Lesz mit összegezni a 2012-es moziévaddal kapcsolatban, ám addig is, amíg várunk a karácsonyra időzített utolsó versenyzőkre, megejtünk egy röpke kitekintőt a következő esztendő nagyobb dobásaira. Lesz itt minden: boszorkányok és boszorkányvadászok; dinoszauruszok, hatalmasok, óriások, óriásszörnyek és egyetemista szörnyek; háborús zombik és szerelmes zombik; vetélkedő bűvészek és bankrabló bűvészek; vasember és acélember; törpök és törpikék; no meg világvége minden mennyiségben. Következzenek 2013 várt, vélt és remélt sikerei az első negyedévből!
1.11.
> gengszterosztag [gangster squad]
A coloradói tömeggyilkosság miatt került szeptemberről januárra a Zombieland rendezőjének filmje, ami a lehető legmenőbb mai színészeket vonultatja fel (Ryan Gosling, Josh Brolin, Emma Stone) néhány régi motoros mellett. A '40-es és '50-es években játszódó krimi tapinthatóan lazább szórakozást ígér, mint az Amerikai gengszter vagy a Közellenségek, bár a csúcsszezonon kívüli premier talán meggátolja, hogy bármelyikhez is felérjen bevétel terén. Januárt mindenféleképpen nyeri, de a 75 millió dolláros költségvetést ezzel együtt sem ártana megfejelnie.
várható hazai premier: január 31. (intercom)
1.25.
> boszorkányvadászok [hansel and gretel: witch hunters]
Ugyancsak halasztott filmről van szó, ám egészen más okok állnak a háttérben: a hivatalos változat szerint a főszereplő Jeremy Renner üzletileg való beérésérét kívánta megvárni a forgalmazó Paramount, ami A Bourne-hagyatékkal hellyel-közzel sikerült is. A Jancsi és Juliska-történet továbbgondolt és egyben korszerűsített variációjában Renner mellett Gemma Arterton játssza a főszerepet; a cím mindent elmond, amit a történetről tudni érdemes, a kérdés már csak az, látni is érdemesnek találja-e a tengerentúli közönség a 3D-ben felvett akció-fantasyt. A rendezői székben a Náci zombik direktora ül, szóval közel sem állítható az elmúlt időszak mese-adaptációinak sorába a Boszorkányvadászok, viszont a felnőtteknek szóló mesék kemény diónak számítanak a bevételi listákon (elég csak Terry Gillaim Grimmjére gondolni). Az MGM, az MTV és a Will Ferrell/Adam McKay-féle Gary Sanchez Productions által összedobott 60 milliós költségvetéssel megegyező összeg lehet a végső határ.
várható hazai premier: február 7. (uip)
2.1
> warm bodies
A szerelmes vámpírok kora az Alkonyat befejeződésével lejárt, s most más fantázialényekre terelődik a figyelem. A Warm Bodies alapjául szolgáló regény a közelmúltban jelent meg és egy zombi srácról (Nicholas Hoult) szól, aki beleszeret a főhősnőbe (Teresa Palmer – A varázslótanonc). Ahogy az már csak lenni szokott, románcuk az egész élettelenvilágra kihatással lesz. Már a vámpír-ember kapcsolat elképzelése is vetett fel érdekes kérdéseket, jelen párosítás azonban még bizarrabb; ráadásul a zombis filmek nem szokták megúszni PG-13-as korhatárral. Most sikerült, pedig az eredeti történet szerint agyevés is akad itten, de hát mindenbe könnyű belefűzni a mindent igazoló érzelmeket. A 2013-ban nevező fantasyregény-adaptációkat illetően az elsőség ereje a Summit bemutatójával van, és a reklámkampány is egészen figyelemfelkeltő volt eddig. Az Alkonyatnál már megtanultuk, a minőség maga nem záloga a sikernek, úgyhogy a kérdés inkább az, mennyire rezonálnak a vámpíroknál jóval kevésbé csábos tekintetű zombik a tizenéves lányokkal. Ha vannak franchise kiépítéséről szőtt tervek, akkor 50-60 millió dollár minimum szükségeltetik, szóval Jonathan Levine rendező az előző filmje által vázolt esélyekkel néz szembe: fifti-fifti.
