aeon flux

ready for the action now, danger boy?

kritika: az éhezők viadala - futótűz [the hunger games: catching fire] (2013) Zalaba_Ferenc
2013. november 18. 15:30:00

Kategória: film 31 komment · 1 trackback

- Az első részt ismerőknek SPOILERMENTES -

A 74. Éhezők Viadala páros győzteseként Katniss Everdeen (Jennifer Lawrence) és Peeta Mellark (Josh Hutcherson) szálkát jelent Panem vezetőségének szemében és reményt a Kapitóliumot körbevevő, azt kiszolgáló 12 körzet lakóinak szívében. Ezt nem szabad annyiban hagyni - főleg hogy Katniss nem tűnik könnyen kordában tartható egyénnek -, ezért Snow elnök (Donald Sutherland) kitalálja, hogy a következő játékon az előző viadalok győzteseiből választanak versenyzőket, azaz Katniss mehet vissza harcolni.

thehungergames_catchinfire620.jpg

Mondj még egy ehhez hasonló Young Adult-könyvet, melynek filmadaptációja képes volt egyszerre megszólítani a rajongókat és a kívülállókat! (Harry Potter nem ér, ő akkora monstrummá nőtte magát, hogy külön kategóriaként kezelendő.) Gary Ross író/rendezőé az érdem: ő volt az, aki családiasnál alig nagyobb stábjával elvonult az erdőbe, és stúdiószemektől távolt forgatott egy olyan adaptációt, amely a kritikusok és a pénzemberek szerint egyaránt "más, mint amit vártunk, egyben sokkal jobb is, mint amire számítottunk". És valóban, Az Éhezők Viadala azon ritka ifjúsági filmek egyike, amely nem csak az adott célközönséget képes magával ragadni, egy blockbuster, amely egyáltalán nem tűnik annak, üres látványosság helyett intenzitást, mesterkéltség helyett gondolatokat, érzelmeket, valódiságot kínál - és most nyugodtan felszisszenhetnek az ellenkezők, de azzal talán ők sem vitatkozhatnak, hogy ez a film nem állt be a sorba.

Épp ezért fogadtam szomorúan és meglehetős fenntartásokkal a hírt, hogy Ross nemet mondott a folytatásra, saját bevallása szerint azért, mert egyszerűen nem lett volna elég ideje arra, hogy felkészüljön rá. A Futótüzet látva érthető is a döntése: ez a film minden szempontból nagyobb elődjénél, ugyanakkor sok tekintetben követi annak történéseit, így aztán jó sokat kellett volna dolgozni azon, hogy ne csak egy kerek egész, de disztingvált munka legyen, amely nem csupán egy sikerfilm kényszerű visszhangja, de önálló jellegzetességekkel, saját hanggal rendelkező film váljon belőle.  

Nos, ez nem jött össze a stafétabotot felvevő Francis Lawrence rendezőnek és íróinak (Simon Beaufoynak és Michael Arndtnek). A Futótűz egy filmgépezet terméke, melynek alig van olyan mozzanata, amely ne a cselekmény előmozdítását szolgálná, hanem teszem azt, adna kicsit az atmoszférának, a kornak vagy a karaktereknek. Nem mondom, van itt is karakterfejlődés, de olyan erősen aláhúzva, hogy esélyed sem lehet a felfedezésre: mindent a szádba rágnak. Ahogy azt a blockbusterektől megszokhattad. Például az első rész végén nem voltál biztos abban, hogy akkor most szerelmi háromszögről vagy egy jól felépített színjátékról van szó? Most vagy háromszor füledbe harsogják a választ. Az alkotók a történéseket és azok hozadékait úton-útfélen kihangsúlyozzák, pedig az első résznek pont abban rejlett az ereje, hogy az egyén szemszögéből láttatott mindent (lábjegyzet: ezért is rángatózott a kamera), és mint minden individuumnak, Katnissnak is lehettek olyan égető kérdései, melyekre nem feltétlenül kapott választ. Ezúttal azonban Snow, Haymitch, a mentora (Woody Harrelson), Gale, a szerelme (Liam Hemsworth) és mások egymás kezébe adják nála a kilincset, hogy felvilágosítsák az aktuális tényállásról. Hát jó. 

