Magyar mozibevételek, 2011. december 22. - 2012. január 1.
Szenteste hétvégéje karcsú számokat hozott, de a két ünnep közötti napok alaposan felpörgették minden film mutatóit. Az óévet Adam Sandlerrel búcsúztatták a magyarok, de az animációs banda és Tom Cruise is kivette részét a jóból.
Magyar mozibevételek, 2011. december 22. - 2012. január 1.
Szenteste hétvégéje karcsú számokat hozott, de a két ünnep közötti napok alaposan felpörgették minden film mutatóit. Az óévet Adam Sandlerrel búcsúztatták a magyarok, de az animációs banda és Tom Cruise is kivette részét a jóból.
> a filmek
A Csizmás, a kandúr visszakövetelte a vezető pozíciót a december 22-i hétvégén, ámbár a vaskos zuhanások jellemezte top 10-ben ez nem járt különösebben kiemelkedő eredménnyel. A 19 millió forint azonban arra már bőségesen elég volt, hogy a UIP bemutatója 200 millió forint fölé röppenjen. Egy héttel később már a 300 milliót feszegette a világszerte szép sikernek örvendő mese: december 29. és január 1. között 34,8 millió forinttal a második helyen fogadta nézőit, akiknek száma egy szempillantás alatt gyarapodott 227 ezer fölé, vagyis a Shrek-spinoff egy hónap alatt felzárkózott az éves top 5 közelébe, s már nem sokkal marad le a Verdák 2. mögött. Rövidesen tehát az elmúlt esztendő legnagyobb érdeklődést kiváltó animációs mozija lesz Puss kalandjából, s egy ilyen kiadós blockbusterre égető szüksége volt a hazai iparnak ebben a minden korábbinál kevesebb 200 ezer nézős bemutatót termő 2011-ben.
Csak a második hely jutott a premierkor a Táncoló talpak 2.-nek. Az InterCom által szállított animációs folytatás 17,7 millió forinttal kezdett, amit a második hétvégén közel megduplázott (34,7m), így 2012 első napját már 90 millió fölött köszönthette a hazájában mélyen alulteljesítő produkció. Nálunk nincs olyan nagy vész, mint a tengerentúlon, de elég valószínű, hogy ezúttal nem táncolják magukat 200 ezer eladott jegy fölé Topiék: a 2006 azonos napjaiban serénykedő első résszel szemben ugyan 5 millió forintos előnyt élvez, ám 20 ezer nézős hátrányban van a mostani. Csizmás jelenléte nélkül minden bizonnyal több esélye lenne a pingvineknek, viszont a 3D nélkül meg nem sok.
Karácsonykor a harmadik helyre esett vissza a Mission: Impossible: Fantom protokoll. A UIP akciófilmje akkor fej fej mellett állt bevétel szempontjából a harmadik résszel, míg egy héttel később, a 25,5 millió forintos negyedik hétvégével sikerült kényelmes előnyt teremteni a 2006-os eresztéssel szemben, s nem pusztán a jegybevétel, hanem az eladott jegyek számát tekintve is (82 799 vs. 99 188). A negyedik bevetés tehát nálunk is lényeges javítást eszközölt az azt megelőzőhöz képest, ahogy tette azt Észak-Amerikában és alighanem a legtöbb országban, bár az első két epizód népszerűségétől továbbra is nagyon távol áll. A három víkend utáni 121,7 millió forint önmagában viszont remek eredmény egy nem térhatású, hagyományos akciófilmtől manapság, úgyhogy a küldetés nálunk is teljesítettnek tekinthető már most, pláne, ha majd 150 millió fölé ér a mutató. Érdemes megjegyezi, hogy a jó eredményekben vélhetően nem elhanyagolható szerepet játszott, hogy a téli szünetben ezen kívül nem nagyon akadt a ritkábban, de ilyenkor könnyebben mozizó felnőtt közönség specifikus igényeit kiszolgáló darab.
