aeon flux

ready for the action now, danger boy?

kritika: batman: kezdődik! [batman begins] (2005) Zalaba_Ferenc
2012. július 19. 09:51:37

Kategória: film 21 komment

Nos, már csak egy hét van hátra, és lezárul korunk talán legnépszerűbb mozis filmtrilógiája, Christopher Nolan Batman-hármasa, melyet a Warner lazán csak Legendaként becéz. A bemutató örömére újra elővettük az első két filmet – a BB-t jómagam vesézem ki mindjárt, a TDK-t pedig Coriolanus fogja a napokban –, és lesz majd még egy meglepetésünk is. Lássuk hát (újra) minden idők legszarabb című legjobb filmjét!

Joel Schumacher kecsesen piruettező bőregere, ciki beszólásokkal dobálózó, forrónadrágos főgonoszai és rajzfilmes kulisszái majdnem kinyírták Batmant, a franchise-t. Ismétlem, majdnem. Anno a Warner fejesei döntöttek úgy, hogy Tim Burton rémálmokat indukáló kettőse után tinédzser-kompatibilissé teszik a bőregér mindennapjait, aztán meg céklaszínűre főtt a fejük azt látva, hogy hogy lehetett így elszúrni az aranyba öntött kultúrjelenség celluloid manifesztációját. Végül arra az egyszerű következtetésre jutottak, hogy "felejtsük el az egészet", és újraindították a gépezetet, ezzel párhuzamosan biztosítva a népet arról, hogy ez az újra valami egészen más lesz.

Valóban más lett. Először az akkoriban még csak kevesek által kultivált, "mindfucker" becenévvel büszkélkedő Darren Aronofsky vetette rá magát a témára, és egy alacsony költségvetésű, fojtogatóan sötét Batman-filmet vizionált magának. A Warnernek tetszett az ötlet egyik fele, meglepő módon a második: a már fentiekben artikulált "rémálom-indukció" ide vagy oda úgy vélték, a Denevérember ruhája lehet ébenfekete, de ne legyen olcsó, így aztán a project kisgömböc módjára elkezdett dagadozni – hisz ahol pénz van Hollywoodban, ott sok pénz van –, míg a növekedő terheléstől fázó Aronofsky egyszer csak lekoccolt.

Akkoriban a Memento kapcsán filmes csodacsatárrá kikiáltott Christopher Nolan épp élete egyik legnagyobb pofára esését szenvedte el, mikor kiderült, hogy hiába dolgozik bő egy éve Howard Hughes életrajzi filmjén, egy bizonyos Martin Scorsese előbb fogja megtartani hasonló témájú filmjének wrap party-ját, úgyhogy kár is erőltetni. Nolan fülébe jutott, hogy az új Batman-project rendezői széke megüresedett, s arra gondolván, hogy miért ne forgathatna filmet egy másik excentrikus milliomosról, aki furcsa dolgokban éli ki hasadt személyiségének megfékezhetetlen burjánzását, jelentkezett a posztra.

Ugyan a képregények világát csak távolról ugató Christian Bale épp 55 kilós kiszerelésben csörömpölt az El Maquinista forgatásán, mégis könnyedén elnyerte a Batman Begins címszerepét. Hogy miért? Patrick Bateman tehet róla. Elsősorban nem kidolgozott fizikumának, egyszerre megnyerő és félelmetes megjelenésének hála, amely mind-mind kapóra jöhet a Sötét Lovagnak. Nem. Az amerikai pszichó egy antiutópisztikus világ beteg lelkű gyermeke, akit saját félelmei hajtanak előre az igaz(nak vélt) úton. Csak úgy, mint Batmant. Oké, talán kicsit merész dolog párhuzamot vonni az amerikai popkultúra legnagyobb hőse és szörnyetege között, mindenesetre Bale fanatikus/fantasztikus pszichapatája elég volt ahhoz, hogy Batemanből Batman legyen.

