Húsvét hétvégéjén stílszerűen egy vallásos felhangokban nem szűkölködő dráma aratta a legnagyobb sikert a premierek közül; a Heaven Is for Real így tovább szítja a keresztény produkciók nyerő szériáját. A Transzcendens ezalatt csúnyán lebőgött, míg az A Haunted House 2 és a Bears című természetfilm keveseket mozgatott meg. Az első helyért mindeközben második hete az Amerika Kapitány: A tél katonája és a Rio 2. vetekszik, ám változatlan eredménnyel.
> új filmek
Valami biztos van most Amerikával, hogy ilyen könnyen megnyerik maguknak a nézőket a hitbeli meggyőződést követelményként ugyan nem felállító, de kétségtelenül előnyként számba vevő produkciók. Az Isten fia és a God's Not Dead után a Heaven Is for Real került terítékre, aminek persze nem jött rosszul az sem, hogy a New York Times bestsellerlistájának egyik bérlőjéből készült. Ezen felül mindenképpen sokat köszönhet a Sony/TriStar annak, hogy a sztori viszonylag könnyen utat találhat a vallásos közösségen kívüliekhez is, lévén egy olyan kisfiúról (és szavaiban feltétel nélkül bízó apjáról) szól, aki egy műtét során komába kerül és ezalatt megjárja a mennyországot. Ha ez nem lenne elég önmagában, akkor még tegyük hozzá, hogy igaz történet alapján íródott könyvről van szó... Szóval a lényeg, hogy a 12 millió dollárból készült film elég jókor érkezett, beleértve a konkrét dátumot és az ilyen filmek iránti jelenlegi közhangulatot, és ezzel igen súlyos dollárokat szakított: a szerdai nyitónap már előrevetítette, hogy komoly kihívóval kell számolnia a Transzcendensnek, a péntek pedig el is döntött mindent. A 21 millió dollár, ami végül a szokványos (péntek-vasárnap) időszak alatt összegyűlt, minden körülmények között figyelemreméltó összeg. A kritikusok ráadásul most még nagyjából ki is voltak békülve a látottakkal (hiányosságai felett persze nem szemet hunyva), amiből következik, hogy a szentimentalizmusra oly vevő tengerentúliak még sokáig ott lesznek a mozitermekben. Akár 80 millió dollárt is felhalmozhat végül a Heaven Is for Real.
100 millió dolláros költségvetés, csaknem 3500 filmszínház, a kevés tényleges filmsztár egyike. Ilyen paraméterek mellett világos, miféle cél lebeghetett a Warner Bros. szeme előtt, ám a Transzcendens (Transcendence; hazai bemutató: már a mozikban) egyik pofont kapta a másik után. Először jöttek a hervasztó kritikák (ami a hosszú távú bevételgyűjtögetési tervekre vetett csúf árnyékot, holott egy eredeti forgatókönyvből készülő opus számára ez fontos erőforrás), majd pedig az eleve nem túl bizakodó prognózisokat is alulmúló premiernap. Az alig 11 millió dolláros nyitányon valójában nincs mit csodálni: nem sikerült kellőképpen felfokozni a kíváncsiságot, nem kaptak a lehetséges nézők semmilyen ígéretet izgalmakra, így hát elkerülték a filmet. A produktum ismeretében ráadásul azt is be kell látni, a marketingeseknek nem is volt igazán miből dolgozniuk ezen szükséges tényezők beszervezésére. Az pedig, hogy Johnny Depp önmagában nem képes eladni egy filmet Amerikában, már korábban megállapított tény, elvégre két súlyos buktát követ ez az újabb, úgy, hogy az Éjsötét árnyék és A magányos lovas ráadásul felsorakoztatott még egysmást a színész mellé a boldogulás reményében. Az esetleg segítette volna némileg a Transzcendens ügyét, ha elejtenek egy "az Eredet producerétől" jellegű sort a poszteren vagy előzetesben, de hát Wally Pfister a jelek szerint a saját lábán szeretett volna megállni. Nem jött össze. Az ilyen irgalmatlan bukások rendre gyorsan kikopnak a mozikból, szóval biztosra vehető, hogy a Transzcendens nem éri el a 30 milliót sem, ami alapjáraton nyitóösszegként megfelelt volna.