Nálunk nem vall szégyent a Szilveszter éjjel sem. Az InterCom romantikus filmje eleve nem kezdett rosszul, ám a címszereplő napot magában hordozó, ezáltal kivételes mértékben (+104,6%) megugrott keresletet generáló hétvégével a 100 millió forintos határt is becserkészte. A 100 ezer néző is megvalósul a következő hétvégére, úgyhogy ha nem is lett belőle egy Valentin nap, azért a műfaj hazai megbízhatóságához újabb erős példával járul hozzá.
Az Alvin és a mókusok 3. nagyon le van maradva a korral, hiszen 3D nélkül akarja megszólítani a családokat, márpedig ez aligha lehet sikeres vállalkozás a szemüvegek uralta matinéelőadásokon. Az ünnepi hajrá nélkül elég silány bizonyítvány jutna az InterCom bemutatójának (11 nap után 24,5 millió forint; az első résztől is elmarad), de még újév napján is épp hogy csak meghaladja az 50 milliót a bevétel. Az igaz, hogy az első rész még hátrébbről jutott csaknem 100 ezer nézőig néhány éve, akkor azonban még új figuráknak számítottak az éneklő mókusok, így most olyan kitartó figyelemre aligha számíthatnak. Az ifjúságot megcélzó mozik vesztese vált a tengerentúlon is nagy visszalépést elkönyvelő, de azért még korrektül teljesítő vígjátékból idehaza.
Hatodik helyen vágott neki a listának A legsötétebb óra. A csak 3D-ben vetített, szinkronizált sci-fire nagyon kevesen ültek be a premier hétvégéjén (5 ezer alatt), ami mindössze 7,1 millió forintos rajtot engedett az InterCom gondozottjának. A szituáció tehát az amerikaihoz hasonló, a magyar közönséget sem mozgatta meg igazán pár fiatal harmadik típusú moszkvai kalandja, ám ezt leginkább a második hétvége alapján jelenthetjük ki: nem egészen 32 millió forint és nem jelentős számú látogató a jussa Timur Bekmambetov produkciójának.
Alig fért be a top 10-be nyitányakor a Fifti-fifti. A magyar közönség cseppet sem vette jó néven, hogy rákos betegekkel zargatják a szeretet ünnepén, így a Forum Hungary komikus drámájára szerény 1,4 millió forintot költöttek az első négy napon. Ez a rendkívül gyér, ámbár nem túl meglepő szám azért a műsorhét végeztére csaknem megnégyszereződött, de a 10 ezer nézővel még így is gondjai lesznek a jobb sorsra érdemes alkotásnak. Nem sokkal lemaradva, ugyancsak 1,4 millióval képviselte magát az Életrevalók. A Budapest Film, hallgatva a frenetikus francia siker szavára, igen hamar hozta el Magyarországra ezt a vígjátékba oltott drámát, ami hosszú távon kétség kívül szebb reményeket táplálhat, mint a Fifti-fifti: a második hétvégét már 7,7 millió forinttal zárta. 455 ezer forintos budapesti bevétellel, távol nyitott a top 10-től a Trancsírák. A Ristretto horrorkomédiájától ez egyáltalán nem meglepő elbukás, hiszen a hazai nézők legkevésbé ínyére való műfajról van szó; még a Zombielandet is kevesebb, mint 25 ezren nézték csak meg két éve.
Az év utolsó hétvégéjén Adam Sander jött, látták és győzött. A Jack és Jill 42,6 millió forinttal kaparintotta meg a vezető pozíciót, ami csaknem 10%-kal jobb, mint a Kellékfeleség márciusi startja. Az errefelé rendületlen népszerűségnek örvendő komikus kettős szerepe már az első nap 14 ezer magyart szegezett a vásznak elé, január 1-jén pedig befizetett a 36 ezredik látogató is. A közönségarányt hajszállal nyerte az ország Budapesten kívüli része, ami bizonyítja, hogy ha nincs térhatás a pakliban, leginkább a vígjátékok bírják mozizásra a vidékieket. A Jack és Jill alighanem töretlenül uralná januárt is, ha nem lenne Sherlock Holmes, de még a detektív bekavarásával együtt is jók az esélyek a 200 ezer nézőre, bár abban nincs változás, hogy Sandler eddig csak az Apafejjel vette be e lélektani határt, saját mezejének a 170-190 ezres szintet hagyva.