A Warner burbanki stúdiója óriási hodály. Többek között itt építettek fel egy gigamedencét a The Perfect Storm forgatásán. Nos, a Batman Begins nem itt forgott, hanem a ködös Albion mélyén egy Cardington nevű helyen, pontosabban két üzemen kívül helyezett repülőgép-összeszerelő csarnokban, amely egyikébe a fent említett stúdió hatszor elférne… A Warner pedig nem kispályázott az újradefiniált Batman produkciós vonzataival: 135 milliós költségvetés, megalomán díszletek (hatalmas külső és belső terek, teljesen működőképes magasvasút, két és fél tonnás Batmobile és más nyalánkságok) és annyi sztár, hogy miniatűr betűkkel fértek csak el egymás mellett a filmes plakáton. Ekkor már mindenki tudta, hogy ez tényleg más lesz.

Az eddigi Batman-adaptációk mindig harcra készen tálalták fel a címszereplőt; Burton (és Schumacher) néhány ködös flashback erejéig foglalkozott csak a bőregér múltjával, a film nyitányában már teljes menetfelszerelésben feltűnő Batman csak annyit morgott, hogy "én vagyok a Denevérember", és ezzel el is volt intézve minden. Nolan verziójában viszont bő egy órán át nem láthatsz sem hegyes füleket, sem szélesre tárt fekete szárnyakat. A Batman Begins elején Bruce Wayne űzött vadként ismerszik meg, aki tehetetlen dühe és félelmei elől menekül a világ másik végére. Kínzó szorongást érez, mióta gyerekkorában belezuhant egy denevérekkel teli kútba, és szülei erőszakos halála miatt is magát okolja. Eleinte a bosszúvágy hajtotta előre, de felismervén, hogy szülei gyilkosának halála nem hozná el számára a kívánt megnyugvást, és szeretett városa, Gotham City romlásáért felelős Carmine Falcone (Tom Wilkinson) ellen tehetetlen, Wayne inkább feladja személyazonosságát és eltűnik a föld színéről.

Félelmei azonban a világ végére is elkísérik. Mikor Henri Ducard (Liam Neeson), a titokzatos Ra’s Al Ghul (Ken Watanabe) vezette Árnyak Ligája küldötte rálel egy bhutáni börtönben, Bruce már minden kapcsolatát elveszítette a külvilággal. Ducard felajánlja, hogy segít neki legyőzni csillapíthatatlan haragját és szembesülni félelmeivel, cserébe csak annyit kér, hogy csatlakozzon a Ligához. A kiképzés könyörtelen és kompromisszumot nem ismerő, de nem eredménytelen. Mikor Wayne visszatér Gothambe, már tudja, mit kell tennie: világéletében rettegett a denevérektől, most azt akarja, hogy ellenségei osztozzanak a félelemben.

A szó szoros értelmében felveszi a kesztyűt. A küzdelemben őt segíti Jim Gordon (Gary Oldman), a város egyik utolsó olyan zsaruja, akit még nem fertőzött meg a korrupció, Lucius Fox (Morgan Freeman), a Wayne Corp. által margóra helyezett fegyverszakértő, Alfred (Michael Caine), a komornyik, aki apja helyett apja volt, valamint gyerekkori barátja, Rachel Dawes (Katie Holmes), a kerületi ügyész (akit bizarr módon Harvey Dent, a későbbi Kétarc karakteréből faragtak). Ám ellenségei is rendesen gyülekeznek, az időközben még jobban megerősödött Falcone mellé áll Dr. Jonathan Crane (Cillian Murphy), a helyi elmegyógyintézet igazgatója, aki Madárijesztő névre hallgató alteregójával a szó szoros értelmében az őrületbe kergeti ellenfeleit. Ráadásul Crane-t egy titokzatos megbízó támogatja sötét terveiben, melynek végső célja az, hogy Gotham romba dőljön…

A címszereplő legalább olyan messze van a hatvanas évek mókás bőregerétől és rajzolt effektusokkal kísért marháskodásaitól, mint Nolan Gothamje Burton szédítő rémálom-városától. Az előző Batman-filmeket nézve úgy éreztem, Gothamben csupán sikoltozó járókelők, még hangosabban sikoltozó bálvendégek és tehetetlen rendőrök laknak, azonban a Nolan által életre hívott város sokkal életszerűbb: lélegzik, mozog és ezer sebből vérzik. A megjelenése is más. Míg Burton gravitációt meghazudtoló art deco formái kábító hatással voltak a nézőre, addig ez a Gotham valóságos problémák kézzelfogható jegyeit viseli magán: Nolan nyilvánvaló utalásokat tesz a nagyvárosi lét elviselhetetlenségére, és a társadalmi szintkülönbségekből adódó, soha el nem csituló ellentétekre. Ilyen környezetben elég nehezen tudnám elképzelni a fekete szájú Pingvint vagy az összepúderezett bajszú Jokert a maga 64 fogas vigyorával.

