aeon flux

ready for the action now, danger boy?

kibeszélő: feledhetetlen-e a feledés? Zalaba_Ferenc
2013. április 15. 19:53:00

Kategória: film 44 komment

Semmiképp. Ez nem jelenti azt, hogy a Tom Cruise közreműködésével készült poszt-apokaliptikus design sci-fit nem kéne rendesen vállon veregetni azért, amiért a látványelemeken túl még sztorit is szállított, méghozzá nem is akármilyet - ahogy azt írtam -: a legjobbat a Mátrix óta, szigorúan annak hókusz-pókuszokkal teli világában maradva, ami nem jelenti azt, hogy a Feledés hősei is keleti filozófia és harcművészetek útján juttatják érvényre jogaikat, de innentől kezdve spoileres lesz minden, az alábbi gondolatok, és a kommentek is, úgyhogy tudod, mi a dolgod.

A filmben fokozatosan kiderül, hogy Jak egy kozmikus szélhámossághoz asszisztál: egy könyörtelen gép szolgálatában áll, melynek célja, hogy kizsákmányolja világunkat. Á, szóval az ember tudtán kívül egy mesterséges létforma szolgája, és miközben a maga kis mikrokozmoszában boldogan elvan, addig valójában a teljes pusztuláshoz asszisztál. A Mátrix-analógia itt nem áll meg, hisz Neóhoz hasonlóan Jak (Cruise) is érzi, hogy valami nem gömbölyű, és hogy, hogy nem, egy afro-amerikai mentor segít felnyitni a szemét, hogy felvegye a harcot a gép rémuralma ellen.

Viszont a Mátrixszal szemben a Feledésnek az a legnagyobb baja, hogy mindez ott van Jak orra előtt, de valahogy nem akarózik neki kutatni a megfejtést, miközben meg állandóan a horizontot lesi. Példának okáért nehezen tudom elhinni azt, hogy az ilyen-olyan álcák mögé rejtőző ellenállást éveken át földönkívülieknek nézte, csak mert esetenként laposkúszásban közlekednek, buckalakó siasok hordanak, és kódolt üzeneteket küldenek egymásnak. A rendezés és a vágás persze eleinte úgy mutatja be őket, mint valami négy lábon rohangászó robotkutyákat, no de maradjatok már, ilyet egy ember miért tenne, főleg miután rádöbben, hogy a klónozott Jak talán már kezd kiszakadni a gép uralma alól?

Itt is érzek némi zavart: nem egészen értem, hol végződik a gép befolyása és hol kezdődik az emberi lélek Jakben. A film elején egészen úgy tűnik, hogy Jack és társa, Vica teljesen hétköznapi tulajdonságokkal, érzelmekkel, értelemmel, vágyakkal és álmokkal felvértezett ember, s mint minden ember, ők is esendők, tele vannak kérdésekkel, és elég nagy hibaszázalékkal tehetik a dolgukat. Ugyanakkor a nagy háborút megélt Morgan Freeman arról beszél, hogy régebben Jakből több ezer példány jött a Földre, hogy az első nagy csapást túlélőket levadássza. Akkoriban még biztosan máshogy volt programozva, különben miért tett volna ilyet? Nem nézhette mindet földönkívülinek, magát meg egy igen termékeny anya ikreinek egyikének. És ha a Föld felett levegő rombuszizé (jaj, hogy is hívták?) nem csak klónozni tudta Jaket, de programozni is, akkor később miért engedte el a kezét? Miért gyártott neki  meséket arról, hogy a Föld elpusztult, a túlélők a Titánra menekültek, meg ilyenek? Maradhatott volna ő is ugyanolyan robot, mint azok a drónok, amiket menedzselt.

Kérdezheted, hogy ha ennyi kérdésem van, akkor miért dicsérem a sztorit. Azért, mert baromi jó az ötlet, remek a levezetés, hálás a lezárás, érzelmileg is kielégítő, ugyanakkor a fenti dolgokra igazán oda lehetett volna figyelni, mert azt is neccesnek érzem, hogy Morgan Freeman elkapja Jaket, aztán útjára engedi, hogy maga fedezze fel az igazságot (és így egy csomó random dolognak teszi ki, melyek egytől-egyig megakadályozhatnák abban, hogy ezt a felfedezést megtegye), mikor akár meg is mutathatná neki azt (tessék, fiam, látod azt a manust ott? hát nem tök ugyanúgy néz ki, mint te? mit szólsz ehhez?). A forgatókönyvnek keresnie kellett volna egy magyarázatot arra, hogy Jaknek miért egyedül kell bejárnia ezt az utat, mert annyi nem elég, hogy "ha elmondtam volna, őrültnek néztél volna".

És hasonló ilyen tüske Julia leszállóegységének fekete doboza is, minek megszerzéséért hőseink elég nagy kockázatot vállalnak... hogy aztán elfelejtsék meghallgatni, mi van rajta, csak mert egészen véletlenül alapjaiban rengetné meg a világukat. Kell egy félperces megoldás erre a problémára? Kód védi a fekete doboz anyagát, és X idő kell arra, hogy feltörje. Tessék. Nos, te hogy vélekedsz?

