aeon flux

ready for the action now, danger boy?

díjszezon 2012: tiszta lappal Németh Barna
2012. március 04. 12:18:19

Kategória: 16 komment

Hétfő hajnalban véget ért a 2011-es szezon, úgyhogy ideje továbblépni 2012-be. Ahogy tavaly, idén is lesznek fesztiválbeszámolók és ugyanúgy külön foglalkozunk a kritikusoknál jól teljesítő filmekkel. A végállomás most is az Oscar lesz, de a lényeg továbbra is az, hogy minden jó filmről megemlékezzünk – még ha nem is jut el mindegyik a magyar mozikba.

Ez a bejegyzés rendhagyó lesz, amolyan összesítése az elmúlt két hónapnak, de teszünk egy kis kitekintőt az év hátralévő részére is. Kattintás után megnézhetitek az egyelőre még erősen foghíjas kritikai toplistát, olvashattok a már befutott fesztivál-kedvencekről és vethettek egy pillantást a díjakra esélyes nagy amerikai felhozatalra is.

Hétfő hajnalban véget ért a 2011-es szezon, úgyhogy ideje továbblépni 2012-be. Ahogy tavaly, idén is lesznek fesztiválbeszámolók és ugyanúgy külön foglalkozunk a kritikusoknál jól teljesítő filmekkel. A végállomás most is az Oscar lesz, de a lényeg továbbra is az, hogy minden jó filmről megemlékezzünk – még ha nem is jut el mindegyik a magyar mozikba.

Ez a bejegyzés rendhagyó lesz, amolyan összesítése az elmúlt két hónapnak, de teszünk egy kis kitekintőt az év hátralévő részére is. Kattintás után megnézhetitek az egyelőre még erősen foghíjas kritikai toplistát, olvashattok a már befutott fesztivál-kedvencekről és vethettek egy pillantást a díjakra esélyes nagy amerikai felhozatalra is.

A Berlini Filmfesztivál idén nemzetközi színtéren szórta kegyeit (amiből Magyarországnak is jutott egy jókora adag). Ebből Ursula Meier (Sister), Christian Petzold (Barbara) és Fliegauf Bence (Csak a szél) profitálhat a legtöbbet az éves fesztiválforgatagban, az egyetlen amerikai versenyző, Billy Bob Thornton alkotása (Jayne Mansfield's Car) viszont elvérzett a megmérettetésen.

Sundance már kicsit jobban megmozgatta az amerikai eseményeket (a felhozatal itt), de a fesztivál legnagyobb nyertese egyértelműen a The Surrogate című dramedy, amely egyrészt közönségsiker lett, másrészt a zsűrinek is tetszett, ráadásul tele van díjnyertes színészekkel (Helen Hunt, William H. Macy, John Hawkes), és a témája is kellőképpen érdekes. Ezen kívül a Safety Not Guaranteed címet is tessék megjegyezni, igazi forgatókönyvírói csemegének ígérkezik.

Lépjünk tovább a kritikusokhoz, akik tavaly a Rangót juttatták elsőként a 70/100-as filmek ligájába. Idén nem kellett annyit várni, már februárban befutott az első játékos, ami nem kis meglepetésre a héten nálunk is debütált Az erő krónikája (Chronicle) lett. Nagy díjszezonos reményeket nem fűznék hozzá (ahhoz a Fox minden technikás filmjének buknia kéne), de azért mindig nagy öröm egy színvonalas sci-fi felbukkanása (még ha nekünk nem is tetszett annyira). A kevés kritika miatt a toplistába még ugyan nem tudtam betenni, de néhány héten belül biztos szereplő lesz egy másfél éves, de az Egyesült Államokban most debütált kis Új-zélandi dramedy, a Boy. A Berlini-, a Sundance- és az Amerikai Filmintézet Filmfesztiválján nagy sikerrel vetített film egy Michael Jackson-rajongó kisfiúról szól, aki először találkozik édesapjával. Az apa azonban csak azért a zsák pénzért tér vissza, amit évekkel korábban ásott el. A filmet az a Taika Waititi rendezte, akit leginkább a Zöld Lámpásból ismerhetünk, amiben Tom Kalmuku szerepét játszotta. (A lista klikkre nagyobb lesz)

