Háromfrontos küzdelem alakult ki az amerikai kasszáknál, ám hiába hirdetnek majd végül biztos elsőt hétfőn, valódi nyertes nincs a felhozatalban. Ez mindenképpen szomorú forgatókönyv, hiszen négy plusz egy országos bemutatóval próbálták a forgalmazók betömködni a több hete mindent elnyelő űrt. A legnagyobb baj a Trouble with the Curve című sportdráma körül adódott, hiszen egy kiadós hosszal a prognosztizált szint alatt futott be. A másik két trónkövetelő valamivel jobban idomult az elvártakhoz, noha a House at the End of the Street, illetve Az utolsó műszak bemutatkozása is a nézők szeptember-októberi kivárását szemlélteti. Ezalatt a Dredd gondoskodott róla, hogy soha többet ne lássuk e képregény-szereplőt a mozivásznon...
ÚJ FILMEK
Perpillanat döntetlenre áll a helyzet, de talán a House at the End of the Street lesz, aki a végén nevet, már ami a jelentőségteljes "Number 1 Movie of America" jelző megkaparintását illeti. A film ugyanis –a Rotten Tomatoes konszenzusa szerint– éppen olyan kezdetleges, mint a címe. Ami a szerencsét, vagyis az elégséges érdeklődést meghozta a független Relativity forgalmazó számára, az a főszereplő személye, Jennifer Lawrence. A színésznő egy Winter's Bone és egy Az éhezők viadala között nagy kedvenccé vált, egyszerre rakva zsebre az amerikai kritikusokat és fiatalokat, s utóbbiak egy kis hányada most felsorakozott a 3000 mozi pénztárai elé. A House at the End of the Street minden sutasága ellenére képes lesz sikertörténetté válni, hiszen 10 milliós költségvetésre termelt 13 milliót három nap alatt, s ehhez elegendő volt egy közepesen érdekfeszítő előzetest összevágni és egy ideális dátumot találni: a tizenéves lányokat (a jegyváltók 70%-a 25 év alatti, 61%-a nő) és a horror/thriller-kedvelőket ugyanis egy ideje nem szolgálták ki a forgalmazók. Miután szert tett 30 millió dollárra, a film alighanem gyorsan el is tűnik a balfenéken, szóval tulajdonképpen Lawrence ezzel is csak nyert: a filmet becsmérlő kritikák ellenére most róla szól pár napig pozitív előjellel a box office-szal foglalkozó sajtó (jól keresztbe téve Clintnek), s mire érkezik a már most az év legjobbjai között számon tartott Silver Linings Playbook november végén, célba véve a díjszezont, addigra már úgyis mindenki elfelejti ezt a semmiséget, melynek alapötlete egyébként Jonathan Mostow (U-571, A félelem országútján, Terminátor 3: A gépek lázadása) nevéhez fűződik.
Az utcai zsarudrámákra szakosodott David Ayerre a Kiképzés megírása óta sokan odafigyelnek, s nem egy szkriptje végezte kasszasikerként, ám mióta rendezőként is ténykedik, a box office-szerencse elkerüli. Ezt a kijelentést Az utolsó műszak (End of Watch; hazai bemutató: október 11.) sem fogja igazán kikezdeni, mindazonáltal elégedett lehet az Open Road Films a Jake Gyllenhaal és Michael Peña főszereplésével forgatott bűnügyi mozival: ugyancsak 13 millió dollár körüli összeggel szállt versenybe, csaknem kétszer akkorával, amennyit elkészítésére szántak. A film trükkje egyrészt a kézi kamerás, a "talált felvételes" megoldásból származtatott elbeszélésmód, és persze az effajta krimi-thrillereknek is mindig van keletje, kiváltképp, ha látványosan sikerül megszólítania a hispán közönséget. Az utolsó műszak ráadásul kedvező kritikáknak örvend, így hosszú távon talán a legjobban járhat a hét bemutató közül, s elkerüli Ayer legutóbbija, Az utca királyai irtó gyors kikopását a mozikból. A 7 milliós büdzsé hatszorosa, de legalábbis 40 millió dollár megelőlegezhető a forgalmazó hatodik, egyben második legsikeresebb bemutatójának.