Címkék

spoiler velemeny sci fi tom cruise morgan freeman kibeszelo

A bejegyzés trackback címe:

https://aeonflux.blog.hu/api/trackback/id/tr165228355

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

REMY · http://supernaturalmovies.blog.hu/ 2013.04.15. 19:57:39

Egy szélesebb látókörnek örültem volna igazán, amibe bemutatták volna még a bolygó egyéb területeit, + a 70 év alatt eltelt idő fejleményeiről is kaphatunk volna több infót. Morgan Freemenékről se sokat tudtunk meg sajnos.

Szerintem, ha megtoldják a filmet egy jó 30-40 perccel, akkor sokkal tágabb világot ismertünk volna meg.

Ha 3 órás lett volna a film, én akkor is élveztem volna.

Bérgyilkos Bohóc 2013.04.15. 20:19:47

Nekem is eszembe jutott, hogy miért nem fedezte fel, hogy a dögök tulajdonképpen emberek, aztán arra gondoltam, hogy egyáltalán mióta teljesít szolgálatot Jack? Tudjuk? Lehet, hogy csak pár hete/hónapja? Lehet, hogy ő maga személyesen egy "dögöt" sem ölt még meg. Lehet, hogy már több másik Jack is rájött a titokra, csak őket likvidálták. Nem tudom.
Egyébként alapjában egyetértek, hogy kicsit tényleg hézagos a sztori.

vargatom 2013.04.15. 20:48:38

Ezzel megint csak szítom a tüzet, de ha ezek a dolgok itt zavartak, akkor a Prometheusban hogyhogy nem? Pedig ott sokkal nagyobb kaliberben fordulnak elő...

elmouse 2013.04.15. 20:51:32

Nekem nagyon nem jött be. Szerintem amiket te felsorolsz, nem apróságok, hanem őrült nagy baromságok. Egyszerűen nem tudok ezeken túllépni.
Amúgy hány klón dolgozott a Földön? Mert ugye van a 49-es meg az 52-es. Ez tuti. De van több is? És ha mindegyik bejelentkezik a csajért, akkor mi lesz? :)
És jól értelmezem, hogy itt ez a Tom Cruise, aki egy olyan vallás híve, amely szerint egy idegen lény teremtette az emberiséget, és akkor ő egy olyan filmben játszik, ahol a főhős felmegy az Istenéhez, ami szintén egy idegen létforma, megtagadja és felrobbantja picsába? Érdekes. :)

REMY · http://supernaturalmovies.blog.hu/ 2013.04.15. 20:53:52

@vargatom: Prometheusnak lesz folytatása, ennek nem.

vargatom 2013.04.15. 20:56:42

@REMY: Még be se mutatták a jenkiknél, sztem legalább egy kis időt adjunk neki a nagy kinyilatkoztatások előtt.

Oblath Ádám 2013.04.15. 21:55:32

Na akkor Spoileresen, hogy nekem mi volt a bajom:

SPOILER! SPOILER! SPOILER!

Egy hihetetlen jól fényképezett, és levezetett sztori, a zenéje is zseniális, de olyan alapvető logikai dolgokra nem ad nekem magyarázatot, hogy kb mi a frászért is kellett nekik ennyi szerelő? Hisz okés, mondjuk kétévente küldenek egy új Tom Cruise-t, és az javítgatja az emberölő dronokat, de ha olyan zseniális, és fasza életforma az a nagy böhöm háromszög, akkor minek neki egy kétkezű humanoid? Valahogy az lett, és valahogy létrehozta a klónokat, meg a dronokat ott magában, akkor nem egyszerűbb minden tönkrement dron helyére egy másikat állítani? Plusz, ha ilyen fejlett ez az izé, akkor nem hallott még a napenergiáról? Leparkol egy nap elé, aztán ott elvan.

Szóval értitek... Minden olyan dologhoz, amihez neki egy kétkezű javító kell, azt valahogy ez az izé már előállította. Akkor meg minek neki egy kétkezű javító...

Ezen nem tudom magam túltenni. És ez csak azért idegesítőbb, mint amikor egy gagyi vígjátékot nézek, mert annyira-de annyira jól építkezik. Lehet le kéne tolnom még egyszer.

Amúgy én is azon agyaltam, hogy mi van, ha jön a többi klón:D

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2013.04.15. 22:04:50

Én arról lemaradtam, h anno Jack-ek ezrei járták a Földet túlélők után kutatva, lehet h csak nem figyeltem. De éppenséggel őket is átverhette a gép, aztán pedig (mivel már nincsenek ezren) gondolom szépen őket is levadászta.

De igazából ami a lényeg: a drónok végzik a piszkos munkát, Jack-ék annyira fosnak az alienektől, h a közelbe sem mernek menni. Ok, amikor ott van 5-6 holttest a lezuhant drón mellett, odamehetne megvizsgálni, de ki tudja, ő mennyire humanoid jellegű földönkívüliekről tudott, szóval még az is lehet, h nem kavar be az az elképzeléseibe, h annak is két keze meg két lába van.
Az meg, hogy éveken át ezt hitte: ki tudja hány Jack volt, aki azt hitte, hogy 2 hét és hazamegy... (illetve haza is ment, csak jött helyette egy másik, megint 2 hétre)

Fekete doboz: igazából sztem amikor lett vna még értelme meghallgatni, addig nem volt idejük, utána meg ami érdekes lett volna rajta, azt Julia elmondta szóban. (De most így hirtelen, tényleg mit kellett volna azután onnan megtudniuk, h Julia elmondta, mi a helyzet?)

