Az ördög benned lakozik sikere ösztönözte áttekintés első fele a kezdetektől az 1980-as évek végéig szólt, néhány érdekesebb cím pontokba szedésével. A fennmaradó két évtized azonban sűrűbb és változatosabb kínálattal rendelkezik, így hát olvasókönyv-üzemmódba váltunk. És mivel egy "legek" közötti számvetés nem történhet meg toplista nélkül, így most arra is sor kerül...
Az ördög benned lakozik sikere ösztönözte áttekintés első fele a kezdetektől az 1980-as évek végéig szólt, néhány érdekesebb cím pontba szedésével. A fennmaradó két évtized azonban sűrűbb és változatosabb kínálattal rendelkezik, így hát olvasókönyv-üzemmódba váltunk. És mivel egy "legek" közötti számvetés nem történhet meg toplista nélkül, így most arra is sor kerül...
1990-1999
A folytatásban nagyobb hangsúly kerül a kis költségvetés/nagy kreativitás tényezőjére, hiszen a '90-es évek(második felé)ben a blockbusterek költségvetése úgy elszabadult, hogy már csak a legritkább esetekben termelhették ki annak ötszörösét az amerikai kasszáknál. Akikek ez mégis sikerült, azok már ismerős nevek ezen a téren: Steven Spielberg a Jurassic Parkkal minden korábbi sikerét elhomályosította, hiszen világszinten az első helyre csörtettek be a 63 millióért megelevenedő dinoszauruszok. A másik költségesebb darab Romert Zemeckis Forrest Gumpja volt. A mindenki szívét meglágyító történet 55 millió dollárból forgott, s csak hazájában 330 milliót kasszírozott. Mindezt megelőzően azonban olyan nevezetes sikerek futottak, mint a 18 milliós Reszkessetek, betörők!, aminek lehengerlő sikere nagyszerű egyszerűségében rejlett: mulatságos gyerek-móresre-tanítja-a-rosszfiúkat története ráadásul karácsonyi környezetben zajlott, így a nézők szemében közel olyan kedvenc lett, mint pár évvel később Forrest. A tizenötszörös szorzót a folytatások mellett számos más "reszkessetek"-film követte, legalábbis a hazai kereskedelmi tévék szerint. Ugyancsak a közönség szeretete emelte a popkultúrába a Micsoda nőt. Julia Roberts bájai 14 milliót kértek, de a közönség bőkezűnek bizonyult: csaknem 180 millióig jutott a film. Ugyancsak 1990-ben mutatták be a Ghostot, ami már nem csak a közönséget hatotta meg, hanem az Akadémiát is. A világszinten félmilliárdig kolbászoló szerelmi dráma 22 millió dollárjából még speciális effektusokra is futotta, bár magyar címre már nem.
Blockbusterek ide vagy oda, az évtized első fele a függetleneké volt: megismerhettük Robert Rodriguezt, aki az El Mariachi - A zenészt hétezer dollárból fabrikálta össze, s a Columbia közbenjárásával 2 millió dollárt hajtott fel a mozikban. Ez Hollywoodtól Mexikóig mindenhol 290-szeres megtérüléssel egyenlő. Hamarosan színre lépett Quentin Tarantino is, aki a Kutyaszorítóban után kapott bizalmat, s a Ponyvaregénnyel mély benyomást tett fesztiválokra, díjátadókra és persze jegypénztárakra. A 8 milliós bűnügyi mese 108 millió dollárral vált a Miramax akkori #1 filmjévé. Ugyanabban az évben feltűnt Kevin Smith is: a Shop-stopot 27 ezer dollárból dobta össze, s ugyancsak a Miramax égisze alatt 3 millió dollárt bevételezett. Ez bizony 115-szörös visszaáramlás. A vígjátékok is új erőre kaptak. A Farrelly fivérek először 1994-ben szóltak nagyot a Dumb és Dumberrel, majd négy évvel később a Keresd a nőt!-tel léptek át minden határt a megengedett határokon belül. Mindkét komédia árának hétszeresét érte el az amerikai kasszáknál, nem mellesleg intenzíven hozzájárultak Jim Carrey ill. Ben Stiller karrierjének építéséhez. A Keresd a nőt! után már egy évvel újabb meghatározó darab érkezett: az Amerikai pite 11 millió dollárból csinált 100 milliót, s alighanem a legnagyobb hatást gyakorolta a vígjáték műfajára Stan és Pan óta.
