Elérkeztünk az év azon szakaszába, amikor mindenki elkezdi ontani magából a díjszezonra tartalékolt minőségi produktumokat. Szeptemberben rögtön hat film ugrotta át a bűnös 7/10-es határt az amerikai kritikusoknál, csakhogy a lécet már feljebb raktuk. A TOP 10 legrosszabb versenyzője is 8/10-en áll, úgyhogy a hat alkotásból csak három foglalhatott helyet ezen. No de micsoda helyeken! A hónap két nagyágyúja tavaly a Fekete hattyút és A harcost is kilökte volna ki a listáról, szóval erősen indult ez az ősz.
Róluk lesz szó a tovább mögött, ahol megnézhetitek a friss listát és az aktualizált Oscar-tabellát is.
Elérkeztünk az év azon szakaszába, amikor mindenki elkezdi ontani magából a díjszezonra tartalékolt minőségi produktumokat. Szeptemberben rögtön hat film ugrotta át a bűnös 7/10-es határt az amerikai kritikusoknál, csakhogy a lécet már feljebb raktuk. A TOP 10 legrosszabb versenyzője is 8/10-en áll, úgyhogy a hat alkotásból csak három foglalhatott helyet ezen. No de micsoda helyeken! A hónap két nagyágyúja tavaly a Fekete hattyút és A harcost is kilökte volna ki a listáról, szóval erősen indult ez az ősz.
Mielőtt kivesézném a "nyerteseket", hadd ejtsek pár szót a többiekről. A legmagasabb értékeléseket az 50/50 kapta (hazai bemutató: december 1.), ami már régóta a radaron volt. Ugyan Toronto egy kicsit visszafogta a kedélyeket, de az agarak igazán csak most hátráltak meg. Mert bár a kritikusok nagyon szerették a filmet, semmiképpen sem tartották jobbnak egy jó vígjátéknál. A fajsúlyosabb téma ellenére ez meglepő, de majd hamarosan mi is megnézhetjük, mennyire van igazuk. A legnagyobb reménysége a filmnek amúgy is Joseph Gordon-Levitt volt, akit szeretnek, de szegény valahogy még mindig nem bírt kitörni a "srác az Űrbalekokból" titulusból. Mondjuk azért én nem írnám le a filmet, de jobb híján csak a "nagyon talán" kategóriába tudom beilleszteni.
Hasonlóan járt a Warrior is, aminek sikerült meglepetést okoznia - csak a nagy kitörés nem jött össze neki, amiről ezúttal a nézők tehetnek. Mert lássuk be, az ilyen történeteket elsősorban a közönség teheti naggyá. A csalódást keltő box office szereplés miatt azonban most már csak Nick Nolte esélyei maradtak említésre méltó szinten. Harmadikként Steven Soderbergh új filmje, a Fertőzés futott be (hazai bemutató: október 13.), ami szintén megkapta a méltatásait, de azt a bizonyos pluszt senki nem érezte benne. A helyzetet pedig csak rontja, hogy sokan már nem tudnak mit kezdeni a rendezővel, aki jelen pillanatban az amerikai filmgyártás egyik legkiismerhetetlenebb egyénisége. Az Erin Brockovich - Zűrös természet rajongói viszont hátradőlve várhatják a bemutatót, mert a Fertőzésben is ugyanazon erények dominálnak mint abban: a hitelesség és az egyszerűség.
És akkor jöjjenek a listás filmek, azok közül is elsőként a Take Shelter. Mivel már sokszor esett róla szó, most csak nagy vonalakban: egy férfi hatalmas vihart vizionál, amitől meg akarja védeni a családját. A kényszerképzetei azonban elhatalmasodnak rajta és ezzel megkeseríti környezete életét is. A fesztiválszereplések után (Cannes, Sundance, Deauville) most a kritikusok is áldásukat adták a filmre, ami a többség szerint senkit nem fog hidegen hagyni. Hatásos drámaként tartják számon, aminek a fináléja ugyan kicsit több lett a kelleténél, de ez nem akadályozza Michael Shannon menetelését. Ha a kritikusok kicsit besegítenek és a forgalmazó is adja alá a lovat, Shannon az Oscar-jelölésig menetelhet. Így van ezzel az utóbbi évek egyik legbravúrosabb kitörését végrehajtó Jessica Chastain is, aki a Take Shelterrel tovább gyűjtögette piros pontjait. Szinte biztos vagyok benne, hogy a hölgy nem marad vörös szőnyeg nélkül, csak ez a sok ragyogás ki ne oltsa egymást.
