aeon flux

ready for the action now, danger boy?

kritika: amerikai mesterlövész [american sniper] (2014) #1 Richter Géza
2015. február 09. 12:00:00

Kategória: film 13 komment

Clint Eastwood új filmje nem csupán az amerikai bevétellistákat lepte meg, de a közvéleményt is rendesen megosztotta világszerte, így minket is, ezért – rendhagyó módon – két egymást követő napon két különböző hangvételű kritikát jelentetünk meg róla. Íme az első.

- SPOILERMENTES -

Chris Kyle 160 megerősített találattal az amerikai hadsereg legsikeresebb mesterlövésze volt. Az ő önéletrajzát dolgozza fel Clint Eastwood azonos című filmje, ami a lelkes kritikai fogadtatás után bezsákolt 6 darab Oscar-jelölést, és bemutatása óta dől a lé a mozipénztáraknál. Mindezek ellenére vagy egyes esetekben éppen mindezek miatt az Amerikai mesterlövész heves érzelmeket váltott ki kritizálói körében.

american_sniper_01.jpg

Kyle igazi texasi csődör volt, az a típusú cowboy, aki a kocsmában úgy tesz rendet a kötekedők között, hogy jól elagyabugyálja az összes érintett felet – biztos, ami biztos alapon, ha kérik, ha nem. Nagyhangú – egyébként a könyvhöz képest kevésbé érzékletes, mondhatni finomkodó – küldetéstudata hű allegóriája hazája külpolitikai Piszkos Harry-mentalitásának, amit már a szülői házban definiált számára az apja. A családfő ezzel egy életre meghatározta gyermekei sorsát: az amerikai nagykövetségek elleni, 1998-as robbantásos merényletek Észak-Afrikában arra késztették Kyle-t és az öccsét, hogy mindketten jelentkezzenek a hadseregbe. A különleges hadműveleti erők kiképzése után a főhőst beszippantja a Közel-Keleten időtlen idők óta dúló haláltánc éppen aktuális köre. Aztán párszor még visszatér Irakba. Önszántából persze.

Rengeteg kifogás érte a filmet, a legenyhébbek szerint egyoldalúan ábrázolja a történet keretéül szolgáló katonai konfliktust, túlságosan leegyszerűsíti az ellenségképet és sértő módon általánosít, az erősebbek azt mondják, hogy idealizálja az USA külföldi beavatkozásait és az erőszakot, legitimálja az iraki háborút, és gerinctelenül uszít. Az alkotók mindeközben azt hangoztatják, háborúellenes állásfoglalásnak szánták a művet. Szerintem nagyobb vétek hallgatni arról, hogy az Amerikai Egyesült Államoknak igenis van egy ilyen arca, mint beszélni róla akkor is, ha ez késhegyig menő vitákat gerjeszt.

Bár a mellékszereplők nem többek egy-egy ecsetvonásnál, számomra ezúttal ez nem volt zavaró, mert a vásznon Chris Kyle arca, egy ember monodrámája bontakozott ki, ahogyan a tehenész fiúból és bátyból mesterlövész, ha úgy tetszik, tömeggyilkos lett, és ahogyan aztán sikerült visszatalálnia a harcok miatt elhanyagolt férjszerephez és az apasághoz. Legyen szimpatikus vagy nem a megszemélyesített karakter, a nagy gesztusok mellett vagy még inkább azok helyett a visszafogott rezdülések teszik hitelessé Bradley Cooper alakítását, és ha nem is feltétlenül felfoghatóvá, de legalább ahhoz közelivé a felfoghatatlan borzalmait. Nem kell szeretnünk az Amerikai mesterlövészt ahhoz, hogy a szemén keresztül látva megértsük és szánjuk őt magát, ha nem tudjuk vagy nem akarjuk elfogadni a nézőpontját. Mindemellett a legjobb férfi főszereplői Oscar-jelölés túlzó, a kategória bármely másik indulójának győzelme sokkal indokoltabb lenne (de ide a rozsdás bökőt...). A rendezés a színészi játékhoz olykor húsba vágó villanásokkal teszi hozzá a magáét, végig fenntartja a figurában gyökerező feszültségen kívül az Ellenség a kapuknál legélvezhetőbb pillanatait idéző párbajszál izgalmait is. Amikor sokkol, kíméletet nem ismerve, brutálisan teszi, hogy szinte csikorog a sivatagi homok a fogad alatt. A befejezés aztán többet mond azzal, amit nem mutat meg, mint azzal, amit igen.

Az Amerikai mesterlövész más ligában játszik, mint Az őrület határán vagy A bombák földjén, de nálam a Ryan közlegény megmentését vagy A Sólyom végveszélybent simán lenyomja. Előbbit a feszes dramaturgiája, utóbbit a mélysége miatt.

