anyám, borogass! ezt a klipet még nem láttam (pedig a múltkori kettővel együtt ment ki), de talán nem is baj: tom és jerry ehhez képest maga a száraz realizmus, a kia vuk pedig... na jó,inkább nézzétek meg.
anyám, borogass! ezt a klipet még nem láttam (pedig a múltkori kettővel együtt ment ki), de talán nem is baj: tom és jerry ehhez képest maga a száraz realizmus, a kia vuk pedig... na jó,inkább nézzétek meg.
most, hogy már letudtuk a bemutató hétvégéjét, magyarán az AE olvasótáborának 99%-a már látta a filmet, kicsit mélyebben és a spoielerekben térdig gázolva mehetek neki a filmnek. abban a többség egyetért, hogy ez a film "nem az igazi", de valóban így lenne? pro és kontra harc, de szigorúan csak azoknak, akik már látták! (spoilermentes kritikáért katt ide!)
pro.
harrison ford. 19 évvel öregebb, fehéren világít a haja, s mikor a motor hátulján ül, olyan képet vág, mint a két morgó fazon a muppet show erkélyén, ugyanakkor nem probálja magát fiatalabbnak eladni, mint teszem azt, nicolas cage, aki így meg úgy festi a haját, epilálja a mellszörzetét, barnítja a bőrét és olyan nőket dug, akik későn szülött lányai lehetnének. ehyelett harrison benyel egy-két "mi van, tata?" poént, itt-ott kicsit rozsdás és nagymama korú nőkkel hetyeg, ugyanakkor korát meghazudtoló módon tolja az akciót, üt-vág, ugrál, fekszik, szalad, mint aki egész életében ezt csinálta (ami indiana jones-ról el is mondható). az esetek többségében (ha épp nem üt ki 8 orosz mamlaszt fél perc alatt) teljesen hiteles.
látvány. sok-sok eredeti helyszín, ill. díszlet, a CGI leggyakrabban háttérfestésre redukálódik. nincs az az érzésed, mint az elő-star warsok nézése közben. ja, s ebben színészek játszanak. :) kaminszki remekül idézi vissza az első filmek képi világát: rengeteg a barna és a zöld, a kamera előnyben részesíti a klasszikus szögeket, nem át a teáscsésze nyakán és a csukott ablaküvegen és még véletlenül se vonja el a figyelmet a cselekményről. ugyanakkor raklapnyi oldschool megoldást lehet kiszúrni, mint pl a térképen mászkáló piros csík.
akció. az area 51-ben játszódó nyitány: telitalálat. motoros roham a yale-en: telitalálat. dzsippes hajsza a dzsungelben: telitalálat... lenne, de erről majd később. ez a három rész egyszer tobzódik az új ötletekben (köszönhetően dan bradley-nak, a filmvilág egyik nagy "unsung hero"-jának) és a klasszikus megoldásokban, ugyanakkor játékos, pörgő és természetesen vértelen, hogy apraja-nagyja nézhesse őket tátott szájjal.
leböff. shia minden várakozást felül teljesítő, minden kétséget kizáróan magán hordozza a következő nagy sztár bélyeget - ha el tudja vinni a hátán az eagle eye-t, akkor ezt akár márványba is véshetik. oscar-díjat valószínűleg soha nem kap, de tódulni fognak rá az emberek. szóval rendben van a csávó, mi sembizonyítja ezt jobban, hogy még az is simán megbocsátható neki, amikor a nagy brandót majmolja.
élmény. john williams taktusainak, harrison ford félszeg vigyorának és az egész kalandozós ramazurinak hatása alól elég nehéz elmenekülni. szar dolog felnőni, de néha akad egy-két film, ami feledteti ezt az érzést. egy darabig.
kontra.