Batman drogbárók és biológiai fegyverrel fenyegető terroristák ellen harcol, s a háborúban most nem holmi avantgárd sci-fikből kölcsönzött speciális kütyüket hív segítségül, hanem olyan eszközöket, melyek épp hogy elrugaszkodnak a valóságtól. A film közeli rokonságot mutat a rá egy évre debütált Casino Royale-lal: főleg második felében egy James Bond-film cselekményét követi – a félelmetes logikával rendelkező, nagyra törő gonosszal és a vele szembe szálló, szintén meglehetősen excentrikus hőssel –, ám nincsenek se vicces benyögések, se túlkoreografált akciójelenetek, mondjuk ezek rendezése soha nem tartozott a pszichológiai thrillereken edződött direktor erősségei közé (akinek persze esze ágában sincs second unittal dolgozni). A bunyókat a túl közeli felvételek és a számos vágás meglehetősen követhetetlenné teszik, ám ennek is megvan a maga funkciója, hisz egy bőrruhában parolázó, túl sok szemceruzát használó fickó akár komikus benyomást is kelthetne, ellenben egy jó antré, és a rövid, ám hatékony jelenlét simán ráhozhatja a rosszfiúkra a frászt – ezekkel a minicsörtékkel pedig te is azt láthatod, amit az ellen: nem sokat, de az legalább fáj.

A Batman Begins többszöri megnézést igényel (elsőre mi se nagyon találtuk meg egymást), hisz cselekménye elképesztően tömény, az azóta a rendező védjegyévé vált, felvonásoktól mentes, konstans erővel hömpölygő narratívába bele lehet veszni, de mindennek és mindenkinek megvan a maga helye és szerepe. Ritka bestia ez a film: egy gyermekien naiv téma jól megérdemelt felnőtté válása, melyet még az olyan „pókemberizmusok” sem tudják térdre kényszeríteni, mint a sekélyes és voltaképp értelmetlen szerelmi szál, mert végre mindnyájan megtudhattuk, kit rejt a denevér álarca.

Kövess minket facebookon és twitteren!

Címkék

kritika batman reboot warner the dark knight christian bale morgan freeman michael caine christopher nolan intercom liam neeson superhero gary oldman rutger hauer dc comics the dark knight rises 9csillagos

A bejegyzés trackback címe:

https://aeonflux.blog.hu/api/trackback/id/tr824769722

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Conjurer 2012.07.19. 11:05:19

bhutáni

Ismeretlen_233610 2012.07.19. 11:31:20

Sajnálatosan hosszú idő után holnap újra látom ezt a filmet, és a folytatást is végre, de emlékeim szerint egy hajszállal ezt szerettem jobban. Mestermunka. Aki pedig esetleg még nem látta volna; https://www.youtube.com/watch?v=1T__uN5xmC0&feature=player_embedded The Dark Knight Trilogy - Ultimate Trailer 0:00 és 5:39 között van a legjobb rész...

Ismeretlen_97684 2012.07.19. 11:39:17

Jó film, korrekt film, de semmi különös. A "miből lett a cserebogár" történet ezredjére előadva, de legalább kiváló színészekkel. Viszont Nolan itt még szerencsére nem akart nagyobbat sz*rni, mint ami kifér a hátsóján - ld. Sötét lovag, Eredet.

Ismeretlen_122737 2012.07.19. 12:38:42

3: hát, akkor a Rottenen olvasott kritikák alapján neked a TDKR sem fog túlzottan bejönni :D

Ismeretlen_1068 2012.07.19. 12:56:52

4: De akár Harry Knowles kritikáját is elolvashatja, aki ÓRIÁSIT csalódott a filmben, ehe. http://www.aintitcool.com/node/57109

Ismeretlen_1068 2012.07.19. 13:02:29

2: Igen, ez a jobb: a mélyebb, az újszerűbb, az összerakottabb. Persze bárcsak minden film olyan rossz lenne, mint a TDK.

