aeon flux

ready for the action now, danger boy?

kritika: fejvadászok [hodejegerne] (2011) Coriolanus
2012. június 21. 09:10:17

Kategória: 6 komment

Dan Brown és Jo Nesbo. A felkapott norvég krimiíró mellé sok szempontból talán jobban passzolna Stieg Larsson neve, de az én szememben a fenti két szerzőben három közös dolog létezik. Mindketten írtak egy olyan könyvet, ami azonnal a bestseller szekcióban landolt, és ki sem lehetett robbantani onnan. Mindkettejüket felkapták, és filmet forgattak (legalább) egyik írásukból. És mindkét film csak jó indulattal nevezhető erős közepesnek.

Dan Brown és Jo Nesbo. A felkapott norvég krimiíró mellé sok szempontból talán jobban passzolna Stieg Larsson neve, de az én szememben a fenti két szerzőben három közös dolog létezik. Mindketten írtak egy, általam nem olvasott könyvet, ami azonnal a bestseller szekcióban landolt, és ki sem lehetett robbantani onnan. Mindkettejüket felkapták, és filmet forgattak (legalább) egyik írásukból. És mindkét film csak jó indulattal nevezhető erős közepesnek.

A Fejvadászok jól kezdődik. Stílusos, szépen fényképezett, kellemes zenével, érdekes karakterekkel és finoman adagolt feszültséggel operál. Igen, ordít róla, hogy az írója éjjeli szekrényén egymásra dobálva hevernek a Bret Easton Ellis-könyvek, de a belül romlott felső tízezer sablonját azért annyira nem dolgozták meg filmes fronton, hogy ne tudjunk még egyet elviselni belőle. Hősünk, Roger legnagyobb problémája, hogy 168 cm magas, ezért kénytelen hosszú combú, magas szőkéjét lenyűgözni minden földi jóval: puccos házban lakni, Lexust vezetni, és minden helyzetben a lehető leghatározottabban fellépni. Ő azonban nem a fejvadász állásából építette fel azt az életet, melyre olyan sokan vágynak még ennyi évvel Tyler Durden 8 pontja után is. Roger ugyanis tolvaj, méghozzá nagy értékű, ritka festményekre specializálódott besurranó, aki gyaníthatóan a CSI összes évadát kipörgette, mert gyakorlatilag tetten érhetetlen. Ha azt mondom, hogy az egyre kevésbé elegendő profit miatt egy óriási zsákmánynak ígérkező melót is bevállal, és balul sülnek el a dolgok, akkor meglepődik itt bárki is?

Csak azok, akik a film első fél órájának stílusában és minőségében tovább gondolkodó folytatást várnak, mert ha ez sikerült volna, egy kifejezetten kellemes élménynek lehettünk volna szem- és fültanúi. Ezzel ellentétben azonban a történet a legérdekesebbnek tűnő pontjánál szemlátomást írót vált, és olyan ámokfutásba kezd, amiről Lynch is átkapcsolna a Szerencsekerékre. Roger és a feleségére, valamint a műkincsrablás legújabb áldozatából hamarosan konkrét fejvadásszá előlépő ex-kommandós (a Game of Thrones Jamie-eként ismert Nikolaj Coster-Waldau) macska-egér harca közben senkit se érjen váratlanul, ha fülig merül a fekáliában és négykeréken visz kutyát sétáltatni, mi több, a gyaníthatóan Twin Peaks városából szabadult rendőrikreknek köszönhetően Roger túlél egy olyan akciót, amihez képest Indy és az atombiztos hűtő maga volt a földhöz ragadt realizmus.

Ez még akár szórakoztató is lehetne, de közben egymásnak adják a kilincset a logikai bukfencek, indokolatlan fordulatok, és még ha kellemes eszköz is a cliffhanger, azért egy 100 perces filmbe talán túlzás bepréselni a FOX akármelyik sikerszériájának egy évadjára jutó fordulatait. És amíg a film folytatja, sőt, fokozza az ész nélküli tempót, a szereplők távolivá válnak, nincs már meg a közös keresztmetszet, így a végkicsengésnél sem lehet elégedetten csettinteni, hiszen a karakterek, akikért eleinte szorítani/gyűlölni lehetett, teljesen érdektelenné válnak.

Bár sokan nem osztják a nézeteimet, de számomra ez a film A tetovált lány effektus megismétlése lehet, hiszen egy erős közepes, komoly potenciállal felvértezett történetből készült egy ambiciózusnak látszó, ám önnön fejetlensége révén érdektelenségbe fulladó közepes európai film, amely egy borítékolhatóan elkészülő remake képében akár erőre is kaphat, ha jó kezekbe kerül. A Scorsese által kinézett Hóembertől talán több is várható, mert amit ez a film összességében ad, azt nyugodtan kenjék a hajukra!

