aeon flux

ready for the action now, danger boy?

kritika: enemy (2013) Cseh Dániel
2014. május 31. 18:00:00

Kategória: film 21 komment

O caos é uma ordem por decifrar.

A Nobel-díjas portugál író, José Saramago The Double című regényéből származó idézet annyit tesz, a káosz nem más, mint megfejtésre váró rend. Dennis Villeneuve nem csak a történet alapjait, de az idézett mondat szellemiségét is kölcsönvette új filmje készítésekor, a tavalyi esztendő egyik kiemelkedő alkotását rendező direktor új művében olyan mélyre merészkedik, ahol előtte Lynch és Cronenberg jártak. Egy biztos kézzel levezényelt thriller után az Enemy nem is lehetne élesebb váltás, a számos hasonló tulajdonság ellenére is a periódusos rendszer túlsó végéből érkező alkotás ékes bizonyítéka, hogy az ipar nem kerekedett még felül a művészeten.

Enemy 01.jpg

Bár Villeneuve az elmúlt évtizedben több remek alkotással is megörvendeztette a nagyérdeműt, Prisoners című filmje okán sikerült elérnie, hogy tömegek jegyezzék meg a nevét. A gyermekrablási ügyet a tehetetlen rendőrségtől saját kezébe vevő apa figurája körül forgó történet ritkán dicsért, számomra mégis egyértelműen legerősebb pontja Jake Gyllenhaal alakítása volt, így az újabb közös munka híre bizalomra és várakozásra talált. Az unalmas hétköznapokat túlélő történelemtanár egy nap meglátja saját magát egy filmben, majd őrült nyomozásba kezd, hogy válaszokat kapjon kérdéseire. Ki ez a férfi? Egy klón? Egy ikertestvér? Nem is tévedhetnénk nagyobbat.

Az Enemy történetét ajándék megérteni, felfedezni rejtett utalásait, belélegezni sajátos atmoszféráját, napokon, heteken át magunkkal vinni az élményt. Villeneuve filmje azon ritka művészeti alkotások egyike, amelyekben semmi nem történik véletlenül, minden tekintet, szó, sóhaj és tárgy jelképes, szimbolikus jelentéssel bír, a teljes értelmezéshez pedig nyitott szemmel kell járnunk. Ez volna az, amiért a film, mint művészet jogosult a létre, és ez volna az, amitől végtelenül elszoktunk, mert el kellett szoknunk. Egy alkotó személyén átpréselt szólni vágyás, egy szándék arra, hogy valamit hozzáadjunk a világhoz, hogy szebben és jobban adjuk majd vissza, amit kölcsönkaptunk.

A kanadai rendezőt és csapatát ugyanaz a tűz hajtja, Jake Gyllenhaal megdöbbentő, két egészen eltérő karaktert is kifogástalanul megtestesítő játéka, Danny Bensi és Saunder Jurriaans nyugtalanító, őrjítően kimért zenéje és Nicolas Bolduc barnás, fülledt képein túl Javier Gullónt illeti a legtöbb dicséret. Bár alapjait Saramago regényéből veszi kölcsön, olyan ötletekkel, szimbolizmussal és változtatásokkal tölti fel, hogy végül alig lehet ráismerni. Gyllenhaal mellett egészen zseniális munkát végez Mélanie Laurent és Sarah Gadon, mint a film női főszereplői, az édesanya szerepében pedig nem más látható, mint a nagyszerű Isabella Rossellini.

Enemy 02.jpg

Az Enemy megosztó film. Türelmet és megértést igényel, készen kapott matéria egyszerű elfogadása helyett gondolkodásra, átélésre sarkall, zavarba ejt, felkavar és magadra hagy, hogy a magányodban megértsd, mit is láttál. Elismerésre méltó és inspiráló, ahogy Villeneuve a zajos siker nyújtotta opciók tengerében képes volt egy ennyire veszélyes és bizonytalan alkotásba fogni, Refn mintáját követve feláldozni a financiális érdekeket a kreálás oltárán. Az Enemy kiváló, hibátlan filmművészeti alkotás, minél kevesebb előismerettel készülünk a befogadására, annál hatalmasabb erővel sújt le ránk úgy, ahogy csak a legkiválóbbak képesek.ae5csillag.jpg

Enemy Poster.jpg

Címkék

kritika ***** thriller jake gyllenhaal isabella rossellini denis villeneuve

A bejegyzés trackback címe:

https://aeonflux.blog.hu/api/trackback/id/tr796240237

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Eddard · www.panagia.hu 2014.05.31. 18:17:29

SPOILER: Az utolsó snitt mit jelent a pókkal?

