Március jobbára szenvedés volt az amerikai mozikban, pedig öt hétvége és sok nagy dobás jellemezte. Április viszont nagy hévvel vette kezdetét: a Hang nélkül című thriller még a legoptimistább elvárásokat is jócskán felülmúlva szállította az év második legjobb rajtját. Ezalatt a Szűzőrség című vígjáték is igen jól ment; a két premier közé a Ready Player One ékelődött be.
> új filmek
Tavaly nagy rácsodálkozás övezte mind a Széttörve, mind a Tűnj el! sikerét. E rácsodálkozást az okozta, hogy a két thriller eredeti forgatókönyv alapján készült, és ebből kifolyólag kevés indikátora akadt várható sikerüknek. Aztán a jó kritikák és kedvező szájhagyomány sokáig repítette őket, biztosítva azt, hogy ne maradjanak az amerikai nézők egyszeri szórakozás nélkül a sok franchise-cím között. Idén kevés lehetőségük akadt eddig élni eme igényükkel, mármint az egyszeri, és tényleg széles körű igényeket kielégítő szórakozással, ami független korábbi filmektől. Most megint egy elég váratlan helyről, a főszereplő-társíró-rendező John Krasinskitől érkezett a Hang nélkül (A Quiet Place; hazai bemutató: május 3.), amely a legalapvetőbb módon generálta az érdeklődést: rejtéllyel. A rejtélyt a fenyegetés jelenti, ami miatt hang nélküli életmódra kényszerülnek a szereplők, és ez thrillerben működik a legjobban, mert ebben a műfajban fiatalok és felnőttek egyaránt meglelik a számításaikat. Egészen konkrétan 50 millió dollár értékben lelték meg a számításokat, ami már most kielégítő a 17 milliós költségvetés mellett, ám ami még a filmre várhat, az megint lökhet egy aprót a stúdiók vállalásain ebbe az olcsó-de-jó irányba. Az persze, hogy jó, még mindig ritka dolog, viszont a Hang nélkül egészen kiváló a kritikák tanúsága alapján, és a nézői értékelések sem rosszak ahhoz képest, hogy ez a műfaj rendre el tud bukni a nagyérdeműnél, ha ítélkezni kell a látottak felett. A Paramount stúdiónak égető szüksége volt már egy sikerre azok után, hogy idén az Expedíció és a Sherlock Gnomes sem produkált érdemi számokat, tavaly pedig a Megjött apuci! 2. volt az egyetlen - egyetlen! - sikeres bemutatójuk. A Hang nélkül 150 millió dollár feletti kilátásokkal bír.
Szintén kedvezően nyilatkoznak a tengerentúli újságírók és javarészt a megkérdezett nézők is a Szűzőrség (Blockers; hazai bemutató: május 6.) című vígjátékról. A cím eredetiben is (ha hozzávesszük az elé rajzolt kakast) és magyarban is jól összefoglalja, miről van szó, és hát vígjátéki szórakozásban csak ímmel-ámmal lehetett része a közönségnek idén; az Éjszakai játék és a Kszi, Simon sem egy kategória a Universal újdonságával, viszont mindkettő szolidabb sikert ért el. A Szűzőrség talán nagyobb is lehet: 21,4 millió dollárral, költségvetése értékével és valamivel az előrejelzések felett lépett be, bár ahhoz ez nem volt elég, hogy második helyet szerezzen a Ready Player One előtt. A női szereplők előtérbe tolása nem újdonság a harsány, korhatáros vígjátékok körében, viszont a tizenévesek esetében még van kiaknázatlan terület, ezt tudta most sikerrel betölteni az egyébként női rendezőt magáénak tudó komédia. A Szűzőrség ideális esetben 75 millió dollárig is eljut.
Történelmi eseményeket dolgoz fel a Chappaquiddick című dráma, amelynek hazai forgalmazásához alighanem új címet keresne a forgalmazója. Az Entertainment Studios propagálta filmben Jason Clarke játssza Ted Kennedyt, partnerei Ed Helms, Kate Mara és Bruce Dern. A legkisebb forgalmazók keze ügyében a drámai alkotások nem sűrűn kapnak szárnyra, és nincs ez másképp most sem, viszont az 6,2 millió dollár még jobbféle eredmény a várakozásokhoz viszonyítva. A kritikák amúgy nem rosszak, de 18 milliónál sokkal messzebb vélhetően nem jut.
Ugyancsak egy megtörtént esetet dolgoz fel - és nem kevésbé tragikusat - a The Miracle Season. A sztárjátékosát elvesztő lány röplabdacsapat küzdelme 4,1 millió dollárt ért a nézőknek, ami bár top 10-es helyezést nem ér, ahhoz képest ugyancsak nem rossz, mint amire kilátásai voltak a forgalmazóként első filmjét jegyző LD Entertainmentnek. A Helen Huntot és William Hurtöt is felvonultató produkció nyilván nem került vagyonokba, bár tízmillió dollárnál lényegesen többre nem számíthat.
> korábbi filmek
Egy hét alatt 60 millió dollárt gyűjtött a Ready Player One, a második hétvégéjét pedig összesen már 72 millióval várta a Warner gondozottja. Nem alakultak rosszul a dolgok: 40%-ot csökkent csupán Spielberg családi mozija, vagyis újabb 25 millióval toldotta meg egyenlegét. A 100 milliós korlát ledöntése csak napok kérdése - persze 175 milliós költségvetés mellett lesz még hova fejlődni.
> végszó & ami jön
Az év tizennegyedik víkendje három éve nem volt ilyen mozgalmas, úgyhogy április összességében szép reményű. A hó végi durranás előtt még a Rampage - Tombolás is megmérkőzik, bár most nehezedett a helyzete: sikerül-e a Dwayne Johsonnak és majmának elsőséget szerezniük egyáltalán? Tízmillió fölé kívánkozik még a Felelsz vagy mersz című horror is, miközben országosan kezdik játszani a Kutyák szigetét.
> a top 10 (hivatalos becsült adatok)
# | film | hétvégi bevétel |
összbevétel | büdzsé |
1 | Hang nélkül | $50.0m | $50.0m | $17m |
2 | Ready Player One | $25.1m | $96.9m | $175m |
3 | Szűzőrség | $21.4m | $21.4m | $21m |
4 | Fekete Párduc | $8.4m | $665.4m | $200m |
5 | I Can Only Imagine | $8.4m | $69.1m | $7m |
6 | Acrimony | $8.1m | $31.3m | $20m |
7 | Chappaquiddick | $6.2m | $6.2m | n.a. |
8 | Sherlock Gnomes | $5.6m | $33.9m | $59m |
9 | Tűzgyűrű: Lázadás | $4.9m | $54.9m | $150m |
10 | Kutyák szigete | $4.6m | $12.0m | n.a. |