Az, hogy mi máig nem lettünk kitéve az A Haunted House című horrorparódia borzalmainak, legfőképpen annak az oka, hogy stúdiófüggetlen produkcióról van szó, ezen belül pedig megvásárlásának esélyeit jócskán csökkenti, hogy a parodizált műfaj nem a szívünk csücske. Hogy tengerentúli nézőtársainknak mennyire az még manapság, nehéz meghatározni, de az biztos, hogy csak egyszer dőlnek be: az A Haunted House 2. ugyanis alig feleannyival nyitott, mint a mérsékelt sikereket ($40m) elért első rész. Ez a 9 millió dollár viszont csak gondolatbeli szégyellnivaló az Open Road Films forgalmazó vagy Wayansék számára, hiszen megduplázódva ez az összeg még mindig több mint ötszörös kifizetődést jelent(ene, ha minden centet megkapnának az alkotók a bevételből). Harmadik rész azért talán már nem lesz, de feltétlen elkészülését csak az gátolná meg, ha az álomgyár leállna a horrorgyártással. Mondjuk idén eddig az se nagyon jött be nekik.
Nehéz igazán ítéletet mondani a Disney egyik legfiatalabb kezdeménye, azaz a Föld napja köré szervezett természetfilm-folyam felett. Egyfelől csúnya kizsákmányolása ez egy olyan világnapnak, ami éppen ennek az ellenkezőjéről szólna, másfelől viszont sosem árt ismeretterjesztést nézetni iskolásokkal, kiváltképp, ha többnyire jó visszhanggal bíró munkákról van szó. A konfliktust majd az egyre halványuló bevételek fogják feloldani: a Bears című, soron következő darab (amely medvékről szól) 5 millió dollár alatt, a top 10-en kívül jövedelmezett az elmúlt három nap folyamán, és ez új mélypont a DisneyNature-címke számára.
> korábbi filmek
Harmadik hete az Amerika Kapitány: A tél katonája vezeti az amerikai toplistát, szóval a Disney igazán jól kitalálta ezt az április bemutatót egy nyári kasszafilmnek. A folytatás ezen a hétvégén ráadásul nem csak ez első epizód végeredményét, hanem a 200 milliós határt is maga mögött hagyta egy újabb 26 milliót számláló víkenddel. A negyedmilliárdról tán lecsúszik, de attól még ott lesz az év legnagyobb bombái között.
Nem alakultak jól a Rio 2. dolgai ezen a második hétvégén. Itt a családi mozizásra tökéletesen alkalmas húsvét-hétvége, erre fel az egyetlen kompatibilis film képes volt 40% fölött veszíteni lendületéből. A Fox persze aligha szomorkodik, lévén a fő célpont úgyis a nemzetközi összpiac volt, ahol az első rész túlszárnyalása (bármily magas röptöt is igényel) gond nélkül megvalósul majd. Hazai pályán pedig az lehet a tartalék, hogy nemigen lesz egyéb gyermekbarát produktum még hetekig.
> végszó & ami jön
A Heaven Is for Realen kívül blamálták magukat a premierek, ennek ellenére az egyik legjobb 16. hétvégét regisztrálták az amerikai mozik, vagyis április továbbra is azon van, hogy bizonyítsa: érdemes korábban kezdeni a nyári szezont. A következő víkend viszont egy kis kézifékezést hoz a nagyüzem előtt, lévén a fő attrakció egy viszonylag szimpla vígjáték lesz. A csajok bosszúja ugyanakkor okozhat meglepetést is, nem ez lenne az első eset egy főként női közönségre számító filmtől. Jön még Paul Walker utolsó befejezett filmje, a Veszélyzóna, illetve Az elnémultak című horror. Amúgy mind érkezik hozzánk is csütörtökön.
cím | becsült moziszám | nyitóhétvége-előrejelzés
A csajok bosszúja | 3000 | $19.5m
Az elnémultak | 2000 | $10m
Veszélyzóna | 2400 | $5m
> a top 10 (hivatalos becsült adatok)
# | volt # |
film | hétvégi bevétel |
összbevétel | büdzsé |
1 | 1 | Amerika Kapitány: A tél katonája |
$26.6m | $201.5m | $170m |
2 | 2 | Rio 2. |
$22.5m | $75.4m | $103m |
3 | ú | Heaven Is for Real |
$21.5m | $28.5m | $12m |
4 | ú | Transzcendens |
$11.2m | $11.2m | $100m |
5 | ú | A Haunted House 2 |
$9.1m | $9.1m | $3m |
6 | 4 | Draft Day |
$5.9m | $19.5m | $25m |
7 | 6 | A beavatott |
$5.8m | $133.9m | $85m |
8 | 3 | Oculus |
$5.2m | $21.2m | $5m |
9 | 5 | Noé |
$5.0m | $93.3m | $125m |
10 | 7 | God's Not Dead |
$4.8m | $48.3m | $2m |