Dean6 2014.05.31. 18:30:26

@Eddard: 1-2 variáció van rá,ha rákeresel,jópár helyen boncolgatták,de többszöri megnézésre jobban feltűnik,hogy sok helyen megjelenik a pók szimbólum.

szkristof92 2014.05.31. 18:32:03

Kőkemény mindfuck-thriller, elképesztően erős és szuggesztív képi világgal és hangulattal, Gyllenhaal szintén pazar, számomra mégsem öt csillag, mivel tényleg egymásra halmozza a szimbolikus jelentőségű és töltetű, ugyanakkor nehez megfejthető képeket, még másfél órában is tömény film.

@Eddard: Na azt én se tudom dekódolni.

sidek 2014.05.31. 19:43:55

A leírtak (és egy másik kritika) alapján ez egy újabb Veronika kettős élete, ami persze nem baj, az ilyen témájú filmekből mindig jöhet.

zsóka_eszter 2014.05.31. 20:02:44

méltó írás a búcsúhoz, egy értő filmkritikust veszít a blog
részemről sajnálom a hírt, de nagyon köszönöm az eddigieket

Allain 2014.05.31. 22:55:55

Kis SPOILER:
ha nem érted az utolsó jelenetet, akkor nem érted a filmet.
Még sosem álltam fel ennyire tanácstalanul film után, sokat kellett utánaolvasni.

CrazyDave 2014.06.01. 09:19:24

Az utóbbi idők egyik legjobb filmje. Egy darabig nekem is eltartott amíg rájöttem mi zajlik a képkockák mögött, de a pók szimbólumát akkor sem tudtam megfejteni.

Cseh Dániel · http://aeonflux.blog.hu/ 2014.06.01. 11:20:54

@zsóka_eszter: Nagyon kedves vagy, én köszönöm! :)

És természetesen Zalaba Ferencnek, a teljes szerkesztőségnek és az olvasóknak, igazi megtiszteltetés volt! Olvasóként mindig itt leszek, úgyhogy teljesen nem szabadultok meg tőlem. :)

-

A filmmel kapcsolatban ajánlom megtekintésre az alábbi videót. Nem minden pontjával értek teljesen egyet, és akadnak kihagyott elemek, de messze ez áll a legközelebb a megfejtéshez, úgy gondolom.

www.youtube.com/watch?v=v9AWkqRwd1I

Atkakukac1989 2014.06.01. 18:29:38

Sajnálom, hogy Dani már nem lesz velünk. :( Az egyik, ha nem a legkedvencebb kritikám tőle származik itt az oldalon. A legjobbakat a jövőre.

A filmmel kapcsolatban pedig annyit, hogy én még mindig bízom abban, hogy megjelenik itthon valamilyen formában, mert nagyon kíváncsi vagyok rá.

sidek 2014.06.08. 20:49:38

Na megnéztem végre a filmet. Hangulatra nagyon jó, de persze semmit se értek az egészből. :)

kukac7 2014.06.09. 17:58:04

egy nagyobb, szpojleres kibeszelo, "filmertelmezo" lehetne itt a blogon, szerintem masnak is jol jonne. :)

kabuki09 2014.06.09. 18:30:51

Régi olvasóként és új kommentelőként üdvözlet mindenkinek!

