aeon flux

ready for the action now, danger boy?

box office special: a filmtörténelem legnagyobb bukásai (5/2) Takács Máté
2011. március 25. 09:35:49

Kategória: 17 komment

Folytatódik az 50 legnagyobb amerikai box office-bukás felelevenítése. Hollywood 50 legnagyobb anyagi csődjének körülményei változatosak; minden esetben helytálló következtetés nem vonható le arra nézve, miért is kárhoztattak ilyen sorsra, de az biztos, hogy megemlegették őket...és csak az esetek egy részében tanultak belőlük.

Második tízesünkben három tavalyi filmet is találunk, ugyanennyi nagyon-nagyon félrement science-fiction is felsorakozik, s e bűvös szám egybevág a Universal Pictures újabb totális csődjeinek létszámával is.

(emlékeztetőül az első rész)

Folytatódik az 50 legnagyobb amerikai box office-bukás felelevenítése. Hollywood 50 legnagyobb anyagi csődjének körülményei változatosak; minden esetben helytálló következtetés nem vonható le arra nézve, miért is kárhoztattak ilyen sorsra, de az biztos, hogy megemlegették őket...és csak az esetek egy részében tanultak belőlük.

Második tízesünkben három tavalyi filmet is találunk, ugyanennyi nagyon-nagyon félrement science-fiction is felsorakozik, s e bűvös szám illik a Universal Pictures újabb totális csődjeinek létszámára is.

(Módszer: az egyes filmekről fellelhető költségvetési adatból levontam az észak-amerikai bevételt, s az így kapott deficitet minden esetben a 2010-es árfolyamhoz igazítottam, hogy a régebbi produkciók is egyelő eséllyel induljanak. A "bukta" adat tehát csak a 2010-es filmeknél egyezik a "költségvetés" és a "bevétel" adatok különbségével, egyébként nem tükrözi a valós veszteségeket, természetesen. Tájékoztató jellegről van szó.)

(emlékeztetőül az első rész)


#40 Honnan tudod? (How Do You Know, 2010)
költségvetés: 120 millió dollár
bevétel: 30,2 millió dollár
bukta: 89,8 millió dollár
Ez olyan friss, hogy még most is remeg a föld összeomlásától: a Sony másodjára kényszerült csalatkozni James L. Brooksban a Spangol - Magamat sem értem után, s a stúdiónak érdemes elgondolkodnia azon, hogy mennyire éri meg 50 millió dollárt költeni csak a résztvevők fizetségére. Ilyen színészgárdával minimum egy Minden végzet nehézt várt a forgalmazó, de még egy Holiday sem lett belőle; a Honnan tudod? csupán egy hónapot töltött az amerikai mozikban. Az újraforgatott nyitány és befejezés, illetve az alapvetően elhúzódó munkálatok egy romantikus film esetében különösképpen rosszul hatnak, de még így sem a műfaj legnagyobb zsákutcájával van dolgunk, ahogy azt majd később látjuk.

#39 The Nutcracker in 3D (2010)
költségvetés: 90 millió dollár
bevétel: 0,2 millió dollár
bukta: 89,8 millió dollár
Nem az első produkció a listán, amelynek stábja megjárta hazánkat, de az első, amely veretes költségei ellenére még csak esélyt sem kapott igazán az amerikai mozikban. A 0%-os Rotten Tomatoes-ítéletet látva talán jobb is, hogy a lehető leghalkabb körülmények között szerepelt le Andrej Koncsalovszkij álomprojektje, amellyel legjobban vitán felül az előzetes híresztelések ellenére végül mégsem felbukkanó Al Pacino járt.

#38 A vörös bolygó (Red Planet, 2000)
költségvetés: 80 millió dollár
bevétel: 17,5 millió dollár
bukta: 91,5 millió dollár
Az ezredfordulón Hollywood a Mars felé fordult, ám mindegyik produkció meglehetősen földhözragadtnak bizonyult: a legnagyobb ütést a Warner kísérlete szenvedte, s a dél-afrikai születésű Antony Hoffman rendező így más egyebet már nem is csinált a filmiparban. Val Kilmer hánykolódása a DVD- és tévépiacon eztán vette kezdetét, a forgatókönyvért részben felelős Chuck Pfarrer (Darkman, Tökéletes célpont, A Sakál) pedig végleg ki lett vonva a forgalomból.