történet. no, ezúttal szinte biztos, hogy lucas keze van a dologban. ugyan, mit lehet várni egy olyan muksótól, aki kvázi kitalált egy világra szóló vallást, amit aztán öreg fejére megpróbált materializálni, s ezzel saját rajongóit rúgta tökön? tanult hibáiból? nem igazán, de legalább felismerte őket, s jó előre figyelmeztett mindenkit, hogy ez az indy azért más lesz, mint a többi. oké, oké, bejött az ufó-téma, ezt mindenki sejtette, de hogy azokat a szakrális jegyeket, melyeket az előző részeknek már a címei magukban hordoztak, ezúttal áhítattal teli, de rendkívül ködös handabandával tálalja, az egyszerűen pofán vágja a nézőt. ha valaki megkérdezné, miről szólt a kristálykoponya, erősen vakargatnám a fejem, pedig már kétszer láttam. a címszereplőt logisztikázzák ide meg oda, amelyről kiderül, hogy 13 űrlény (amelyről aztán kiderül, hogy nem is 13, nem is űrlény, hanem valójában egy interdimenzionális entitás. hogy az mi a tököm, azt nem tudom) egyikének elveszett buksija. felmerül egy csomó kérdés: hogy a frászba veszítette el a fejét? hagyta, hogy letépjék a nyakáról, miközben ott hereverészett a trónján, vagy csak simán elgurult? és mi az a szöveg, hogy "ha visszaviszed a koponyát, tiéd a varázsereje". a gráltól sokáig éltél, a sankara kövektől jól élhettél, ez mit csinált veled: kiégette a szemed. és mindezt miért? nem azért, mert elloptad, mint a frigyládát, francokat: azért, mert visszavitted.
cselekmény. a történet kibontása is meglehetősen lelombozó. nézed, ahogy jones mindenféle idézetekből, halott nyelvekből és hierogrifákból kiindulva fél pillanat alatt összerakja a sztorit, mintha teljesen magátólé értetődő lenne, s esélyt sem hagy arra, hogy a néző akár egy fél percig is járathassa az agyát. nem mondom, hogy a korábbi epizódok cselekménye baromi erős lett volna, sőt, de azokat legalább végig le lehetett követni (kivéve a templomot, amiről egy mostani megtekintés során derült ki, hogy nincs is történetet :). ez a rejtvények közötti mentális és tényleges rohangászás egyrészt az eredeti sztori hiányosságait hivatott takargatni, illetve az akciójelenetek közötti unalmasabb részek áthidalására szolgálna, miközben pont ellenkező hatást ér el: ha kimaradsz a buliból, akkor érdektelenné válsz, unatkozni fogsz.
párbeszédek. szintén az előző kettő szerves része, amely leginkább abban merül ki, hogy jones magyaráz, de mint a gép, a többiek pedig figyelnek. máskor paprikázás megy jones és mutt/marion/irina/mac között, de ez még csak-csak, de mikor hihetetlen nagy elánnal prezentálnak ilyeneket: "- visszamentek az űrbe? - nem, az űrök közötti űrbe.", akkor az ember rettenetesen elszégyelli magát.
szereplők. korábbi kritikámban pozitívan nyilatkoztam cate blanchettről. törrdelmesen bevallom, elvakított a színésznő szépsége (mint mindig), de ha elfújom a rózsaszín ködöt, akkor láthatom, hogy ő is csak egy robot, amely ha kell, csúnyán néz és nagyokat mond, ha kell, akkor harcol, de a legtöbb esetben ő is csak a háttérben ácsorog, s hallgatja, hogy jones magyaráz. mentségére legyen szólva, a jones-filmek soha nem a gonosztevőkről szóltak (én pl. egyik nevére sem emlékszem). cate-tel viszont nem bánt el olyan csúnyán a sors, mint john hurttel és ray winstone-nal. az előbbi egy ütődött professzor, aki leginkább azért olyan, amilyen, mert ha képes lenne a normális kommunikációra, akkor fél pillanat alatt leleplezné a soványka rejtélyeket. persze a film végén egy csapásra magához tér, mindenféle különösebb ok nélkül. szerencsétlen ray winstone köpönyegforgató figurája pedig egy az egyben át lett emelve a múmia című filmből (amely pont a jones kultuszra épül), még a sorsa is ugyanaz, mint bénié (kevin j o'connor) azt leszámítva, hogy az a szerencsétlen patkány abban a filmben nem akart meghalni. mac az év egyik legpocsékabb haláljelenetét tudhatja magáénak: fekszik a földön jones ostorába kapaszkodva, kb. két méterre jones-tól, s ahelyett, hogy nyolcvanhatszor feltápászkodna, inkább búcsúzkodik. mint egy rossz ed wood-film...
