aeon flux

ready for the action now, danger boy?

Zalaba_Ferenc
2007. március 13. 21:03:15

Kategória: 13 komment

a.i. - artificial intelligence (2001). nyomokban SPOILER-t tartalmazhat. ezen a filmen mindig rendesen felbaszom az agyam. talán az egyetlen olyan spielberg-produkció, melynek odagörcsölt befejezése (lásd összeállítást) nem késztet mosolygásra. sőt. a produkció hihetetlenül jól indul: elkerüli a robotos történetek évszázados csapdáját, azaz még véletlenül sem próbálja megkedveltetni metálhősét a nézővel, mivel az egy gép: mechanikus szerkezet, matematika vezérli és elektromosság hajtja, mint pl. azt a számítógépet, amely itt zümmög az asztal mellett. még maga asimov sem tudta leplezni, hogy halálosan szerelmes a robotjaiba, így aztán nem mindig volt képes hideg fejjel, hol ijesztően reálisan, hol gunyorosan szemléleni teremtményeit, mint spielberg tette azt kubrick mester hagyatékával.

mi a robot? hol a helye a társadalomban? képes-e fejlődni? eme kérdések nem véreznek el a látvány oltárán, pedig abból jókora adag van terítéken. spielberg képes túllépni a családi kereteken, és ezúttal makro szinten is helytálló képet fest egy lehetséges társadalomról. ami pedig a legfélelmetesebb: hogy történetét képes egy ismeretlen-ismerős mese cselekményébe ágyazni.

aztán szerelembe esik ő is és laza mozdulattal zsákolja a kukába mindazt, amit felépített. ott kellett volna befejezni a filmet, amikor david (haley joel osment) rádöbben, hogy nem unikum, hanem csak egy portéka egy nem létező álom nyomában, ezért aztán eldobja magától futószalagon gyártott életét. de nem, spielberg inkább ugrik 2000 évet az időben, kinyírja az egész emberiséget, s röhejes szabályok lefektetésével súlyos nonszenszitásba megy át, csak hogy hősét boldoggá tegye. így lesz egy kitűnő sci-fiből szirupos mese, 'ssza meg. (trailer)

Címkék

kritika film spielberg

A bejegyzés trackback címe:

https://aeonflux.blog.hu/api/trackback/id/tr324534493

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

j 2007.03.13. 21:53:26

Én inkább a Kék tündérnek való könyörgésénél hagytam volna abba: egy robot öngyilkossága mégsem annyira megrázó, mint látni, hogy nagyobb a hite bárkinél...

Ismeretlen_1068 2007.03.13. 22:10:08

szása: az én szememben az a rimánkodás leginkább a filmvégi beteljesülést alapozta meg: "szegény kisfiú, menyit könyörgött és mindhiába, adjuk meg neki, ami jár..."

Ismeretlen_9654 2007.03.13. 22:24:20

SPOILER itt is lehet! nekem minden befejezése ellenére tökéletes marad az alkotás. egy dráma nem attól megrázó, hogy a főhős megsemmisül. először jó 5 évvel ezelőtt láttam az a.i.-t, s teljesen ledöbbentem az utolsó felvonáson. kihalt emberiség? (pedig az örök!), jégkorszak?, mecha alkotta robotok? simán szíven ütött, és még ma is képes ezt a hatást elérni, pedig már láttam vagy hússzor.

n4nom4n 2007.03.13. 22:57:20

naon jó film sztem is nekem néha kell a szirup is (ritkán de kell...)

Pizsama · http://yofilm.blogter.hu 2007.03.13. 23:52:23

Vajon Kubrick hogy fejezte volna be? Biztos jobban!

Ismeretlen_9654 2007.03.14. 00:01:59

itt nincs ha és nincs volna...

Dagenham · http://bluejaunte.wordpress.com 2007.03.14. 08:02:07

Valamiért amikor először láttam (moziban), arra számítottam, hogy a tenger alá lemerülésnél, kéktündérmegtalálásnál véget ér a történet, érdekes módon ez a kényszerképzet azóta is kísért, akárhányszor is nézem meg ezen alkotást :).

Ismeretlen_43283 2007.03.14. 09:08:32

Ha nagyon akarom, nézhetem úgy a filmet, mint ugyanannak a gondolatkörnek a 3 különböző oldalról való szemlélését (erre a 3 fölvonásra mondták annak idején, hogy az első és utolsó Spielberg stílusa, a középső üldözős részt meg mintha Kubrick rendezte volna). És akkor ez nem föltétlenül egy elbaszott film, hanem csak egy tükör az embereknek, hogy tessék, ki így, ki úgy látja.

k 2007.03.14. 13:48:40

De ha a "megalapozás" után mégsem jön el a filmvégi beteljesülés, csak egy stáblista, azért az az igazi, nem? (nagyon ritkán írok le ilyet, de most ez van)

Ismeretlen_47371 2007.03.14. 13:58:47

Nekem az egyik kedvenc filmem, úgy szeretem, ahogy van, nem hinném, hogy Spielberg rosszul fejezte volna be.

Süti 2007.03.15. 10:19:09

moziban láttam egyszer és nem akarom újranézni...

mr. 2007.03.15. 14:32:27

ezzel a filmmel engem vallatni lehetne. egy kényszerítet újranézés során még azt is rögtön bevallanám, amit soha nem követtem el.. ha kubricket nyugvóhelyestül átszállítanák a kelenföldi pályaudvarra és rászerelnének egy fúrófejet, 20 perc alatt kifúrná a keletiig a 4-es metró nyomvonalát és nem kellene milliárdokért kuncsorognunk az eu-nak. :(

Ismeretlen_1068 2007.03.15. 15:17:08

azt a projectet is jól megfúrták. :(

Az oldalon található tartalmak kizárólag
18 éven felülieknek ajánlottak.
A belinkelt video- és hanganyagok tartalmáért nem vállalunk felelősséget

Facebook

Beszélt

Filmes naplók

süti beállítások módosítása