#37 Narnia krónikái: Caspian herceg (The Chronicles of Narnia: Prince Caspian, 2008)
költségvetés: 225 millió dollár
bevétel: 141,6 millió dollár
bukta: 91,6 millió dollár
A Harry Pottert is zavarba hozó sikerű első Narnia-adaptáció bevételének felét sem bírta magából kiszenvedni a folytatás, mialatt a költségvetésen lényeges növelést eszközöltek. A Disney a lehető legjózanabb lépést tette meg, mikor lepasszolta a könyvsorozat jogait. A stafétát átvevő Fox így maga is megismerhette tavaly év végén, hogy milyen egy C.S. Lewis-feldolgozáson pénzt veszíteni, igaz, a csökkentett büdzsének hála rongyos 50 milliós mínusszal megúszták a dolgot. Negyedik részre talán már nem kell számítanunk, bár a Walden Media nemrég bejelentette, hogy A varázsló inasa lenne a következő epizód, amely celluloidra kerül.

#36 A világ legszebb története (The Greatest Story Ever Told, 1965)
költségvetés: 20 millió dollár
bevétel: 8 millió dollár
bukta: 92,8 millió dollár
Bizony, régen sem volt minden fenékig tejfel. A történelmi eposzok fénykorában is be-becsúszott egy olyan produkció, amire a közönség egyszerű közömbösséggel reagált. A Jézus Krisztus életét elmesélő, eredetileg 260 perces alkotás a zökkenőkkel teli munkálatokban viszont nem volt egyedülálló akkoriban. A több millió dolláros költést és zéró leforgatott anyagot látva a Fox magára hagyta George Stevens író-rendező-producert, aki a United Artistsnál talált új otthonra; a három hónaposra tervezett forgatási időből több mint kilenc hónap lett; több stábtag is meghalt a munkálatok ideje alatt, és így tovább, mígnem az addigi legdrágább Észak-Amerikában forgatott film lett A világ legszebb történetéből. Stevens már csak egy filmet készített, s a nagyszabású vallási alkotások korának is vége szakadt.

#35 Derék Dudley (Dudley-Do-Right, 1999)
költségvetés: 70 millió dollár
bevétel: 10 millió dollár
bukta: 93,2 millió dollár
Újfent 1999-ben vagyunk, ismételten a Universal háza táján, megint az abszurditás határát súroló költségvetéssel. A rajzfilmsorozatból készült családi moziban a főhőst Brendan Fraser alakította, aki vígjátéki szerepeivel rendre leszerepel azóta is, így még találkozunk vele a listán. Hugh Wilson rendezőt (Rendőrakadémia, Elvált nők klubja) nem engedték többet stúdiófilm közelébe, egyetlen munkája ezt követően a 2004-es Mickey című baseballfilm volt, ami 6 milliós költségvetés mellett 300 ezer dollárt szenvedett össze az amerikai mozikban.

#34 Lépéskényszer (Virus, 1999)
költségvetés: 75 millió dollár
bevétel: 14 millió dollár
bukta: 94,7 millió dollár
Az év megint ugyanaz, és a stúdió sem más. A James Cameron filmjein edződött trükkmester, John Bruno rendezői debütálását azonban még az 1998-as nyár durranásának szánták, ám a Universal megfutamodott a főszereplő Jamie Lee Curtis másik akkorra időzített mozijától, a Halloween - Húsz év múlvától, legalábbis a halasztás okaként ez állt a hivatalos közlésben, de a munkálati nehézségek is minden bizonnyal közrejátszottak az elodázásban. A speciális effektek terén figyelemreméltó, máskülönben tucatszámba menő sci-fi-horror ötlete A vörös bolygó kapcsán már említett Chuck Pfarrertől származik. Curtis legszívesebben kitörölné filmográfiájából a Lépskényszert: tíz éves távlatból igen megvetően nyilatkozik a nálunk csak videón, kerek négy éves késéssel megjelent produkcióról.