Mindezzel együtt a Futótűz nem ostoba, és főleg nem rossz film. Rossék örökségét végső soron nem sikerült teljesen eltékozolni (mint ahogy Suzanne Collins írónő könyvének erényeit sem): annak kontrasztos látványvilágát nem lehetett teljesen leírni, jól megválogatott színészeit pedig lecserélni - miért is tettek volna ilyet? Sőt, egy-két figura új oldaláról is bemutatkozhat (nem gondoltam volna, hogy valaha is megkedvelem Elizabeth Banks Effie-jét, de most sikerült), és persze a nagyobb költségvetés sem ártott a korábban némileg fapadosan felvázolt jövő kitágításához. Az Aréna veszélyesebb és futurisztikusabb, az akciójelenetek intenzívek, habár jóval személytelenebbek, amely persze részben annak tudható be, hogy Katnissékat részben professzionális gyilkológépekkel zárják össze. A jellegtelen rambókon túl szerencsére a vívótársak között akadnak egészen érdekfeszítő figurák is - Sam Claflin rajongókra kalibrált, de valójában agyafúrt Finnickje vagy Jena Malone szexi-lázadó Johannája -, és végül is csak sikerült feltenni egy-két olyan kérdést is, amire csak a film vége ad választ.

Hogy a válaszadással együtt járó fordulat mennyire jó, mennyire *meh* vagy mennyire rossz, az igazából egyéntől függő: én elfogadhatónak, de mesterkéltnek éreztem, mint úgy általában a filmet.

kövess minket facebookon és twitteren!

poster_thehungergames_catchingfire01hun2.jpg

Címkék

kritika thriller sci fi francis lawrence action sequel woody harrelson romance jena malone donald sutherland stanley tucci josh hutcherson liam hemsworth jennifer lawrence the hunger games 6csillagos

A bejegyzés trackback címe:

https://aeonflux.blog.hu/api/trackback/id/tr495641831

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Mandiner blogajánló 2013.11.19. 12:52:02

Ezt a posztot ajánlottuk a Mandiner blogajánlójában.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Creativ3Form 2013.11.18. 15:34:52

"melynek alig van olyan mozzanata, amely ne a cselekmény előmozdítását szolgálná, hanem teszem azt, adna kicsit az atmoszférának, a kornak vagy a karaktereknek."

Ez nagyjából a könyvben is így van, szóval nem lepődtem meg rajta, hogy megemlítetted. Kíváncsi leszek azért a könyvhöz képest hogyan sikerült. Az első rész, könyv ismerete nélkül tetszett...az elolvasása után már nem annyira, főleg a karakter lebutítások miatt. Valamint, és most kövezzetek meg nyugodtan, de Lawrence és Hácserson között rohadtul nem volt kémia, míg a könyvbeli karaktereik közöt...

Zalaba_Ferenc · http://aeonflux.blog.hu 2013.11.18. 15:38:26

@Creativ3Form: Még szép, hogy nem volt, hisz színjáték volt az egész. Tessék, most én is szájbarágós voltam. :)

Németh Barna 2013.11.18. 15:41:50

A kornak és az atmoszférának az első kellett volna adjon, a második rész könyvben is inkább a cselekményről szól. A karakterek meg majd kapnak a harmadikban, Katniss még többet is mint kellene.

Amúgy bár csak sejtem, hol szedik majd ketté, de a harmadiknak megint nem kell majd túl nagy költségvetés, azt majd a negyedikre tartogathatják.

Creativ3Form 2013.11.18. 15:44:57

@Zalaba_Ferenc: Khm, a könyvben nem volt az. Annak kellett látszódnia, de a végén több lett annál. És már az első könyvben is látszódott, érződött ez. Katniss azért őrlődött, és volt mérges úgymond önmagára, mert egyszerűen nem tudta megérteni, hogy miért nem Gale iránt érez úgy ahogy, amikor a srác köztudottan szerelmes belé, de neki ez nem elég valamiért. Érez iránta egy nagyon erős kötődést, de nem olyat, amit Peeta iránt. Próbálja tagadni, próbál küzdeni ellene, de nem megy. Az elején tényleg színjáték a részéről, de ahogy egyre jobban belejön ebbe a színjátékba, rájön, hogy ez már túllépet azon, és igen is többet érez Peeta iránt, Aki egyébként, Gale-hoz hasonlóan szerelmes a lányba, és nála nem színjáték semmi. És mindez amit leírtam, rohadtul nem jött le az első filmből...egyrészt azért, mert ezt a részt lebutították a forg. könyv írok, másrészt a hiányzó kémie miatt a színészek között.
Sorry, hogy ilyen hosszú lett, de előjött a könyv rutinom, és már annó is idegesített, hogy ezt a Katniss, Gale, Peeta hármas kapcsolatot miért kellett így lebutítani. :-D

