt bedől a rendszer.

Dexter007 2012.10.08. 17:54:43

Ez esetben én kérek elnézést :)
Legközelebb hanyagolom a tequilát és a filmre koncentrálok ;-)

Nostro · http://www.flickr.com/photos/terraflex/ 2012.10.09. 11:01:44

Ez tényleg szuper volt! Nem igazán csalódtam a rendezőben, ami nem meglepő, hiszen a történet főbb vonásaiban hasonlít a Mártírokra is.
SPOILER!
Zsánerfilmnek álcázott dráma, amiben egy mindentől független szervezet (itt globális jellegű) végzi láthatatlan munkáját. Csak itt még belép a szociális érzékenység, meg egy sajátos reakció a társadalmi egyenlőtlenségekre. No, meg nyilván nem véletlen Jessica Biel filmvégi mártírsága sem.
Örültem, hogy pont jókor, adott elég teret ahhoz, hogy a néző önmaga jöjjön rá mi is folyik itt (fényképek a falon, Biel monológja).
Láttam felmerült, hogy J. Biel jó választás volt-e. Szerintem jól megoldotta amit kellett. Ráadásul valamilyen szinten azért húzónév is lehet, meg van múltja akciózás terén, amihez az alkata is megvan. És még a végét sem játszotta túl, pedig simán belecsúszhatott volna.
SPOILER vége!

koimbra · http://filmdroid.blog.hu/ 2012.10.09. 13:59:24

Egészen jó lett volna, de engem így egy film vége kb. Inhale-nél idegesített fel utoljára.

Dr. Otto Von Schnitzelpusskrankengescheitmeyer 2012.10.25. 15:32:01

Ez kísértetiesen hasonlít a Slenderman-legendára, de a figura tök más. Nem tetszik.

Bérgyilkos Bohóc 2012.10.31. 14:57:06

Iszonyatos középszerű a film. Számomra ez tizenkettő egy tucat kategória. Nagyon gyenge lábakon áll a sztori, tele tátongó résekkel, hibákkal. A közepétől már biztosra lehetett tudni mire megy ki a játék, így a csattanó inkább csak szolidan pukkan. Gyenge, na.

S P O I L E R!!!

Eleve rém ostoba és hazug alapötlet, hogy raboljunk gyerekeket az édes szüleiktől(!), mert mi jobban tudjuk, hogy rossz nekik és vad idegen nevelőszülőknél boldogabbak lesznek! OMG! Ezt az elcseszett filozófiát ne nagyon hirdessék azért. Jessica Biel önfeláldozása, szintén giccses és hazug. Egyáltalán van olyan, hogy nem találnak holttesteket és elitélenk(kivégeznek?) valakit?
Ja, és egy szarvashiba: amikor-látszólag-elrabolták Jessica Biel "gyerekét", bemegy a kocsmába. Ott észreveszi, hogy egy kis szentélyben gyászolják az "ő gyerekét" is. Itt nyilván jön egy WTF érzés neki is és a nézőnek (hiszen, honnan tudták, hogy 10 perce eltűnt a gyereke) erre elmenekül. Ezt jelenetet mármint, hogy Jessica megtalálta a szentélyt, meglátja valaki az ablakból, aki elmondja a többieknek és elkezdik üldözni.
Nyilván ezzel azt akarták elérni, hogy azt higgyük az egész város benne van a rablásban.
No de: ha valójában nem is az ő gyereke volt(ez ugye csak később derül ki), hanem pont hogy ő rabolta el már hetek óta, akkor mi a francért volt meglepő Jessicának, hogy hónapok óta gyászolják a kisfiút???

Zalaba_Ferenc · http://aeonflux.blog.hu 2012.10.31. 15:35:54

@Bérgyilkos Bohóc:

SPOILER!

"Eleve rém ostoba és hazug alapötlet, hogy raboljunk gyerekeket az édes szüleiktől(!), mert mi jobban tudjuk, hogy rossz nekik és vad idegen nevelőszülőknél boldogabbak lesznek! OMG!"

Nézd, ebben a filmben pont az a jó, hogy nem áll egyértelműen a döntés pártjára. Simán lehet demagógiával vádolni az orvost, amiért önkényesen cselekszik, de ha visszaemlékezel a filmre, a fickó mögött több évtizednyi tapasztalat áll: látta, hogy bánnak a gyerekekkel a világban; ezt az egészet nem az ujjából szopta. Szóval ebben nincs hazugság, sem ostobaság, maximum morálisan kérdőjelezhető meg.

"Jessica Biel önfeláldozása, szintén giccses és hazug. Egyáltalán van olyan, hogy nem találnak holttesteket és elitélenk(kivégeznek?) valakit?"

Szintén nem hazug, és még nem csak nem is giccses azt nézve, hogy mit vállalt magára. Mivel beismerte tettét, ezért elítélhetik, akár halálra is, de a kivégzést elodázhatja az, hogy nem találják a holttesteket (megvárják, hátha bevallja).

"Ja, és egy szarvashiba: amikor-látszólag-elrabolták Jessica Biel "gyerekét", bemegy a kocsmába. Ott észreveszi, hogy egy kis szentélyben gyászolják az "ő gyerekét" is. Itt nyilván jön egy WTF érzés neki is és a nézőnek (hiszen, honnan tudták, hogy 10 perce eltűnt a gyereke) erre elmenekül. Ezt jelenetet mármint, hogy Jessica megtalálta a szentélyt, meglátja valaki az ablakból, aki elmondja a többieknek és elkezdik üldözni."

Nem értem, ebben mi a hiba. A közvélemény szemében az a gyerek nem 10 perce tűnt el, hanem hetekkel azelőtt. Azért van kint a képe, mert ő is az egyik "áldozat". Az emberek azért kezdik el üldözni Jessicát, mert látják, hogy menekülőre fogja, ő pedig azért fogja menekülőre, mert rájön, hogy az emberek tudják, hogy mit tett. Már korábban is látta, hogy furán viselkedtek, s azt is tudta, hogy csupán idő kérdése volt, hogy rájöjjenek.

Bérgyilkos Bohóc 2012.10.31. 16:31:57

@Zalaba_Ferenc:

SPOILER!

"Nézd, ebben a filmben pont az a jó, hogy nem áll egyértelműen a döntés pártjára. Simán lehet demagógiával vádolni az orvost, amiért önkényesen cselekszik, de ha visszaemlékezel a filmre, a fickó mögött több évtizednyi tapasztalat áll: látta, hogy bánnak a gyerekekkel a világban; ezt az egészet nem az ujjából szopta."

Lehet, hogy az volt a baj, hogy ahhoz nem volt elég drámai, hogy érezzük a gyerekek sanyarú sorsát. Nekem legalábbis abszolút nem jött át. 1-2 kósza italozó szülő jelenttől eltekintve, nem is igazán éreztem, hogy a gyerekek rosszul élnének.

"Nem értem, ebben mi a hiba. A közvélemény szemében az a gyerek nem 10 perce tűnt el, hanem hetekkel azelőtt. Azért van kint a képe, mert ő is az egyik "áldozat"."

Igen, én ezt tudom, le is írtam.
Viszont a filmkészítők szemlátomást meg akarták vezetni a nézőt, azt akarták, hogy te most jól rácsodálkozzál, hogy mit keres a kisfiú képe a szentélyben, amikor még csak 10 perce rabolták el (én tudom, hogy valójában már régóta elrabolta Jessica!). Azt akarták, hogy utána még egy darabig AZT HIDD, hogy az egész egy büdös nagy összeesküvés, hiszen a kisfiú képe már oda volt "készítve". Azt akarták, hogy egy darabig AZT HIDD erre Jessica is rájött és ezért menekült.
A film közepétől-háromnegyedétől aztán kiderül, hogy nem a városlakók a hunyók, de ebben a kontextusban újranézve a jelenetet, az már nem logikus. Mert akkor meg miért menekült? Persze lehet azzal magyarázni, hogy tulajdonképpen egész más miatt menekült. De mi miatt? Mert mondjuk J. valahogy kikövetkeztette, hogy a lakók tudják, hogy ő a rabló? De miből, és ezt már nem mutatja be a film, inkább a nézőre bízza? Ez így elég piti.

kacsabokaficam 2012.12.18. 23:27:33

@Bérgyilkos Bohóc:
Én úgy láttam, hogy meghallotta mit beszélt a serif meg a helyi tahó a ház előtt. Hogy nem tudják mire készül (jessica) és jelenteni kéne a nagyvárosi rendőrnek. Szerintem ez oké volt így, de pont ennél a jelenetnél nem értettem valamit, mert olyat mondott a serif vagy a tahó, hogy vissza kell menned a bányába. Erre nem jöttem rá mi akart lenni.

Az oldalon található tartalmak kizárólag
18 éven felülieknek ajánlottak.
A belinkelt video- és hanganyagok tartalmáért nem vállalunk felelősséget

Facebook

Beszélt

Filmes naplók

süti beállítások módosítása