A további kiemelendő sikerek között a Miramax nevével még nem egyszer találkozunk: a Sikoly az Amerikai pitéhez hasonló vérfrissítés volt a horrorok számára; a 14 milliós film 6 milliós nyitány után végzett 100 millió fölött. A Good Will Hunting 1997 egyik szenzációjává lett. A kritika és a nézők egyaránt zabálták Ben Affleck és Matt Damon munkáját, ami baráti összegből, 10 milliós forrásból fejlődött 138 milliós kasszasikerré; hogy a tizenháromszoros profitból melyikük érdemelte a többet, akkor világosnak tűnt, de talán ha Affleck már akkor rendezői székbe ül, másképp alakulnak a dolgok. Az Alul semmi minden fronton méltó vetélytárs volt abban az évben, a 3,5 milliós brit vígjáték 46 milliót táncolt össze, ami ugyancsak 13-szorosa a befektetéseknek. Az ezredforduló előtt röviddel M. Night Shyamalan és néhány rejtélyes körülmények között eltűnt fiatal versengett az év(tized?) legnagyobb szenzációjának járó kitüntetésért, s a Hatodik érzék hiába aratott osztatlan sikert, hiába nem lehetett heteken át kirobbantani a toplista éléről, hiába hozott kétszer annyit, mint vetélytársa, nem kelhetett versenyre a The Blair Witch Projecttel. A 60 ezer dollárból tető alá hozott erdei ál-dokumentáció jelenségként söpört végig az amerikai mozikon, s meg sem állt 140 millióig és a Guiness Rekordok Könyvéig, amiben a legrentábilisebb filmként kapott bejegyzést: csak Észak-Amerikában költségei 2342-szeresét kasszírozta.
2000 - mostanáig
A 2000-es években és jelen évtizedünkben továbbra is lehet számítani a komédiákra. A Wayans-fivérek 2000-ben elindították az ilyen meg olyan "film"-ek véget nem érő sorozatát a Horrorra akadvával, ami váratlanul nagyot durrant, beelőzve az összes tényleges horrorfilmet. A 19 és a 157 millió közötti különbség mértéke szült pár folytatást, s még mostanság is számíthatunk egy újabbra. 2005-ben az Ünneprontók ünnepe talált be nagyon az amerikai nézőknél, akiknek a 40 milliós büdzsére 200 millió dollár volt a válaszuk, két évvel később a Superbad, avagy miért ciki a szex? volt nyerő, míg a Másnaposok 2009-ben már világszerte megnevettette a nézőket; a csupán 35 millióba került film otthonában 277, globálisan 467 milliót jövedelmezett. A női nézők is megkapták, ami jár nekik: 2001-ben Doktor Szöszi, tíz évvel később pedig a Koszorúslányok szórakoztatták el az érdeklődőket meggyőző mértékben.
A horrorfilmek árfolyama nagyot nőtt az új millenniumban: a Kabinláz 2003-ban másfél millióra hozott 21 milliót Eli Roth-nak, aki a Motellel pár év múlva újra lecsapott. 2004-ben a Fűrész váltott ki hisztériát: az alig több mint egymillió dollárból legyártott thriller 55 millió fölé kúszott, vagyis 45-szörösét hozta befektetésének; a folytatások és derivációk elkerülhetetlenek voltak. Az ázsiai remake-ek is megindultak, ezek közül az Átok - The Grudge érte el a legjobb arányokat: vacak 10 millióból csinált 110 milliót. Ellentétben az amúgy hatalmas üzletben bizonyuló, mostanság futó Az ördög benned lakozikkal, tavaly az Insidious képes volt zsánerének szokásait meghazudtoló módon fokozatosan vonzani a nézőket, mígnem 54 millióra állt be a bevételi mutató. Az másfél milliós ráfordítás mellett ez bizony 36-szoros szorzó. Hasonló arányt produkált a Parajelenségek 3. is, ám e nevezetes sikersztori az első résznél nőtt igazán az egekig: a Paranormal Activity 2009 októberében a The Blair Witch Project méltó utódjává vált, kezdve a házijellegű készítéstől a nézőtéri elalélásokig. Oren Peli 15 ezer dollárt költött a "talált felvételes" horroroknak lökést adó produkcióra, ami 108 millió dollárig lopakodott az amerikai piacon, s ezzel alighanem a valaha volt legjövedelmezőbb filmmé vált: több mint 7190-szer termelte ki szűkös költségvetését.
