aeon flux

ready for the action now, danger boy?

összesített filmes toplista 2011: eltelt négy hónap Németh Barna
2011. május 01. 11:30:20

Kategória: 4 komment

Ismét túl vagyunk egy hónapon, és a bolondos április meg is tette hatását. Nagy reménységek dőltek dugába, ugyanakkor szép számmal születtek meglepetések is. A végeredmény pedig arról tanúskodik, hogy a forgalmazók is felébredtek téli álmukból és ötven százalékkal megemelték a kritikusoknál minimum 7/10-es összesített eredményt elért filmek számát, vagyis most már hat helyet sikerült kitöltenem a szokásos táblázatban.

A kattintás után ezekről a nagy nyertesekről olvashattok, de azért megemlékezünk a pechesebb mozikról is, valamint aktualitásuknál fogva említést kap két, sokakat bosszantó Oscar-szokás is.

Ismét túl vagyunk egy hónapon, és a bolondos április meg is tette hatását. Nagy reménységek dőltek dugába, ugyanakkor születtek meglepetések is. A végeredmény pedig arról tanúskodik, hogy a forgalmazók is felébredtek téli álmukból és ötven százalékkal megemelték a kritikusoknál minimum 7/10-es összesített eredményt elért filmek számát, vagyis most már hat helyet sikerült kitöltenem a szokásos táblázatban.

Ez a hat azonban majdnem nyolc lett, mivel két olyan film is akadt, ami csak néhány tizeddel maradt el a határtól. A Hanna - Gyilkos természet felemás fogadtatása már a két vezető színésznője okán is sokakat meglepett, de legalább sem Cate Blanchett, sem Saoirse Ronan renoméján nem esett csorba. Ez a "fiaskó" viszont jó hír a Jane Eyre-nek, ami továbbra is a Focus Features legerősebb kandidáltja, amit tovább erősít Mia Wasikowska előkelő helyezése a Time magazin legbefolyásosabb embereket tömörítő listáján. Majdnem ugyanilyen eredményeket tudhat magáénak a Halálos iramban - Ötödik sebesség is; ami viszont a Hannának balszerencse, az akciósorozat legújabb felvonásának abszolút főnyeremény.

És akkor lássuk a két továbbjutót, melyek közül az első nem más mint Duncan Jones Forráskódja, amivel a rendező úr tovább stabilizálta helyzetét a filmvilág zsánerfilmesei között és bebizonyította, hogy nagyobbacska költségvetés mellett sem hagyta otthon kreativitását. Bár a fináléval szinte senki nem tudott kibékülni, abban azért egyetértettek, hogy egy újabb színvonalas darabbal bővült a "kvázi-intelligens" látványmozik sora. És hogy mit jelent mindez? Két dolgot mindenképpen. Két éve Jones markánsan beköszönt a díjszezonba a Hold című alkotásával, csakhogy a film mögött nem volt annyi erő, amivel messzebb lehetett volna jutni.

Mert azért azt ne felejtsük el, hogy a szakma - és különösen az Amerikai Filmakadémia - utálja az akciófilmeket és ugyanígy utálja a sci-fit is. Az ilyen filmeknek csak akkor van esélye, ha megfelelő a nagyságuk és a kritikai fogadtatásuk. A Hold elvérzett az első kitételen, de a Forráskód mindkét téren jól áll. A forgalmazó Summit pedig nem lesz rest, és biztosan megpróbálja majd benyomni a filmet a technikai kategóriákba, különösen, hogy idén már nem lesz több "technikás" filmjük. Az esély pedig megvan, hiszen - tetszik vagy sem - az akadémiai tagok már többször tudatták a világgal, hogy a technikai kategóriákban is a film megítélése alapján döntenek.

A hónap másik nyertese (Meek's Cutoff) viszont a főbb kategóriákat veheti célba, amivel a kritikusok egyet is értenek (az idei filmek kapcsán most hangzott el először az "Oscar" szó). Kelly Reichardt rendezőnő és Michelle Williams második közös filmje legalább olyan szép méltatásokat kapott mint a páros előző munkája (Wendy és Lucy), úgyhogy a filmet bemutató Oscilloscope-nak lesz miből válogatni a díjszezonos plakátokra.

A legszebb szavakat a két hölgy kapta, és egyesek még a szuperlatívuszoktól sem riadtak vissza. Michelle Williams esetében semmi újdonság nincsen ebben, viszont Reichardt előlépett nagy reménységgé, aki mellszélességgel kiáll a lírai filmkészítés mellett, ami az - kritikusok bánatára - amerikai filmgyártásból már csaknem kiveszett.

És akkor nincs más hátra mint az összesítő táblázat, ami a mai (2011.05.01.) állapotokat tükrözi. Kisebb változások lehetnek, de nagy dolgok ezekkel már nem fognak történni.

Magyarázat

A lista az Egyesült Államokban bemutatott egész estés, angol nyelvű játékfilmeket tartalmazza, amik a kritikusoknál minimum 7/10-es eredményt értek el.

Az egyes gyűjtőoldalak eltérő átlagolása miatt a négy legnagyobb eredményeit átlagoltam a tisztább kép miatt.

A Rotten Tomatoes adatai közül a Top Critics kritikai átlagát vettem figyelembe.

Az IMDb és az aeonflux értékelései tájékoztató jellegűek, az átlagba nem számítottam be őket.

Korábbi listák itt és itt nézegethetők.

Címkék

cate blanchett michelle williams duncan jones saoirse ronan dijszezon 2012

A bejegyzés trackback címe:

https://aeonflux.blog.hu/api/trackback/id/tr554539647

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ismeretlen_82723 2011.05.01. 17:58:10

Nagyon remélem, hogy a Meek's Cutoffra nem kell annyit várnunk, mint a Winter's Bone-ra, s még a díjszezon előtt meg tudom majd nézni - a vásznon. És örülök a Forráskód jó fogadtatásának - ami markánsan szemben áll az itthoni elutasító hangnemmel.

Ismeretlen_82723 2011.05.01. 18:19:16

Ha jól számoltam, az új Herzog-mű, a Cave of Forgotten Dreams jelenleg 82,6-on áll. Kár, hogy csak játékfilmek jöhetnek szóba. :)

Ismeretlen_1068 2011.05.01. 18:37:46

1: Ha begyűjt 3-4 Oscar-jelölést (köztük egy legjobb filmnek járót), akkor talán felkarolja valaki, de azért vérmes reményeket én nem fűznék hozzá.

Ismeretlen_180758 2011.05.01. 18:58:43

Ha belevenném a dokumentumfilmeket, akkor kitaszítanák a lista felét. Ha meg még az idegen nyelvűeket is, akkor maximum egy angol nyelvű játékfilm maradna bent év végére:) A Meek's Cutoff már 13 fesztiválon részt vett (köztük: Velence-versenyprogram, Toronto-versenyprogram, Sundance-versenyprogram) mire megvette egy amerikai forgalmazó. Szerintem esélytelen idehaza:( Viszont egy adalékanyag hozzá: A film írója írta az új Mildred Pierce feldolgozást Todd Haynes-nek (főszerep: Kate Winslet, Melissa Leo), ami körül nagy felhajtás lesz díjszezon idején, úgyhogy az író neve is bőven benne lesz a köztudatban.

Az oldalon található tartalmak kizárólag
18 éven felülieknek ajánlottak.
A belinkelt video- és hanganyagok tartalmáért nem vállalunk felelősséget

Facebook

Beszélt

Filmes naplók

süti beállítások módosítása