Folytatódik az 50 legnagyobb amerikai box office-bukás felelevenítése. Hollywood 50 legnagyobb anyagi csődjének körülményei változatosak; minden esetben helytálló következtetés nem vonható le arra nézve, miért is kárhoztattak ilyen sorsra, de az biztos, hogy megemlegették őket...és csak az esetek egy részében tanultak belőlük.
Második tízesünkben három tavalyi filmet is találunk, ugyanennyi nagyon-nagyon félrement science-fiction is felsorakozik, s e bűvös szám egybevág a Universal Pictures újabb totális csődjeinek létszámával is.
Folytatódik az 50 legnagyobb amerikai box office-bukás felelevenítése. Hollywood 50 legnagyobb anyagi csődjének körülményei változatosak; minden esetben helytálló következtetés nem vonható le arra nézve, miért is kárhoztattak ilyen sorsra, de az biztos, hogy megemlegették őket...és csak az esetek egy részében tanultak belőlük.
Második tízesünkben három tavalyi filmet is találunk, ugyanennyi nagyon-nagyon félrement science-fiction is felsorakozik, s e bűvös szám illik a Universal Pictures újabb totális csődjeinek létszámára is.
(Módszer: az egyes filmekről fellelhető költségvetési adatból levontam az észak-amerikai bevételt, s az így kapott deficitet minden esetben a 2010-es árfolyamhoz igazítottam, hogy a régebbi produkciók is egyelő eséllyel induljanak. A "bukta" adat tehát csak a 2010-es filmeknél egyezik a "költségvetés" és a "bevétel" adatok különbségével, egyébként nem tükrözi a valós veszteségeket, természetesen. Tájékoztató jellegről van szó.)
(emlékeztetőül az első rész)
#40 Honnan tudod? (How Do You Know, 2010)
költségvetés: 120 millió dollár
bevétel: 30,2 millió dollár
bukta: 89,8 millió dollár
Ez olyan friss, hogy még most is remeg a föld összeomlásától: a Sony másodjára kényszerült csalatkozni James L. Brooksban a Spangol - Magamat sem értem után, s a stúdiónak érdemes elgondolkodnia azon, hogy mennyire éri meg 50 millió dollárt költeni csak a résztvevők fizetségére. Ilyen színészgárdával minimum egy Minden végzet nehézt várt a forgalmazó, de még egy Holiday sem lett belőle; a Honnan tudod? csupán egy hónapot töltött az amerikai mozikban. Az újraforgatott nyitány és befejezés, illetve az alapvetően elhúzódó munkálatok egy romantikus film esetében különösképpen rosszul hatnak, de még így sem a műfaj legnagyobb zsákutcájával van dolgunk, ahogy azt majd később látjuk.
#39 The Nutcracker in 3D (2010)
költségvetés: 90 millió dollár
bevétel: 0,2 millió dollár
bukta: 89,8 millió dollár
Nem az első produkció a listán, amelynek stábja megjárta hazánkat, de az első, amely veretes költségei ellenére még csak esélyt sem kapott igazán az amerikai mozikban. A 0%-os Rotten Tomatoes-ítéletet látva talán jobb is, hogy a lehető leghalkabb körülmények között szerepelt le Andrej Koncsalovszkij álomprojektje, amellyel legjobban vitán felül az előzetes híresztelések ellenére végül mégsem felbukkanó Al Pacino járt.
#38 A vörös bolygó (Red Planet, 2000)
költségvetés: 80 millió dollár
bevétel: 17,5 millió dollár
bukta: 91,5 millió dollár
Az ezredfordulón Hollywood a Mars felé fordult, ám mindegyik produkció meglehetősen földhözragadtnak bizonyult: a legnagyobb ütést a Warner kísérlete szenvedte, s a dél-afrikai születésű Antony Hoffman rendező így más egyebet már nem is csinált a filmiparban. Val Kilmer hánykolódása a DVD- és tévépiacon eztán vette kezdetét, a forgatókönyvért részben felelős Chuck Pfarrer (Darkman, Tökéletes célpont, A Sakál) pedig végleg ki lett vonva a forgalomból.
#37 Narnia krónikái: Caspian herceg (The Chronicles of Narnia: Prince Caspian, 2008)
költségvetés: 225 millió dollár
bevétel: 141,6 millió dollár
bukta: 91,6 millió dollár
A Harry Pottert is zavarba hozó sikerű első Narnia-adaptáció bevételének felét sem bírta magából kiszenvedni a folytatás, mialatt a költségvetésen lényeges növelést eszközöltek. A Disney a lehető legjózanabb lépést tette meg, mikor lepasszolta a könyvsorozat jogait. A stafétát átvevő Fox így maga is megismerhette tavaly év végén, hogy milyen egy C.S. Lewis-feldolgozáson pénzt veszíteni, igaz, a csökkentett büdzsének hála rongyos 50 milliós mínusszal megúszták a dolgot. Negyedik részre talán már nem kell számítanunk, bár a Walden Media nemrég bejelentette, hogy A varázsló inasa lenne a következő epizód, amely celluloidra kerül.