Először is hálás köszönet a remek kritikáért, azért meg különösen, mert bár annó láttam a film trailerét, meg is ragadott, de a cikk nélkül valószínűleg az örök feledés homályába merült volna nálam. Így viszont alkalmam volt megnézni és valóban, az utóbbi évek legerősebb, legszuggesztívebb és elgondolkodtatóbb filmjével lettem gazdagabb, amin vélhetően még jópár napig fogok agyalni, újranézni és újra agyalni.

Különben magam is nagyon támogatnám kukac7 kolléga javaslatát, ennél a filmnél egy filmértelmező-bejegyzés kommentlehetőséggel sokat segítene mindannyiunknak, amolyan brainstorming jelleggel :)

Csak példa: mostanáig kutattam az áfonya jelentéstartama után, míg végül ráleltem, hogy az az "egyszerű élvezet" szimbóluma :) És ez nyilván csak egy a film rengeteg rejtett jelképe közül :)

Cseh Dániel, köszönöm még egyszer!

csak Porter 2014.06.10. 20:31:20

SPOILER

"A film végén Adam Anthony lakásában tartózkodik Anthony feleségével, aki épp a hálószobában van és amikor benyit hozzá a nő hirtelen egy óriáspókká változik át, hasonlóvá, mint Adam álmaiban. Ezzel kiderül, hogy Adam az egészet csak álmodta, állandó fura álmok gyötörték, de az, hogy egy hasonlásra lelt mindig is valóságosnak tűnt számára, de nem volt az, mert az is csak egy álom. A pókos jelenet a végén egy-két másodperc csupán és utána nincs magyarázkodás, mert gyakorlatilag az megmagyaráz mindent, ez a hirtelen csattanó."

csak Porter 2014.06.10. 22:35:17

Itt van egy értelmezés sz egyik készítőtől...

SPOILER

"Anthonynak viszonya van Maryval. Aztán a nő rájön, hogy a férfi házas és elkezdenek verekedni és végül autóbalesetet szenvednek. A férfi túléli a balesetet, de megsérül. Így lett sebhelye. Helen persze rájön, hogy azzal a nővel szenvedett balesetet, akivel viszonya van, de megbocsát neki.

Anthony megpróbálja folytatni az életét, de ez nagyon nehezen megy neki. Egyrészt bántja a bűntudat, másrészt nem hajlandó feladni a korábbi életmódját. Elkezd sex-clubokat látogatni, és így próbálja legyőzni a problémáit. Erre utal a pókra lépés és annak szétzúzása. A pók szimbolizálja a Helennel való életétének és apává válásának félelmét.

Megpróbálja másféleképpen foglalkozni félelmével és bűntudatával. Ekkor hozza létre az alteregóját, Adamat, a főiskolai tanárt. Keresgél a tanárok között az interneten és ekkor szalad bele Adam Ball nevébe és tudat alatt úgy dönt, hogy ezt a nevet választja az új személyazonosságának. Adam Ball valóban létezik, és amikor Helen keresi az interenten, meg is találja a nevét, de kép nincs róla.

Minden, ami Adam életében történik szürreális és üres. Ő ugyanazt a leckét tanítja 2x is és egyszer az üres osztályteremben is sétál. Az elején levő tanítós rész csupán Anthony fejében történik meg, de amikor az üres osztályteremben sétál, az valóban megtörténik. Az üres osztályterem azt mutatja, hogy nem tanít az egyetemen.

Adaman keresztül Anthony megpróbálja leválasztani magát a valós élettől. (Erre utal a ketté szakított fénykép először Adamnél, majd Anthony lakásán is.) Adamként szimbolikusan kivágja Helent az életéből (mint a képen) és kapcsolatba marad Maryvel. Ugyanakkor a valós életében felbukkan a bűntudata, amíg ő az álomvilágában van Adamként. Ezért Adam barátja (aki szintén Anthony képzeletében létezik csak) azt javasolja, hogy nézze meg a filmet. Ez az, amikor a képzeletbeli világa kezd összeomlani.