Végül nézzük, mivel készülnek a nagyobb stúdiók 2012-re. A kisebb, független filmekre szakosodott cégek kínálata még erősen változni fog a nagyobb fesztiválok filmpiacai után, de az azért már körvonalazódott, hogy milyen filmekkel rukkol elő Hollywood. Egyesek kevéssel is beérik, másoknál tolonganak a díjszezonban is értékesíthető filmek. Persze a kritikai fogadtatás majd árnyalja a helyzetet, azt viszont már most látjuk, hogy néhány forgalmazónak erős gyalogáldozatokat kell hoznia az átlagban kétfilmes Oscar-kampányhoz.

The Weinstein Company

Django Unchained (r.: Quentin Tarantino)

The Master (r.: Paul Thomas Anderson)

Wettest County (r.: Jack Hillcoat)

Warner Bros.

A sötét lovag: Felemelkedés (r.: Christopher Nolan)

Argo (r.: Ben Affleck)

The Gangster Squad (r.: Ruben Fleischer)

A hobbit: Váratlan utazás (r.: Peter Jackson)

A nagy Gatsby (r.: Baz Luhrman)

Focus Features

Moonrise Kingdom (r.: Wes Anderson)

Anna Karenina (r.: Joe Wright)

Hyde Park on Hudson (r.: Roger Michell)

Being Flynn (r.: Paul Weitz)

Universal

Savages (r.: Oliver Stone)

Les Miserables (r.: Tom Hooper)

Gravity (r.: Alfonsó Cuarón)

20th Century Fox

Life of Pi (r.: Ang Lee)

Won't Back Down (r.: Daniel Barnz)

Fox Searchlight

The Surrogate (r.: Ben Lewin)

Columbia

Great Hope Springs (r.: David Frankel)

Paramount

Flight (r.: Robert Zemeckis)

Disney/Pixar

Merida, a bátor (r.: Mark Andrews, Brenda Chapman)

Touchstone

Gotti: In the Shadow of My Father (r.: Barry Levinson)

Lincoln (r.: Steven Spielberg)

Lionsgate

Arbitrage (r.: Nicholas Jarecki)

Sony/Sony Classics

Darling Company (r.: Lawrence Kasdan)

Nero Fiddled (r.: Woody Allen)

Rust & Bone (r.: Jacques Audiard)

Címkék

fox disney tarantino ben affleck warner woody allen oliver stone ang lee wes anderson pixar baz luhrmann peter jackson spielberg robert zemeckis christopher nolan paul thomas anderson alfonso cuaron weinstein tom hooper john hawkes dijszezon dijszezon 2012 top 2012

A bejegyzés trackback címe:

https://aeonflux.blog.hu/api/trackback/id/tr454541605

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ismeretlen_181603 2012.03.04. 12:28:04

Tudom, hogy nem angol nyelvű, és nem is amerikai, de az Arrietty-t érdemes lenne megemlíteni. Majdnem elérte a 80%-ot a kritikusoknál, amivel veri a komplett tavalyi animációs mezőnyt, és egy Oscar-jelölés simán kinéz neki.

Ismeretlen_1068 2012.03.04. 12:30:48

Ha jól tudom, a Lincoln szöges ellentéte lesz a War Horse-nak: száraz, földhöz ragadt, realista. Neked biztosan tetszeni fog. :)

Ismeretlen_1068 2012.03.04. 12:31:11

(Mármint limupei-nek.)

Ismeretlen_1068 2012.03.04. 12:31:56

1: Hacsak a Disney nem ássa el gyorsan a Brave kedvéért.

Ismeretlen_181603 2012.03.04. 12:42:25

4: Jobb osztályzatokat kapott az Arrietty, mint az Oscar-jelölt Vándorló palota. Igaz abban az évben a Disney saját gyártású filmje (Chicken Little) elég komolyan leszerepelt.

