aeon flux

ready for the action now, danger boy?

kritika: a karib-tenger kalózai: ismeretlen vizeken [pirates of the caribbean: on stranger tides] (2011) Zalaba_Ferenc
2011. május 19. 08:00:00

Kategória: film 20 komment

Ismerős vizeken evezünk. Néhány régi (Jack Sparrow, Barbossa) és számos új (Blackbeard és lánya, György király, valamint az egész spanyol armada) szereplő az élet forrását kutatja, de természetesen néhányukat nem egészen az az agenda vezérli, mint amit felvállalnak.

Annak ellenére, hogy majdnem zsákolt egy milliárdot, a keményvonalas rajongókat leszámítva aligha akad olyan ember, aki szerette volna a Pirates-franchise harmadik epizódját. És még annál is kevesebben vannak, akik végig tudták követni. Ezzel a stáb is így lehetett, hisz Jerry Bruckheimer producer és Johnny Depp felváltva nyilatkoztak arról, hogy mekkora katyvaszt is okozott a fejükben az At Worlds's End keszekusza sztorija, és ígérik, hogy a negyedik rész nem csak egyszerű, de egyszeri kaland is lesz egyben. Ezért aztán az On Stranger Tides legszembetűnőbb újdonsága tényleg az, hogy olyan egyszerű, mint az ujjam - függetlenül attól, hogy legalább tucatnyi olyan szereplőt mozgat, akiknek nem csak kereszt- és vezetékneve van, hanem még tervei is akadnak.

Az már más kérdés, hogy eme tervek jobbára ad-hoc jellegűek, azaz a köpönyegforgatás érdekében bármikor leválthatók - néha pedig egyenesen illogikusak -, és tulajdonképpen a film McGuffinja - az élet forrása - is csupán másodlagos tényező, misztikumát percek alatt teszik margóra, ami miatt jogosan érezheti magát csalódottnak az egyszeri néző.  A csalódás pedig permanens vendég a film 140 perces játékideje alatt - nem feltétlenül negatív előjellel, hisz lecsupaszítottságának hála jó érzés végre részt is venni a kalandban, nem csak kívülről azt totózgatni, hogy most épp ki kivel van -; nekem a legnagyobb szomorúságot az okozta, hogy míg az előző részekben olyan szépen siklott bele rizsporos konspirálás a mitikus szörnyekkel és mutáns tengerészekkel teli fantáziavilágba, addig - néhány odavetett élőhalottat és tekergőző árbockötelet leszámítva - a Pirates 4 már csak egy szimpla kalandfilm.

Istennek, az ILM-nek és menő modellügynökségeknek hála, hogy a film derekán feltűnnek a sellők, kiknek egyszerre szexuálisan túlfűtött és vérfagyasztóan rémületes jelenését követően már nem lehet ugyanúgy nézni Arielre és kompániájára, mint eddig. Támadásuk egyértelműen a film legjobb pillanata, szóval jól vigyázz, mikor mész ki pisilni.

Bármennyire szeretem Ian McShane-t és bármennyire rettegtem őt néhány korábbi munkájában, Feketeszakállként meglehetősen szürke figura (szürkeszakáll!): a forgatókönyv néha ugyan rákényszerít egy-két random gonosztettet, melyek között akad önkéntelenül vicces is (szegény szakács...); hasonlóan erőtlen Penélope Cruz Angelicájának és Sparrow közös múltjának lebegtetése is, amely egyfajta szeretlek-is-meg-nem-is felállásba pozícionálja a két figurát, de nehéz őket elképzelni egymás karjaiban, hisz mindkettőt maximálisan elfoglalja az, hogy verjék át egymást. Az első trilógiában sokan fújtak a Bloom/Knightley kettős ódivatú csatározására, úgyhogy ők most mentek a levesbe, helyettük azonban el kell viselni egy tenyérbemászóan naiv erénycsősz (hogy maradhatott ez életben ilyen sokáig egy ilyen társaságban?) és egy foglyul ejtett sellőlány tágra nyílt tekintetű románcát, melynek kb. annyi köze van a cselekményhez, hogy nyugodtan mehetett volna a kivágott jelenetek közé.

Szerencsére Johnny Deppre mindig lehet fogadni (az utazó? miféle utazó? nem ismerek semmiféle utazót...), és Jack Sparrow-ként hozza a tőle elvárhatót: ezúttal sincs az a szorult helyzet, amiből ne tudná kidumálni vagy éppenséggel kilambadázni magát. Ugyan most ő is haloványabb a szokottnál - mondhatni sodródik az árral -, de metroszexuális manírjait nem lehet megunni.

200 milliós költségvetésének hála a film nem szűkölködik a látványelemekben, a 3D-ben pedig az a jó, hogy nagyon hamar el lehet feledkezni róla, s végső soron a film is ilyen: hozza az elvárhatót, de aztán pikk-pakk elillan.

kövess minket facebookon!

Címkék

kritika fantasy johnny depp penelope cruz 5csillagos geoffrey rush sequel pirates of the caribbean adventure ian mcshane

A bejegyzés trackback címe:

https://aeonflux.blog.hu/api/trackback/id/tr824539708

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Helsing · http://helsing.blog.hu 2011.05.17. 10:55:04

én szerettem a harmadikat, jobban hozta a karib-tenger feelinget, mint a második, az örvény rész meg ultrakirály lett - mondjuk a szálak tényleg illogikusak néha, de engem vitt az egész hangulata :-) Azt meg az első trailer óta sejtettem, hogy a negyedik gáz lesz, nem is értem, miért erőltették annyira. Ja, de. Pénz.

Ismeretlen_1068 2011.05.17. 11:32:49

1: Nálam még mindig a második a kedvenc - pontosabban az egyetlen, amit igazán szeretek.

gaillard 2011.05.17. 11:37:45

POTC trilogy: 5-4-6/10 Alapvetően fárasztott mind, de az egyedibb látványelemek és a (végre) bevállalós akciójelenetek miatt nálam a harmadik viszi a prímet.

SoZi 2011.05.17. 11:41:23

JÖHET, az idők végezetéig jöhet akárhányszor. Á, nem vagyok elvakult :) Azért is állok pozitívan a dologhoz, mert a plakátokon Jack fejkendőjére lógó fűzér már más, mint eddig, ugyanis az eredetit elvesztette a 3. részben. Szeretem, ha figyelnek az efféle apróságra és ha figyelembe veszik a film "történelmét", akkor tiszteletben is tartják azt, így nem lesz az eredetit szembeköpő folytatás, amire mostanában sok példa volt. Rob Marshall rendezése milyen? Szép képeket szokott összehozni (A Gésát pl csak ezért nem untam). Arról tudsz valamit, hogy a szinkronos és a 3D vetítéseken kívül lesz esetleg más is? Leginkább eredetiben és 3D-ben nézném meg...

Jester 2011.05.17. 11:51:32

Minden napra jut egy lángoló vitorlásos poszter. :)

Reggie 2011.05.17. 11:54:21

Lassan kiírhatnának már belőle egy eredeti nyelvű előadást..nem kapkodják el. Tipikusan az a film, amiből a szinkron 2-3 pontot simán levon!

probi 2011.05.17. 11:58:15

Nekem is a második rész jött be legjobban. Látványban és fényképezésben messze túlszárnyalja a többit. Mindenesetre muszáj megnézni a negyediket is, egy könnyed kalandfilm bármikor jöhet :)

Ismeretlen_1068 2011.05.17. 11:59:44

3: POTC 1-4 10/6-7-4-5. De lehet, hogy csak kevés rumot fogyasztottam melléjük. :)

Ismeretlen_139112 2011.05.17. 13:28:50

Bill Nighy mint Davy Jones még mindig über, és nemcsak a tech miatt, zseniális az egész karakter. Bár emlékszem arra is amikor rájöttünk a kollégákkal, hogy ez nem jelmez... yikes!

tojasur 2011.05.17. 13:32:21

A kritikával egyetértek, de szerintem egy mozi jegy árát simán megéri a film, egyszer. Akinek tetszettek az eddigi részek annak ez is fog, bár szerintem ez eddig a leggyengébb. Vagyis kicsit kilóg a sorból hangulatban. Az akció jelenetek se annyira pörgősek és látványosak, mondjuk a szirénes rész klassz volt, bár nekem kicsit furák voltak ezek a vámpír-kannibál-piranha-pókember sellők. A 3D-t meg a nyálgép és sziréna(?) szerelmi szálát tényleg simán kihagyhatták volna. POTC 1-4 10/8-9-7-6

Reggie 2011.05.17. 13:35:15

@9: Bill Nighy valóban zseniálisan keltette életre Davy Jones-t..hiányozni fog a karaktere!

skaven 2011.05.17. 14:09:49

birom hogy ezeket a filmeket kb mindenki latta, de igazabol szinte senkinek sem a nagy kedvence (par embertol eltekintve) :) szerintem siman illeszkedik az uj resz a sorozatba, neha picit vontatott volt, voltak benne butasagok, de latvanyos volt, jo a fenykepezes, stb. a harmadik resznel szerintem mindenkepp jobb. en hat es fel / het pont korul siman megajanlok neki es remelem hogy mindegyik nyari sikerfilm hozza majd legalabb ezt a szintet. akkor mar egy jo nyarunk lesz.

Ismeretlen_1068 2011.05.17. 14:46:59

Fene se gondolta volna, de a három májusi blockbuster közül a Fast Five a legjobb, de magasan.

ZIz 2011.05.17. 15:49:38

13. én gondoltam volna :) két ilyen karizmatikus színésszel...

Ismeretlen_1068 2011.05.17. 16:09:22

14: Hát persze, hisz a Gorilla bácsi és a Fogtündér is kiváló filmek lehetnek. :)

cineplex · http://mazur51.wordpress.com/ 2011.05.17. 19:57:06

Az előbbi még a nézhető kategória, de a Fogtündér nálam kiverte a biztosítékot.

Ismeretlen_87626 2011.05.18. 21:44:07

7/10, de ebben nagyon benne van, hogy a szinkron nagyon pocsék volt. Sőt, nagyon nagyon. Így plusz 1pontot hozzádobtam az értékeléshez, ennyit biztos dob rajta az eredeti hang. Plusz azt hiszem, nem tudtam kikapcsolni a fanboyságomat sem :)

KeKkSz 2011.05.19. 09:28:57

Csalódás volt a film, még az utolsó 10 percben is azt vártam, hogy történjen valami, ami miatt azt mondhatom, hogy érdemes volt megnézni. Éppen azért lett ilyen, mert teljesen lebutították, én pont azt imádtam a harmadik részben, hogy zajlottak az események, meg mindig mindenki mással volt. Nem lehetett követni? Nemáár, aki azt nem tudta követni az....na mindegy ez így 5/10 lett.

spike0007 2011.05.20. 07:21:21

Szerintem jobb lett a 2-3-ik résznél, valahova a első és a második közé lehet tenni. Történetileg kilógott picit a sorból másféle lett de sztem baromi jó lett!:)Nem volt vakarózás mint a 3.-ik rész elején,mikor Jack megőrül.. Nem feszengtem hanem élveztem a filmet! Méltó fyoltatás ,jó lett! POTC 1-2-3-4: 10-7,5-6-8/10

BB Shockwave 2011.06.29. 13:01:16

Egyetértek, kb. mondjuk 3/4 annyit volt olyan jó mint az első. Hiányoltam a komoly vízi csatákat, és Ragettiéket, de amúgy tökéletes volt a maga nemében - poénok, egzotikus tájak, kaland, és Jack Sparrow a csapból is. Mi kell még? Amúgy elolvastam az eredeti (1987es) "On Stranger Tides" könyvet, és bár az alap-történetet követi a film, valamint Feketeszakáll karakterét a zombikkal/vudu-mágiával egy az egyben onnan emelte ki, más tekintetben nem sok köze van hozzá.

Az oldalon található tartalmak kizárólag
18 éven felülieknek ajánlottak.
A belinkelt video- és hanganyagok tartalmáért nem vállalunk felelősséget

Facebook

Beszélt

Filmes naplók

süti beállítások módosítása