Kövess minket facebookon és twitteren!

american_sniper_poster.jpg

Címkék

kritika oscar **** sienna miller warner drama clint eastwood intercom biopic bradley cooper war movie

A bejegyzés trackback címe:

https://aeonflux.blog.hu/api/trackback/id/tr747146275

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

REMY · http://supernaturalmovies.blog.hu/ 2015.02.09. 12:06:02

A legszebb az egészben, hogy nagyjából vágtam a film előtt, hogy ki ez a katona, de az utolsó jelenetet nem ismertem, így enyhén kaptam a pofont a végső kiírással a stáblista előtt. Azonban úgy gondolom, hogy egy ici-picit felületes lett a film, már ami a hangulatot illeti. Így kevésbé marad meg a film az emlékezetben. Kicsit több erős jelenetet vártam volna Eastwoodtól. Azonban még így is hatalmas élmény volt. Visszatért az öreg! :)

isvaen 2015.02.09. 12:40:08

@REMY: az azután és a j. edgar után csak visszafelé volt vezetett út :o)

peterd127 2015.02.09. 14:35:46

hát a bombák földjén szarabb ennél

E900 2015.02.09. 15:02:27

Jó kritika. Film is jó:) Bár fő gonosz szál nem kellett volna és nem lett volna sablonos.

Nyílméregbéka 2015.02.09. 15:36:43

Egész a végéig egyetértettem a kritikaval, jó írás, de szerintem teljsen megérdemelt az oscar jelölés Bradley Coopernek. A győzelem talán nem, Keaton vagy Redmayne alakítása is jobb volt, de mindenképpen magasszintű a színészi játéka, Eastwood nagyon finoman tudja irányítani a színészeit, és Cooper nagyon hiteles és kellően visszafogott alakítás megérdemelte az jelölést.
A Ryan közlegényt meg a Sólyom végveszélybent meg nem nyomja le, ellenben a túlértékelt unalmas Malick filmmel. Még talán a Bombák földjénél is jobb volt szerintem az American Sniper.

REMY · http://supernaturalmovies.blog.hu/ 2015.02.09. 17:01:35

@Jester.: Hát, azért a Gran Torino után nem nagyon hozott elsőosztályú filmet. Korrekt alkotásokat készített, de többet tud ő annál, hogy csak egy korrekt filmet csináljon.

Nyílméregbéka 2015.02.09. 19:53:49

@REMY: A Jersey Boys az volt, bár igaz az rétegfilm, inkább annak jön be aki szereti a kort és a zenét, de minőségi darab... Amúgy nekem a J. Edgarral sem volt bajom, de az is inkább rétegfilm.

REMY · http://supernaturalmovies.blog.hu/ 2015.02.09. 20:37:17

@Nyílméregbéka: Korrektek voltak, de egyik se ütötte meg mondjuk a Gran Torino, Elcserélt életek, Levelek Ivo Dzsimáról vagy a Titokzatos folyó szintjét.

Nyílméregbéka 2015.02.10. 01:38:39

@REMY: Ez ízlés kérdése. Az öreg szereti a változatos témákat, és nem érdekli, ha egy-egy témaválasztasa nem a szélesebb közönségnek szól.

Mortanius 2015.02.10. 18:29:56

Bombák földjénél nem jobb. Ott sokkal több emlékezetes jelenet és persze több feszültség is volt.

Smooth 2015.07.17. 09:18:09

@peterd127: Leszámítva, hogy jobb :) Az az IGN-es kritika jobban visszaadta, amit én gondolok a filmről, és külön örülök, hogy kiemelte a gyenge CGI-t is. Borzasztó volt.

A Bombák földjén sokkal mélyebb volt, sokkal hatásosabb - bár tény, hogy egy kis audio-vizuális élmény elfért volna benne. A Black Hawk Down meg egy igazi adrenalinlöket, remek film, de nem sok mondanivalója van, nem feszeget különösebben sok morális vagy etikai kérdést, csak teszi a dolgát. De abban az is jobb, mint az amerikai snipa'. Nézhető volt ez a film, élvezhető is volt, de nem hagy semmi nyomot, nem gondolkoztat el különösebben, nem ad hozzá és nem vesz el. Ha feljebb említett két film összegyúrt öszvér megoldása akarna lenni, akkor mindenképp egy gyenge megoldás lenne. Elmarad az akció jelenetek minősége a BHD-tól, míg minden másban meg a bombák földjén múlja felül.

Ettől a nagyon amerikai, nagyon hazafi sz*rságtól meg a hányiger kerülget (Esküvői jelenet, éljenzős "megyünk irakba" baromság, mellén a plecsnit mutogató kőkemény amcsi katona. Vagy telefonálok bevetés alatt baromság.)
És ez nem a film, vagy a rendező hibája, ezek ilyenek - csak én ezt nem bírom.

Az oldalon található tartalmak kizárólag
18 éven felülieknek ajánlottak.
A belinkelt video- és hanganyagok tartalmáért nem vállalunk felelősséget

Facebook

Beszélt

Filmes naplók

süti beállítások módosítása