2.8.
> személyiségtolvaj [identity thief]
A Förtelmes főnökökkel nagyot szakító Seth Gordon új filmjében ismét Jason Batemannel dolgozik, aki megbízható, de önmagában még nem száz százalékosan piacképes komikus (a Testcsere megmutatta ezt), a másik főszereplője pedig a Koszorúslányokkal befutott Melissa McCarthy. A Személyiségtolvaj egyszerű alapötlettel dolgozik (a Sandy nevű főhős személyazonosságával visszaél egy nő), ami már egy nagy lépés a kasszasiker felé, a többi azon múlik, milyen lesz tulajdonképpen a végtermék. A hónap egyetlen vegytiszta vígjátékáról lévén szó, a zászló a Universalnak áll; 80 millió dollárig muszáj eljutnia a filmnek, és benne rejlik a 100 millió dollár feletti végződés is.
várható hazai premier: február 21. (uip)
2.13.
> lenyűgöző teremtmények [beautiful creatures]
Nem kell ám sokat várni az Alkonyat újabb trónkövetelőjére: a Lenyűgöző teremtményekben boszorkányok esnek szerelembe és sorsuk/végzetük csapdájába. A Warner Bros. 2009-ben vette meg a bázisul szolgáló regény megfilmesítési jogait (gyorsak voltak: a könyv azon év decemberében jelent meg), úgyhogy minden bizonnyal biztosak voltak a történetben rejlő lehetőségeket illetően. A halászkirály legendája és A szív hídjai Oscar-jelölt forgatókönyvírója, Richard LaGravanese 65 millió dollárból gazdálkodhatott, és amilyen keletje van perpillanat ezeknek a természetfeletti háttér elé vázolt szerelmi történeteknek, bevételt illetően annak duplájával lehet csak elégedett és a folytatásra teljes nyugalommal bólintó a stúdió.
várható hazai premier: február 14. (provideo)
2.14.
> drágább, mint az életed [a good day to die hard]
Bruce Willis ötödjére bújik John McClane szerepébe, s ez az a pont, ahol sokan már abbahagyják a számolást. A Legdrágább az életed összességében kedvező fogadtatásra lelt öt és fél évvel ezelőtt, így van miből táplálkoznia a nálunk forgatott új felvonásnak. Nem lehet azonban figyelmen kívül hagyni, hogy Bruce Willis túl sok filmet készít ahhoz, hogy a McClane olyan kiemelt figyelmet élvezhessen szerepei sorában, ami méltó hozzá. A Fox mindenesetre bízik a produkcióban –miért ne bízna?–, hiszen az eddigi nyári premier helyett a február mellett döntöttek, ami 2012-ben jó talajnak bizonyult már más akciófilmnek (Védhetetlen). 2013 első fix globális kasszasikereként a Drágább, mint az életed nem fog megbukni, de előfordulhat, hogy Észak-Amerikában alulteljesít. Ennek elkerüléséhez 120 millió dollár feletti bevételt kell produkálnia.
várható hazai premier: február 14. (intercom)
3.1.
> az óriásölő [jack the giant slayer]
Bryan Singer és Christopher McQuarrie a Közönséges bűnözők és a Valkűr után újra együtt dolgoztak, meglehetősen más közönséget célozva meg. Az égigérő paszuly közismert meséjét feldolgozó fantasy azonban az alkotók ígérete szerint korántsem lesz gyerekes, és ha valakinek hihetünk, hát nekik mindenképpen. A 2012 nyarára szánt látványosság 2013 tavasznyitója lett (a halasztással nyert idő a trükkökre és a marketingre kellett), de ambíciói jottányit sem csökkentek ezzel: a Warnernek vélhetően nem két fillérje nyugszik a projektben, hiszen már 2009 óta fejlesztik; Singer a legújabb filmkészítési technológiákat állította szolgálatába az óriások megjelenítéséhez, a 3D-ben zajlott felvételekhez pedig EPIC Red kamerákat használt a stáb. Vélhetően tehát a látványra nem lesz panasz, s ezzel már a világ Észak-Amerikán kívüli részét meg is veszi kilóra a film. Ami pedig az amerikaiakat illeti, egy ilyen nyílt lapokkal játszó fantasynek valószínűleg ők sem tudnak majd ellenállni; a mérce alsó határa 150 millió dollár, de a 200-at sem ártana megközelíteni. Ha ez sikerül, a címszereplő Nicholas Houltból bő egy hónap leforgása alatt nagy sztár válik.
várható hazai premier: március 21. (intercom)
3.8.