cápák. ahhoz nem férhet kétség, hogy jones világéletében mázlista volt. sőt, a frigyládában még kopultyút is növesztett. :) azonban az, hogy eddig mindent túlélt, csak részben tudható be emberfeletti szerencséjének. jones ugyanis nem csak vakmerő és pimasz, de hihetetlenül ügyes is, s ahogy mondani szokták: saját szerencséjének kovácsa. természetesen a rossz sorsra kárhozott temple of doomban kilógott a lóláb a gumicsónakos menekülésnél, de a trilógia odáig soha nem emrészkedett, hogy a főhős egy több mérföldet repülő fémdobozba bújva éljen túl egy atomrobbanást, vagy egy másik rögtönzött liánokon ráérősen lengedezve beelőzzön két autót. valahol azért meg kell húzni a határt.
konklúzió.
nem szeretném elismételni azt, amit már spoilermentes kritikámban egyszer megfogalmaztam. döcög és röcög ez a film, s ugyanolyan szélsőséges véleményeket szül, mint a star wars előzményei: az elvakult rajongók egyik fele mindent benyelt, a másik meg semmit. :) továbbra is tartom magam ahhoz, hogy élveztem a filmet, de a korábbi epizódokkal ellentétben (nos, azzal a kettővel) ez nem fog olyan sokáig élni a kollektív emlékezetben. egy a sok nyári megalomán film közül, melyben történetesen egy klasszikus hős játszik.
A csúcson
Előszeretettel temet a netes sajtó hamarjában, már egy nap után filmeket, de nem eszik olyan forrón a casht! Az Indiana Jones and the Kingdom of the Crystal Skull [kritika itt] ugyanis 100 milliós három napos bevételével minden idők 10. legerősebb nyitóhétvégéjét villantotta, ahogy azt kell, s ezzel nyúlfaroknyival ugyan, de maga mögé tessékelte a Vasembert is (t.i. 98,6M-s rajt). A korai káröröm alapjait a nem rossz, de leginkább semmilyen 25 milliós csütörtöki nyitónap okozta, ami éppen fele Lucas legutóbbi csütörtöki bemutatója, A Sith-ek bosszúja rekordbréker 50 milliós kezdőnapjának. Indy azonban demográfiailag és időben is rugalmas, így messze több ráérős mozibalátogató tette tiszteletét, mint ahány fan sietett első nap. Összesen 125 millió dollárral vágott tehát neki a kalapos ostoros a hétfői szünnapnak, ami a 33 milliós vasárnap után még 26 milliónyi zöldhasút termett, így pedig 152 millió dollár feletti hosszú nyitást tett le a Paramount asztalára második májusi premierjük (igaz, újfent csak forgalmazóként vesznek részt a buliban). Azt már mindenki eldönthette, milyenféle is a technikailag felturbózott régivágású kalandfilm, de többséget élvez a kedvező visszajelzés, így szép, komótos lefolyást várhatunk el A kristálykoponya királyságától, folytatva egy újabb hétvégével a dobogón, mivel a jövő hétre a Sex and the Cityt szánják nagypályásnak a forgalmazók. Höhö. Indiana Jones tehát visszatért, ahogy annak rendje és módja, s biztosra vehető, hogy vagy' 275 millióig meg sem áll. **ostorcsattanás**
Korábbi filmek
A már régebb óta látható filmek közül a Vasembert illeti az előbbrevaló kiemelés. Ez a mozi úgy vonzza a nézőket, mint a mágnes. Negyedik hétvégéjét 20 millió fölött zárta, így összbevétele már meghaladja a negyedmilliárd dollárt - ezzel a Pókember-trilógia mögött a negyedik legtöbb pénzt hozó képregény-adaptációvá érett. A vége még messze, a 300 millió már egyre valószínűbbnek tűnik. Ellenben a Disneynek sürgősen le kéne állítania a következő Narnia-eposz munkálatait, ha nem akar két év múlva befürödni vele. A helyzet ugyanis az, hogy a Caspian herceg masszív 58% zuhan az erős vasárnap ellenére is. Nem biztos, hogy egyértelmű volt az, hogy Indy családi filmként funkcionálva elszívja a Disney közönségét, de ez is egy faktor lett. A 22 millió dolláros második kör harmatos egy 200 milliót felemésztő szörnyetegnek, s ez bizony jelzi, hogy a név magát nem adja el, kellett volna egy szép reklámkampány a termékhez, amit Vasemberhez és Indiana Jones-hoz tisztességesen mellékeltek az illetékesek. A Caspian herceg most még csak 90 millió dollárnál nyögdécsel, de már a 150 sem látszik biztosnak, ami alig több az első rész végső bevételének felénél.
