A Lionsgate Films tavaly mindössze öt országos premierrel jelentkezett, ebből kifolyólag bizonyosan jobb 2012 elébe néz, de nem csak a lényegesen több film okán.
A Lionsgate Films tavaly mindössze öt országos premierrel jelentkezett, ebből kifolyólag bizonyosan jobb 2012 elébe néz, de nem csak a lényegesen több film okán.
A radaron
Hanem azért is, mert akad köztük egy-két nagy várakozású darab. 100 millió dollárt költöttek például a befektetők a The Expendables - A feláldozhatók 2.-re (The Expendables 2; hazai bemutató: szeptember 20.) A 2010-es sikerfilm folytatása augusztus második felében érkezik, és az biztos, hogy komoly várakozás előzi meg, ám arra már korántsem érdemes könnyelműen fogadni, hogy megismétli annak 100 millió dollár feletti bevételét. A számos ismert név összecsődítése beváltotta a reményeket, nyerő húzásnak bizonyult akkor, ám most már csak ismétlés; az új tagok, Van Damme és Norris a célközönség körében meg fogja tenni hatását, ezen felül nem árt, ha a hatásos teaser trailer után a teljes is meggyőzőre sikerül. Nagy teszt lesz a Simon West (Con Air - A fegyencjárat, Lara Croft: Tomb Raider) rendezte akciófilmnek az az augusztus 17-e: akkor eldől, sikerült-e Stallonénak életképes franchise-t kreálnia, vagy csak egyszer volt Budán és Pesten kutyavásár. Egy 40 milliós start benne van a pakliban, ahogy a gyorsabb eltűnés is a hétvégi toplistáról.
Ugyancsak 100 millió dollárba került az eredetileg megszavazott 75 helyett Az éhezők viadala (The Hunger Games; hazai bemutató: március 22.). A népszerűnek mondott könyvből készült sci-fi akciófilmet minden hezitálás nélkül éves szinten jelentősnek igyekszik elfogadtatni a forgalmazó (és a könyvet a vásárlók figyelmébe ajánló hangreklám a könyvesboltokban), úgyhogy a blockbuster-jelölteknek járó elbírálásban kell részesíteni. Vagyis a márciusi startnak 40 millió közelébe kellene szólnia, kiváltképp úgy, hogy már a Futótűz címre hallgató folytatás dátuma is le van fixálva jövő novemberre. A Jennifer Lawrence, Josh Hutcherson és Woody Harrelson főszereplésével készült produkciót a Pleasantville és a Vágta rendezője jegyzi, szóval érdemes lesz odafigyelni, mi is sül ki belőle. Ezen odafigyelést a John Carter, a Mirror, Mirror és A titánok haragja igyekszik majd megzavarni, de még a legrosszabb esetben sem szabadna 80 millió alatt rekednie Az éhezők viadalának.
Szeptemberben mutatják be az amerikai mozik a Dreddet (hazai bemutató: október 11.). A brit 2000 AD képregényeinek figurája egyszer már tiszteletét tette a vásznakon, ám az 1995-ös Dredd bíró minden fronton leégett, amiben nem kis szerepe volt a Sylvester Stallonét akkoriban övező általános elutasításnak. Az új filmben Karl Urban játssza a főhőst, az ígéretek szerint végig sisakkal a fején, ami egyébként legfeljebb a maroknyi rajongót hozza lázba. Világos, hogy a forgalmazó nem céloz meg magas szintet a 45 millió dolláros sci-fi/akcióval, s a közelmúltban esett produkciós problémák (Pete Travis rendezőt kizárták a vágás munkafolyamatából és Alex Garland író-producert ültették a helyére) csak megalapozzák a feltételezést, hogy nem talál majdan meleg fogadtatásra a végeredmény. Ha mégis sikerrel átvészelte a gyártást a film, az sem jelent épp sokat, se Urban, se Dredd neve nem tűnik elégségesnek ahhoz, hogy a költségvetésen túlmutató összeget hajtson fel az amerikai mozikasszáknál a 3D-s film.
Októberben tetőfokára hág a vérengzés: a frissen bejelentett Paranormal Activity 4 és a Halloween 3D mellett erről a Texas Chainsaw Massacre 3D gondoskodik. A sokadik bőr Bőrpofáról nem az elmúlt évtized két filmjének újabb része, hanem a legeredetibb, 1974-es közvetlen folytatásának szánt opus. Hogy hajlandóak-e követni még a fonalat a nézők, az végül is teljesen mindegy, mert a horrorok olcsón tető alá hozhatók, így még azután is érdemes nyüstölni velük a közönséget, ha esetleg a legutóbbi epizód nem futott túl fényesen. A térhatás éppen elegendő újdonság lesz a felbúgó motorosfűrészhez, hogy feltankoljon 40-50 milliót az 1994-es A texasi láncfűrészes gyilkos visszatér (McConaughey/Zellweger) után ismét a Lionsgate-nél kikötött franchise legfrissebb eresztése.