Adam Van Helsing · http://helsing.blog.hu 2013.11.18. 15:45:49

@Zalaba_Ferenc: és spoilerező, hiszen mint mondtad, az elsőből ezt nem lehetett pontosan megmondani :-))

Creativ3Form 2013.11.18. 15:50:27

@Zalaba_Ferenc: Sőt, a könyvben pont az a végi csattanó vagy poén, vagy tudom is én mi, hogy amikor Katniss végre elfogadja az érzéseit és nem küzd már ellene, akkor Peeta megharagszik rá, mert megtudja Haymitch-tól, hogy az ő kérése volt, hogy Katniss játssza el, hogy szerelmes. És emiatt megharagszik rá, és máshogy viselkedik vele. És Katnisst emiatt elfogja a pánik, hogy nehogy elveszítse Peetat most, amikor rájött, hogy mennyire fontos neki.

Németh Barna 2013.11.18. 15:50:38

@Creativ3Form: És még a "gyerek" dolgot* is kihagyták belőle (ami a könyvben sokszor visszatér), az általad említett vívódás fő jelenetét adó "meztelen jelenetet" pedig különösen elkenték.

Katniss nem akar megházasodni és gyereket szülni, mert fél a sorsolásoktól.

Creativ3Form 2013.11.18. 15:52:08

@Németh Barna: Na igen...az érzelmi szál lebutításával ezt vonalat is kihagyták, pedig ez is előjön mindhárom könyvben, és elég hangsúlyosan.

Zalaba_Ferenc · http://aeonflux.blog.hu 2013.11.18. 16:21:48

@Creativ3Form: Az szerintem nem is kérdéses, hogy Peeta szerelmes Katnissbe, de a kémiához ugye két ember kell, és Katniss végig elzárkózott tőle, pontosabban ha közeledett hozzá, az esetlen és bizonytalan volt, és emiatt Peeta is bizonytalankodott, vagy te nem vakargatnád a fejedet, ha a szerelmeden azt látod, hogy valami nem stimmel? :)

Zalaba_Ferenc · http://aeonflux.blog.hu 2013.11.18. 16:23:28

@Németh Barna: Mi ez a gyerek-dolog?

SPOILER:

Hogy benyögik, hogy Katniss terhes? (És egyrészt ezen még a mai technikával is szaván lehetne fogni, másrészt a filmben tényleg csak benyögik, mire a közönség felháborodik, de ennyi, ezt követően a kutya se foglalkozik a kérdéssel.)

Zalaba_Ferenc · http://aeonflux.blog.hu 2013.11.18. 16:26:57

@Creativ3Form: Egyébként értem az aggályaidat, a könyvet olvasva (nem olvastam) lehet, hogy eleinte nekem is lenne hiányérzetem, de aztán arra gondolnék, hogy a film és a könyv más médium, ha az előbbi szolgaian adaptálja az utóbbit, az nem lesz jó, ha nagyon eltér tőle, az nem fog tetszeni a rajongóknak, az arany középút szerintem az, hogy mindkét médium termékének megvan a maga létjogosultsága: a filmben talán tényleg egyszerűbb lett a szerelmi szál, de szerintem nem lett hamis.