Jelentősebb új limitált bemutatók
A First Look mutatta be a War, Inc. címre hallgató politikai szatírát, amely igazán impozáns szereplőgárdával bír. John és Joan Cusack, Dan Aykroyd, Marisa Tomei és Ben Kingsley két filmszínházból 35 ezer dollár értékben érdekelte az embereket, vagyis elég szép, 17 ezres átlagot produkált. Ezalatt az angol nyelven forgatott, ausztrál-kínai-német koprodukcióban készült The Children of Huang Shi a Sony Pictures Classics terjesztésében 6100 dollár körül átlagot hoz 7 moziból.
A Top 10 (három napos)
1. Indiana Jones and the Kingdom of the Crystal Skull ($100.1M/$125.2M)
2. The Chronicles of Narnia: Prince Caspian ($22.8M/$90.8M)
3. Iron Man ($20.4M/$252.6M)
4. What Happens in Vegas ($9.1M/$54.3M)
5. Speed Racer ($3.9M/$36.2M)
6. Baby Mama ($3.4M/$52.2M)
7. Made of Honor ($3.4M/$39.0M)
8. Forgetting Sarah Marshall ($1.8M/$58.3M)
9. Harold and Kumar Escape from Guantanamo Bay ($0.9/$35.9M)
10. The Visitor ($0.7M/$4.4M)
updated: 2008. május 28. 8:54
tegnap az intercom sajtósát is sikerült e-mailvégre kapnom, aki ugyan teljes megjelenési listát még nem tudott rendelkezésemre bocsátani, de azt már körvonalazta, hogy mire lehet számítani júliusban az ic-től:
képzeljétek el a t-1000-t, ahogy keresztülfolyik a helikopter betört ablakán. na, ennél sokkal sebesebben áramlik az infó a készülő terminator folytatásról, amely jelenleg az elviselhetetlenül hosszú "terminator salvation: the future begins" címet viseli. pontokba szedve:
1. a john connort alakító christian bale aláírt három részre
2. az első film sztorija kb. így fest: a posztapokaliptikus 2018-ban járunk, john connor a skynettel háborúzik, ám a jövő megváltozott, méghozzá egy marcus wright (sam worthington) nevű fickónak köszönhetően, akinek utolsó emléke az, hogy épp a síralomházban csücsül. nem tudni, hogy wright a jövőből jött-e vagy a múltból menekítették-e ki. ketten együtt vetik be magukat a skynet központjába, ahol lelepleznek egy szörnyű tervet, melynek célja az emberiség kiirtása. nos, eddig nem túl ígéretes, de majd lesznek nagy akciók és csúnya nők szépen fényképezve (hisz a rendezői székben mcg ül, tudod, a charlie's angels rendezője).
3. a forgatással együtt elindult a film hivatalos blogja, ahová mindjárt fel is toltak egy dögös vázlatot (klikkre megnő).