#33 Robin Hood (Robin Hood, 2010)
költségvetés: 200 millió dollár
bevétel: 105,3 millió dollár
bukta: 94,7 millió dollár
Hiába deklaráltuk relatív síkon sikeresnek Ridley Scott kalandfilmjét, a számokkal nem lehet ellenkezni. Egyes források ugyan 155 millió dollárról szólnak a büdzsét illetően különféle adókedvezmények igénybevételére hivatkozva, ám a lényegen ez nem sokat változtat: a Universal még egy 100 milliós blockbusterrel sem képes egyenesbe jönni. Az esetleges folytatás valószínűleg nem fog elkészülni, Scott visszatért első sikeréhez, Crowe pedig azóta újabb csorbát szenvedett A következő három nappal, következő szerepe pedig RZA és Eli Roth közös filmjében, Pam Grier és Lucy Liu oldalán (!) lesz.

#32 Mennydörgő robaj (A Sound of Thunder, 2005)
költségvetés: 80 millió dollár
bevétel: 1,9 millió dollár
bukta: 96,1 millió dollár
A Ray Bradbury novellájából készült sci-fire nagyon rájárt a rúd: a zord időjárás elúsztatta a prágai díszleteket, majd a produkciós cég csődjének következtében egyszerűen elfogyott a rendelkezésre álló pénz, így végül egy igen csúf fércmunka lett belőle, kiváltképp a trükkök terén, ami ekkora költségvetés mellett már a nevetségesen is túltesz. A Warner 2005 nyár végén (igencsak eltérve a 2002-es tervektől) tessék-lássék módra bedugta pár száz moziba a filmet, aminek igazi sztárja Ben Kingsley haja volt, ám a box office-eredményt látva akár küldhette volna a Sci-Fi Chanelre is. A jobb sorsra érdemes Peter Hyams (Földi űrutazás, Gyilkos bolygó, Időzsaru, A bestia, Ítéletnap) azóta csak egy krimi-remake-t dirigálhatott, ami még akkora teret sem kapott a bizonyításra, mint a Mennydörgő robaj.

#31 Apák napja (Father's Day, 1997)
költségvetés: 85 millió dollár
bevétel: 28,6 millió dollár
bukta: 97 millió dollár
Valóban, ezen komédiát nem szokták a nagy bukások között emlegetni, ám az ábra azt mutatja, nagyon is helye van itt: a Warner 85 milliót költött a Robin Williams-Billy Crystal párosra, s joggal gondolták, hogy Ivan Reitman kezei alatt ez a francia eredetiből merítő produkció az 1997-es nyár vígjátéksikere lesz. A filmet azonban szétcincálta a kritika, még egy Arany Málna-jelölés is jutott neki, s a közönség is inkább nézte akkortájt Szőr Austin Powerst, no meg Az elveszett világ dinoszauruszait. A főszereplő duó így nagyobb sikert aratott a Jóbarátok egyik epizódjában.


folyt. köv.

Címkék

lista box office robin williams brendan fraser russell crowe ridley scott narnia val kilmer jamie lee curtis peter hyams billy crystal james l brooks

A bejegyzés trackback címe:

https://aeonflux.blog.hu/api/trackback/id/tr594539491

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ismeretlen_1068 2011.03.25. 09:44:27

Hú, de durva ez a Nutcrucker teljesítmény! :D Ezt a filmet vajh hogy sikerült nemzetközi piacokon értékesíteni? Valaki konkrétan rákérdezett e-mailben, hogy nem akarjuk-e bemutatni. :)

Ismeretlen_140561 2011.03.25. 10:19:09

1: meglepődtél? tán épp te hívtad fel rá a figyelmet valamikor :) Amúgy ha költségvetés és százalékos elosztást tekintve klasszisokkal a legnagyobb bukásként utalhatnánk rá a végén.