Címkék

thriller 5csillagos jo nesbo eurocinema crime movie

A bejegyzés trackback címe:

https://aeonflux.blog.hu/api/trackback/id/tr864769611

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ismeretlen_1068 2012.06.21. 09:15:20

Az utolsó mondat zseniális. :) Amúgy nagymértékben egyetértek: a film első felének nagyszerű karakterrajzát agyonvágja egy izgalmas, de a realitás talajától teljesen elrugaszkodott, gyakorta komikus hajsza.

KoKo 2012.06.21. 20:00:17

Egyet értek sajnos. Kb a kutyás jelenetnél kezdtem el kínomba röhögni, hogy ez most még is micsoda, és miért?!! Kár érte, mert tényleg jól indult...

Ismeretlen_233610 2012.06.22. 13:24:13

1: Köszönöm, gyakorlatilag az utolsó mondatért írtam meg az egészet... :D

Kriti Kusan 2012.06.27. 21:15:56

ÉS ITT VAN KÉT TELJESEN ELTÉRŐ KRITIKA: Fejvadászok – Hodejegerne lippije ::: 2012. június 26. kedd * kritika még csönd Fejvadászok - Hodejegerne Thrillerből kaptunk az utóbbi időben bőségesen. Jó thrillerből már kevesebbet. Nem amerikaiból még annál is kisebb a szám. Most itt egy norvég alkotás, ami igencsak odacsap a műfaj kedvelőinek, és 100 percre beragaszt a moziszékbe! Roger Brown (Aksel Hennie) sikeres fejvadász. Mondhatni, jól él, azonban alacsonysága miatt egy picit túlkompenzál : hogy csodás feleségét, Diana – t (Synnove Macody Lund) még inkább elvarázsolja, unalmas óráiban festményeket lop el, nagy hatékonysággal. Amikor Clas Greve (Nikolaj Coster-Waldau) megjelenik az életében, először csak mint potenciális ügyfél tekint rá, majd amikor kiderül, hogy egy olyan festmény van a lakásán, amire Roger mindig is vágyott : a nagy fogás, amit, ha sikerül megszerezni, befejezheti, és meglesz mindene, amit csak szeretne. Az akció rendben le is zajlik, azonban hamar kiderül, Clas nem az az egyszerű ember, akitől csak úgy el lehet rabolni bármit is. Nem szeretem túlértékelni az európai filmgyártást, és sosem álltam be a Hollywood-ot folyton szapulók közé, de az biztos : Morten Tyldum rendező egy olyan mozit tett le a vászonra, amilyet már régen nem láttam. Feszes, az utolsó pillanatig izgalmas, jó ritmusban előadott forgatókönyv, amihez nagyszerű színészi játékok párosultak. Roger időnkénti narrációja tökéletesen kiegészíti a filmet, van egy pár humorosabb jelenet, és olyan csavarok, amik bár néhol hihetetlenek, de egy pillanatra sem hiteltelenek. Soha nem éreztem azt, hogy ezt így nem lehet, és így nem történhet. Bár az alaptörténet hamar kirajzolódik, nem mondhatnám, hogy tudtam, hogyan és miként fogja főhősünk megoldani a problémákat, szóval legkevésbé sem kiszámítható, mint jó pár tengerentúli társa. Nincs benne semmi korszakalkotó, de az érződik, sokat dolgoztak a könyvön, és egy pillanatra sem lett izzadtságszagú. Észre sem veszi a néző, és drukkolni kezd egy bűnözőnek, sőt, időnként meg is sajnálja – ezt csak a legjobbak tudják elérni. Friss, legkevésbé sem elcsépelt, nagyszerű alkotás. Utálok ömlengeni, de azt kell mondjam, műfajában magasan a legjobb idén, maximálisan ajánlom mindenkinek! --------------------------------------------------------------------------------------------------------- Ki a kicsit nem becsüli… Morten Tyldum: Hodejegerne / Fejvadászok Roger Brown roppant kisnövésű egy méltóságteljes, komoly szándékú férfihoz képest. Csupán 1,68 méter. Helyzetén az sem segít, ha tenyérbemászó arcán szája mosolyra kanyarodik, hiszen akkor leginkább Steve Buscemire hasonlít. Felesége egy fejjel magasabb nála, igényeit pedig anyagi javakkal lehet kielégíteni. Rogernek nincs egyszerű dolga, helyre kell hoznia önbecsülését. Az utóbbi években végre a nemzetközi filmes térképen is komolyan kezdett teret hódítani a norvég film, aminek következtében olyan rendezők is újból alkotásra adták a fejüket, akikről már időtlen idők óta nem hallhattunk semmit. Ilyen rendező Morten Tyldum is, aki Buddy (Haverok, 2003) című zseniális romantikus, fiatalos vígjátéka óta csupán egy silány krimivel, Gunnar Staalesen regényének adaptációjával (Varg Veum – Falne engler / Bukott