Ismeretlen_180758 2012.03.04. 12:43:13

Az sajnos nem kérdés, hogy a Disney hogy fog dönteni, viszont a Warner taktikájára nagyon kíváncsi vagyok.

Ismeretlen_1068 2012.03.04. 12:46:41

6: Gondolom, a Warner most már nagyon szeretne magának egy komoly Oscar-játékost, ezért több fronton is támad majd - aztán azt a filmet emeli ki leginkább, amit a kritika is. Vagy ez az általános taktika? :)

Ismeretlen_180758 2012.03.04. 13:08:36

7: Eddig így volt, de már nem biztos. Még majd eltelik egy-két év, mire az Akadémia rájön, hogy sok érdeklődőt veszítenek és akkor újra így lesz. De ez még nem esedékes idén.

Last 2012.03.04. 15:11:30

Nincs megemlítve az új Malick film. Vagy az nem ebben az évben jön?

Ismeretlen_82723 2012.03.04. 15:24:01

Az a Zemeckis-film a Paramount legnagyobb esélyese? Én meg eddig attól féltem, hogy nem lesz jobb a Légcsavarnál meg a Deja vunál. :) A Warner viszont nagyon jól áll: mindegyik úgysem mehet félre...pláne ha a fentiekhez még hozzávesszük Clint Eastwood idei munkáját, amiben a csavar, hogy nem rendezője, hanem főszereplője! (És a sztori is olyan, hogy nehezen lehet belőle még közepes is, nemhogy rossz.)

Ismeretlen_180758 2012.03.04. 15:55:14

9: Nincs amerikai forgalmazója. 10: Az idei év után komolyan felmerül benned a kérdés, hogy egy film milyen lesz?:) Mit számít az? Khm, hogy egy példát hozzak http://www.rottentomatoes.com/m/extremely_loud_and_incredibly_close/

Last 2012.03.04. 18:31:26

11. Köszi az infót!

Solza 2012.03.04. 20:39:40

Arrietty valóban itt lehetne a maga 84-es átlagával, főleg hogy biztos találkozunk még vele az idei díjszezonban. Sikere viszont nagyban függ a Brave szereplésétől. Nem bánnám, ha megint anime vinné az Oscart, főleg ha az a valami ilyen valódi kis gyöngyszem (bár több Ghiblitől is elmarad). Warneréknél telt ház lesz, mint szokott. A nagy Gatsby lehet az év meglepetése - pozitív vagy negatív - a rendező úr filmjei egyelőre nem győztek meg. Persze a 100% sikersztori hobbit-batman duó között el fogják hanyagolni. Malick meg elvileg két filmmel is jelentkezik idén, bemutatójuk még nincs... Tartalmukból ítélve természetesen már most megvettek kilóra.

Ismeretlen_180758 2012.03.04. 21:10:50

13: Itt csak angol nyelvű filmekkel foglalkozunk. Mármint ebben a rovatban. A nagy Gatsby-t pedig nem valószínű, hogy elhanyagolják. Sokkal inkább Oscarra játszható mozi mint a másik kettő.

DCIJB 2012.03.04. 21:43:43

Sam Mendes. John Logan. Roger Deakins. Thomas Newman. Javier Bardem. Ralph Fiennes. Albert Finney. Judi Dench. Igen, az Oscar-szavazók nem szeretik a Bond-filmeket, de ha a Skyfall kritikai siker lesz, szerintem ezúttal kivételt teszenk és legalább pár technikai kategóriában jelölik majd. Főleg, hogy most lesz a széria 50 éves évfordulója.

Solza 2012.03.05. 12:57:57

14: A nép hanyagolja majd el, talán még annyira sem lesz felkapott, mint pl. a Moulin Rouge. Jackson a lotr3 után kizárt, hogy megint Oscart nyerjen, a másik meg képregényfilm, törvényszerűen nem fogja az akadémia szeretni.

Az oldalon található tartalmak kizárólag
18 éven felülieknek ajánlottak.
A belinkelt video- és hanganyagok tartalmáért nem vállalunk felelősséget

Facebook

Beszélt

Filmes naplók

süti beállítások módosítása