Azt viszont tényleg nem értem, h Isten meg Jaime Lannister miért pöcsöltek ennyit, és miért nem mondták meg először a tutit. (Amire aztán Julia kapásból rávághatta vna, h jé, ez tényleg így van)

Viszont itt vannak az én kérdéseim:
- a földönkívüli életforma, ami egy bazi nagy űrjárműből, és rengeteg kis drónból áll összesen, hogyan klónoz? hogyan juttatja le őket? hogyan kreál nekik fasza medencés penthouse-t? hogyan fest fel emberi számokat a drónokra és az erőművekre? hogyan nyomtatja ki és keretezteti be a képet, amit Vica az ájfonnal csinált, amikor tudjuk, h Itunes nélkül ez lehetetlen? :D
Ill. ha erre van (gépi) kiszolgálószemélyzete, akkor meg mi a fenére tartja a klónokat? Mert erre az a logikus magyarázat jönne, h azért, mert a drónok karbantartását nem tudja elvégezni, viszont erre tökéletes az emberi munkaerő. De ha a fenti dolgokat el tudja végezni, akkor ezt miért nem?

Lazók György · https://filmekapolcrol.blog.hu/ 2013.04.15. 22:34:26

A sztorinak tényleg komoly hézagai vannak. Azt én se vettem be, hogy az embereket hosszú távon alieneknek lehet nézni és, hogy ki építette a házat nekik és rendezte be, hát arra max. elméleteket gyárthatunk, de az alkotók szerintem idáig nem gondolkodtak el.

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2013.04.15. 22:47:35

@vargatom: Mondjuk a Prometheusban a legnagyobb hülyeség az volt, h egy térképész eltéved, meg h merre futnak a zuhanó hajó alatt. Nem egészen nagyobb kaliber annál, h tulajdonképpen maga az alapszituáció egy nehezen megmagyarázható felállásból jön össze.

De igazából tökmind1, mindkettőt élvezni kellett volna csak, ahelyett, h ilyeneken agyalunk. (Én igazából meg is tettem ezt mind2nél, úh tiszta lelkiismerettel írom most ezeket a kommenteket)

Viszont azt nem értem, h pontosan milyen folytatást látsz ebben a filmben, ami alapján nem lehetne kimondani, h nem lesz több része?

vargatom 2013.04.15. 23:10:08

@danialves: A Tetnek van egy tesója, vagy van egy teremtője, vagy akármi. Lesz folytatása az Independence Daynek is, nem? Sőt megoldották a Matrixnál is, és bár most kicsit el vannak akadva, de a Prometheus 2 is tervbe van véve :)

Mindannyian tudjuk hogy ez jelentős részben pénz kérdése, lesz-e elég bevétel ahhoz hogy a stúdió és Cruise ismét érdekelt legyen, bár lehet hogy akár még nélküle is megoldható. Tíz éve még biztos van akcióhősként, nemtom mit nyom (állítólag a növekedési hormon a tuti fiatalítószer) de hogy nem néz ki ötvennek az egyértelmű.

Az emberi klónokat egyébként sokkal kevésbé kellett indokolni, mint az altatásban tartott emberiséget a Matrixban ;) és akár ők is építhették a házakat, meg mindent. Viszont az meg például kifejezetten ötletes trükk volt, ahogy a houston-i repülésirányításból ollózta össze a Sally-figurát az entitás.

Zalaba_Ferenc · http://aeonflux.blog.hu 2013.04.15. 23:20:59

@elmouse: Ezen a klóndolgon én is elgondolkodtam, és nem igazán tudok veled vitába szállni, idővel simán összejöhet egy édesötvenegyes Olgával. :)

Zalaba_Ferenc · http://aeonflux.blog.hu 2013.04.15. 23:25:46

@Oblath Ádám: Azért nem csak energia kell a boldoguláshoz, talán még egy gépnek sem: a víz felszippantását például totálisan megértem, abból nem biztos, hogy olyan sok van az univerzumban, és igazából legyen egy háború/gépezet bármennyire modern, gyalogosokra/karbantartókra mindig szükség lesz. Persze, ezek lehetnének gépek is, e ha azok lennének, akkor nem lenne film. Mondjuk, nem lett volna rossz geg, ha Cruise-ról kiderül, hogy valójában egy robot. :) Egyből mindenki Dickkel jönne.

Zalaba_Ferenc · http://aeonflux.blog.hu 2013.04.15. 23:32:02

@danialves: Morgan Freeman mesélt a nagy háborúról, és ő mondott valami ilyesmit, hogy "és ekkor megjöttek a hajók és kiszálltál belőle te több ezer példányban", szóval elég nehezen lehetett volna megoldani azt, hogy ne találkozzon saját magával. És ha a hullákat megvizsgálja, nem azt látta volna, hogy humanoid jellegűek, hanem azt, hogy emberek. De a film első fele vele is úgy láttatta a "dögöket", mint a nézővel: nem volt fair. :\ Mikor a fekete dobozt megtalálták, még nem tudták, hogy a Tet(?) nem ember alkotta szerkezet, hanem egy idegen tárgy, ami 60 éve csak úgy megjelent a naprendszerben. Ez azért elég nagy flash lett volna.

kamerasmobil 2013.04.15. 23:41:48

@Zalaba_Ferenc: Az már inkább valami masszív gruppen lesz a rengeteg Victoriával közösen... Kovi már tuti bejelentkezett a jogokért.