A Forum Hungary merőben másféle filmmel nevezett. A Géppisztolyos prédikátor menőbb címmel már csak akkor rendelkezhetne, ha megmaradt volna gépfegyvernek az a géppisztoly, de sajnos ha drámáról van szó, egy jó cím is nehezen segíthet. A 10. helyen nyitó mozira 4,3 millió forint folyt be még a megnövekedett forgalom közepette is, ami 16 kópia mellett hervatag eredmény. Az érdeklődők 73%-a Budapesten szegődött Gerard Butler nyomába, akinek új mélypontot jelent magyarországi pályafutásában Marc Forster filmje. A 10 ezer néző meredek célnak tűnik, így a forgalmazó nem búcsúztatta valami jól az évet, pláne, ha a nagy reményű(?) S.O.S. Love! hányódását is hozzácsatoljuk a kórlaphoz: a nem egészen 30 ezer néző ugyan már 2011 legnézettebb magyar(?) filmjévé avatja Sas Tamás művét, 2007-ben az S.O.S. Szerelem!-nek ez pár röpke nap alatt megvolt.
Egyéb korábbi bemutatókkal kapcsolatban érdemes megjegyezni, hogy Brad Pitt két nehezen forgalmazható filmje közül a végelszámolásnál nagy valószínűséggel Az élet fája emelkedik ki győztesen: a Corner bemutatóját január 1-jéig 7195 fővárosi tekintette meg, míg az InterCom lassan-lassan a mozikból kikopó Pénzcsinálójáért ugyanitt 9449-en álltak sorba, egy héttel több idő alatt. Előbbi film kifejezetten jól áll, utóbbi meglehetősen gyengén, de ettől függetlenül mindkettő megbecsülendő jelenlévő az egyébként egyre színesedő palettán. A Karácsony Artúr aktualitását veszve vélhetően gyorsan elveszíti még lődörgő nézőit, de a 100 millió forintos határt kis szerencsével még meghódíthatja. Az Alkonyat: Hajnalhasadás, 1. rész már bizonyosan számottevő mértékben elmarad az előző két epizód 298-300 ezer nézős eredményétől.
> a top 8, december 22. - 25. (forintban; csüt-vas) [eddigi nézőszám]
01. (2) Csizmás, a kandúr (19,1m/226,7m) [173 187]
02. (ú) Táncoló talpak 2. (17,7m/17,7m) [13 836]
03. (1) Mission: Impossible: Fantom protokoll (15,0m/66,5m) [53 719]
04. (3) Szilveszter éjjel (9,3m/69,8m) [58 807]
05. (4) Alvin és a mókusok 3. (7,7m/24,5m) [22 267]
06. (ú) A legsötétebb óra 3D (7,1m/7,1m) [4770]
07. (6) Karácsony Artúr (5,2m/85,5m) [69 932]
08. (5) S.O.S. Love! - Az egymillió dolláros megbízás (4,9m/20,7m) [15 514]
> a top 10, december 29. - január 1. (forintban; csüt-vas) [eddigi nézőszám]
01. (ú) Jack és Jill (42,6m/42,6m) [36 589]
02. (1) Csizmás, a kandúr (34,8m/297,6m) [227 865]
03. (2) Táncoló talpak 2. (34,7m/90,4m) [69 788]
04. (3) Mission: Impossible: Fantom protokoll (25,5m/121,7m) [99 188]
05. (4) Szilveszter éjjel (19,0m/109,2m) [92 532]
06. (5) Alvin és a mókusok 3. (12,9m/51,7m) [47 274]
07. (6) A legsötétebb óra 3D (9,7m/31,9m) [21 296]
08. (8) S.O.S. Love! - Az egymillió dolláros megbízás (6,2m/38,8m) [29 228]
09. (7) Karácsony Artúr (4,6m/96,1m) [78 723]
10. (ú) Géppisztolyos prédikátor (4,3m/4,3m) [3440]