A magyar film jól áll: aminek díjakat kell nyernie, az nyeri a díjakat, aminek pedig kasszát kell robbantania, az robbantja is: a Pappa pia terv szerint csábította az ilyesfajta filmekre nagyon fogékony magyarokat a mozikba, a Kincsem után a második legjobb nyitányt jegyezve az elmúlt években. A mogyoró-meló 2. nem sokkal maradt le az első résztől, Will Ferrell pedig a tőle elvárható - nem túl combos - mértékben menedzselte dobogóra A szerencse házát.
> új filmek
A magyar közönség szereti a vígjátékot, a romantikus filmet, no és persze a zenés-éneklős filmet, ami nagyban hasonlít akár a kereskedelmi - sőt már lassan a közszolgálati - tévécsatornákon futó tehetségkutatókhoz. Ezt igyekezett kiaknázni az, aki megszülte a Pappa pia ötletét: könnyű nyári zenés film, ami meghozza a maga 200 ezer nézőjét. A film a kelleténél könnyebb lett (nehéz legalább egy közepes kritikát találni róla), mindazonáltal a számítások bejöttek: 51.219 jegy kelt el rá a hétvégén, ráadásul a rendhagyó, keddi premier miatt a vasárnapot már 70 ezer látogató felett zárta. Mindez alig marad el a Kincsem eredményétől (ami eggyel kevesebb nap alatt ért el hasonló számot), szóval első körben nagy siker az InterCom igen sok, 78 moziban propagált bemutatója. A nézői elégedettség módfelett megnyugtatóbb, mint az újságírói, úgyhogy ha nem is kap úgy szárnyra, mint Herendi Gábor filmje, azért még egy darabig biztosan menetelnek rá. Ha azt vesszük, hogy volt időszak nem is oly rég, amikor már az ilyen tuti sikerrecept alapján készülő, ám kétséges minőséget képviselő mozik is simán bedőltek (Szuperbojz, S.O.S. Love! stb.), akkor kétségtelenül diadal a hazai filmgyártásnak, hogy amik blockbusternek készülnek, azok szakítanak is. A Pappa pia így aztán igazolást nyert majd minden téren (kezdve az elmúlt 10 év legnagyobb kasszasikerei egyikének számító Mamma Mia!-éra utaló címével), és ez valahol jó dolog. A szelektálás még odébb van...
Will Ferrellnek igen kevés filmje látta meg a magyar vásznakat, ami a Taplógáz irdatlan perecelése után egyáltalán nem volt csoda. Mondjuk pont egy feliratos, autóversenyes, szóval nagyon tipikusan amerikai darabra alapozni, aminek nemzetközi terjesztését is eleve csak a túl nagy amerikai siker indokolta, talán elhibázott volt. Manapság egy Tesó-tusával vagy egy Az elveszettek földjével már simán bepróbálkozna a forgalmazója, mint ahogy A szerencse házát most azért prezentálta is az InterCom. Tekintve, hogy két hónapja hazájában csúfosan leszerepelt ez a vígjáték, biztosított volt, hogy teljesen szokatlan módon egy Ferrell-komédia nálunk jobban megy, mint Amerikában. A 20.781 nézős nyitány ezt hozta, azzal együtt persze, hogy a műfajtól szokott erő ugyanúgy hiányzik ebből is, mint a Csajok hajnaligból két hónapja. A 45 moziban futó A szerencse háza változatlanul inkább sztorijából merített a kielégítő debüthöz, bár a Megjött apuci! már szép köröket futott ahhoz, hogy Ferrell jelentsen valamit a nézőknek, és persze korábbi filmjei gyakori feltűnők a televízióban. Ha minden flottul megy a továbbiakban, akkor 75 ezer nézőig eljuthat a film. Nem épp a főnyeremény, de többet nem is igazán lehetett volna várni jelen -nyárvégi, zsúfolt- körülmények között.
2014 elején A mogyoró-meló még szebb karriert futott be, mint Amerikában. Független rajzfilmként több mint 100 ezer nézőt hálózott be alig több mint 20 ezer nézős kezdés után, és most a folytatás nem sokkal maradt el ettől. A Freeman Film már premier előtt is vetíttette A mogyoró-meló 2.-t, és azzal együtt 21.883 látogató tette tiszteletét (csütörtök és vasárnap között 19.518-an látták). Nem számottevő a különbség, ugyanakkor nyilván másodjára nem lesz annyi szusz ebben a mókusos mesében, de relatíve még kielégítőnek tűnik a helyzet. Három és fél év távlatában már ez is elismerendő erőt jelent, pláne ennyi animációs film között.