> óz, a hatalmas [oz: the great and powerful]
Persze lesz, ami gátolja Az óriásölőt a siker rögös útján. A Disney nem csinál ugyanis titkot abból, hogy az egy héttel rá érkező Óz, a hatalmast az Alice Csodaországban nyomába szánja. A tengerentúliak egyik legkedveltebb történetéből merít ez a rendkívül borsos árú és milliárdos álmokat dédelgető fantasy, amire különféle tervek már Walt Disney idejében is fonódtak, persze akkor még rajzfilm formájában. Hogy 2013-ban megvalósul a nagy varázsló előéletét bemutató produkció, az kétség kívül Alice számlájára írható. Ahogy akkor, úgy most is egy horrorokon edződött direktor szállítja a családi kalandokat: Sam Raimi Sam Mendest és Adam Shankmant nyomta le (hála az égnek!), James Franco pedig Robert Downey Jr. és Johnny Depp nevének felmerülése után kapta meg a címszerepet. A három boszorkányt Michelle Williams, Mila Kunis és Rachel Weisz játssza (lehet tippelni, melyikük lesz a jóságos), szóval akkor is látványos lesz a végeredmény, ha történetesen elkerüli az Alice túlcsorduló trükkparádéját (a 3D-s kamerák alkalmazása, a 200 millió dollárra csökkentett költségvetés és Burton pénzcsinálójának útmutatóként használása nem biztos, hogy ezt szolgálja). Egyértelmű, hogy az Óz, a hatalmas az első negyedév legnagyobb sikere lesz, 250 millió dolláros amerikai bevétel alatt már csalódásszaga lenne e vállalkozásnak, úgyhogy jó, ha az végösszeg inkább 300 millió felé tendál majd.
várható hazai premier: március 7. (fórum)
3.15.
> carrie
Nem első és még csak nem is második filmes feldolgozása Stephen King regényének a 2013-as Carrie, mégis elhamarkodott lenne kategorikusan elutasítani. Témája (az iskolai megaláztatás és a kiváltott bosszú) sosem fog veszíteni aktualitásából, és az ígéretek szerint hűbb lesz a könyvhöz, mint az egyébként közkedvelt 1976-os változat. King Lindsay Lohant vetette fel a címszerepre, ám szerencsére a választás Chloe Grace Moretzre esett, anyját pedig Julianne Moore játssza, így szereposztásban már biztos nem marad el az első verziótól az új. A rendezői székben Kimberly Peirce ül, akinek első és utolsó említésre méltó munkája A fiúk nem sírnak volt. Bármilyen is lesz a végeredmény, horrorfilmnek ritkán kell cégér, úgyhogy 50 millió dollárt már most megszavazhatunk a Carrie-nek, ha meg annál is jobban bejön, még az is lehet, hogy az MGM a Düh: Carrie 2.-t is remake-eli.
várható hazai premier: március 28. (intercom)
3.15.
> the incredible burt wonderstone
Steve Carell és Jim Carrey vetélkedő bűvészeket alakítanak ebben a 2006 óta tervezgetett vígjátékban, melyet a televíziós sorozatokon edződött Don Scardino rendezett. A történet sokat ígérő, ahogy a szereposztás is; Carreyre nagyon ráférne már egy kiadós siker, hiszen a 2005-ös Dick és Jane trükkjei óta nem tudta bevenni a 100 milliót élőszereplős filmmel, de amúgy Carell is lecsúszott erről a lélektani határról utóbbi vígjátékaival (Őrült, dilis, szerelem., Gyógyegér vacsorára, Párterápia). Ketten együtt képesek lehetnek a Warner elképzeléseinek megfelelő tömegeket bevonzani a mozikba, de ha szigorúan a mérlegnél maradunk, akkor a 30 milliós költségvetés elég sok lazaságot enged.
