Két nő, két világ, két műfaj. Halle Berry egy egyszemélyes űrmisszióból hazatérve hozza magával titkok tucatjait az új, Steven Spielberg nevével fémjelzett sorozatban. Eközben Maggie Gyllenhaal az izraeli-palesztin konfliktus tragédiáinak kereszttüzében próbál tiszteletre méltó asszony maradni.
The Honourable Woman (2014, BBC)
Képzeljétek el azt a jelenetet, melyben egy ember a végigdolgozott nap után fáradtan hazaér, és semmi másra nem vágyik, mint hogy megvacsorázzon a tévé előtt. Fogja a tányért, beteszi a mikróba, a szerkezet visszaszámlálója elindul, az illető pedig vár. Semmi különös, sőt, egy határozottan unalmas hétköznapi pillanatról van szó. Most képzeljétek el úgy, hogy ez a férfi részese a palesztin-izraeli szembenállásnak. Ugye, hogy mindjárt más a helyzet, amikor a visszaszámláló nulla felé közelít?
Nagyon leegyszerűsítve a helyzetet, ez a BBC új sorozatának lényege, amely ugyan a nagypolitika és a gazdag kiváltságosok világában játszódik, mégis emberközpontúan szemléli az eseményeket. Főszereplője egy izraeli-angol állampolgár, Stein bárónő, aki gyerekként, öccsével együtt nézte végig, amint apját, a milliárdos fegyvergyárost megölték. Felnőve a két gyerek más utat szán a családi birodalomnak, és felülemelkedve a két nép marakodásán, Palesztinában akarnak fejlesztéseket véghezvinni. Ez persze nem mindenkinek tetszik, de a mindkét oldalon szaporodó ellenségek dacára a nő megpróbál tisztességes maradni.
Hogy ez hogy sikerül egy olyan világban, ahol "az az ellenség, akit azzá teszünk", majd csak a szezon további epizódjaiban körvonalazódik, de az már most látszik, hogy járható a megkezdett út. Habár a megjelenítés néha modoros, a történet sokszínűsége egyelőre gondosan elfedi a rendezői és forgatókönyvírói manírokat, Maggie Gyllenhaal profizmusa pedig hitelt ad ennek az egésznek, úgyhogy a végén bőven pozitív irányba billen a mérleg.
Extant (2014, CBS)
Molly Woods 13 hónapot töltött egyedül az űrben egy kutatómunka kapcsán, ahonnan nem csak egy titokkal tér haza. Ezt tetézi a gond is, hogy nehezen tud újra beilleszkedni a mindennapokba, pedig robotkutató férje - aki mellesleg nagy kiugrásra készül az emberszerű robotok szabadalmaztatása terén - mindent megtesz, hogy a dolgok a régi kerékvágásban menjenek tovább. A nagyobb spoilerek elkerülése végett most nem mennék bele jobban a történet ismertetésébe, de talán ennyiből is látszik, Spielberg kompániája megint valami nagyszabásúba fogott.
És ha már Spielberg... Az elit alakulat ide, Harmadik típusú emberrablások oda, a mester tévés kilengéseivel többnyire közel sem vagyok elégedett. Bár az Extant jelenleg még bőven A búra alatt és a Terra Nova minőségi szintje fölött van, a trailerekből leszűrt baljós előjelek ebben az esetben is beigazolódtak. Viszont érvényesült sok minden más is, olyan érzést keltve, mintha az alkotók a főfőnök életművének állomásait akarták volna beleszintetizálni ebbe az egy pilotba.
A feszültségkeltés és a különböző rejtélyek felvezetése és összekapcsolása olyan filmek emlékét idézik meg, mint a Harmadik típusú találkozások vagy a Poltergeist, viszont a családi dráma már inkább az A.I. - Mesterséges értelem túlzásba vitt szentimentalizmusára hajaz. Ezzel még nem is lett volna gond, mert ebben a történetben ezek kiegészítenék egymást, ha a rendező egy kicsit összeszedettebben dolgozott volna. Az alapanyag adva volt, a cselekmény mint mondtam, logikusan építkezik. Hogy az egész mégis darabos lett, az egyértelműen a direktor úr, Allen Coulter hibája, aki anno egy egész parádés pilotot rendezett a Damages-nek, ám most elengedte a gyeplőt. Hiába látszik itt sok mindenen az alaposan kijátszott profizmus, ha máshol viszont a steril kimódoltság érezhető. Ennek ellenére szórakoztató és érdekes epizód volt, csak még dolgozni kellett volna rajta egy kicsit - habár semmi kétségem afelől, hogy a nézők többségénél úgyis elviszi a hátán az egészet a sci-fi/thriller-szál.