Még tavasszal futott a tengerentúlon Az ígéret című romantikus-háborús dráma. A nagy költségvetéssel készült filmre szerény mértékben voltak csupán kíváncsiak az amerikaiak, és témája - az európai történelem e szeletének nem túl nagy ismertsége okán is - még nálunk sem kimondottan nézőmágnes. Pár ismert név/arc és szinkronizáltság kompenzált, de a Vertigo Média nem számlálhatott össze több nézőt az előre borítékolhatónál: háromezernél kevesebben, pontosabban 2.738-an ültek be rá. Ez 3,5 millió forintot és egy 14. helyezést jelent. Nem gyászosabb helyzet, mint Észak-Amerikában, de 10 ezer néző nem lesz belőle.
A Bogyó és Babóca és a Lengemesék után újabb magyar rajzfilm-összeállítás hívogatta a legkisebbeket. Az Egy kupac kufli a KEDD stúdió készítésében és forgalmazásában olyasmit produkált, mint az említett tavaszi nevező a maga 2.231 látogatójával. Ez 2,8 millió forintot és a 15. helyet éri, és a rövid játékidővel, plusz a korhatárnélküliségében teljes konkurenciahiány mellett még elég ideig a felszínen maradhat, hogy 10 ezer néző fölé jusson.
Az ADS-en volt a sor a heti francia vígjátékot illetően. Most megint Dany Boon próbálkozott, és a R.A.I.D. - A törvény nemében egyébként nem is tűnt esélytelennek a férfiak osztagába csöppenő női törvényi szervvel, viszont a forgalmazó nem tudta kisajtolni belőle, ami benne rejlik. Csupán 1.340 néző gyűlt össze a 10 moziban, aminél még a kevésbé piacképesnek látszó hontársak is többre vitték az elmúlt időszakban. 2,1 millió forintos bevétellel A törvény nemében a 16. lett.
A Mozinet is rendszerűsítette a szinkron/felirat variációkat azon filmjeinél, amelyekre 5000-nél több nézővel kalkulálhatnak, így hát a K.O. című francia thriller sem maradt ki a bánásmódból. Jobbára komédiák érkeznek meg hozzánk multiplexet érően is e nemzet terméséből, szóval mondhatni hiánypótló alkotás volt ez, de a jelek szerint kevesek hiányérzetét pótolta: 1.289-en vettek rá jegyet, ami 2 millió forintot eredményezett. A K.O. a 18. helyen futott be, hosszú élete nem lesz a plázamozikban.
> korábbi filmek
Az Annabelle 2: A teremtés szuper első hete után éppen annyi nézőt gyűjtött most, hogy át is libbenjen a 100 ezer látogatón. Ez egy horrorfilmtől 11 nap leforgása alatt egyszerűen pazar, sőt alighanem példátlan a rendszerváltás óta. Az InterCom rémisztgetőjének a kihívást inkább a szélesedő kínálat és az ezzel járó előadásszám csökkenés jelenetheti majd, de 150 ezer nézőig el kell jutnia így is.
100 ezer néző fölé ugrott a múlt hét folyamán a Minden, minden. Elképesztő menetelés ez egy olyan típusú filmtől, amilyet korábban messzire elkerült célközönsége. Éppen úgy, mint a horrort...
> végszó & ami jön
A korábbi filmek rendesen eresztettek most, és a premierek közül is csak a Pappa pia emelkedett ki (és az InterCom vitte az egész dobogót), de még így is több mint 200 ezren moziztak ez elmúlt négy nap folyamán. Jöhet a hajrá, ami nálunk sokkal biztatóbbnak tűnik. A Sokkal több mint testőr arathat, jellemzően a magyarok kedvére lesz, és a Logan Lucky - A tuti balhé is többre viheti nálunk, mint hazájában, ha a Vertigo most alaposan megtolja. Az InterCom pedig még egy horrort bedob, lesz, ami lesz alapon: az Amityville: Az ébredést.
> a top 10, augusztus 17 - 20. (csütörtök-vasárnap)
# | film | csüt-vas Ft bevétel |
csüt-vas nézők |
bevétel- változás |
Ft össz- bevétel |
össznéző |
1 | Pappa pia |
68.3M | 51.219 | - | 93.2M | 70.658 |
2 | Annabelle 2: A teremtés |
41.1M | 28.094 | -44.5% | 146.1M | 101.744 |
3 | A szerencse háza |
29.2M | 20.781 | - | 29.2M | 20.781 |
4 | A mogyoró-meló 2. |
25.8M | 19.518 | +707.7% | 29.2M | 21.883 |
5 | Az Emoji-film |
23.9M | 18.409 | -49.1% | 92.2M | 70.635 |
6 | Minden, minden |
14.9M | 11.313 | -54.5% | 152.6M | 119.058 |
7 | A Setét Torony |
14.1M | 9.885 | -49.9% | 110.5M | 80.568 |
8 | Baywatch |
11.1M | 7.775 | -44.3% | 362.4M | 269.569 |
9 | Dunkirk |
10.4M | 6.772 | -47.6% | 240.3M | 166.895 |
10 | Valerian és az ezer bolygó városa |
10.4M | 6.092 | -44.7% | 213.8M | 135.589 |