A mindig biztos műfajok mellett a dokumentumfilmek nyertek teret figyelemreméltó módon: a Jackass filmváltozata 5 milliót kóstált, s közel 65 milliót gyűjtött, a Fahrenheit 9/11 100 milliós bevételével közel hússzoros szorzót produkált és tényezővé tette Michael Moore-t a box office színterén (noha ezen sikerét még csak megközelíteni sem tudta), míg a Super Size Me 11,5 milliósra hizlalta bevételét 65 ezer dolláros költekezést követően (177-szer ennyi az annyi!). A Pingvinek vándorlása a 2005-ös "box office slump" meghatározó sikerévé vált 77,4 milliós bevételével, míg a csak formátumában ide illő Borat ugyancsak évének kiemelkedő szereplői közé avanzsált 128,5 milliójával, melyet 18 millió dollár elköltése előzött meg. Az idegen nyelvű alkotások közül több is megvetette lábát az újvilágban: a dollárban számítva 17 millióba került Tigris és sárkány máig az egyetlen külföldi produkció, ami 100 millió fölé jutott, míg az Esküvő monszun idején közel 14 millióig jutott, míg költségei 155,55 ezer dollárnyi rúpia körül mozogtak.
Az évtizedben jó idők jártak a független címekre is: a Bazi nagy görög lagzi menetelését még ma is emlegetik, ha a filmet magát nem is, hiszen hosszú hónapokon át gyarapította egyenlegét, mígnem 241 millión megállapodott. A belefektetett 5 millió dollár nagy üzletnek bizonyult, ahogy a "bazi nagy" kifejezés is a kertévés (sőt, mozis!: Mambo italiano: Bazi nagy lagzi...olasz módra) címadóknak, de a két főszereplő, Nia Vardalos és John Corbett (hogy ki?) ezt mégsem tudta kamatoztatni. 2004 nyarán a Nevetséges Napóleon és a Nyílt tengeren hívták fel magukra a figyelmet. Jon Heder 400 ezer dolláros bohóckodása megszázszorozódott, míg az igaz történet alapján forgatott tengeri thriller alkotói félmilliós költségeikért cserébe 30 milliót láthattak viszont. Tyler Perry is 2004-ben robbant be a filmiparba a Diary of a Mad Black Womannel, s azóta is állócsillaga a box office-nak, igaz, olyan jó költség/bevétel arányt, mint első filmjével, már nem tud elérni. 2007-ben a Juno sorsa alakult fényesen, s a Fox Searchlight később a Fekete hattyúval is jó óra tett a díjszezonban. Kiemelkedő Dávidok voltak a Góliátók között az Egyszer című ír zenés-romantikus dráma, ami 150 ezer dolláros mínusszal az erszényében vágott útnak, s 9 milliós plusszal végezte amerikai körútját, azaz 62-szeres profittal, amihez a Szerelempróba, azaz a Fireproof egészen hasonló arányt ért el. A keresztény dráma félmillióból készült, s 33 millió fölé küzdötte magát 2008-ban.
Ugyancsak abban az évben indult útjára az Alkonyat, aminek első része még visszafogott költségvetéssel (37m) bírt, így annak ötszörösét is megugrotta már hazájában. Az elmúlt években a vérbeli amerikai drámák is kitettek magukért: A szív bajnokai és A segítség az impozáns bevételi mutatók mellé még az Akadémia (utóbbi esetében várható) figyelmét is megkapták. Akinek viszont Sandra Bullock, de még Viola Davis problémái is kicsinyesnek tűntek, azoknál bizonyára A passió vált etalonná pár évvel korábban. Mel Gibson 30 milliót költött 2004-es botrányfilmjére, ami felkavart mindent, amit csak lehet, s miközben értelmet adott a Newmarket forgalmazónak, 370 millióig küzdötte magát...
...de a top 25-től azért távol maradt. Végezetül egy tájékoztató jellegű toplista a legjövedelmezőbb filmekről (klikkelj rá, hogy jobban lásd!).
helyezés – cím – év – költségvetés – amerikai bevétel – megtérülési arány
Kattints ide, hogy láthasd a sikerfilmeket időrendbe szedve!