Ismeretlen_122737 2012.07.19. 13:13:28

5: ez az "ehe" ez mire vonatkozik? :D

Ismeretlen_618474 2012.07.19. 14:03:43

Én is újranézem még a befejezés előtt. Nagyon, nagyon jó film, bár összességében a Sötét Lovag egy kicsit jobban tetszett (bár tudom, hogy utóbbinak jobb az IMDB átlaga, meg nagyobb a bevétele, és emiatt kapásból ezt kellene hátrébb sorolni; mer' ez a gondolatmenet egyedi és kúl. és kritika esetében több kommentet is hoz. Persze csak viccelek, akkor is ha igaz.). Hangulatban azért kicsit más, mint a folytatás, de ez nem Nolan teherbírása (amit azért az Eredetnél már kikezdett rendesen, de még mindig nem dőlt be az épület), hanem a sztori kezdődik jellege miatt.

Ismeretlen_97684 2012.07.19. 14:23:16

4: Majd meglássuk, kritikák alapján nem ítélek meg egy filmet. A TDK 7/10 nálam, de ha Nolan most végre megtalálja az egyensúlyt stílust, történet és (főleg!) figurák között, akkor bármi lehet.

Ismeretlen_122737 2012.07.19. 14:31:02

9: arra gondoltam, hogy ha a Sötét lovag és az Inception szerinted nagyobb falat, mint amit Nolan elbírt volna, akkor sanszos hogy a TDKR-nél is ugyanez lesz a véleményed, mert sokan ezt említik hibájának, hogy iszonyú "epikus" (a szó klasszikus[?] értelmében), hosszú és "grand scale". Persze mások meg ezt említik erényének, és valószínű ez a tulajdonsága nekem is végtelenül be fog jönni, csak erre mondtam, hogy akkor valószínű te ugyanezt fogod látni ebben is, mint az általad említett Nolan-filmekben :)

Ismeretlen_1068 2012.07.19. 14:43:02

7: Az "óriási"-ra, ami mr. Knowles-ról is elmondható. Oké, nem volt valami magasröptű poén, tudom.

kirijima 2012.07.19. 15:04:09

Én is készülök még a film előtt Begins+TDK maratonra, ezidáig kétszer-kétszer láttam a filmeket, én egyelőre kitartok amellett az úgy látszik kisebbségi vélemény mellett, hogy a TDK a jobb (9/10, a Begins 8/10), legalábbis sodróbb, magával ragadóbb, meglátjuk hogy ezúttal másként látom-e, elég régen láttam már ahhoz mindkettőt, hogy akár teljesen új szemmel tekinthessek az első két felvonásra.

Ismeretlen_139112 2012.07.19. 22:45:14

Harry Knowles alapvetően egy tipikus internetes troll, csak valamiért jó helyen volt jó időben, és az ő weboldala lett az egyik első felkapott filmgeek-site. Mára alapvetően ez a lendület viszi még előre, az így begyűjtött pár exkluzív info és interjú, meg az hogy a társszerzői nem rosszak. De magát a csávót el kéne tiltani az írástól, annyira borzasztó amit kiad a kezéből. Emellett ízlése sincs, szóval teljesen mellékes a véleménye bármiről.

Ismeretlen_139112 2012.07.19. 22:58:28

Ami pedig a Dark Knightot illeti, a kihallgatószobás jelenet SZVSZ annyira felette áll mindennek a Beginsből, hogy az összes többi vélt vagy valós hátrányát bőven ellensúlyozza. Nagyon élesen emlékszem arra, hogy mennyire hatásos és erős volt első megnézéskor a moziban... Ráérősen és magabiztosan építi fel a feszültséget a robbanáspontig, ahogy a Joker átveszi az irányítást Gordontól és Batmantől, és végig minden részletében tökéletes munka a scripttől kezdve a színészi játékon és jelmezeken át a kamerakezelésig. Szóval lehet hogy összességében az első film a jobb, de emiatt a jelenet miatt (meg a sokkal menőbb v2.0 batszerkó miatt) én egy kicsit mégis jobban preferálom a Dark Knightot... :)

Ismeretlen_1068 2012.07.19. 23:37:32

14: Az a tök jó a batszerkó upgradelésében, hogy minden más filmes upgrade-del szemben (melyek a nagyobb költségvetés, jobb trükkök, stb. hozadéka) itt része a cselekménynek, viszont a szuperlehallgatásos ultramobil izébizével a mai napig nem vagyok kibékülve (sem Dent bosszúhadjáratának kihegyezésével).

