Két biztató hétvége után fél tucat országos premiert zúdítottak az amerikai nézők fejére, melyek közül kettő tudott kitűnni: Ben Affleck kritikailag sztárolt új rendezése, Az Argo-akció szerepelt a legjobban, de a Sinister című horror is elismerésre méltó számokat produkált. Ezalatt Kevin James A maflása csaknem padlóra került, és A hét pszichopata sem járt jól. A gyeplő második hete az Elrabolva 2. kezében.
ÚJ FILMEK
Ben Affleck mintaként szolgálhat direktori karrierépítésből: bemutatkozása, a Hideg nyomon megnyerte magának a kritikusokat, noha a nézők csak nagyon mérsékelt érdeklődést mutattak iránta. Ezen fordított a Tolvajok városa: mozgalmasabb, közönségbarátabb mivoltának köszönhetően több mint 90 millió dollárt kasszírozott, miközben persze azért az újságírók is kedvelték. Az Argo-akció (Argo; hazai bemutató: november 22.) mindkét fronton maximumra törekszik; már az év legjobb kritikákat begyűjtött filmjeként került több mint 3200 moziba, vagyis a Warner Bros. nagyon bízott a kezdeti sikerben, s nem hagyta volna a díjszezon kedvező szelére a film boldogulását. A 20 millió dollár feletti nyitány arról tanúskodik, sikerrel ébresztettek érdeklődést a 44,5 milliós produkció iránt: a hangzatos "eddig elhallgatott igaz történet" csábító ereje, Affleck előző filmjei és az izgalmat és humort egyaránt ígérő előzetesek alaposan megmozgatták a mostanában meglepő mértékben lefoglalt idősebb nézőközönség fantáziáját. A péntekről szombatra bekövetkezett, 50%-hoz közelítő növekedés ritka manapság, mint a fehér holló egy friss film esetében, és itt most nagyon is jó szolgálatot tett, hiszen a nyitónapon a Sinister jelentősen népszerűbb választás volt. Ez a jövőre nézve is igen biztató: ha csak annyira tartja jól magát a film, mint a Tolvajok városa két évvel ezelőtt, akkor 80 millió alatt nem áll meg, ám mivel a közönség is ugyanúgy imádja a premiernapi közvélemény-kutatás alapján, mint a kritikusok, a 100 millió dollár feletti végkifejlet abszolút lehetséges. A Rotten Tomatoes kiemelt újságíróinál 9-es átlagponttal bíró thrillerrel Affleck rendezői és produceri (az összeszokott George Clooney–Grant Heslov párossal megosztva) Oscar-jelölésében még ennél is biztosabb lehet.
Az utóbbi hetekben komoly figyelem vetült a Sinister (hazai bemutató: december 6.) című horrorra, amit elsősorban figyelemfelkeltő, hatásos előzetesének köszönhetett. A figyelem nem maradt el a premierkor sem, így a Summit logója alatt vetített film a pénteki nap megnyerését követően 18 millió dollárral a harmadik helyen futott be, és ez nagyon is jó összeg egy 3 millió dollárból forgatott mozi esetében – újabb bizonyosság afelől, hogy még mindig ebben a műfajban lehet a legnagyobbat kaszálni, még akkor is, ha elsőre kell igazán nagyot szakítani. Bármennyire is tűnt különlegesnek Scott Derrickson, az Ördögűzés Emily Rose üdvéért rendezőjének munkája, a jelek szerint végső soron nem sikerült kiemelkednie a horror átlagából: a Rotten Tomatoes éppen megkegyelmezett neki, a nézőknek pedig nemigen voltak ínyére a látottak, erről árulkodik a közepes (ergo gyenge) CinemaScore. A Parajelenségek 4. érkezte csak ráerősít a Sinister gyors távozására, ám előtte még a főszereplő, Ethan Hawke legnagyobb bevételt elért filmje lesz a Kiképzés óta (és harmadik összességében), 45-50 millió dollárral.
Kevin James a közkedvelt színészek (Will Smith, Adam Sandler) árnyékából kilépve vitte sikerre néhány éve A pláza ásza című vígjátékot, ám annak meglepő iramát (146m) a tavaly nyári A gondozoóval (80m) már nem bírta tartani. Most ráadásul sem az amerikai életmód egyik sarokpontját képező bevásárlóközpont, sem beszélő állatkerti állatok nem siettek segítségére, így A maflás (Here Comes the Boom; hazai bemutató: november 8.) kissé hátrányból indult több mint 3000 moziban: kevert harcművészeti családi vígjátékként (lévén a főhős egy tanárember, aki bunyózással próbál pénzt keríteni a szűkében lévő sulinak) kellett boldogulnia olyan mezőnyben és idényben, amiben a családokat lefoglalják az animációs filmek (elsősorban a Hotel Transylvania, amiben James is részt vett), és a központi elem, vagyis a harcművészet sem kelendő dolog, de legalábbis, nem olyan vonzó, mint az egzotikus helyszínt és nagyobb sztárt is kínáló Nacho Libre vagy A karate kölyök esetében. Szürke alternatívaként 12 millió dollárt bírt összegyűjteni a hétvégén, ami egy iskola megmentésére már minden bizonnyal elég, ám egy 42 millió dollárt felemésztő film egyenlegében cseppet sem kielégítő. A Sony abban reménykedhet, hogy az alig közepes újságírói vélekedésekkel ellentétben álló, kedvező nézői visszajelzéseknek meglesz a hatása.
A magáról ritkán hallató CBS Film mutatta be az Erőszakik író-rendezőjének új filmjét. A hét pszichopata (Seven Psychopaths; hazai bemutató. december 6.) ugyan nagyobb teret kapott a bizonyításra, mint az Oscar-jelölt előd, ám az 1480 filmszínház így is rettentő szerény, ha a top 10-be vágyakozik az ember, márpedig ez a Colin Farrell, Woody Harrelson, Christopher Walken, Sam Rockwell, Olga Kurylenko és mások szereplésével készült krimivígjátéknak nehezére esett. Nem csoda: az ilyen kultstátusért ácsingozó, különc darabok mindig is nehezen találtak nagy közönségre a vásznon, és a 4 milliós nyitány azt mutatja, nem fogja elkerülni sorsát A hét pszichopata sem (a forgalmazó legalább 6 millióban reménykedett). A kritikák ugyan csak mérsékelten lelkesek, a szájhagyomány azért még lehet olyan jó, hogy valami csodánál fogva 15 millió közelébe kerül, de inkább úgy tűnik, Martin McDonagh továbbra is megmarad box office-mértékkel mérve kevesek nagy kedvencének.
Tavaly áprilisban mutatták be a mifelénk azóta sem látott Atlas Shrugged: Part I-t. Ayn Rand jól ismert könyvének adaptációja nem hozta a várt sikert, s ilyenkor a második rész megvalósulása általában füstbe megy. Mivel azonban egyes körökben nagyon is népszerű alapanyagról van szó, meg lett a módja a folytatásnak: a komplett szereplőgárda lecserélésével, nagyobb költségvetésből (20 millió dollár) készült el a második felvonás, amit saját forgalmazó (Atlas Distribution) juttatott el több mint 1000, vagyis az első rész limitált terjesztését jócskán meghaladó számú moziba. A nagyobb tér ellenére az Atlas Shrugged: Part II nagyjából azonos bevételt produkált az első hétvégén, mint elődje, vagyis 1,7 millió dollárral szorult ki a top 10-ből.
Több hétnyi sikeres, korlátozott futást követően országosan látható a The Perks of Being a Wallflower című adaptáció. A Summit által forgalmazott tinédzserdráma, melynek főszereplői Logan Lerman, Emma Watson és Ezra Miller, visszavett kicsit eddigi tempójából, ami szokásos eredménye a sok száz mozis átállásoknak. 2,2 milliós hétvégi eredménye háromezer dolláros átlagot és a 10. pozíciót jelenti a hétvégére, és ha sikerül egy ideig még tartnia ezt a 2-3 ezres szintet (a kedvező vélemények alapján ez lehetséges), akkor sima ügy lesz meghaladni a 10 milliót.
KORÁBBI FILMEK
Az újdonságok elszánt rohama ellenére az Elrabolva 2. megőrizte a vezető pozíciót. A Fox akciófilmje nagyon nagyot szólt egy hete, így az 55%-hoz közeli zuhanás cseppet sem meglepő fejlemény; a film 22 millió dolláros második hétvégét zárt, összbevétele pedig 90 millió közelében jár. Ez még mindig tetemes előny az első részhez viszonyítva, ám annak 145 milliós végösszegét legfeljebb csak megközelítheti az új epizód, ez már bizonyos.
A Hotel Transylvania - Ahol a szörnyek lazulnak harmadik vasárnapján átlépte a 100 millió dolláros határt, tizenkilencedikként a 2012-es bemutatók között. A Sony animációs mozija újfent kedvező változási mutatóval bír, a harmadik hétvége 17 millió dollárt jegyez, vagyis még messze a vége. Folytatás várható.
Állta a sarat a Pitch Perfect is, a Universal vígjátéka már túl van költségvetése kétszeresén. Ezzel szemben a Frankenweenie - Ebcsont beforr 40 milliónál nem fog messzebbre jutni.
VÉGSZÓ & AMI JÖN
Újabb rendkívül erős hétvégén vannak túl az amerikai mozik, legalábbis októberi mércével: a 41. műsorhéten ugyanis most először haladta meg a 100 milliós bevételt a top 12, ráadásul jócskán. Az Argo-akció és a Sinister forgalmazója elégedett lehet a számokkal, a többiek felemás/gyenge bemutatkozása pedig nem kelt nagy zavart. A következő hétvégén a Parajelenségek 4. hivatott immáron szokásos módon kiterjeszteni uralmát több mint 3000 mozira, mialatt Alex Cross is visszatér a mozikba, új arccal.
cím | becsült moziszám | első hétvége-előrejelzés
Alex Cross | 2400 | $16,000,000
Parajelenségek 4. | 3000 | $40,000,000
A TOP 10 (hivatalos becsült adatok)
# | volt # |
film | hétvégi bevétel |
össz- bevétel |
1 | 1 | Elrabolva 2. |
$22,5m | $86,8m |
2 | ú | Az Argo-akció |
$20,1m | $20,1m |
3 | ú | Sinister |
$18,3m | $18,3m |
4 | 2 | Hotel Transylvania - Ahol a szörnyek lazulnak |
$17,3m | $102,2m |
5 | ú | A maflás |
$12,0m | $12,0m |
6 | 3 | Pitch Perfect |
$9,3m | $36,1m |
7 | 5 | Frankenweenie - Ebcsont beforr |
$7,0m | $22,0m |
8 | 4 | Looper - A jövő gyilkosa |
$6,3m | $51,4m |
9 | ú | A hét pszichopata |
$4,3m | $4,3m |
10 | 11 | The Perks of Being a Wallflower |
$2,2m | $6,2m |