3.22.
> croodék [the croods]
A DreamWorks Animation első filmjét jelenti a Fox logó alatt ez az ősemberes kaland. Március-április jól szolgálta az animációs produkciókat az elmúlt években (Lorax, Rio), és bár színes-jópofa állatok meg egyéb lények helyett színes-jópofa emberszabású főszereplőkkel kell beérnie a gyerekeknek, 2013 első nagy stúdiós belépőjeként a maga kategóriájában, nem lesz gondja globálisan felhajtani pár százmilliót. Az öt legenda észak-amerikai kudarca azonban megkövetel némi óvatosságot, illetve több energiabefektetést a marketingrészlet részéről. Ideális esetben egyébként megismétli a Rio 140 millió dolláros szereplését.
várható hazai premier: március 21. (intercom)
3.29.
> a burok [the host]
Stephenie Meyer kihívói között maga Stephenie Meyer is ott van. A burok című regénye közvetlenül az Alkonyat-sorozat befejezte után született, és a filmváltozatoknál is így történik a dolog. A történet gerincét ezúttal is egy románc alkotja, ennek háttere azonban a science-fiction mezejére téved fantázialényes fantasy helyett, és lényegében a testrablós motívumot hasznosítja. Az erre épülő produkciók nem futottak túl jó köröket a mozikban (elég csak a 2007-es Invázióra gondolni), szóval ez a tinédzsereknek szóló megközelítés ugyanúgy új életet lehelhet e szubzsánerbe, mint az Alkonyat a vámpírhistóriákba. A film főszereplője Saoirse Ronan, író-rendezője pedig Andrew Niccol, aki direktorként a Gattaca–S1m0ne–A fegyvernepper–Lopott idő vegyes felvágottat jegyzi. A költségvetés 44 millió dollár, aminek másfélszeresét nem ártana felhajtani már az amerikai mozikban ahhoz, hogy az írónő producerként se valljon szégyent. Az nem is kérdés, hogy A burok a forgalmazó Open Road Films legsikeresebb bemutatója lesz.
várható hazai premier: március 28. (provideo)
3.29.
> g.i. joe: megtorlás [g.i. joe: retaliation]
Még egy 2012-es nyári durranásnak szánt produkció, ami 2013 tavaszán kötött ki. A 2009-ben világszinten 300 millió dollárt felhalmozó akciófilm folytatását nagyon röviddel az eredetileg tervezett premiert megelőzően halasztotta el a Paramount, vérbeli látványmozi híján hagyva magát a szezonra. Az indoklás szerint 3D-s átszabást kellett foganatosítani a filmen, de egyes értesülések szerint Channing Tatum sikerszériája (Fogadom, 21 Jump Street) ösztönözte a készítőket arra, hogy kibővítsék a színész szerepét, hiába hozták a fedélzetre Dwayne Johnsont és Bruce Willist, akikre építkezni kezdtek a marketingkampányban (ezt egyébként nem tették rosszul). Ez a kis közjáték nyilván nem tett jót a filmnek (például mert A Kaptár-sorozat legutóbbi része időközben lenyúlta az alcímet), ahogy a március-április sem olyan termékeny, mint a június-július, de ha bukásra van ítélve a film, akkor bármikor, bármilyen körülmények között megbukna. A fő gond ugyanis, hogy az első rész nem annyira kedvelt, amennyire szükségeltetik a folytatás zökkenőmentes érvényesüléséhez (az 5.7 pontos IMDb-ítélet egy rajongói filmnél édeskevés), ráadásul már az sem tudott megbirkózni elszabadult, 175 milliós költségvetésével. A második felvonás a legutóbbi közzététel szerint 185 milliót emésztett fel, ami ki van zárva bevételi oldalon. Hogy megőrizze életképességét ez a franchise, legalább az első rész futását meg kell ismételnie; a mázlija az, hogy a nemzetközi bevétel kiegészíti majd a valószínűsíthető észak-amerikai hiányokat. A rendező székben egyébként a Step Up 3D és a Justin Bieber: Soha ne mondd, hogy soha! direktora ült.
várható hazai premier: április 4. (uip)
folyt. köv.