Helen észreveszi, hogy valami baj van a férjével. Először azt hiszi, hogy viszonya van Maryvel, megint. (Ebből tűnik úgy, hogy Mary túlélte a balesetet.) Helen gyanakodik, ezért megkeresi az állítólagos professzort, hogy kiderüljön, hogy nem ő volt a ”féltékeny férj”. Megérkezik az egyetemre és megdöbben. Összefut Anthonyval, aki Adamként viselkedik. Ideges lesz, és ezt láthatjuk is a következő jelenetben, amikor azt mondja Helen Anthonynak, hogy „Szerintem tudod, mi folyik itt.” Helen nem biztos benne, hogy Anthonynak mentális betegsége van-e vagy csak megjátssza.

Anthony találkozik Adammal. A találkozás természetesen az agyában játszódik le, ezért vannak egy elszigetelt motelben. Adam világa el kezd pusztulni, mert Anthony kezd rájönni, hogy Adam csak egy alteregója, amikor hirtelen megáll a beszélgetés, ami lehetővé teszi, hogy Anthony tovább képzelegjen.

Anthony Helennel akar maradni, de közbe viszonyt is akar Maryval. Ez az, amiért Anthony ragaszkodik egy randihoz Maryval. De ehelyett visszatér Helenhez, de most úgy, mint Adam. Helen észreveszi, hogy kínosan érzi magát férje és azt akarja kideríteni, hogy Adam karaktere-e újra. Ezért kérdez tőle, hogy „Milyen volt az iskola?” És megbizonyosodik a mentális állapotáról. Anthony elalszik, és azt álmodja meg, amikor balesete volt Maryval. Amikor felébred, rájön, hogy valami baj van vele és elkezd sírni. Helen megmutatja, hogy támogatja, és arra kéri őt, hogy maradjon Adamként, mert ez a személyisége sokkal jobb, mint az eredeti.

Egy ideig minden rendben van. Másnap hallja a balesetet a rádióba, de kikapcsolja, mert emlékezteti az ő balesetére. Amikor megtalálja a kulcsot (ami a klubbé), átvált az eredeti személyiségére és újra félelmei lesznek a Helennel való életétől és az apaságtól. Ezt szimbolizálja az óriáspók. Ez az a pillanat, amikor a történelem ismétli önmagát. A nőkkel való félelmeit az anyával való kapcsolata okozza."

t0thl 2014.06.16. 08:48:17

Huh nekem is komoly fejtörést okozott a film, de nagyon jó ez a magyarázat..nem terjed ki ugyan minden részletre, de szép kerek, nagy vonalakban értelmezhetővé teszi a történetet. :D

håll käften 2014.06.21. 01:25:57

Nekem nem sikerült összerakni a képet rendesen.Viszont ez az értelmezés megállja a helyét szerintem is.Megnéztem még egyszer(persze pihentem az első benyomásra jó pár napot),és valóban így passzol a puzzle.
Az is az alteregóra utal,hogy az anyjával való beszélgetésnél megkínálja az anyja áfonyával,de ő azt mondja nem szereti az áfonyát.
Erre az anyja azt mondja:-Persze hogy szereted.És most már fejezd be ezt a beteges képzelgést hogy egy harmad rangú szinész vagy!(nem biztos hogy pontosan idéztem,de kb. ez a lényeg)
Csak ennyit akartam még hozzáfűzni,amúgy nagyon megfogott a film,magával ragadó a hangulata és JG ismét nagyot játszott!

Cseh Dániel · http://aeonflux.blog.hu/ 2014.06.24. 20:47:32

@kabuki09: Én köszönöm! Ha csak egy embernek is sikerült kezébe adni ezt a filmet a kritikával, már boldog vagyok, de ahogy látom, sokak hasonlóan zseniális filmet láttak benne.

Ricordo 2015.08.02. 17:17:13

@csak Porter: Hálás köszönet. Ez az az eset, amikor az ember nem haragszik a spoilerért, hanem örül, hogy megkapta a kulcsot.

Az oldalon található tartalmak kizárólag
18 éven felülieknek ajánlottak.
A belinkelt video- és hanganyagok tartalmáért nem vállalunk felelősséget

Facebook

Beszélt

Filmes naplók

süti beállítások módosítása