Wintermoots (törölt) 2013.11.18. 16:35:32

pedig az első résznek pont abban rejlett az ereje, hogy az egyén szemszögéből láttatott mindent (lábjegyzet: ezért is rángatózott a kamera),"

ettől még sajnos rendkívül kellemetlen volt és teljesen felesleges, attól hogy rángatózik a kamera, még nem fogok semmit az egyén szemszögéből látni, egyszerűen egy olyan technika, amit az esetek 99%-ában nem célszerű használni.
ráadásul ez inkább egy "szórakoztató" történet, kell neki a nagy költségvetés, tudják ezt az alkotók is, nagyon helyes:)

a gyerek-téma kihagyása nagyon bölcs döntés, semmi magyarázatot nem lehetne ugyanis találni arra, az adott körülmények között miért akarna egy ilyen karakter gyereket. gondolom, erre az írónőnek sem volt magyarázata (csak arra, hogy miért nem)

Németh Barna 2013.11.18. 16:44:11

@Wintermoots: Miért ne lenne magyarázata??? Ez egy olyan világ, ahol a gyerekeknek harcolniuk kell, ha kisorsolják őket. Katniss nem akarja ezt.

A költségvetésből adódó dolgokat pedig totál félreértik azok, aik nem olvasták a könyveket. Egy csomó dologra ráfogják, hogy a szűk anyagiak miatt lett olyan, amilyen. Pedig nem, pusztán a könyvben is úgy volt. Ebben pedig nem azért lett nagyobb és futurisztikusabb az aréna, mert több volt a pénz, hanem mert eleve úgy volt megírva, míg az első részben tényleg csak egy erdő volt, mindenféle hókuszpókusz nélkül. A kevesebb pénz szerintem mindössze a mutánsokon látszott, de semmi máson. Tudom, a fővárosból nem mutattak sokat, de abból Katniss sem látott. Majd később.

Wintermoots (törölt) 2013.11.18. 16:54:05

@Németh Barna:

félreérthető voltam úgy látszik:)

tehát, írod hogy a "gyerek" dolgot* is kihagyták belőle (ami a könyvben sokszor visszatér)"
azaz a könyvben az írónő valamiért fontosnak tartja a gyerek-témát, illetve megmagyarázni, miért nem akar gyereket.
DE egyáltalán hogy merül ez fel? miért akarna? látja hogy a hozzá hasonlók csak nyomorognak, az az alapvető, hogy nem akar újabb nyomorgó utódot létrehozni. az lenne a fura, ha akarna, és azt kellene megmagyarázni, bár nem lenne könnyű.
persze ehhez valszeg túl konvencionális az írónő, ha nő akkor gyereket akar, és azt kell megmagyarázni, ha mégse.

Németh Barna 2013.11.18. 17:13:33

@Wintermoots: Azért fontos, mert emiatt (is) kerüli azt, hogy közelebb kerüljön fiúkhoz. Gondolhatod hogy ott, ahol kajára is alig futja, milyen hatékony lehet a fogamzásgátlás. Szóval fontos ez, hiszen nem csak az érzelmeivel és ezzel az érzelmi háromszöggel küzd, hanem még önmagával is.

Zalaba_Ferenc · http://aeonflux.blog.hu 2013.11.18. 17:26:24

@Wintermoots:

"ettől még sajnos rendkívül kellemetlen volt és teljesen felesleges, attól hogy rángatózik a kamera, még nem fogok semmit az egyén szemszögéből látni, egyszerűen egy olyan technika, amit az esetek 99%-ában nem célszerű használni."

Egyetértek: az esetek javában nem tudják jól használni a technológiát, de ez a film a kivételek közé tartozik. A szubjektív szemszögnek hála nem kellett gagyi módon offscreen mutatni a gyerekek mészárlását, nem kellett nélkülözni a vért sem (van ám ott fröcsögés, főleg az elején), és mégsem lett az egész öncélúan vagy a filmet más zsánerbe száműzően erőszakos, ugyanakkor szerintem nagyon jól átadta azt a vérfagyasztó összevisszaságot, amivel Katniss a viadal első perceiben szembesült.

Wintermoots (törölt) 2013.11.18. 18:06:31

@Németh Barna:

nyilván mivel nő írta, meg (főleg) amerikai (főleg) fiataloknak, érthető ez, meg a történetbe is beilleszthető, de azért én jobban örülök egy olyan főhősnőnek, aki nem igazán gondol a gyerekre, pláne abban a helyzetben amiben van:)

@Zalaba_Ferenc:

én nem bántam volna a "gagyi" módot sem, annál több vér ilyen filmbe aligha kerülhet.

Németh Barna 2013.11.18. 18:28:54

@Wintermoots: Most komolyan nem értem, hogy mi a fenéről beszélsz? Ha esetleg nem vetted volna észre, ez egy olyan közösség, ahol nem csak úgy cserélgetik a párjaikat a népek. Amikor Katniss párkapcsolatra gondol, akkor arra is gondol, hogy az a valaki majd a férje és gyerekei apja lesz. Azért nem kezd párkapcsolatba, mert ezt el akarja kerülni. Marad a közös vadászgatás és a beszélgetés. És mivel ezt kihagyták a filmből, a könyvet nem ismerő nézőnek fogalma sincs róla, miért viselkedik úgy, ahogy. És ha az ilyen részletekre is figyeltek volna, most senki számára nem lenne kérdés, hogy mi az igazi, mi a megjátszott és mi az elhárított érzelem.

Wintermoots (törölt) 2013.11.18. 22:54:15

@Németh Barna:

annak nincs is jelentősége, hogy én miről beszélek, mindenesetre itt ez a jelenet az első részből:
www.youtube.com/watch?v=3_blvCcxHbc

Katniss: I'm never having kids.
Gale : I might. If I don't live here.
Katniss : But you do live here.
Gale: I know. But if I didn't.
1:07-től

itt lényegében elmondja, miért nem akar gyereket, ez elég valósághű egy ilyen karakter esetében.

Németh Barna 2013.11.18. 23:50:58

@Wintermoots: Hát ez az, hogy ennyivel letudták, pedig itt nem a gyereken van a hangsúly. Ez csak az ok arra, miért távolságtartó. De nem ragozom tovább, mert ez már úgyis csúnyán off.

vargatom 2013.11.19. 01:24:03

@Zalaba_Ferenc:
Az első film leghatásosabb jelenete szerintem pont a viadal előtti utolsó 1-2 perc. Lawrence kábé ott adta el magát nálam, nagyon meggyőzően hozta a halálfélelmet.

Mittomén, ellenpéldának a Ryan közlegény eleje az sokkolt nagyon erősen - főleg tizenévesen nézve - és olyan érzés volt, mint ha tényleg ott lenne az ember a vérzivatarban. Viszont maguk a színészek szinte nem is látszottak, esélyük sem volt megmutatni azt a hatást amit ez a helyzet gyakorolt rájuk. Ők csak később, a film második - nagyon különböző - felében jutottak érdemi szerephez. Ettől még nyilván ez a maradandóbb élmény, így lassan két évtized távlatából is.

Katniss zsigeri rettegése ehhez képest egy sokkal intimebb, személyesebb élmény volt. Nyilván nem a legnagyobb színészet a világon, de magát a filmet bőven kimelte az adott év átlagából. Kiváncsi leszek, hogy a folytatásnak vannak-e ilyen pillanatai...

Zalaba_Ferenc · http://aeonflux.blog.hu 2013.11.19. 06:53:58

@vargatom: Annak a jelenetnek a felépítése is briliáns. Ott is jelentkeznek azok az apróságok, melyeket alig-alig lehet észlelni, mégis rengeteget hozzátesznek a filmhez. Az általad említett jelenetben például van egy rövidke rész, amikor minden hang eltűnik a filmből: mikor Katnissra rázárul a cső ajtaja, hirtelen néma csend lesz, mintha valami vákuum kiszívott volna onnan mindent - a reménnyel együtt, és nem maradt más, csak a jeges űr. Ez - ahogy te is mondod - félelmetes.

Sajna az új résznek már az elején van egy olyan kiborulás, melynél nem Lawrence legjobb produktumát tartotta meg a rendező (iszonyatosan villogott az overacting-jelző), de majd meglátod.

nortonp 2013.11.19. 08:22:56

"A Futótűz egy filmgépezet terméke, melynek alig van olyan mozzanata, amely ne a cselekmény előmozdítását szolgálná, hanem teszem azt, adna kicsit az atmoszférának, a kornak vagy a karaktereknek. .......... Ezúttal azonban Snow, Haymitch, a mentora (Woody Harrelson), Gale, a szerelme (Liam Hemsworth) és mások egymás kezébe adják nála a kilincset, hogy felvilágosítsák az aktuális tényállásról. Hát jó."

ebben a bekezdésben felsorolt negatívumok mind-mind a könyvben is felfedezhetőek (ahogy többen írták már előttem), a történet helső harmada gyakorlatilag olvashatatlan zagyvaság/ostobaság - ha film azon része nézhető, akkor már nagyot alkottak ;)

exilis 2013.11.19. 13:23:46

Szerintem a könyvtrilógia leggyengébb darabja a középső. A harmadikat meg nagyon kíváncsi vagyok, hogy tudják filmre vinni, abban nagy potenciál és nagy bukta lehetősége is van egyszerre.

Creativ3Form 2013.11.19. 16:13:15

@totorohun: Két részben csinálják, ahogy ez mostanában egyre népszerűbb a könyv adaptációk utolsó részénél, így még az esély is megvan, hogy a lebutítások ellenére is jó adaptáció legyen.

Dean6 2013.11.21. 03:09:05

Most értem haza az éjféli vetítésről,és teljesen elégedett vagyok.Az első rész is meglepően jó volt,de ez köröket ver az első részre. Közel 2,5 órás,de gyorsan eltelt. A végét lezárhatták volna egy kicsit,legalább pár mondatban,feleslegesnek éreztem ezt a nagy cliffhangert,gondolom ez azért kell,hogy mindenki rohanjon a könyvesboltba,hogy megtudják hogyan fog folytatódni. Jól szórakoztam. Nálam 8/10.

Bloodscalp 2013.11.21. 13:27:37

Ez nekem így hogy nem láttam! egyre inkább egy B filmnek tűnik:)

mesterjani 2013.11.22. 09:14:49

Iszonyat jó volt, eddig ezévben dobogós. 10/10

Sütemény1975 2013.11.22. 19:45:42

Még az igen gyenge első részt is sikerült alulmúlni...

Dr.Jones · http://mediaviagra.blog.hu 2013.12.09. 20:15:52

@Sütemény1975: +1

Egy rossz film még rosszabb folytatása. Csak egy újabb gyenge HP/Twilight-pótlék, semmi több.
A könyveket viszont lehet, hogy bepróbálom, hátha meglátok bennük valamit, amit a filmekben nem vettem észre, pedig kellett volna :)

elvi sík 2014.01.09. 07:17:13

Lehet, hogy nem vagyok konpentens egy JA könyv filmváltozatának megítélésében... abból ítélve, milyen szempontok alapján vitáztok netszerte róla, s hogy nekem mi jutott róla az eszembe.

Ez egy borzasztóan didaktikus anyag. Amin egy halom dolgot teljesen felesleges számon kérni, pont emiatt. A keret vegytiszta, művi, meztelenebben csinált, mint a Battle Royale-é. De a három könyv (és ezáltal - legalábbis eddig - a filmváltozatuk is) elmond valami hallatlanul fontosat a forradalmak, a hatalomvágy természetéről. Kamaszoknak teljesen érthető nyelven. Arról, hogy ha valaki jelképpé lesz, akkor mindenki ezt a rétegét akarja majd használni. És hogy az elit ellen lázadók a hatalmat megragadva "új elit" lesznek, ugyanakkora (vagy még nagyobb) kiváltságmezőn terpeszkedve.

Tudom, az árnyalatlanság csalás, akár eliminálhatja a mondanivalót, amiről beszélek - hiszen így, ilyen egyszerű kiindulópontról fanatizmusok és nem felismerések szoktak épülni. De jelenleg nincs még egy, ennyire közérthető és népszerű történet, ami segíthetne egy tizenévesnek a világát megérteni.

Kicsit röhögök azokon, akik HP/Twilight pótlékként kezelik. A három dolognak annyi köze van egymáshoz, hogy mindhárom sikeres üzletileg. Ja. Ez is csak a cirkusz része "pánemben". És? A McCarhy korabeli scifi is sikeres volt üzletileg (a korszaka egyetlen, mindvégig radikális igazmondókat megtűrő terepeként...)

Az oldalon található tartalmak kizárólag
18 éven felülieknek ajánlottak.
A belinkelt video- és hanganyagok tartalmáért nem vállalunk felelősséget

Facebook

Beszélt

Filmes naplók

süti beállítások módosítása