A bevételileg érdektelenségi fázisba süppedő amerikai filmkínálat egy kiadós mellétrafálással indított: a legújabb ifjúsági regény-adaptáció, azaz A végzet ereklyéi: Csontváros ugyanolyan be nem váltott ígéret maradt mind a forgalmazónak, mind a nézőknek, mint év eleji társai. A toplistán még a britek is megizzasztották: a The World's End épkézláb eredménnyel indított, a You're Next című horrort azonban a kedvező kritikák ellenére már nem bírta el a piac.
> új filmek
Az Alkonyat szellemi hagyatékából A végzet ereklyéi: Csontváros (The Mortal Instruments: City of Bones; hazai bemutató: augusztus 29.) tűnt a legstabilabb lábakon állónak, hiszen sokkal fantázia- és akciódusabb sztorival kecsegtetett, mint a Lenyűgöző teremtmények vagy A burok, vagy tulajdonképpen az Alkonyat bármely epizódja. Valami láthatatlan gát azonban a célközönség és a minden, kettőnél több példányt értékesítő ifjúsági regényre lecsapó filmes cégek közé emelkedett, mert még ez felturbózott darab sem tudott 9 millió dollárnál többre szert tenni első hétvégéje alkalmával, szerdai premierje óta, vagyis öt nap után pedig még a 15 milliót sem érte el. Felettébb kínos ez egy 60 milliós produkció esetében, de talán lehetett volna enyhíteni a veszteségeket, ha kicsit barátságosabb időszakban kerül a mozikba; nem mintha a Valentin nap vagy a március megsegítette volna társait, de ez a leszálló ág kifejezetten káros tud lenni egy tizenéveseket megcélzó film számára. A könyv kedvelőin túl tehát sokakhoz nem ért el az Érzéki csalódás és A karate kölyök rendezőjének munkája, és mivel a kritikák szokás szerint katasztrofálisak, nem is fog további kényszert ébreszteni a megtekintésre senkiben. 30 millió dollárral már szerencsés lehet a Sony, akik azért sejthettek valamit, mikor az olcsó(bb) ijesztgetőkre szakosított Screen Gems-hez osztották be az ezek után minden bizonnyal egyrészesnek megmaradó sorozatot.
Nem siette el Edgar Wright az úgynevezett filmtrilógiáját, hiszen az első fejezetet jelentő Haláli hullák hajnala óta kilenc év telt el. Ahogy a zombikomédia, úgy a 2007-es Vaskabátok is 1000 mozi alatt, de még országosnak tekinthető szinten kezdett az amerikai mozikban, és bár bizonyosan sok tengerentúli rajongót szereztek, bevételügyileg semmi említésre méltót nem produkáltak. A Focus Features most kicsit nagyobb teret biztosított a The World's End című befejező opusnak, lévén mégis csak a mindig piacképes világvégés sztorival van felvértezve, s így 1549 filmszínházban kezdték el szimultán vetíteni. Ez még mindig nem túl sok, de egy jobbféle egy mozira eső átlagos bevételt sikerült kanyarítania Simon Peggéknek: közel 9 millió dollár került a kasszákba, és mivel a produkció visszhangja kiváló, a következő hetek kínálata pedig silánynak ígérkezik, a filmnek lesz lehetősége arra, hogy 30 millió fölé tornázza magát, ezzel megelőzze a Haláli hullákat és a Vaskabátokat is, nem csak bevételben, hanem eladott jegyek számát illetően is.
2013 jó év a horror számára. A Démonok között kiemelkedő eredményt ért el, de a Mama és a Gonosz halott is szépen termelt készítőinek. Egy igen jelentőségteljes közös pontja e három filmnek, hogy túlnyomó részt pozitív kritikákat olvashatunk róluk a Rotten Tomatoes-on (még ha a nézők részéről nem teljesen hasonló is a helyzet). Ez a fontos tulajdonság stimmel a legújabb versenyzőnél is, noha a You're Next nem a természetfeletti vonalon halad, sokkal inkább A bűn éjszakájához hasonlatos, ami amilyen sok zöldhasút kasszírozott, olyan rossz emléket hagyott a közönség fejében. Szóval még a kedvező visszhang mellett is nehéz a dolga a Lionsgate régóta halasztott bemutatójának, hiszen kimerített témával (otthonukban emberekre törő betolakodók), kimerített műfajban próbált érvényesülni. Vélhetően igen alacsony költségvetéssel készült, így a 7 millió dolláros nyitányt nem fogja a forgalmazó rossz élményként megélni, de az előjelek szerint simán benne rejlett a 10 millió feletti start a You're Nextben. Talán nem fognak annyira gyorsan elpártolni tőle a nézők, mint általában szoktak, vagy ha mégis, a horror zsánerének rajongói között biztos kultstátus elé néz.
Woody Allen eddigi legtöbb moziban játszott filmje a több hete kiváló eredményekkel szolgáló Blue Jasmine (hazai bemutató: augusztus 29.). Ez ugyanakkor nem jelent többet, mint 1237 filmszínház, szóval a maestro munkássága mindig is csak bizonyos korlátok között kaphatott box office-szárnyakra, jobbára a kritikai visszhang függvényében. Nemrégiben az Éjfélkor Párizsban messze a legnagyobb bevételt elért munkája lett Allennek, ami nem csoda, hiszen a szélesebb közönség igényeinek megfelelő, igazán kellemes darabról volt szó. A Blue Jasmine más tészta, de az Oscar-versenyben biztos helyet szerzett magának már most, így a jelenlegi, 4.3 millió dolláros hétvégi bevétel csak egy nagyon biztató kezdet a Sony Classics számára. Ha jól sakkoznak a terjesztéssel a továbbiakban is, akkor a az eddig összegyűlt csaknem 15 millió dollár simán felfejlődhet másodiknak a rendező toplistáján az említett, 2011-es munka mögött, de egyelőre még az elsőség sem zárható ki teljes bizonyossággal.
> korábbi filmek
Második hete vezeti a bevételi rangsort a The Butler. A Weinstein Company forgalmazta dráma igen keveset veszített eleve erős nyitányából, így újabb 17 millióval egészítette ki jövedelmét, 52 millióra. Ilyen tempóban az Oscar-hajráig bőségesen 100 millió fölé lehet jutni. A Családi üzelmek című Warner-vígjátéknak nem kell már sokat várnia az áhított mérföldkőre: a harmadik hétvégén 13.5 milliót bankoló film már 90 millió fölött tudhatja összbevételét, így igazán derekas siker válik belőle.
> végszó & ami jön
100 millió dollár alá esett a top 12 összbevétele (április óta először), ugyanakkor a tavalyi év azonos hétvégéjénél nagyobb forgalmat bonyolított az idei. A premierek egyikében sem rejlett sokkal több a megvalósultnál, mindazonáltal a A végzet ereklyéi: Csontvárostól bizonyosan kétszeres eredményt remélt a stúdió, s a You're Next is kitörhetett volna egy jobb dátummal. A Labor Day hétvége a soron következő, amikor egy hétfő segíti meg a jellemzően hervatag mezőnyt, ha már a filmek nem szolgálják a valamirevaló számokat. Szerdán mutatják be a Closed Circuit című thrillert, majd péntektől látható a One Direction: This Is Us című zenés dokumentumfilm a népszerűnek vélt fiúbandáról, illetve a Getaway Ethan Hawke és Selena Gomez felettébb furcsa párosával.
cím | becsült moziszám | nyitóhétvége-előrejelzés
Closed Circuit | 800 | $3.25m (sze-v)
Getaway | 2000 | $6m (p-v)
One Direction: This Is Us | 2500 | $10m (p-v)
> a top 10 (előzetes becsült adatok)
# | volt # |
film | hétvégi bevétel |
összbevétel | büdzsé |
1 | 1 | The Butler |
$17.0m | $52.3m | $30m |
2 | 2 | Családi üzelmek |
$13.5m | $91.7m | $37m |
3 | ú | A végzet ereklyéi: Csontváros |
$9.3m | $14.1m | $60m |
4 | ú | The World's End |
$8.9m | $8.9m | 20m |
5 | 4 | Repcsik |
$8.6m | $59.6m | $50m |
6 | 3 | Elysium - Zárt világ |
$7.1m | $69.1m | $115m |
7 | ú | You're Next |
$7.1m | $7.1m | n.a. |
8 | 6 | Percy Jackson: Szörnyek tengere |
$5.2m | $48.3m | $90m |
9 | 14 | Blue Jasmine |
$4.3m | $14.8m | n.a. |
10 | 5 | Kick-Ass 2. |
$4.3m | $22.5m | $28m |