Ismét túl vagyunk egy hónapon, és a bolondos április meg is tette hatását. Nagy reménységek dőltek dugába, ugyanakkor szép számmal születtek meglepetések is. A végeredmény pedig arról tanúskodik, hogy a forgalmazók is felébredtek téli álmukból és ötven százalékkal megemelték a kritikusoknál minimum 7/10-es összesített eredményt elért filmek számát, vagyis most már hat helyet sikerült kitöltenem a szokásos táblázatban.
A kattintás után ezekről a nagy nyertesekről olvashattok, de azért megemlékezünk a pechesebb mozikról is, valamint aktualitásuknál fogva említést kap két, sokakat bosszantó Oscar-szokás is.
Ismét túl vagyunk egy hónapon, és a bolondos április meg is tette hatását. Nagy reménységek dőltek dugába, ugyanakkor születtek meglepetések is. A végeredmény pedig arról tanúskodik, hogy a forgalmazók is felébredtek téli álmukból és ötven százalékkal megemelték a kritikusoknál minimum 7/10-es összesített eredményt elért filmek számát, vagyis most már hat helyet sikerült kitöltenem a szokásos táblázatban.
Ez a hat azonban majdnem nyolc lett, mivel két olyan film is akadt, ami csak néhány tizeddel maradt el a határtól. A Hanna - Gyilkos természet felemás fogadtatása már a két vezető színésznője okán is sokakat meglepett, de legalább sem Cate Blanchett, sem Saoirse Ronan renoméján nem esett csorba. Ez a "fiaskó" viszont jó hír a Jane Eyre-nek, ami továbbra is a Focus Features legerősebb kandidáltja, amit tovább erősít Mia Wasikowska előkelő helyezése a Time magazin legbefolyásosabb embereket tömörítő listáján. Majdnem ugyanilyen eredményeket tudhat magáénak a Halálos iramban - Ötödik sebesség is; ami viszont a Hannának balszerencse, az akciósorozat legújabb felvonásának abszolút főnyeremény.
És akkor lássuk a két továbbjutót, melyek közül az első nem más mint Duncan Jones Forráskódja, amivel a rendező úr tovább stabilizálta helyzetét a filmvilág zsánerfilmesei között és bebizonyította, hogy nagyobbacska költségvetés mellett sem hagyta otthon kreativitását. Bár a fináléval szinte senki nem tudott kibékülni, abban azért egyetértettek, hogy egy újabb színvonalas darabbal bővült a "kvázi-intelligens" látványmozik sora. És hogy mit jelent mindez? Két dolgot mindenképpen. Két éve Jones markánsan beköszönt a díjszezonba a Hold című alkotásával, csakhogy a film mögött nem volt annyi erő, amivel messzebb lehetett volna jutni.
Mert azért azt ne felejtsük el, hogy a szakma - és különösen az Amerikai Filmakadémia - utálja az akciófilmeket és ugyanígy utálja a sci-fit is. Az ilyen filmeknek csak akkor van esélye, ha megfelelő a nagyságuk és a kritikai fogadtatásuk. A Hold elvérzett az első kitételen, de a Forráskód mindkét téren jól áll. A forgalmazó Summit pedig nem lesz rest, és biztosan megpróbálja majd benyomni a filmet a technikai kategóriákba, különösen, hogy idén már nem lesz több "technikás" filmjük. Az esély pedig megvan, hiszen - tetszik vagy sem - az akadémiai tagok már többször tudatták a világgal, hogy a technikai kategóriákban is a film megítélése alapján döntenek.
A hónap másik nyertese (Meek's Cutoff) viszont a főbb kategóriákat veheti célba, amivel a kritikusok egyet is értenek (az idei filmek kapcsán most hangzott el először az "Oscar" szó). Kelly Reichardt rendezőnő és Michelle Williams második közös filmje legalább olyan szép méltatásokat kapott mint a páros előző munkája (Wendy és Lucy), úgyhogy a filmet bemutató Oscilloscope-nak lesz miből válogatni a díjszezonos plakátokra.
A legszebb szavakat a két hölgy kapta, és egyesek még a szuperlatívuszoktól sem riadtak vissza. Michelle Williams esetében semmi újdonság nincsen ebben, viszont Reichardt előlépett nagy reménységgé, aki mellszélességgel kiáll a lírai filmkészítés mellett, ami az - kritikusok bánatára - amerikai filmgyártásból már csaknem kiveszett.
És akkor nincs más hátra mint az összesítő táblázat, ami a mai (2011.05.01.) állapotokat tükrözi. Kisebb változások lehetnek, de nagy dolgok ezekkel már nem fognak történni.
A lista az Egyesült Államokban bemutatott egész estés, angol nyelvű játékfilmeket tartalmazza, amik a kritikusoknál minimum 7/10-es eredményt értek el.
Az egyes gyűjtőoldalak eltérő átlagolása miatt a négy legnagyobb eredményeit átlagoltam a tisztább kép miatt.
A Rotten Tomatoes adatai közül a Top Critics kritikai átlagát vettem figyelembe.
Az IMDb és az aeonflux értékelései tájékoztató jellegűek, az átlagba nem számítottam be őket.