Szóval Clint Eastwoodnak csak addig csókolt kezet a Warner a szalagcímekért, amíg napvilágot nem láttak a Trouble with the Curve nyitónapi bevételéről szóló jelentések. A sportdráma, amely Eastwood első szerepe a Gran Torino meghökkentő sikere óta, továbbá az első a Célkeresztben óta, melyben a rendezői posztot nem ő tölti be, pénteken csak a harmadik helyen lépett be. Ez mindenképpen visszavetette az előrejelzésekből fakasztott lelkesedést, de az áhított első helyezést a teljes hétvégére még nem kellett feladnia: az Eastwoodra ill. a film témájára vevőbb nézőközönség ugyanis nem sietett a premier napján, így a legnagyobb szombati bevétel-emelkedést regisztrálta Robert Lorenz producer rendezői bemutatkozása a premierek közül, ám a vasárnapot zárva a projekciók szerint nem sikerült belasszóznia a 13 milliót. Ezzel jócskán elmarad a 17-19 milliós lehetőségektől, amik ott hevertek a több mint 3200 moziban vetített produkció előtt. Egyrészt tavaly ilyenkor az egyébként kevésbé is tömegigényeknek megfelelő Pénzcsináló kezdett csaknem húszmillióval, hogy aztán meg se álljon 75 millióig, másrészt Eastwood is jól feladta a leckét saját magának előző két szerepével, hiszen mind a Millió dolláros bébi, mind a Gran Torino 100 millió dollár fölé produkálta magát, de persze a legjobb film Oscar-díjának hatásával ill. az igazságosztó/bosszúálló történet ütős piacképességével ezúttal nem lehetett számolni. Ebből a 13 millióból a csillagok szerencsés állásával sem lesz több 50 milliónál, s ahhoz is az egyébként jó szájhagyomány alapos megdolgoztatása szükségeltetik, vagy legalábbis az, hogy végül mindenki a mozizás mellett döntsön, akinek szándékában áll megnézni a Trouble with the Curve-öt, csak nem rabja a mai szokásoknak, vagyis nem sietett az éjféli vetítésekre (mert voltak ám ilyenek is!). Ahhoz, hogy a kritikusok ezúttal ne csak erős fenntartásokkal engedjék át Eastwoodot a vámon (utóbbi két rendezéséhez hasonlóan), talán a 82 éves élő legendának eggyel kevesebb politikai tartalmú beszédet kellett volna tartania az elmúlt időszakban. A film költségvetése nyilván nem verdesi az egeket, mindazonáltal határozott csalódás, hogy a nézőket hidegen hagyta most valami, amit amúgy szeretnek: második(?) kedvenc sportjuk köré szőtt családi mozi egy visszatérő színésszel. Decemberben, vagyis egy alapvetően termékenyebb hónapban talán jobban boldogult volna a Trouble with the Curve, mert annál most a felnőtt nézőket nehezebb a mozik felé irányítani, a fiatalabbaknak pedig bőven jutott sokkal inkább hozzájuk szóló opció, és ez itt most döntő szóval bírt.
Vannak dolgok, amik akkor sem működnek, ha jól csinálják őket: ez lehet a legnyilvánvalóbb tanulsága a Dredd vérszegény debütjének, ami alig több 6 millió dollárnál. A Lionsgate bemutatója ugyanis a júliusi San-Diego Comic Con óta részesül a maga szintjén elismerő szavakban, ennek ellenére nem hogy nem tudta befolyásolni a dolgok alakulását a listán, de az egyik leggyengébb 3D-s nyitányt hozta össze. A 2500 moziban vetített képregény-adaptáció alapötlete tehát kevés ahhoz, hogy széles közönség érdeklődését felkeltse, és az is nagyon valószínű, hogy jó visszhangja is teljesen kárba vész, hiszen a korhatáros sci-fi akciófilmekre, melyeknek Karl Urban fele a főszereplője, jellemzően néhány éltető szó után sem kapják fel sokan a fejüket (a nézők háromnegyede férfi volt, 69%-uk 25 év feletti). A 2000 AD kiadó figurájának első mozis megjelenése nyári slágerfilmnek indult, és az évtized egyik legjellegzetesebb bukása kerekedett belőle (nem kis részt a Sylvester Stallonét akkoriban övező negatív légkörnek, amit csak egy évtizeddel később bírt eloszlatni); ennek ellenére biztosak lehetünk abban, hogy kedvezőtlen emléke nem bírt semmilyen befolyással az új film szereplésére, hiszen régen történt már ahhoz, továbbá láttunk már arra példát, hogy egy rossz hírű ilyen-olyan előd ellenére sikert arat egy új próbálkozás. A 45-50 millió dollárból, sok erőlködés árán született Dredd könnyen 15 millió dollár alatt ragadhat (a tavaszi, mellesleg 3D-vel nem felvértezett Lockout mintájára), így egyértelműen "a történelem ismétli önmagát" esete forog fenn. Ilyenkor kár, hogy a bíró (kritikus) és a végrehajtó (néző) a mozi világában nem egyazon személy.