A következő delikvens már az Animal Kingdom magasságában jár (TOP10-2010: 8.hely), és sok tekintetben hasonlít is a két alkotás: a Drive - Gázt! (mert róla van szó) ugyanolyan csendes és erőszakos, ugyanannyira szépen kivitelezett és jól eljátszott darab, mint ausztrál társa. Viszont van két nagy előnye azzal szemben. Egyrészt amerikai, másrészt a képi megoldásai sokkal figyelemfelkeltőbbek, amit talán majd sem az operatőrök, sem a vágók nem hagynak figyelmen kívül. Sokan a rendezők támogatását is biztosra veszik, mert ha valaki akkor ők értékelik a vizuálisan erős direktori munkát. Addig azonban még sokat kell aludni (és megvárni a felhozatal hátralévő részét), úgyhogy egyelőre maradjunk annyiban, hogy a mellékszerepben parádézó Albert Brooks tűnik a film legnagyobb tartógerendájának (mármint a díjszezon terén). De azért mindenki figyeljen és szorítson, mert én még egy 4-5 jelölést sem tartok kizártnak.
És végül jöjjön a Pénzcsináló (Moneyball - hazai bemutató: december 8.), azaz a hónap legnagyobb nyertese. Brad Pitt "sportfilmje" még a Drive-nál is magasabbra merészkedett, ami a tavalyi évhez viszonyítva a Winter's Bone és A gyerekek jól vannak birodalma (éves toplista 4. és 5. hely). Szóval nincs azon semmi meglepő, hogy tuti Oscar-jelöltként kezeli mindenki a filmet, ami végre Brad Pitt számára is megtörheti a jeget színészként és producerként egyaránt. A film rendezője néhány éve prezentált egy erőteljes bemutatkozást (Capote - 5 Oscar-jelölés), és úgy tűnik a folytatással sem adta alább. Ebben persze nagy szerepe van a körülrajongott Aaron Sorkinnak, aki a tavalyi aranyeső után újra a forgatókönyvírói Oscarra pályázik. Egyben az is neki köszönhető, hogy mindenki A közösségi hálóval akar párhuzamokat állítani. Persze, kis emberek sikerre visznek valamit - de ennyiben ki is merült a hasonlóság, ami bizonyos tekintetben erre, másrészt arra billenti a mérleg nyelvét. Zuckerberg egy egész világra kiterjedő hálózatot hozott létre, ami alaposan meghatározza generációnk életét, miközben a Pénzcsináló Billy Beane-je sikerre vitt egy kis csapatot. Nem ugyanaz a kategória ez kérem szépen! A kritikusok nagyon nagyra tartják a filmet, de azért itt nem repkednek olyan frázisok, hogy "mérföldkő az amerikai filmtörténetben" vagy hogy "egy generáció filmje". Szóval a kritikusoknál a háló a nyerőbb, de ez nem jelenti azt, hogy az Amerikai Filmakadémiánál is. Itt most újra elő lehet citálni David Mamet sokat emlegetett mondatát, mi szerint "Ne sajnáld azt, akinek saját repülője van!". És ezt figyelembe kell venni. Az idősebb korosztálynak lehet, hogy nem tetszett a hülye kis punk, aki milliárdokon veszekedett egy olyan dolog miatt, amiről ők még nem is biztos hogy hallottak - na de egy echte amerikai sport amerikai hőse már igazán a fogukra való falat lehet. Ráadásul - mint ahogy már említettem - Brad Pitt Oscar-korba idősödött.
A jövő hónapban pedig még tovább finomodik az összkép, hiszen jön a The Ides of March, a Martha Marcy May Marlene, A bőr amelyben élek, az Anonymous, a The Rum Diary és a Like Crazy. Most viszont jöjjön maga a toplista, alatta pedig az aktuális Oscar-jelölős ranglista...ahogy én látom:
Magyarázat:
A lista az Egyesült Államokban bemutatott egész estés, angol nyelvű játékfilmeket tartalmazza, amik a kritikusoknál minimum 7/10-es eredményt értek el.
Az egyes gyűjtőoldalak eltérő átlagolása miatt a négy legnagyobb eredményeit átlagoltam a tisztább kép miatt.
A Rotten Tomatoes adatai közül a Top Critics kritikai átlagát vettem figyelembe.
Az IMDb és az aeonflux értékelései tájékoztató jellegűek, az átlagba nem számítottam be őket.
OSCAR-ranglista: