Az éhezők viadala minden idők egyik legjobb nyitányát jegyzi.
Az éhezők viadala minden idők egyik legjobb nyitányát jegyzi.
Megtanultuk már az Alkonyat néhány évvel ezelőtti premierjekor, hogy ha valamiről már lényegesen a bemutató előtt azt mondják, nagyot fog szólni, akkor az úgy is lesz. Az éhezők viadala (The Hunger Games; hazai bemutató: már a mozikban) esetében éppen ezért nem szégyenlősködtek a showbiznisz tekintélyes orgánumai, noha a jóval józanabbul és megalapozottabban prediktáló Box Office Mojo még egy hónapja is úgy vélte, az Alkonyat: Napfogyatkozás öt nap alatt szerzett 157 millió dollárjához minden bizonnyal nem ér majd fel ez az új franchise-kezdeményezés, hiszen első a szériában, így még rá kell szoktatni a közönséget.
Alkalmanként a közönségnek elég az ígéret is, hogy valami jóban, valami nagyszabású eseményben vehet részt azzal, ha jegyet vált egy filmre. Így hát azok nyertek, akik a legbátrabbak voltak, és arra tettek, hogy Az éhezők viadala kihívja az első hétvégi rekordereket: a harmadik legnagyobbat jelentő 155 millió dollárt kasszírozott három nap alatt, ami bárhogy is nézzük, fenomenális összeg, kiváltképpen egy olyan filmtől, ami nem folytatás. Független stúdió sem ért még ilyen magaslatokba az első napokban, ráadásul a Lionsgate két nap után már fennállása legnagyobb sikereként üdvözölhette az adaptációt.
Abban már egyre kevésbé találni különlegességet, ha egy fiatal felnőtteknek szóló könyv nagy sikert arat, majd ugyancsak all-time toplistás film készül belőle. Ez szép lassan rendszerré válik: ahogy véget ér az egyik széria, úgy jön a képbe a következő. Nem véletlenül tekintenek a Harry Potterre és az Alkonyatra Az éhezők viadala elődeiként, s e sorozatosságban az is megfigyelhető, hogy fokozatosan emelkedő a célkorosztály (jelen esetben 56% 25 év fölötti néző volt). Suzanne Collins könyve egy közeli jövőképet vizionál, amiben ugyanakkor prominens szerepet játszik egy szerelmi háromszög, amivel természetesen bármilyen hátterű történetet el lehet adni, és az azonosulás lehetőségét is tálcán kínálja. Ez az ötvözet itt kulcsfontossággal bírt: a 78 millió dollárból készült Az éhezők viadala meggyőzőbb mértékben volt képes vonzani férfinézőket is akció- és sci-fi vonala révén (bár ez még így is csak 39% a teljes közönségből), többek között ez is igazolja az első Alkonyat indító nézőszámának megduplázását. A könnyen eladható alapsztori, amiben érezhető a tét és megfelelő korosztály játssza a főszerepet, önmagában elegendő volt ahhoz, hogy a könyvet övező felhajtás átüljön a filmváltozatra is, így a forgalmazó 45 millió dolláros felvezetőkampánya csaknem irreleváns volt, noha nem vizsgázott rosszul a Lionsgate ezen a téren.
A maximális teljesítéshez ideálisan alakult a bemutatónaptár is. A film premierjét 2011 január végén tűzték ki erre a hétvégére, s mire elérkezett e dátum, egészen megtisztult körülötte a levegő a konkurens daraboktól. Mivel a John Carter rövid úton megfeneklett, valódi alternatíva híján egyértelmű választássá emelkedett a friss moziélményre vágyók között is Az éhezők viadala, akik más körülmények között nem álltak volna kötélnek. A lényeg tehát, hogy akit csak lehetett, csatasorba állított a film, s jelen állás szerint a Harry Potternél és az Alkonyatnál is nagyobb jelenséggel van dolgunk.
A kérdés most az, mennyire lesz tartós a reflektorfény. A kritikák nagyon kedvezőek (szóval megéri igazi rendezőt szerződtetni az úgynevezett rajongói filmekre is, ezt érdemes lenne már belátni), viszont az érdeklődés oly mértékű volt már most, hogy a nagyobb léptékű visszaesés még a jó szájhagyomány mellett is elkerülhetetlen. A 300 millió dollár mindenesetre egyértelműnek látszik, a jövő év novemberében érkező folyatás, azaz a Futótűz pedig már magabiztosan törhet a Harry Potter és a Halál ereklyéi 2. rész első hétvégi rekordjára (169 millió), már ha addig nem variálódik a felállás, amire amúgy komoly esély lesz még idén.
A szegényes kínálatnak köszönhetően bekerült a top 10-be az October Baby című film, amit a magáról szökőévente hallató Samuel Goldwyn forgalmaz. A kevesebb mint 400 moziban látható, abortuszellenes (van abortuszpártolás is?) dráma 1,7 millió dollárt halmozott fel.
Ugyancsak új film az amerikai mozikban a The Raid: Redemptionre átkeresztelt, remek visszhangot kiváltott indonéz akciófilm. 15 ezres átlag mellett 220 ezer dollárt lőtt magának.
Egy helyet visszalépett, de egyébként eredményes második kört regisztrált a 21 Jump Street - A kopasz osztag. A kritikailag is jól fogadott vígjáték 21 millióval toldotta meg első héten szerzett 50 millióját, vagyis bebiztosította magának a 100 millió dollár feletti kapuzárást. A Loraxot gondozó Universal pedig a 200 millió feletti végződésben lehet biztos: az animációs történet bronzérmes negyedik hetében, 13 millió dollárral, ami összbevételét 177 millióra növeli.
A John Carter ezalatt még nagyobb iramban folytatja a megsemmisülést. Az éhezők viadala teljesen elhappolta tartalékait, így 60% feletti zuhanást kénytelen elkönyvelni a Disney történelmi buktája. 70 millió lehet a végső cél.
Az éhezők viadala önmagában is kenterbe verte az elmúlt évek azonos víkendjeinek teljes bevételét. A 2012-es box office újabb győzelmet tudhat magáénak, és a diadal folytatódhat a következő héten. Könnyen lehet, sőt, nagyon valószínű, hogy A titánok haragja kénytelen lesz beérni a második hellyel, már csak azért is, mert valószínűtlen, hogy megközelíti két évvel ezelőtti önmagát. Az első Hófehérke-újramesélés is bemutatkozik: a Tükröm, tükröm jó esetben a harmadik helyre érkezik, de még az is lehet, hogy a 21 Jump Street akadályokat gördít elé ebben.
cím | becsült moziszám | első hétvége-előrejelzés
A titánok haragja | 3500 | $50,000,000
Tükröm, tükröm | 3200 | $17,500,000
01. (ú) The Hunger Games ($155.0m/$155.0m)
02. (1) 21 Jump Street ($21.3m/$71.1m)
03. (2) The Lorax ($13.1m/$177.3m)
04. (3) John Carter ($5.0m/$62.3m)
05. (5) Act of Valor ($2.1m/$65.9m)
06. (4) Project X ($2.0m/$51.8m)
07. (6) A Thousand Words ($1.9m/$14.9m)
08. (ú) October Baby ($1.7m/$1.7m)
09. (7) Safe House ($1.4m/$122.6m)
10. (7) Journey 2: The Mysterious Island ($1.4m/$97.2m)
(hivatalos becsült adatok)
kapcsolódó írások
e hétvége korábban: 2011 | 2010 | 2009 | 2008
kritikák: The Hunger Games