Egyetlen hétig vetítették a mozik limitáltan a The Mastert. Paul Thomas Anderson sok figyelmet kapott filmjét a forgalmazó máris közel 800 moziba juttatta el, aminél többe valószínűleg nem is lenne érdemes, de itt most a Weinstein Companyről van szó, akik A némafilmesből is kisajtolták az utolsó centet is. Jelen film 5 milliós hétvégét zárt, ami a mozinkénti átlagos bevétel drasztikus csökkenésétől (147 ezer vs. 6 ezer) függetlenül megfelelő, és egyelőre nem utal semmi jel arra, hogy ne foghatná be a Vérző olajat (40m), azaz a rendező eddigi legeredményesebb munkáját, mire lecseng a díjszezon.
KORÁBBI FILMEK
A múlt hetet szerényen nyerő A Kaptár: Megtorlás megsemmisítő ütést kapott be egy 70%-hoz közeli zuhanás képében. A Sony videojáték-adaptációja az ötödik helyre csúszott vissza a hétvégi listán, egészen 7 millió alá, de még így is a Dredd előtt futott be, bár ez sokkal inkább utóbbi teljesítményét minősíti. A 65 milliós produkcióra eddig 33 millió dollárt költöttek az amerikaiak, s ebből 40 milliónál sokkal több már nemigen lesz, úgyhogy némi átgondolást, újrastrategizálást azért igényel majd a hatodik epizód.
Ezalatt a Némó nyomában 3D-s változata viszonylag jó áramlatot fogott ki, hiszen csak 43%-ot lépett vissza. Ez A szépség és a szörnyeteg felezésénél határozottan jobb arány, noha tovább szélesíti a szakadékot a tavaly szeptemberi Az oroszlánkirállyal szemben: a Disney első térhatású újrája 27%-ot mérséklődött második hetében. A 10 milliós második hétvégével a Pixar modern klasszikusa 370 millió küszöbére emelete a film összesített bevételét, s ezzel az öröklistán a top 20 kapujába ért. A jövő heti Hotel Transylvania - Ahol a szörnyek lazulnak vélhetően ráméri a maga csapását Némóra, így túl sok már nem rejlik a világszinten immáron 900 millió fölött úszkáló animációs produkcióban.
VÉGSZÓ & AMI JÖN
A top 10 összbevétele jócskán 80 millió alatt ragadt, s ez bizony négy új film esetén kritikus állapot. A Trouble with the Curve alulteljesítése fájóbb pont a Dredd bukásánál, amit a House at the End of the Street és Az utolsó műszak –a költségvetésükhöz mért– sikere sem képes kompenzálni, hiszen 2012-ben már az is elégedetlenségre ad okot önmagában, hogy az első helyezett a 15 milliót sem üti meg, nem hogy a 20 milliót. Eastwood és David Ayer esetleg bízhat a jó folytatásban, miközben nem árt, ha a Sony is összeteszi a két kezét: a Hotel Transylvania - Ahol a szörnyek lazulnak ugyan játszi könnyedséggel szerez majd elsőséget a listán, a nyitány összegének inkább 30 millió felé kellene konvergálnia, semmint 20 felé, s emellett a Looper - A jövő gyilkosa sem árt, ha szilárd alapokra helyezi vélhetően az átlagosnál hosszabb időre nyúló pályafutását. A Fox ezalatt a Won't Back Down című PG-drámával igyekszik szert tenni némi lehulló dollárra, de az utóbbi pár hónap tapasztalatai azt mutatják, az ilyen filmeknek (is) nagyot zsugorodott a piaca.
cím | becsült moziszám | első hétvége-előrejelzés
Hotel Transylvania | 3300 | $23,000,000
Looper | 2800 | $17,500,000
Won't Back Down | 2500 | $7,500,000
A TOP 10 (hivatalos becsült adatok)
# | volt # |
film | hétvégi bevétel |
össz- bevétel |
1 | új | House at the End of the Street |
$13,0m | $13,0m |
2 | új | Az utolsó műszak |
$13,0m | $13,0m |
3 | új | Trouble with the Curve |
$12,7m | $12,7m |
4 | 2 | Némó nyomában |
$9,4m | $369,7m |
5 | 1 | A Kaptár: Megtorlás |
$6,7m | $33,5m |
6 | új | Dredd |
$6,3m | $6,3m |
7 | 19 | The Master |
$5,0m | $6,1m |
8 | 3 | Démoni doboz |
$2,6m | $45,3m |
9 | 4 | Fékezhetetlen |
$2,3m | $34,5m |
10 | 6 | ParaNorman |
$2,3m | $52,5m |