Ronin 2011.03.25. 10:26:19

Hülye, dilettáns kérdés lesz, de jobb későn megtudni, mint aztán egy drabális hülyeséget leírni vele kapcsolatban. Általánosságban kérdezem: ha egy amerikai film az országában bukik (itt a Narnia 2-re gondolok), de nemzetközi porondon úgy-ahogy állja a sarat, miért tekintenek rá mégis gyalázatként? Csak, mert sok filmnél azzal védekeznek, hogy "Á, majd nemzetközi szinten kiegyenlíti a tartozást!" Mondom, nem kötekedés, egyszerűen most fejtágításra szorulok.

Ismeretlen_1068 2011.03.25. 10:44:07

3: Ebben A Magyar a menő, de szerintem van egy olyan alapvető mentalitás, hogy az amerikai filmek elsősorban Amerikának készülnek (az USA-nak és Kanadának), itt várják el azt, hogy profitáljanak, aztán a nemzetközi jogok sokszor más kezekbe kerülnek vagy ha nem is, gyakorta elaprózódnak, mire visszakerülnek a stúdióhoz. Meg aztán ez az egész költségvetés-téma elég "misztikus". Egyik oldalon ott van az, amit bevallanak, hol többet, hol kevesebbet, hol hozzászámolják a marketing egészét vagy résztét, hol nem, a másik oldalon meg ott vannak a bevételek, melyeknek nem mindig ugyanakkora hányada megy a mozikba, aztán jönnek szponzori pénzek, támogatások, home video, tévés eladások és ismétlések, franchise, merchandise és a sort még lehetne folytatni... de valahol meg kell húzni a határt ahhoz, hogy többé-kevésbé el lehessen azt dönteni, hogy egy film most akkor sikeres volt-e vagy megbukott. Én így látom.

Ismeretlen_140561 2011.03.25. 10:45:23

3: gondolom ez akkor érdekes, amikor nem sokkal van lemaradva az adott film a költségeihez képest, de a nemzetközi piac bevételéből jóval kisebb arányban kap az amerikai stúdió, mert osztozkodni kell a helyi forgalmazóval is. Így ha egy film 200 milliót hoz külföldön, akkor abból az amerikai stúdió nem kap csak 80 millió dollárt... vagy nem tudom a pontos számokat. Továbbá a Narnia 2-nél jelzett 225 millió dollárba nem tudom, hogy bele van-e számolva a marketing költség, mert ha nem, akkor valószínűleg 300 millió tiszta haszonnal kell rendelkeznie a stúdiónak. vagy valami ilyesmi, én is várom a nálam okosabbakat.

Ismeretlen_87470 2011.03.25. 11:43:00

Szerintem ezeknek a számoknak annyi közük sincs a valósághoz, amennyit a könyvelők láttatni akarnak.

skaven 2011.03.25. 12:02:01

teny hogy sok esetben nehez eldonteni, hogy az adott filmnel mi az igazsag, de abbol a szempontbol mindenkepp erdekes, hogy kapunk egy listat arrol, hogy milyen filmekre nem mentek el az allamokban. nekem tetszik ez a cikksorozat, de a helyen kell kezelni a dolgokat. :)

Gandalf 2011.03.25. 12:12:10

Tény, hogy az USA-n kívüli bevételnek csak töredéke folyik vissza az amerikai stúdiókhoz, de azt a "kis" összeget beleszámolva is eléggé más már a helyzet. A Narnia-filmek 3. része például világszerte sikeresebb lett és nagyobb bevételt hozott, mint a 2. rész, holott az Egyesült Államokban jóval kisebb bevételt produkált. Részletek: http://www.boxofficemojo.com/showdowns/chart/?id=narniavs.htm

travis bickle 2011.03.25. 16:00:45

Az hogy lehetséges, hogy néhány esetben(Virus, Father's day) nagyobb a bukta, mint a költségvetés? Nincs hozzáadva a marketing? Vagy?

travis bickle 2011.03.25. 16:10:56

oké, elolvastam a legelső posztot...

clay · http://seeornot.blog.hu 2011.03.25. 17:00:53

Érdemes még megjegyezni a Virus kapcsán, hogy onnan is látszik, hogy egy hatalmas blockbusternek szánták, hogy akciófigurák is készültek hozzá, amelyeket nálunk is forgalmaztak 98 környékén. Csak aztán ugye maga a film már nem jutott el hozzánk.

Süti 2011.03.25. 18:28:31

lépéskényszer?? jézusom! megvan a film dvd-n, usából, kb 9 éve, de nem tudtam, hogy a magyarok ezt a címet adták neki. egyébként jó film, szeretem :)

Ismeretlen_82723 2011.03.25. 19:12:12

12: Én csak nemrég láttam, és szerintem sem olyan rossz, mint a híre. A trükkök önmagukban is távol tartják a gagyitól. Bruno elmondása szerint Cameronnak is tetszett. A kertévék persze átnevezték Vírus - Pusztító idegenre, de én leszarom őket.

Ismeretlen_1068 2011.03.25. 19:25:56

Én is jópofa trashre emlékszem, de azért nem szeretném újranézni, mert még sérülne az emlék. :) (A Saturn 3-t sem kellett volna...)

Scal · http://www.fatumteam.com 2011.03.27. 09:51:32

nem kellene ennyit zabáltatni a stábot, mert dögöljek meg ha 70 milla kell egy Derék Dudley - ki tudja valaki mondani ezt a címet, anélkül, hogy elröhögné magát??? - vagy majdnem 90 egy Apák napja szimpla vígjátékhoz, amikor sci/fiket, meg akciókat néha kihoznak 50 millából. Vajon ha a Predators 90 millát kapott volna, mennyivel lett volna jobb? Robin Hood: abszolút megérdemelten Honnan tudod?: most néztem a moziban, nem is értem mit akartak vele, a maximalizált - liberalista, politikai korrektség meg valami őrjítő volt, már a 10 perc után - vagyis abszolút megérdemelten Vörös Bolygó: abszolút megérdemelten (a kép már annyira vörös, hogy került bele egy kis E128???) Caspian herceg: ez viszont egyértelműen az első rész csalódottságára írható, ha azt nem kúrják keresztbe ez már állta volna a helyét. Úgyhogy a Disney csak magát okolhatja. Én is hozzátettem a részemet, csak fél éve pótoltam be DVD-n, szerintem sokkal jobb lett mint a fárasztó első rész. összességében ebbe a turnusba többnyire azok a filmek kerültek amik azért rászolgáltak

Ismeretlen_1068 2011.03.27. 09:57:29

A Caspian herceg valóban ígéretesebb, mint az első film, jó kis, intrikákkal teli kalandfilmként indul, de sajnos a második felére ez is szétesik (egy kiskölök lekardozza tapasztalt felnőtt ellenfelét? ugyan már!); ráadásul az sem tett jót neki, hogy "egymillió" évvel az első rész után játszódott...

Scal · http://www.fatumteam.com 2011.03.27. 17:39:41

igen, az nekem is rosszul esett - de persze ugyanakkor ott van a meglepetés ereje, mert pl a GYU 2-ben ugyanazt a látványt kaptuk és ott meg mindenki azon fanyalgott, hogy ezen már nem esik hasra - melyik a jobb? és ott van az is, hogy aki olvasta esetleg, az nem lepődött meg azon, hogy egy kisfiú lekardozza tapasztalt ellenfelét, a fantasy imán kibír egy ilyet, a történelemben számos gyermekkirály volt, akik csatákban is bizonyítottak, ez speciel egy percre sem merült fel bennem - különben is látszik a csávón, hogy már rég elszokott a harctól és inkább az intrikákban van otthon sajnos az tény, hogy elfáradt a második felére, de ez mostanában film betegség

Az oldalon található tartalmak kizárólag
18 éven felülieknek ajánlottak.
A belinkelt video- és hanganyagok tartalmáért nem vállalunk felelősséget

Facebook

Beszélt

Filmes naplók

süti beállítások módosítása