Ismeretlen_139112 2012.07.20. 00:10:19

Igen, az nevetséges volt tényleg, a mobilos-szonáros dologgal együtt, bár valamennyire illeszkedett a "war on terror" párhuzamba és a titokban lehallgatott telefonos összeesküvés-elméletekbe. De szükség akkor se volt rá, remekül meglett volna a film politikai kommentár nélkül... ami úgy tűnik a Rises-ben is lesz... Viszont a szerkóval Nolan nagyon jól korrigálta az újkori filmek egyik fő hibáját - ha Batman nem tud rendesen körülnézni, akkor már régen le kellett volna hogy üsse valaki hátulról... A motorossisak-szerű megoldás logikus, elegáns, és jól is néz ki, nem árt a karakter sziluettjének, szóval tényleg a "miért-nem-jutott-senkinek-eddig-eszébe" tipikus esete :) Mondjuk az Avengersben látott Mark VII Iron Man páncél is ilyen volt - előtte Starknak a kezeivel kellett stabilizálnia magát repülés közben, így nem tudta azokat másra használni. Whedon meg asszem a mellvértre rakta a stabilizátorokat, ez is ilyen homlokcsapkodósan egyszerű de nagyszerű ötlet volt :)

Ismeretlen_122737 2012.07.20. 00:44:09

16: annyi hozzátartozik, hogy Nolan nagyon sok interjúban elmondta, hogy ő nem politikai kommentárt akar tenni a filmjeibe, hanem szándékosan olyan környezetbe helyezi a filmjeit, amik ismerősek a nézőknek, ezáltal földhöz közelibbé válik a sztori. Igen, sok 9/11-es meg war on terror párhuzamot lehet felfedezni a TDK-ban, de ezek nem szándékos "kimondások", hanem egyszerűen ezzel egy valós fenyegetést lehet adni a filmnek, ha ezt a különbséget értitek. Ez a mostani filmben is így lesz. Nem üzenetet akar átadni Nolan, csak ebbe a környezetbe helyezi bele, hogy ezzel megfoghatóbb, ismerősebb legyen.

Ismeretlen_139112 2012.07.20. 03:17:16

Nemtom, ez a mindenkit meg tudunk figyelni de ez erkölcstelen és még magasztosabb cél érdekében csinálva is elítélendő és blah blah blah fordulat a végén, ez egyrészt túl egyértelműnek tűnt, másrészt meg teljesen felesleges is volt - akárhány más megoldást ki lehetett volna találni helyette a Joker megtalálására, ráadásul inkább rombolta az életszerűséget...

Solmyr 2012.07.20. 03:54:29

Nálam a TDK egyértelműen veri Beginst, mégpedig Harvey Dent története miatt. Kétarc sokkal erősebb eredetsztorit kapott, mint akár maga Batman (a Begins első felében látott meseszerű eredetsztori a bhutáni csodaszerzetesekkel meg a kényszerűségből beleerőltetett "denevéres kútba estem ötévesen" szállal pont a sokat dicsért valóságosság érzetét teszi tönkre nálam), és Aaron Eckhart szvsz jobb alakítást nyújt a kicsit túlhype-olt Heath Ledgernél. Plusz a TDK tele van ikonikusan emlékezetes jelenetekkel, mint pl. a nyitó bankrablás, a kihallgatószoba, vagy a kórház felrobbantása, míg a Beginsből inkább a kifejezetten béna harcok maradtak meg.

Ismeretlen_714493 2012.07.20. 20:42:50

Mindkettőt imádom. Plain and simple.

Ismeretlen_122737 2012.07.20. 22:44:55

20: that's more like it, Mr. Wayne.

Az oldalon található tartalmak kizárólag
18 éven felülieknek ajánlottak.
A belinkelt video- és hanganyagok tartalmáért nem vállalunk felelősséget

Facebook

Beszélt

Filmes naplók

süti beállítások módosítása