A napokban kezdett el forogni a Terminator Salvation: The Future Begins, Cameron McG sorozatának negyedik első része, ezzel egyidőben pedig a direktor produkciós blogot indított, melyben egyelőre csak az elődök iránti rajongásának ad hangot, ezt elhalványítva a saját maga iránt érzettel - és az első artworkkel a posztapokaliptikus Los Angelesről. The Matrix meets Half-Life 2?
ez van. változik a világ. a dollár csak 150 ft. az amerikai sikerfilmek előzetesei már más földrészeken debütálnak. van egy orosz nyelvű wanted előzetesem (kick ass!) és egy spanyol the curious case of benjamin button trailerem (kick mind!). bizony-bizony, az új fincher film trailere, melynek címszereplője (brad pitt) aggastyánként születik és élete végére egészen megfiatalodik. fura darab. képi világa jeunet-ét idézi, ami - mivel fincherről van szó - azt jelenti, hogy valami egészen egyedi dolgot kapunk majd.
wanted
benjamin button
három új megjelenésről már korábban beszámoltam. időközben az egyik kicserélődött, s vannak már dátumok is:
ugyanakkor a select képviselője ma megsúgta, milyen korábban már kiadott filmek fognak újra megjelenni, méghozzá ugyanolyan specifikációkkal, extrákkal, mint korábban, viszont 990 ft-os áron és amilyken nem volt, ezúttal már magyar szinkron is lesz. a listán van egy-két olyan cím, ami már régóta hiánycikk. íme:
habár ez csak egy feltételezés, de mivel kereken század annyi mozi mutatja be a német rendezőzseni legújabb filmremekét, mint amennyit a német rendezőzseni ígért (azaz 1.500 helyett mindössze 15), így az esélyek arra, hogy a német rendezőzseni legújabb (eddigi legzseniálisabb) filmje röbbet keressen, mint a kalapos-ostoros 19 éve várt folytatása, meglehetősen összementek. pedig a német rendezőzseni biztos volt abban, hogy a postal meghódítja az amerikai b.o. csúcsát, hisz többek között viccet csinál 9/11-ből, s ezen az egész világ röhögni akar. a humortalan mozivezetők ezzel szemben úgy vélték, a postalból nem lesz anyagi siker, pedig a német rendezőzseni nem győzte hangsúlyozni, hogy filmje milyen remek kritikai fogadtatásban részesült, s szerényen csak a monty python munkáihoz hasonlította. hogy ti is megbizonyosodhassatok arról, mekkora hibát követtek el az amerikai moziüzemeltetők, nézzétek meg újra a film trailerét!
erősen meglepődnék azon, ha az AE olvasói között elvetemült dragonball rajongókat találnék (lepjetek meg! lépjetek elő!), s a készülő élőszereplős film körüli hacacáré is hidegen hagyna - már csak azért is, mert justin chatwint akár egy kanál vízben... -, de mégis csak független és elfogulatlan (reccs) kulturális portál vagyunk, vagy mi, és istenítjük chow yun fatet, emmy rossummal meg mindnyájunknak volt már nedves álma, szóval nincs mit tenni: a képre kattintva megleshettek egy rakat régi és új képet a dragonball moziból. elő a labdákkal!
a mozikban indy 4-gyel debütál shia labeouf és dj caruso új közös produkciójának előzetese, amely ugyan nem kavart túl nagy vihart a biliben, de "a marha" egyra gyarapodó rajongótábora biztosan rákattan. shia a produkcióról: "ezekhez az akciójelenetekhez képes a transformers és az indiana jones kismiska volt, apám!" nyugi, zsenikém.
szuperjó kimaradt jelenet a talladega nightsból:
a megfejtés: MARVIN SZOBÁJA (MARVIN'S ROOM) helyes megfejtő: Moesko (2 kép alapján)
versenyen kívül a további három kép nehézségi sorrendben:
jelenlegi állás:
1. Pizsama (10 pont)
1. samspade (10 pont)
3. N-Gage (5 pont)
3. krumplipüré (5 pont)
3. Dilibogyo (5 pont)
3. Szása (5 pont)
3. gaylord (5 pont)
3. gaillard (5 pont)
3. D (5 pont)
3. Rainbow (5 pont)
3. fcking dilinyovich (5 pont)
3. Sasuke (5 pont)
13. DCIJB (4 pont)
13. qtari (4 pont)
13. mozsy (4 pont)
13. bobbyperu (4 pont)
13. Moesko (4 pont)
18. dick laurent (3 pont)
19. Seraphin (1 pont)
20. Joe Cornellius Hallenback (1 pont)
Beszélt