A Rampage - Tombolás újabb fiaskóként iratkozott fel a tavaszi eredménytáblára, hiába tudott éles küzdelemben végül első helyet szerezni az amerikai mozikban. A hétvége erkölcsi győztes premierje így a Felelsz vagy mersz című horror, folytatva a Blumhouse sikerszériáját a pénztáraknál. Eközben a kettő közé ékelődő Hang nélkül tíz nap alatt kis híján 100 millió dollárt kasszírozott.
> új filmek
A videojátékok megfilmesítésében rejlő üzleti lehetőségek korlátozottságára egy hónapon belül két film is alaposan rávilágít. A Tomb Raider után a Rampage - Tombolás (Rampage; hazai bemutató: már a mozikban) is olyan összegre tett szert, ami semmi esélyt nem nyit arra, hogy a költségvetésnek - ami jelen esetben 120 millió dollár - akár csak a közelébe férkőzzön az amerikai jegybevétel. Na persze, az ilyen fantáziát erősen szabadjára engedő, látványos elemekben tobzódó akciófilmek rendre szállítják a kiegészítést a világ többi részéről (csak Kínában 55 millió folyt be az elmúlt hétvégén, összesen meg kétszer annyi), és Dwayne Johnson, aki újabban a #1 sztárszínésznek számít, csak erősíthette a Warner bizonyosságát abban, hogy a gyengélkedő amerikai pénzeket a továbbiak kellőképpen kiegészítik. Kérdés, hogy meddig mehet ez így, mármint az amerikai piac előre leírása? Persze nyilván nem terveztek pusztán 34,5 millió dollárral nyitni ott a stúdiónál. Ha az ipar is 35-40 millió közé várta a filmet, akkor a saját háztájon akár 50 fölé is kúszhattak a remények - erre jó alapot szolgáltatott az is, hogy a direktor-színész páros három éve is meglepetést okozott a Törésvonallal. A Rampage viszont nehezen fogta a be közönségét: infantilis, elnagyolt (bocs) sztorija a tizenéves kort meghaladókat csak módjával ragadja meg, s a videojáték is túl régi ahhoz, hogy önmagában számottevő mozgatórugó lehetett volna. A megkérdezett nézők mindenesetre kedvelték a látottakat és a kritikák sem hordják le túlzottan - ám minden ezekből fakadó számítást elsöpörhet, hogy két hét múlva már a kutya se fogja nézni a Végtelen háború berobbanása okán. Ha a Tomb Raider mintájára alakulnak a továbbiak, akkor a 80 milliót csak kicsivel fogja meghaladni a végső bevétel.
A Blumhouse nem csak amiatt lett nevezetes védjeggyé, hogy filmjeik sikert sikerre halmoztak - és nem csak az alacsony költségvetés okán -, hanem mert a kritikai értékelések is egészen figyelemreméltónak bizonyultak a horror műfajában szokotthoz képest. A Felelsz vagy mersz (Truth or Dare; hazai bemutató: június 21.) szakít ezzel a hagyománnyal, ugyanis irtó rossznak minősítik az újságírók a jól ismert, fiatalok körében népszerű csoportjátékból ötletelő filmet. A célközönséget persze az ilyesmi nem tántorítja, miközben láttuk már, mire képes a jó visszhang (Széttörve, Tűnj el!), ahogy azt is, mire nem - a Boldog halálnapot! hiába volt méltatott darab, nagyon hamar eltűnt a listáról. A Felelsz vagy mersz szerencséje az, hogy ütős kezdetet jegyez 19,1 millió dollárral, ami után 45 millióig biztos út vezethet - és minthogy 3,5 millióból készült, ez bizony megint nagy szakítás.
Wes Anderson számára már szokásos a menetrend: a Fox Searchlight pár moziban mutatja be első körben a művet, nagy-nagy sikert aratva, aztán pár hét után jön az országos kör, nyilván alaposan szűkítve a szép számokat, de hosszabb távú derakasan gyűjtögetést kilátásba helyezve. A Kutyák szigete (Isle of Dogs; hazai bemutató: május 3.) ezt az utat járja, s immáron közel 2000 mozi játssza, ami a részadatok megcsappanásával járt ugyan, de az ötmillió dollár egy felnőtteknek szóló animációs film esetében távolról sem megvetendő hétvégi összeg. A díjnyertes mű már 18 milliónál jár, és 30 millióig biztosan el is viszi még a lendület.
Jon Hamm és Rosamund Pike a főszereplői a Beirut című kémthrillernek, melyet Tony Gilroy írt és A gépész direktora rendezett. A Bleecker Street forgalmazó híres inkompetenciája révén a film országos bemutatójához (755 mozi) nem csatlakozott országra szóló hírverés, így a szerdai premierrel csendes mederben folydogáltak az üzelmek. 1,7 millió dollár került a kasszákba péntek-vasárnap között, összesen pedig kétmillió. Láttunk már rosszabbat, de egy egész jó filmről szólnak a kritikák, így akár az elvesztegetett potenciál esetével is állhatunk szemben.
Az amerikai hadsereg első kutya-őrmesterének hősies történet meséli el a Sgt. Stubby: An American Hero című animációs film. Stubby az első világháborúban tett szolgálatával vívta ki ezt a szokatlan elismerést, és bizony ez van olyan sztori, ami játékfilmet is megérne. Ehhez képest a Fun Academy Media Group forgalmazta rajzfilm még a komputeranimációs technológiából is az alsóbb fertályt hasznosította, de hát így lehet 25 millióból tető alá hozni, s nagy kockázatot nem vállalni. Kétségtelen, hogy amerikai földön kívül nincsenek nagy tartalékok, így hát ott kellett volna igazán bizonyítani. A forgalmazó eszközei 1685 mozira voltak jók, illetve hozzávetőleg 1,4 millió dollárra - ezer dollár alatti forgalomra minden moziból.
> korábbi filmek
A Hang nélkül fantasztikus első hetet zárt 67 millió dollárral, majd csupán 35%-kal csökkent hétvégéi bevétele. A Paramount az első helyet ugyan elvesztette, ám tíz nap alatt 99 millióval a zsebben aligha van ok bárminemű elégedetlenkedésre.
100 millió dollár felett jár a Ready Player One, és bár éles visszaesést könyvelt el, ami nagy mérséklődésbe nemigen fog már fordulni, a megbélyegző költségvetés ellenére jól szerepel a Warner filmje.
403,8 millió dollárral immáron a Jumanji: Vár a dzsungel jelenti a Sony #1 filmjét, tizenhat év után nyugdíjazva a Pókembert. Dwayne Johnson sztárstátusának tehát kétségtelenül van némi alapja... és a régi filmek folytatásának/rebootolásának is, az ábra szerint.
> végszó & ami jön
Tavaly ilyenkor nyitott a Halálos iramban 8., szóval kemény dió lett volna hozni azt a szintet a mostani mezőny számára, ellenben máskor sosem volt a top 12 összesített bevétele ilyen magas az év 15. víkendjén, és ez is valami. Egy pihenőkör következik, amelyben Amy Schumer új vígjátéka lesz a fő attrakció, a Túl szexi lány, illetve valamiért folytatódik a 2002-es Baromi őrjárat is.
> a top 10 (hivatalos becsült adatok)
# | film | hétvégi bevétel |
összbevétel | büdzsé |
1 | Rampage - Tombolás | $34.5m | $34.5m | $120m |
2 | Hang nélkül | $32.6m | $99.6m | $17m |
3 | Felelsz vagy mersz | $19.1m | $19.1m | $3.5m |
4 | Ready Player One | $11.2m | $114.6m | $175m |
5 | Szűzőrség | $10.3m | $36.9m | $21m |
6 | Fekete Párduc | $5.3m | $673.8m | $200m |
7 | Kutyák szigete | $5.0m | $18.5m | n.a. |
8 | I Can Only Imagine | $3.8m | $75.0m | $7m |
9 | Acrimony | $3.7m | $37.9m | $20m |
10 | Chappaquiddick | $3.0m | $11.0m | n.a. |