topfilm05-01. sokáig húztam-halasztottam a legjobb öt közzétételét. ennek rengeteg objektív oka van (dolgoztál te már öt munkahelyen egyszerre? :), de még annál is több személyes indoka. valahogy úgy éreztem, ha megosztom veled, melyik az az öt film, amelyik legkedvesebb szívemnek, akkor az olyan, mintha meztelenre vetkőznék... vagy ez hülyeség? :) sebaj, most megmutatom az achilles-sarkamat, ide célozz!
5.
cím: night on earth (1991)
rendező: jim jarmusch
szereplők: gena rowlands, winona ryder, armin mueller-stahl, giancarlo esposito, rosie perez, isaach de bankolé, béatrice dalle, roberto benigni, paolo bonacelli, matti pellonpää
miért: néhány hete épp a barátnőmhöz taxiztam, s egy szokatlanul cserfes taxisöfőrt fogtam ki, aki két perc leforgása alatt eljutott a norbi féle idétlen diéta gurgulázó nevetéssel kísért kifigurázásától odáig, hogy a felesége gyomorrákban halt meg harmincvalahány évesen... és kilósan. megdöbbentő élmény volt, s valami hasonló érzést vált ki az emberből jarmusch mesterműve is, amelyben ötször húsz percet tölthetsz el a világ valamelyik nagyvárosi taxijában ülve, s szomorú vagy vidám, de mélyen emberi történetekkel lehetsz gazdagabb.
momentum: yoyo nevetése - komolyan, a filmtörténet talán legőszintébb, legjóízűbb röhögése
érdekes: lanewyorkparisromehelsinki. tudod, mi ez? a film eredeti címe...
mondat: "what's your name, man?" "helmut grokenberger." "helmet? that's your name?" "yeah." "hahahaha, that's a fucked up name to be namin' your kid... it would be like calling your kid 'lampshade', or some shit like that."
cím: c'era una volta il west (1968)
rendező: sergio leone
szereplő: henry fonda, charles bronson, jason robards, claudia cardinale
miért: teszt; felkavaró élmény volt jó 10 év után újra látni leone zsánertemető filmjét, mikor kijött dvd-n. a kulcsmomentumok (frank feltűnése, harmónika tragédiája) ugyanolyan torokszorító hatással voltak rám, mint anno, pedig azon csúf filmrajongók közé tartozom, akik szemében a filmek sokkal jobban öregednek, mint kellene (hú, ne tudd meg, milyen szar volt újra látni a káposztalevest :); viszont a volt egyszer egy vadnyugat egy hangyányit sem öregedett, s ez így is marad, amíg valami földkörüli katasztrófa fel nem perzseli az egész világot.
momentum: harmónika megérkezik
érdekes: legendák szólnak arról, hogy a film nyitójelenetében szereplő három fejvadásznak leone szerette volna megnyerni a jó, a rossz és a csúf három főszereplőjét: eli wallach és lee van cleef el is fogadta a meghívást, de clint eastwood sajna nem ért rá (vagy nem akart ráérni?).
mondat: "did you bring a horse for me?" "looks like we're shy one horse." "you brought two too many."
cím: hotaru no haka - grave of the fireflies (1988)
rendező: takahata isao
miért: roger ebert minden idők legjobb háborús filmjének nevezte a studio ghibli műhelyében készült animét. én ennél egy kissé messzebb mennék, hisz a filmben a háború csupán háttér, a pokol egyfajta rezonanciája: sokkal fontosabb a gyermeki őszinteség, akarat és ártatlanság, illetve ezek megőrzésének hibátlan ábrázolása. szívfacsaró dráma, amely előhozza, majd megrázó módon eltemeti a benned lakozó gyermeket.
momentum: a temetés
érdekes: a rajzfilm alapjául szolgáló nosaka-regényből 2005-ben élőszereplős tévéfilm készült... ami nem is olyan rossz.
mondat: why must fireflies die so young?
cím: miller's crossing (1990)
miért: a coen-testvérek egész karrierjüket kedvenc zsánerjeik kifugárázására (és előttük való tisztelgésre) tették fel. a miller's crossinggal a film noir műfajának állítanak remekül karikírozott emlékművet, amely szkeccselt figurái ellenére annyira szövevényes, hogy első körben még a zseniális szerzőknek is beletörött a bicskájuk (a writer's block alatt megírták a barton finket, amely a writer's blockról szól); de a film elsősorban nem a kifogástalan cselekmény miatt felejthetetlen, hanem a minden kis nyelvi nüánszot aprólékosan és hajszálpontosan adagoló párbeszédeknek köszönhetően, melyeket a makulátlan (minden idők legjobb?) szinkronja is maradéktalanul visszaad.
momentum: kalap a szélben
érdekes: a két rivális bűnbandát egymásra uszító sztori ismerős lehet a yojimbóból és az egy maréknyi dollárból.
mondat: "tommy, look in your heart!"
1.
rendező: bryan singer
miért: hogy miért ez minden idők legjobb filmje? kibaszott nehéz kérdés. nem páratlan darab, még csak nem is hibátlan (kedvenc baki a leszállás közben turbinát cserélő repülőgép :), cselekménye egyenetlen, s bizonyos szempontból ott lehet belekötni, ahol csak akarsz. ha pedig szinkronnal nézed, akkor két perc után tudod, mi a poén. szóval ne tedd. na de mégis, miért ez a legjobb? talán mert négyszer egymásután megnéztem moziban? talán mert a végén egyszerűen nem tudtam felállni, úgy székbe szögezett a befejezés? talán mert az utolsó szavak azóta is ott keringenek bennem? talán mert az orromnál fogva vezetett, s sértett egóm szilánkosra törött, mikor chazz palminteri kiejtette kezéből a csészét? talán mert ez az egyetlen nézhető stephen baldwin-film? :) nem tudom. szerintem csak arról van szó, hogy nincs még egy olyan film, amit jobban szeretnék, mint a közönséges bűnözőket.
mondat: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7. oswald was a fag.