A radaron kívül
* Katherine Heigl is csatlakozik Reese Witherspoonhoz (Kémes hármas) és Jennifer Anistonhoz (Wanderlust), így a romantikus vígjátékok ügyeletes királynői mind tiszteletüket teszik a vásznon az első két hónap folyamán. A szingli fejvadász (One for the Money; hazai bemutató: február 2.) még akcióval is kecsegtet, ráadásul népszerű könyv(sorozat) alapján készült, úgyhogy biztosan a 2010-es Exférj újratöltve (60m) nyomába szegődik, bár a főhősnő számára ideálisabb cél lenne A csúf igazsággal és a 27 idegen igennel meghódított 75-85 milliós magasság.
* Hasonló szintet is megüthet a The Wedding (hazai bemutató: október 18.) című vígjáték is, melyben egy régen elvált pár (Robert De Niro és Diane Keaton) fiuk esküvője alkalmából úgy tesz, mintha még házasok lennének. A további szerepekben Amanda Seyfried, Robin Williams, Susan Sarandon, Katherine Heigl és Topher Grace.
* Ugyancsak ideális választás lehet a szerelmi komédiákra vágyóknak a közkedvelt útmutató könyv nyomán született What to Expect When You're Expecting, ami öt, gyermeket váró párt követ nyomon, mások mellett Cameron Diaz és Jennifer Lopez szereplésével. A májusi premier rendszerint ideális időpont az efféle filmeknek (Szerelem kölcsönbe - 39m; Levelek Júliának - 53m; Excsajok szelleme - 55m; A boldogító talán - 46m; Míg a jackpot el nem választ - 80m).
* Tyler Perry két filmmel is jelentkezik 2012-ben. A február végi Good Deeds-ben a főszerepet is ő játssza, míg a júliusi The Marriage Counselorban számunkra a legismertebb név Vanessa L. Williams lehet. A filmes konstans sikeréből ítélve egyik produkciónak sem kell 40 millió alá terveznie.
*Az egykori elit ügynök Jason Statham egy 12 éves kínai kislány pesztrálásába fog a Safe (hazai bemutató: május 10.) című akciófilmben. 2011-ben A mestergyilkos 29 millióig, a Válogatott gyilkosok 25 millióig vitte. 27 millióra ezúttal is bizton lehet számítani, de azért üdvözítő lenne megütni a 30 milliós költségvetést.
* Két horror is akad még a texasi mellé: az egyik az MGM körüli változások miatt évek óta halogatott, végül a Lionsgate-nél kikötött The Cabin in the Woods. Az egyes értesülések szerint a szép lassan 65 millióra duzzadt költségvetés még a 3D mellett is elérhetetlennek látszik, kiváltképp áprilisban, de a Cloverfield írójában (rendező) és Joss Whedonban (producer) talán nem kell csalatkozni, s akkor az Insidious nyomába szegődik a rejtélyes erdei kunyhó és az odatévedt főiskolások története. Az augusztus végén érkező The Possession már címében is tucatnak hangzik, s sztorija sem épp eredeti: ősi démon száll meg egy fiatal lányt. Az aggódó szülőket Kyra Sedgwick és Jeffrey Dean Morgan alakítják, a rendezői székben Ole Bornedal (Éjféli játszma, Éjjeliőr a hullaházban) ül. Jószerencse esetén sem valószínű, hogy a Pokolba taszítva 42 milliójánál többet keres.
Végső szó
2011-ben Az igazság árával (58m) aratta legnagyobb sikerét a független forgalmazó, úgyhogy az idei esztendőben csak jól járhatnak: a tavaly 12 film (ebből 5 országos bemutató) által termelt, fél fogra sem elegendő 182 millió dolláros összbevételt már a két kiemelt cím is megütheti. A feláldozhatók 2.-nek és Az éhezők viadalának igazán illene 100 millió fölé jutni, s ezzel meg is dupláznák a Lionsgate történetének 100 milliós kasszasikereinek számát. A két térhatású horror ideális esetben együttesen kilenc számjegyű összeget üt meg, s a vígjátékok közül is legalább az egyiknek kasszát kellene robbantania, hogy jók legyenek az arányok.
A Lionsgate 2012-es naptára jelenleg
- 01.27. One for the Money
- 02.24. Good Deeds
- 03.23. The Hunger Games
- 04.13. The Cabin in the Woods
- 04.27. Safe
- 05.11. What to Expect When You're Expecting
- 07.27. The Marriage Counselor
- 08.17. The Expendables 2
- 08.31. The Possession
- 09.21. Dredd
- 10.05. Texas Chainsaw Massacre 3D
- 10.19. The Wedding
korábban: