> Amerikai mozibevételek, 2011. május 6 - 8.
A Universal és a Paramount is magáénak érezte a nyári moziszezon első filmjét, de összeveszni már biztos nem fognak: a Thor nevéhez mérten nagy számokat produkált, bebiztosítva az idei képregény-adaptációkba vetett bizalmat.
> Amerikai mozibevételek, 2011. május 6 - 8.
A Universal és a Paramount is magáénak érezte a nyári moziszezon első filmjét, de összeveszni már biztos nem fognak: a Thor nevéhez mérten nagy számokat produkált, bebiztosítva az idei képregény-adaptációkba vetett bizalmat.
> startolt
A Marvel és a Paramount kifújhatta magát a pénteki bevételek láttán: a Thor (Thor; hazai bemutató: már a mozikban) a csütörtök éjféli vetítésekkel együtt több mint 25 millió dollárt fialt, s ezt a magasságos összeget vasárnapra 66 millióra tornászta. Igen jó eredmény ez egy bemutatkozó szuperhőstől, aki nem tartozik a legismertebbek, vagy legalábbis legkedveltebbek elitjébe (mondjuk a három éve nagyot durranó Vasember-moziról sem gondolták azt a box office-elemzők), s újabb bizonyosságot szolgáltat afelől, hogy az amerikai -és világszintű- közönség nagyon kedveli a képregényi eredettel bíró fantasztikus hőstörténeteket. Most ráadásul olyan szereplőről van szó, akinek gyökerei túlmutatnak a füzeteken, ámbár igazából nem tudható biztosan, ez számított-e akár valamicskét is. Annyi bizonyos, hogy a 3D igen, noha a rekordszámú vászon (a 3955 filmszínházból 2737 játssza így is) ellenére a nyitónapon csak 60%-ban fizettek a térhatásért a nézők - ezt a formátumot még mindig a családi mozik, animációs filmek kamatoztatják a legjobban, már ha bevételről van szó. Egyébiránt, a 66 millió dollár a felár nélkül nagyjából A hihetetlen Hulk 55 milliójával egyezne meg. Kenneth Branagh filmje a kritikusok többségét is meggyőzte, ami jó indikátor lehet arra nézve, miként folytatódik a Thor menetelése: ugyan A Vasember nyomába nem ért ezen a téren sem, a változási mutatók inkább az első részéhez lesznek hasonlatosak, mint a másodikéhoz. Tony Stark első bevetése bevételének 31%-át gyűjtötte az első hétvégén, míg a tavalyi eresztés ugyanezen mutatója 41%-ot jelez; ha a Thor a kettő között állapodik meg (36%), akkor 183 millió dollár környékén zárja kapuit, jóval a 150 milliós produkciós költségek felett. Jelen pillanatban azonban még a 200 milliót sem lehet kizárni. Egy biztos: a következő hétvégén újabb elsőség elé néz a globálisan 242 millió dolláron álló film.
A Warner Bros. és a Sony is sikerrel kalkulált, mikor a Thor mellé időzítette a maga vígjátékát. A Sony potom 7 millió dollárból hozta tető alá a Jumping the Broom című komédiát, amivel az afroamerikai közönséget célozta meg. A történet egy belvárosi és egy előkelőbb városrészről való családot ütköztet egy esküvő keretében, ami elég megfogható poénforrást szolgáltat, így nem is csoda, hogy meggyőző számú néző fizetett be rá: 13,7 millió dollár került alig több mint kétezer mozi kasszájába, ráadásul még a visszajelzések sem rosszak; mi több, az 5.8 pontos Rotten Tomatoes-átlag egészen tűrhető, noha a rasszista IMDb-szavazók ugyanúgy lepontozták ezt is, mint Tyler Perry vagy bármely más fekete filmes munkáit. Talán van a Jumping the Broomban annyi kurázsi, hogy kitartson a nyitány háromszorosáig, azaz 40 millió dollárig, de végül is mindegy, mert nagyon hamar profitábilissá válik.
A Szerelem kölcsönbe (Something Borrowed; hazai bemutató: június 16.) című filmben Kate Hudson, Ginnifer Goodwin, John Krasinski és egy bizonyos Colin Egglesfield keverednek valahogy románcba egymással, a nézők pedig 13 millió dollárt fizettek, hogy utánajárjanak a dolognak. Ez ugyan elmarad az elmúlt években hasonló körülmények között rajtolt A boldogító talán, Excsajok szelleme és Levelek Júliának indításától, de kezdetnek éppen elég ahhoz, hogy a gyártásra költött 35 millió dollárt rövid úton visszatermelje (a Warner csak forgalmazói szerepet tölt be), s még egy jó darabig a térképen maradjon. Mindezt annak ellenére teszi ez a könyvadaptáció, hogy az újságírók igen hitványnak ítélték meg - tehát nem lóg ki Hudson hasonló filmjeinek sorából.
A Summit Entertainment némi tologatást követően 22 moziban mutatta be a hétvégén Jodie Foster The Beaver című filmdrámáját, amiben Mel Gibson játssza a meglehetősen szokatlan főszerepet. A film erőtlen átlagot jelentő 104 ezer dollárral indult neki, s a kritikusi reakciók sem elég erősek (bár kétség kívül nem rosszak) ahhoz, hogy bármivel is késlekedni lehessen: minél hamarabb országos szintre kell lépni, ha nem akarja a forgalmazó, hogy félmillió alatt ragadjon. Márpedig az nem lenne túl fényes a 20 milliós költségek ismeretében.
> még játsszák
Ahogy az várható volt, a múlt héten rekordösszeggel dobbantó Halálos iramban: Ötödik sebesség éles kanyart vett lefelé, noha a 62%-os zuhanás még így is markáns összeget jelent a második helyezettnek. 10 nap alatt 140 millió dollár gyűlt a Universal bemutatójának számlájára, ahonnét a 200 millió bár nem elérhetetlennek, de azért messzinek hat; ez mondjuk már teljesen mindegy, hiszen úgyis a nyitányok írják egy filmsorozat jövőjét.
> végszó & ami jön
Hiába hozott az első két helyezett együtt csaknem 100 millió dollárt péntek és vasárnap között, ez így is jócskán híján van a Vasember 2. tavalyi 128 milliós bombájának. Ettől függetlenül nem fest rosszul az 2011-es nyári szezon kezdete, annak ellenére, hogy a következő hétvége éppenséggel nem tartogat nagy durranást: a Koszorúslányok című vígjáték ígéretesnek tűnik, míg A pap - Háború a vámpírok ellen gyenge kritikákkal, de 3D-ben vág neki a moziknak.
> a top 10 (becsült adatok)
01. (ú) Thor ($66.0m/$66.0m)
02. (1) Fast Five ($32.5m/$139.8m)
03. (ú) Jumping the Broom ($13.7m/$13.7m)
04. (ú) Something Borrowed ($13.2m/$13.2m)
05. (2) Rio ($8.2m/$114.9m)
06. (4) Water for Elephants ($5.6m/$41.6m)
07. (3) Madea's Big Happy Family ($3.9m/$46.8m)
08. (5) Prom ($2.4m/$7.8m)
09. (7) Soul Surfer ($2.1m/$36.7m)
10. (6) Hoodwinked Too!: Hood vs. Evil ($1.9m/$6.7m)
> kapcsolódó írások
hétvégi előrejelzés
box office: 2010 azonos hétvégéje (Vasember 2.)
box office: 2009 azonos hétvégéje (Star Trek)
box office: 2008 azonos hétvégéje (Speed Racer)
kritika: Thor