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2013.04.15. 23:52:34

@vargatom: De itt mi lenne a folytatás lényege? (Azon kívül, h van még egy Tet) Tom Cruise újra rájön h klón? Újra rátalál a feleségére? Újra ráébred h egy hatalmas átverés része?
A függetlenség napja eleve arról szólt, h jönnek az idegenek, a tökös amerikaiak meg legyőzik őket. Ezt korlátlan számban lehetne ismételni, és ugyanaz a sztori maradna. Mátrix első része tképpen nem is volt lezárva, Prometheus ugyanez. De itt egyikről sincs szó, ezért nem tudom, h milyen folytatást lehetne kihozni ebből.
@Zalaba_Ferenc: 1. Hát azért ezt fel lehet fogni egy erős költői képnek, nem feltétlenül arra kell gondolni, h egy hatalmas űrhajóból ömlött ki a sok ezer robot Jack. (És most így kifejezetten az ugrik be, h ez a nagy háború UTÁN volt)

2. Ok, de miért vizsgálta volna meg őket tüzetesebben? Nem ez volt a dolga, a droidok eleve szépen szarrá is robbantották őket, ilyen perverz beütése meg nem volt, h halott idegeneket boncoljon. (Ráadásul Vica is ott sipítozott neki a fülesben állandóan ,h "Figyelj oda! Ne bóklássz el! Ne menj be oda! Csináld a dolgod!")

3. A fekete dobozt amikor megtalálják, miért érdekelte volna őket, h mi van rajta? Akkor még Jack nem is sejthette, h az űrhajó odaútjával kapcsolatban van valami gáz. Ráadásul úgy emlékszem, amint megvan a doboz, Freeman-ék elkapják őket, és miután elmennek onnan, Julia rögtön el is mondja, mi a szitu, szóval nem igazán látom még mindig, h hol és mikor lett volna szükséges meghallgatniuk.

kovacsbalint · http://kovacsbalint.blog.hu/ 2013.04.16. 00:12:27

Bocs, nincs időm végigolvasni a kommenteket, ha valaki már írta ezt előttem, sorry.
Szóval szerintem ott látod rosszul a dolgot, hogy emberként kezeled Jacket, a klónt. Holott ez a sztori épp arról szól, hogy az idegen faj azt hitte, hogy az ember csak hús és vér és egy kis betáplált tudat - pedig, mondja a film, igenis ott a lélek is, ami előbb-utóbb előtör. Tehát a többi és korábbi Jack azért hisz el mindent simán (hogy dögevők a feketék, hogy mindenki a Titánon van), mert úgy tudja, úgy érzi, hogy ezek az ő saját emlékei - érted, te sem kérdőjelezed meg a civilizációd alapjait, a saját emlékeidet, te sem gondolkodsz el azon, hogy mondjuk nem egy valóságshow-e az életed, amit húszmillióan néznek. Mert nem, és kész. És épp az a film "mondanivalója", hogy ez nem mehet így akármeddig, mert lesz egy klón, amelyikből előtör ez a lélek vagy mi, a programozók akarata ellenére is, aki kvázi szembefordul a saját emlékeknek hitt "programjaival", mert olyan erős benne az emberség.
Szóval szerintem amit hibának vélsz, szándékos, a mondandót erősítendő dolog.
A fekete doboz valóban baromság, annyira kilóg a filmből, hogy én azt vártam, még egy csavar legyen benne, a hallgatása közben derüljön ki, hogy mégis az első verzió az igaz, vagy valami - dramaturgiailag ekkor lett volna értelme a halogatásnak. Amúgy erre is lehet kis jóindulattal egyszerű magyarázatot találni: azért nem hallgatta meg, mert annyira meggyőző bizonyítékokat talált fekete doboz ide vagy oda, úgy érezte, ennyi bőven elég, felesleges a dobozra pazarolni az időt.

vargatom 2013.04.16. 00:18:52

@danialves: Mit tudom én, nem én vagyok a jól fizetett script doctor aki ezt majd kitalálja. Mindig lehet folytatást írni, újabb csavar a csavar mögött, hát nem olvastad te a Dűnét? :)

A Matrixot meg egyébként baromi nagy hülyeség volt folytatni, úgy volt kerek ahogy megcsinálták - jól el is rontották mind a két folytatást, bár mindkettőben volt pár jó vagy legalábbis látványos akciójelenet azért. Kicsit olyan nekem, mint az Elfújta a szél, ott is tök felesleges volt kiszenvedni egy második részt, az is önmagában volt teljes.
Egyébként tartok tőle hogy a Prometheus is csak még rosszabb lesz a folytatástól, bár ott én annyira nem bírtam az első részt, hogy akár még jó irányt is vehet.

vargatom 2013.04.16. 00:27:38

@kovacsbalint: Sztem a fekete doboz volt a választott plot device ahhoz az - egyébként tök jó - párhuzamhoz, ami a bubbleship illetve az Odyssey és a Tet (tetrahedron?) közti első találkozásokat mutatta be. Lehetett volna ez is valami magától előtörő flashback, de abból már volt elég, így viszont szerintem a film jobban sikerült jelenetei közé sorolható.
És ahogy AE írta, tényleg csak annyi hiányzott volna a zökkenőmentességhez, hogy valamivel késleltessék a lejátszását - amit egyébként a film hossza miatt lehet, hogy simán csak ki kellett vágni, de eredetileg gondoltak rá.

Amit a klón és lélek dolgokról írsz, az érdekes, főleg azért mert Kosinsky - aki az eredeti sztorit kitalálta - egy nagyon racionális, technológia és külsőség-orientált fazonnak tűnik az eddigi két filmje alapján... Ugyanakkor ha belegondolunk, a Tron Legacy egyik fő eleme is az apa-fiú kapcsolatok körüli botladozás volt, szóval talán csak nem tudja jól kifejezni magát ;)
Ebből a szempontból egyébként érdekes a Victoria-Jack viszony is, mert pont az Odyssey flashback alapján a nő valószínűleg eleve erősen, de viszonzatlanul vonzódott a parancsnokához. Az új életükben az akadály - a feleség - hiányában ez meg is tudott valósulni, de közben mégsem bízott Jackben eléggé, sőt képes volt ellene fordulni. Szóval vannak azért vitathatlan érdemei a filmnek, és nálam pont emiatt maradt meg azon a határon innen, amin a Prometheus sajnos már túlment.

Marha kiváncsi leszek viszont a többi idei scifire; a Star Treknél lehet talán a legbiztosabban tudni, hogy mire számíthatunk és azt valószínűleg hozni is fogja. Az Elysiumnál már kérdés hogy Blomkamp el tudja-e kerülni az önismétlést, az Ender's Game meg több okból is nagyon aggodalmas, pedig azt szeretném a legjobban sikeresnek látni (és nem anyagilag, bár az sem ártana).

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2013.04.16. 00:28:12

@vargatom: biztos valamit ki lehetne találni, de a tapasztalatom azt mondatja velem, h ez nem az a történet, és nem az a típusú film, amit csak úgy lehet és reálisnak is tűnik folytatni (pl. az egész világ erre az egy sztorira volt felhúzva)

kovacsbalint · http://kovacsbalint.blog.hu/ 2013.04.16. 00:30:25

@vargatom: jó, hát a plot device az egy dolog, a hitelesség meg a másik, és nem feltétlenül van bármi közük egymáshoz :) de nyilván így gondolták a készítők is amúgy, ahogy mondod, és tényleg jó is. amíg nem gondol bele az ember a hitelesség kérdésébe :D (de fent írom, erre is lehet választ találni azért)

vargatom 2013.04.16. 00:35:31

@danialves: De hát te magad is felhoztad a Matrixot, amit ugyanígy hülyeség volt folytatni, mert a film nagyon jelentős részben a fordulatra épült, aztán mégis megcsinálták, és az újabb fordulatokat is megpróbálták beleerőszakolni (Architect meg anomália meg való világban előjövő képességek meg Smithügynök, soroljam még?)

Arról nem is beszélve, hogy Kosinsky akár előre is gondolkodhatott és lehet hogy a fejében már régen megvan az ötlet - sőt szinte biztosan ezt fogják nyilatkozni, ha erős első hétvégét nyom a film ;)

A bevétel fogja úgyis eldönteni, és igazából még Cruise se feltétlenül kell hozzá (bár ugye nagyon nagy részben ő tolta át a projektet a stúdión, őt fogta meg a szinopszis), lehet Coster-Waldau is a főhős a következőben, főleg az aktuális Game of Thrones epizód után elég nagy név lett hozzá szerintem, meg ugye jóképű is meg minden.

Oblath Ádám 2013.04.16. 00:45:57

@Zalaba_Ferenc:
"a víz felszippantását például totálisan megértem, abból nem biztos, hogy olyan sok van az univerzumban"

Persze,nem is ezt mondtam. Odáig tök logikus, hogy megy a masina, és felszívja a használható cuccokat a bolygókról.

"Persze, ezek lehetnének gépek is, e ha azok lennének, akkor nem lenne film."

Erről van szó:D

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2013.04.16. 01:03:54

@vargatom: Igen, csak a Matrixban ott volt egy felépített világ, ott volt célnak a gépek legyőzése, egyszóval (bár elég szabadon írogattak hozzá, főleg a másodikhoz) volt miről szólnia annak a két résznek. Sőt, az elsőt még tképpen azzal is fejezték be, h Neo azt mondja, h folytatni fogja a harcot.
De itt miről szólhatna egy második rész két órán keresztül? Jön még egy Tet, oda is felvisznek egy bombát és kész? Vagy vannak még harcoló drónok a Földön és azokat kell kiirtani? Kit fog ez érdekelni? És ez még csak a történeti része a dolognak, ki kéne azt is találni, miről fog szólni a karakterek, fordulatok stb. szempontjából.
Szóval én azt bár értem, h menő ezt mondogatni, h ha egy film összehoz 100 millát, akkor tuti a folytatás, de ha egyszerűen nincs semmi lehetőség rá, akkor nem fognak csinálni, legyen bármilyen pénzéhes is a stúdió.
(Pl. Inception-ből miért nincs folytatás? Vagy a Forráskódból? és így tovább, lehetne még mondani a filmeket)

vargatom 2013.04.16. 01:24:08

@danialves: Hát nemtom, szerintem pont az derült ki a Matrix folytatásokból, hogy önmagában a SuperNeo koncepció nem bírt volna elvinni még egyetlen filmet sem a hátán. Ezért kellett egyrészt visszabutítani a képességeit (időbe kerül közlekedni a Mátrixban? le kell állni kungfuzni a szembejövő fogdmegekkel??), másrészt meg előszedni az Architect meg a Smithügynök szálakat, meg Morpheusnál a kételkedőket, és ezek az utólag beleerőltetett akadályok aztán agyon is vágták az egészet.