angyalok, 2008) jelentkezett. Tyldum ezúttal is egy adaptációval próbálkozott, viszont most Norvégia legnépszerűbb írója, Jo Nesbø regénye szolgált kitűnő alapanyagként. Sikerét mi sem bizonyítja jobban, mint hogy a film forgalmazási jogait több mint ötven ország vásárolta meg, ami több mint eddig bármelyik norvég filmé. Morten Tyldum: Hodejegerne / Fejvadászok Aki valamelyest jártas a skandináv filmművészetben, az már tudja, hogy az északi népek közül talán éppen a norvégok azok (vö. finn szocreál drámák, dán és svéd thrillerek), akiknek mozgóképeit nem kell túlzottan komolyan venni. Annak ellenére, hogy első látásra komolyságot és méltóságteljes tiszteletet követelnek, már az első néhány percben kiderül, hogy leginkább akkor lehet élvezni őket, ha beleéljük magunkat a norvégok által oly precízen művelt abszurd humorba. A Fejvadászok is egy ilyen stílusban élvezhető film, csak rá kell érezni az ízére. Morten Tyldum: Hodejegerne / Fejvadászok A Napóleon-komplexussal küzdő hősünk, Roger (Aksel Hennie) egy elismert és rendkívül menő oslói cégnél fejvadász. A mai világban viszont sosem kereshet eleget az ember, így mellékállásban festményeket lop, hogy kacsalábon forgó üvegpalotáját és (szerinte) drága holmikra vágyó feleségét, Dianát (Synnøve Macody Lund) megtarthassa. Diana új művészeti galériájának megnyitóján Roger megismerkedik egy rejtélyes, egykor katonaként szolgáló dán férfival, Clas Greve-vel (Nikolaj Coster-Waldau), aki több szempontból is fontos célponttá válik életében. A jóképű Greve tökéletes igazgatójelölt lenne Brown cégéhez, de túlzottan hevesen udvarolgat Dianának, amit viszont háttérbe szorít az az apró tény, hogy egy ritka Rubens festmény van a birtokában. Roger azt hiszi, hogy ezzel megfogta az isten lábát, és egy örök életre megszabadul majd az anyagi „gondoktól”. Azzal viszont nem számol, hogy Clas Greve nem teljesen az az úriember, akinek mutatja magát, így a kis fejvadászból űzött vad lesz. Morten Tyldum: Hodejegerne / Fejvadászok Tyldum akció-thrillere izgalmas tempóban adagolja az eseményeket, ráadásul majdnem az utolsó pillanatban derül csak ki, hogy miért is történik az, ami, hogy ki kivel tart. A véletlenek játéka és a precízen kidolgozott forgatókönyv (amit leginkább Nesbø-nek köszönhetünk) sodrása egyetlen unalmas pillanatnak sem szorít helyet, így a feszes üldözésnek mi is néma részesei lehetünk. Az már nem újdonság a norvég filmek körében, hogy a szereplők itt is nehezen halnak (vö. Den brysomme mannen / A kiállhatatlan), viszont ha már jól kiszórakoztuk magunkat azon, hogy az öltönyös úriember nyakig „friss komposztban” egy traktorral menekül üldözője elől, akkor már azon sem fogunk meglepődni, hogy több száz méternyi zuhanás után is majdhogynem mosolyogva támolyog ki egy ripityára zúzott rendőrautóból. Morten Tyldum: Hodejegerne / Fejvadászok Nesbø regénye, mely egyben kemény társadalomkritika is, nem kis bátorsággal boncolgatja a vastag fikcióba mártogatott valóságot, mely során a jómódú északi polgárok – és környezetük, ezúttal Oslo – sötét oldalát hivatott megmutogatni. Ahogyan legtöbb esetben, úgy most is nagy ívben csal a látszat, a jólfésült északi elegancia korruptságot rejt, a pénzsóvárság pedig egy kielégíthetetlen szomjúsággal párosul, melyet csillapítani gyakorlatilag semmivel nem lehet. Ó, és lehetséges, hogy felesleges említenem, mert nyilvánvaló: már készül a hollywoodi remake.

kelemen 2012.06.29. 02:17:29

"Kb a kutyás jelenetnél kezdtem el kínomba röhögni, hogy ez most még is micsoda, és miért?!!" ja, hogy nem volt meg a humor? picit fekete, de zseniális mindvégig. a zuhanás túlélésének oka pedig a kritikában is említve van, ez nem indy és a hűtő, hanem a husiikrek szendvics.

nyaloka 2012.07.13. 00:58:02

A Game Of Thrones-ban Nikolaj Coster-Waldau Jaime és nem Jamie.

Az oldalon található tartalmak kizárólag
18 éven felülieknek ajánlottak.
A belinkelt video- és hanganyagok tartalmáért nem vállalunk felelősséget

Facebook

Beszélt

Filmes naplók

süti beállítások módosítása