#36 A világ legszebb története (The Greatest Story Ever Told, 1965)
költségvetés: 20 millió dollár
bevétel: 8 millió dollár
bukta: 92,8 millió dollár
Bizony, régen sem volt minden fenékig tejfel. A történelmi eposzok fénykorában is be-becsúszott egy olyan produkció, amire a közönség egyszerű közömbösséggel reagált. A Jézus Krisztus életét elmesélő, eredetileg 260 perces alkotás a zökkenőkkel teli munkálatokban viszont nem volt egyedülálló akkoriban. A több millió dolláros költést és zéró leforgatott anyagot látva a Fox magára hagyta George Stevens író-rendező-producert, aki a United Artistsnál talált új otthonra; a három hónaposra tervezett forgatási időből több mint kilenc hónap lett; több stábtag is meghalt a munkálatok ideje alatt, és így tovább, mígnem az addigi legdrágább Észak-Amerikában forgatott film lett A világ legszebb történetéből. Stevens már csak egy filmet készített, s a nagyszabású vallási alkotások korának is vége szakadt.
#35 Derék Dudley (Dudley-Do-Right, 1999)
költségvetés: 70 millió dollár
bevétel: 10 millió dollár
bukta: 93,2 millió dollár
Újfent 1999-ben vagyunk, ismételten a Universal háza táján, megint az abszurditás határát súroló költségvetéssel. A rajzfilmsorozatból készült családi moziban a főhőst Brendan Fraser alakította, aki vígjátéki szerepeivel rendre leszerepel azóta is, így még találkozunk vele a listán. Hugh Wilson rendezőt (Rendőrakadémia, Elvált nők klubja) nem engedték többet stúdiófilm közelébe, egyetlen munkája ezt követően a 2004-es Mickey című baseballfilm volt, ami 6 milliós költségvetés mellett 300 ezer dollárt szenvedett össze az amerikai mozikban.
#34 Lépéskényszer (Virus, 1999)
költségvetés: 75 millió dollár
bevétel: 14 millió dollár
bukta: 94,7 millió dollár
Az év megint ugyanaz, és a stúdió sem más. A James Cameron filmjein edződött trükkmester, John Bruno rendezői debütálását azonban még az 1998-as nyár durranásának szánták, ám a Universal megfutamodott a főszereplő Jamie Lee Curtis másik akkorra időzített mozijától, a Halloween - Húsz év múlvától, legalábbis a halasztás okaként ez állt a hivatalos közlésben, de a munkálati nehézségek is minden bizonnyal közrejátszottak az elodázásban. A speciális effektek terén figyelemreméltó, máskülönben tucatszámba menő sci-fi-horror ötlete A vörös bolygó kapcsán már említett Chuck Pfarrertől származik. Curtis legszívesebben kitörölné filmográfiájából a Lépskényszert: tíz éves távlatból igen megvetően nyilatkozik a nálunk csak videón, kerek négy éves késéssel megjelent produkcióról.
#33 Robin Hood (Robin Hood, 2010)
költségvetés: 200 millió dollár
bevétel: 105,3 millió dollár
bukta: 94,7 millió dollár
Hiába deklaráltuk relatív síkon sikeresnek Ridley Scott kalandfilmjét, a számokkal nem lehet ellenkezni. Egyes források ugyan 155 millió dollárról szólnak a büdzsét illetően különféle adókedvezmények igénybevételére hivatkozva, ám a lényegen ez nem sokat változtat: a Universal még egy 100 milliós blockbusterrel sem képes egyenesbe jönni. Az esetleges folytatás valószínűleg nem fog elkészülni, Scott visszatért első sikeréhez, Crowe pedig azóta újabb csorbát szenvedett A következő három nappal, következő szerepe pedig RZA és Eli Roth közös filmjében, Pam Grier és Lucy Liu oldalán (!) lesz.
#32 Mennydörgő robaj (A Sound of Thunder, 2005)
költségvetés: 80 millió dollár
bevétel: 1,9 millió dollár
bukta: 96,1 millió dollár
A Ray Bradbury novellájából készült sci-fire nagyon rájárt a rúd: a zord időjárás elúsztatta a prágai díszleteket, majd a produkciós cég csődjének következtében egyszerűen elfogyott a rendelkezésre álló pénz, így végül egy igen csúf fércmunka lett belőle, kiváltképp a trükkök terén, ami ekkora költségvetés mellett már a nevetségesen is túltesz. A Warner 2005 nyár végén (igencsak eltérve a 2002-es tervektől) tessék-lássék módra bedugta pár száz moziba a filmet, aminek igazi sztárja Ben Kingsley haja volt, ám a box office-eredményt látva akár küldhette volna a Sci-Fi Chanelre is. A jobb sorsra érdemes Peter Hyams (Földi űrutazás, Gyilkos bolygó, Időzsaru, A bestia, Ítéletnap) azóta csak egy krimi-remake-t dirigálhatott, ami még akkora teret sem kapott a bizonyításra, mint a Mennydörgő robaj.
#31 Apák napja (Father's Day, 1997)
költségvetés: 85 millió dollár
bevétel: 28,6 millió dollár
bukta: 97 millió dollár
Valóban, ezen komédiát nem szokták a nagy bukások között emlegetni, ám az ábra azt mutatja, nagyon is helye van itt: a Warner 85 milliót költött a Robin Williams-Billy Crystal párosra, s joggal gondolták, hogy Ivan Reitman kezei alatt ez a francia eredetiből merítő produkció az 1997-es nyár vígjátéksikere lesz. A filmet azonban szétcincálta a kritika, még egy Arany Málna-jelölés is jutott neki, s a közönség is inkább nézte akkortájt Szőr Austin Powerst, no meg Az elveszett világ dinoszauruszait. A főszereplő duó így nagyobb sikert aratott a Jóbarátok egyik epizódjában.
folyt. köv.