Ha lesz Oblivion 2, akkor ott is ugyanezeket a csapdákat kell megpróbálniuk kikerülni. Legalább van miből tanulniuk :) bár azért pénzt termeltek a folytatások is rendesen, belegondolni is kemény hogy mit bírna kihozni Kosinsky két filmben 3-400 millióból...
Nem vagyok ugyan jó forgatókönyvíró valószínűleg ;) de ha pl. rám bíznád a dolgot, akkor én megpróbálnám tágítani az univerzumot, és esetleg csavarni még egyet a meglévő sztorin. Van ugye vagy 50 kóbor Jack Harper klón a bolygón, meg Victoria is (ahogy arra már rámutattak ;), akik alapvetően űrhajósok voltak, felfedezős jellemek - hát akkor mondjuk pakoljuk őket idegen technológiából épített űrhajóra, hogy keressék meg a Tet anyabolygóját! Aztán kiderülhetne hogy tökre félreérteték Sally-t, például mondjuk ő is menekült valami még rosszabb dolog elől.
Vagy ha meg akarunk maradni a Naprendszeren belül, akkor ott van cirka hatvan évnyi pauza, meg egy ki tudja meddig tartó hazaút a Titántól, az alatt is történhetett bármi, lehet klónok által épített és belakott Tet-bázis a Marson, az Európán (tele van vízzel, jég formájában!) vagy ott van maga a Titán mint a kiindulás (és akkor megint jöhetne a 2001 ihletnek).

Szóval ha van rá akarat, akkor simán lehet módot is találni, és mondom, ha Cruise továbbra is kedveli a témát (talán a sci vonal miatt) akkor mehet vele is a folytatás és máris szinte garantált a kasszasiker. Ha meg inkább mást akar csinálni akkor van elég meglévő színész, aki hülye lenne nemet mondani (Waldau és Riseborough páros)

Inceptionből meg sztem azért nincs alapvetően második rész, mert Nolannak piszkosul elege lehet a folytatásokból három Batman után, ellenben tele van ötletekkel és éhséggel - és amíg stabilan hozza a százmillákat a Warnernek, addig azt csinál amit akar.
Illetve az is bejátszhat, hogy egyelőre még nem kell két kézzel kapkodni a meglévő intellectual property után, minden nagy stúdió tele van feldolgozni való anyaggal, leopciózott jogokkal, folyamatban lévő forgatókönyvekkel. Scott pl. rajta ül a Forever War-on, meg ott a Promi 2, a Marvel már a phase 3-ban gondolkodik, és ha beüt mondjuk a Guardians akkor abból is lehet 2-3 plusz rész, meg ott a SW VII+, a ST III, szóval ha ez a mostani scifi reneszánsz beváltja a reményeket, akkor évekre elegendő tuti projekt van a spájzban.
Egyébként meg ha az Interstellar nem lesz akkora nagy siker, akkor simán befigyelhet egy Inception 2 is. Viszont ha még kitol pár kasszasikert Nolan, akkor a közönség rövid emlékezete miatt elkezd majd kopni egy folytatás presztízse és akkor inkább keres valami mást a Warner...

vargatom 2013.04.16. 01:25:53

Egyébként én a mai napig szinte biztos vagyok benne, hogy a Matrix sztorit Wachowskiék tényleg lenyúlták valakitől - akkora bazi nagy a kontraszt az azóta elkövetett filmjeikkel, hogy ez tűnik a reális magyarázatnak a különbségre.

kovacsbalint · http://kovacsbalint.blog.hu/ 2013.04.16. 01:58:45

@vargatom: mondjuk az kurva nagy film lenne: "főszerepben tom cruise - ötvenszer!" :D ki se férne a plakátra, ha ki kéne írni a nevét ötvenszer, vagy várjál, ötvenegyszer? :D (a resident evil nemtomhanyadik részének végén ígérték kvázi, hogy a következő erről fog szólni, hogy jön a csaj száz klónozott másával, de aztán sajna valami más lett mégis :( )

vargatom 2013.04.16. 02:01:39

@kovacsbalint: Most hogy mondod, lehet hogy eleve ez a részlet volt az amiért Cruise lecsapott a projektre :) Hiszen már ebben is három karaktert alakíthat személyesen, plusz ott a sokezer CG változata a Tetben ;)

gezzeg 2013.04.16. 07:25:57

Lehet, hogy csak én siklottam át valami felett, de ami enged leginkább érdekel az az, hogy Julia honnan a fenéből tudta, hogy mi a helyzet??

Hiszen amikőt őt hibernálták 2017-ben akkor a küldetés célja még a Titán volt és később, amikor felfedezték a Tet-et, akkor irányították át oda az űrhajójukat, de ő akkor már hibernálva volt. Később pedig Jack kilőtte őt és a legénység többi tagját az űrbe, ahol 60 évig keringtek. Ergo, Juliának azt sem szabadna tudnia, hogy a Tet létezik.

Gál Zoltán (ICR) 2013.04.16. 08:52:41

atfutottam a fentieket, remelem nem ismetlek kerdest:
- ha az odyssey celja a fold mellett megjeleno tet volt (mar pedig mintha ezt mondtak volna, de lehet rosszul emlekszem; vagy a titan fele mentek es ha mar utbaesett egy bazinagy idegen objektum, akkor gondoltak beneznek?), akkor mi szukseg volt a legenyseg hibernalasara (rogton a fold elhagyasa utan)?
- ha egy ilyen missziobol felebredsz, meg se lepodsz h a fold elpuszlt, a ferjed fel se ismer, es egy jetsons csalad kupolaban el a legenyseg masik tagjaval - julia reakcioja (annak hianya, leszamitva egy cinikus nevetest) az egeszre teljesen irrealis
- a tet kepes elpusztitani a holdat, elszivattyuzni a fold energiajat (a vizbul veszi ki a zoxigent), klonozni millio szamra embereket, torolni a tudatukat (bar ez ugye nem teljesen sikerul), es letrehozni egy mesterseges intelligencia masolatot a nasa-s missziovezetobol - de 60 evig hagyta a kompot az urben lebegni?
- amit aztan pontosan akkor sikerult lehozni az ellenalo csapatnak, amikor tom cruise _helyi_ klonja ontudatra ebred
- miutan a tet-nek bekopte victoria h a 49-es jack-kel nem hatekony csapat, az rauszitotta a dronokat, ezzel szemben kesobb az ellenallas dronja bekapcsolasa utan ugyanolyan szelid maradt, plusz ugyanigy semmilyen nehezseget (beazonositast?) nem igenyelt, hogy felszalljon a tetre es felrobbantsa azt, csak mert a foldoltuli intelligencia annyia naiv h feltetelezte h a tulelot viszi neki es nem mast

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2013.04.16. 10:33:08

@gezzeg: Nem a Titán volt a küldetés célja, hanem a Tet, ami akkoriban még a Titan környékén járt.
@ICR: ugyanez, a Titanhoz mentek, gondolom mivel a mainál alig fejlettebb technológia állt rendelkezése, nem tartott két percig az út. Ami igazából érdekes lehetne, h ha 4-5 év alatt odaértek, miért tartott a visszatérő modulnak 60-ig visszajönni, de valahogy ezt is meg lehet magyarázni (pl. azt nem tudták olyan nagy sebességre felgyorsítani és hasonlók)
-Julia fején nagyon is jól látszott a döbbenet, főleg a vacsoránál, de gondolom nem igazán akart beledumálni a dolgokba, amíg rá nem jön, h mi a helyzet.

Zalaba_Ferenc · http://aeonflux.blog.hu 2013.04.16. 11:10:03

@kovacsbalint: "mert úgy tudja, úgy érzi, hogy ezek az ő saját emlékei"

Elfelejtesz valamit: nem az ő emlékei. A filmben többször is említik, hogy néhány évvel ezelőtt mindnyájan memóriatörlésen mentek át. Ezért nincsenek emlékei, csak közvetett információkból gazdálkodhat, amit kezdetektől fogva megkérdőjelez. Ezért aztán az is érdekes, hogy ennek a memóriatörlésnek a létjogosultságát soha nem firtatja, sőt emlékeim szerint még csak magyarázat sincs arra, hogy miért törölték néhány évvel ezelőtt - évtizedekkel a háború befejezése után - az emlékeit: mi történt néhány éve, amit el kellett felejteni? (Persze, mi tudjuk, hogy semmi: egyszerűen csak akkor gurult le a gyártósorról, de a tökéletes funkcionálás érdekében ezt meg kellett volna magyarázni neki.)

ddonie 2013.04.16. 11:24:40

@ICR: Az összes kérdéseddel egyetértek, kivéve az utolsóval. Mivel ott felveszi az 52es ruháját, és nyilván ugyanúgy néz ki, ujjlenyomat retina minden, így nem csoda, hogy elindult neki a gép. Végigolvastam a kommenteket és az összes kérdésemet leírtátok, kivéve egyet: a víz kell a TETnek, és már nyilván nincs sok a bolygón, akkor miért kell minden Jack-Victoria párosnak egy úszómedence? oké, hogy cool volt a jelenet meg minden, na de mégis.

gezzeg 2013.04.16. 12:16:24

@danialves: köszi a pontosítást, akkor ezek szerint erről valamiért lemaradtam...

vargatom 2013.04.16. 14:31:08

@Zalaba_Ferenc: A filmben az a magyarázat, hogy féltik a Titánra költöző emberiséget, így ha a Scavengerek elfognák Harpert vagy Victoriát, akkor se tudnának belőlük mit kiszedni.

@danialves: "ha 4-5 év alatt odaértek, miért tartott a visszatérő modulnak 60-ig visszajönni"

Az űrutazás ma úgy működik, hogy eleve csak kedvező együttállásnál indítanak bármit (indítási ablak).
De nem csak ez számít, hanem használják a parittya-manővert is: amikor elég nagy sebességgel közelítenek meg egy bolygót (vagy a Napot) ahhoz, hogy ne álljon körülötte pályára az űrhajó/szonda, hanem még sebességet is nyerve távolodjon el tőle (vagy lassítson le). Szóval a legritkább esetben megy valami egyenesen a cél felé, ide-oda pattog inkább a bolygók között, ami nyilván nagyon alapos tervezést és pontos időzítéseket igényel.

Vagyis odafelé a tervezett út hiába volt csak pár év, de visszafelé, rendes meghajtás és parittya-manőverek nélkül simán tarthatott a sokszorosáig.

Ja és egyébként a Föld látványosan nincs sehol, amikor az Odyssey odaér a Tethez :)

Zalaba_Ferenc · http://aeonflux.blog.hu 2013.04.16. 15:40:01

@vargatom: E felett meg úgy tűnik, én siklottam el. :)

Egy újranézést megérdemel a cucc.

burakefendi 2013.04.16. 17:19:40

Engem végig nagyon emlékeztetett a Moonra

vargatom 2013.04.16. 22:07:06

Pár hallgatás után a soundtrack valahol a két fő inspiráció, a Tron Legacy és a Dark Knight Rises között van; de Susanne Sundfor egyikben sincs ;) remélem sokat halljuk még majd.

kovacsbalint · http://kovacsbalint.blog.hu/ 2013.04.17. 08:53:43

@Zalaba_Ferenc: Én ezt a memória-dolgot úgy emlékeztem (és mivel nem létező dologról van szó, minden értelmezés elfér :) ), hogy először kitörölnek mindent, az alapokat is, ezért nem csak "egyszerű" emlékeket tesznek be, mint hogy ki ez a csaj itt mellettem, honnan ismerem, satöbbi, hanem az "emlékeknél" alapvetőbb információkat is, mittudomén, hogy kell levegőt venni, járni, enni, és mellesleg azt is, hogy mi a Föld történelme. Tehát én úgy értettem, azért nem kérdőjelezi meg az "átlagos" Jack ezt az infót, mert kvázi egy szintűnek érzi, ha már ezt a példát írtam, mondjuk az evés szükségességével. Ugyanúgy, ahogy - ez ugye végül kiderül - szó sincs önkéntes emléktörlésről, mégis teljesen evidensnek veszi, hogy ja, azért nem emlékszem, mert én kértem, hogy töröljék ki.

skaven 2013.04.20. 15:47:31

na vegre eljutottam moziba... mire mar reg meghalt a topic.

en ugy voltam a filmmel, hogy annyira szepen volt megcsinalva, hogy kb. akarmirol szolhatott volna. ezt ereztem amugy a tronnal es a prometheusnal is.

szerintem a mozi egyik alap funkcioja az, hogy soha nem letezett helyeket / dolgokat mutasson be, ezt ez a film tokeletesen hozta. persze szamos mas funkcioja van / lehet meg a mozinak, de nem feltetlenul szukseges hogy mindent tudjon egy film ahhoz hogy szorakoztato legyen.

szamomra ez a srac sokkal inkabb visionary director mint zack snyder amugy, akire nagyon nyomattak ezt a jelzot. nekem legalabbis kosinski stilusa nagyon bejon.

obli 2013.04.20. 19:55:40

Lehet,h már többen leírták ezeket,de nem volt türelmem végig olvasni,viszont most láttam a filmet. Amiket én észleltem: van egy űrlény-isten,aki bolygókat foszt ki, és csinált magának egy hadsereget, de vmiért nem csak buta robotkat csinálta,akik megölnek mindenkit, hanem érző lényeket is, akiknek hazudnia kell(furcsa)... Megemlítik,hogy több ezer volt,de arra nincs nagyon utalás, hogy mennyi maradt.A 49-esre azt mondja Morgen Freeman, hogy ő különleges,mert érdeklik az élet szépségei. De a végén ugye az 52-es ügynök megy oda a csajhoz...Most akkor az "istenük" halálával kihal belőlük a rossz? És az összes túlélő-Tom Cruse majd megy megdugni a csajt?:D(furcsa)
És ha embereknek gondolják magukat miért nem furcsálják, hogy nem öregszenek? Tom Cruse-nak többen tettek említést, hogy részt vett egy 60évvel ezelőtti háborúban...

lanti 2013.04.29. 11:39:50

A fekete dobozzal kapcsolatban az a kérdésem, hogy azt ugye megtalálták a földön, miután a lecsatolt rész a programja szerint visszatért. Namármost, amikor Jack úton volt a háromszög felé, a legvégén, akkor hallgatta meg a tartalmát. A szöveg a hibernált "lakóhely" lekapcsolása után is folytatódik a fedélzetről egy darabig, pedig a doboz elvileg már úton volt a földre. A hajót pedig, ami végül odaért elvileg ki kellett, hogy lőjék a drónok, nem? Szoval itt nekem katyvasz van erőssen, de lehet, hogy én nem értettem teljesen.

Thomas Hernadi 2016.05.11. 17:28:57

Hello, en csak most talaltam ezt a beszelgetest, mert megint eszembe jutott a film es rakerestem a mondanivalojara. Sztem is vannak hianyossagai a tortenetnek, de ne a pohar ures reszet nezzuk hanem a felig telit sztem es az pedig az alapgondolat amit a film kozvetit, ami az, h megeri kutatni, keresni, megkerdojelezni a dolgokat es nem elfogadni csak azert mert a legtobben azt mondjak neked, h az marpedig ugy van! Pont az ilyen emberektol szarmazik a legtobb talalmany, illetve felfedezes. Ha pl megnezzuk Kolombusz tortenetet, akkor abbol is kiderul, h mar evszazadok ota probalta az egyhaz elhitetni, h az atalanti ocean masik felen nincs semmi, mert a fold nem kerek hanem lapos es jott egy ember aki ezt nem hitte el es ezzel megvaltoztatta a tortenelmet.

Az oldalon található tartalmak kizárólag
18 éven felülieknek ajánlottak.
A belinkelt video- és hanganyagok tartalmáért nem vállalunk felelősséget

Facebook

Beszélt

Filmes naplók

süti beállítások módosítása