aeon flux

ready for the action now, danger boy?

box office special: a filmtörténelem legnagyobb bukásai (5/1) Takács Máté
2011. március 23. 09:58:38

Kategória: 24 komment

Az Anyát a Marsra! fatális megfeneklése gondolkodóba ejti az embert: mennyi a túl sok és mennyi a nagyon kevés? A hollywoodi stúdiók már a múlt század derekán is belekóstoltak a méretes kudarcokba, ám az igazi pénznyelők csak a blockbuster-korszak beköszönte után, az 1990-es évektől sorakoztak fel. A 100 milliós költségvetés másfél évtizeddel ezelőtt még heves hüledezést váltott ki, ma már visszafogottként tekintünk rá egy olyan produkció esetében, amitől erős jelenlétet várnak a bevételi listákon. De mi van, ha a nézők viszont nem tervezik a megjelenést? Bukta. Jobb esetben csak akkora, hogy a home video részleg és egyéb források kárpótolnak, drasztikusabb forgatókönyvek azonban a gyártó cég megszűnéséhez és fejek hullásához is vezethetnek. Hollywood 50 legnagyobb anyagi csődjének körülményei változatosak; minden esetben helytálló következtetés nem vonható le arra nézve, miért is kárhoztattak ilyen sorsra, de az biztos, hogy megemlegették őket...és csak az esetek egy részében tanultak belőlük. Következzék tehát az 50 legnagyobb amerikai box office-bukás!

Első tízesünk visszatérő vendégei Jerry Bruckheimer, Bruce Willis és a Universal Pictures, de a '80-as évek egyik hírhedt delikvense is terítékre kerül az 1999-es esztendő legszapultabb filmje mellett.

Az Anyát a Marsra! fatális megfeneklése gondolkodóba ejti az embert: mennyi a túl sok és mennyi a nagyon kevés? A hollywoodi stúdiók már a múlt század derekán is belekóstoltak a méretes kudarcokba, ám az igazi pénznyelők csak a blockbuster-korszak beköszönte után, az 1990-es évektől sorakoztak fel. A 100 milliós költségvetés másfél évtizeddel ezelőtt még heves hüledezést váltott ki, ma már visszafogottként tekintünk rá egy olyan produkció esetében, amitől erős jelenlétet várnak a bevételi listákon. De mi van, ha a nézők viszont nem tervezik a megjelenést? Bukta. Jobb esetben csak akkora, hogy a home video részleg és egyéb források kárpótolnak, drasztikusabb forgatókönyvek azonban a gyártó cég megszűnéséhez és fejek hullásához is vezethetnek. Hollywood 50 legnagyobb anyagi csődjének körülményei változatosak; minden esetben helytálló következtetés nem vonható le arra nézve, miért is kárhoztattak ilyen sorsra, de az biztos, hogy megemlegették őket...és csak az esetek egy részében tanultak belőlük. Következzék tehát az 50 legnagyobb amerikai box office-bukás!

Első tízesünk visszatérő vendégei Jerry Bruckheimer, Bruce Willis és a Universal Pictures, de a '80-as évek egyik hírhedt delikvense is terítékre kerül az 1999-es esztendő legszapultabb filmje mellett!

(Módszer: az egyes filmekről fellelhető költségvetési adatból levontam az észak-amerikai bevételt, s az így kapott deficitet minden esetben a 2010-es árfolyamhoz igazítottam, hogy a régebbi produkciók is egyelő eséllyel induljanak. A "bukta" adat tehát csak a 2010-es filmeknél egyezik a "költségvetés" és a "bevétel" adatok különbségével, egyébként nem tükrözi a valós veszteségeket, természetesen. Tájékoztató jellegről van szó.)

#50 Arthur király (King Arthur, 2004)
költségvetés: 120 millió dollár
bevétel: 51,9 millió dollár
bukta: 86,5 millió dollár
Jerry Bruckheimer és a Disney 1: a brit mondavilág hősét Jack Sparrow kapitány nyomába szánták az egészen hasonló bemutatási körülményekkel, de nem minden kard arany, ami fénylik. Antoine Fuqua filmje azonban csak egyike volt a 2004-es év történelmi kalandfilmjeinek, amelyek -a kedvező nemzetközi fogadtatás ellenére- embereset hasaltak. Nagy károkat ugyanakkor nem okozott senkinek az Arthur király: Clive Owen Oscar-jelölést hozó szereppel folytatta, Ioan Gruffudd pedig szuperhősként tért vissza a vászonra.

#49 A varázslótanonc (The Sorcerer's Apprentice, 2010)
költségvetés: 150 millió dollár
bevétel: 63,2 millió dollár
bukta: 86,8 millió dollár
Jerry Bruckheimer és a Disney 2: tavaly nyáron újabb kísérletet tett az egyre kevésbé mindenható producer és stúdiója, ezúttal a mindenre kapható Nicolas Cage-dzsel, ám ebből sem lett egy A Karib-tenger kalózai, de még csak egy A nemzet aranya se; hiába, a varázslós sztorikra csak akkor kíváncsiak az amerikaiak, ha Harry Potter a főhős. Bruckheimer úr kicsit visszavett a hazardírozásból, s ezután biztosra megy az újabb A Karib-tenger kalózaival, továbbá pedzegetik a Bad Boys, A nemzet aranya és a Top Gun folytatását is.

#48 Az utolsó emberig (Last Man Standing, 1996)
költségvetés: 67 millió dollár
bevétel: 18,1 millió dollár
bukta: 87,3 millió dollár
Bruce Willis visszatérő szereplője a bukások krónikájának, ám ez a sokszor vászonra vitt történet tán még érthető módon nem találta meg az összhangot a nézőkkel. Walter Hill rendező a zakót követően egy még nagyobbal folytatta tevékenységét, majd a 2002-es Vitathatatlannal le is tette a lantot - egészen mostanáig, ugyanis tíz év elteltével egy bérgyilkos-thrillerrel tervezi a visszatérést, illetve az új Alien-projekt produceri gárdájából sem maradhat ki. Ami pedig Willist illeti, karrierje legnagyobb sikerei (Armageddon, Hatodik érzék) még hátra voltak.


#47 Vadiúj vadnyugat (Wild Wild West, 1999)
költségvetés: 170 millió dollár
bevétel: 113,8 millió dollár
bukta: 87,3 millió dollár
Az 1999-es az az év volt, amikor nagyon elkényelmesedtek a producerek: csaknem félszáz olyan filmet mutattak be, amely 20 millió (2010-es árfolyamon számítva 31 millió) feletti hiánnyal zárt. A szörnyű összeget felemésztő sci-fi western ráadásul még nem is a legsúlyosabb, de kétség kívül a legkínosabb volt mind közül, hiszen addig a pontig 100 milliós bevétel felett nyert ügyről volt szó. A kritikai kudarc sem segített a dolgon, de Barry Sonnenfeld rendező legalább magába nézett, s megcsinálta a Totál káoszt: az csak feleennyit bukott.

#46 A Titanic kincse (Raise the Titanic, 1980)
költségvetés: 36 millió dollár
bevétel: 7 millió dollár
bukta: 88 millió dollár
A Clive Cussler regénye nyomán készült kalandfilm hírhedt feneketlen kúttá lett: az egyik befektető szerint -aki ezután vissza is vonult- olcsóbb lett volna csökkenteni az Atlanti-óceán vízszintjét. Cussler is elszörnyedt, s ezután nem engedte, hogy Hollywood írásaihoz nyúljon (az ugyancsak vaskosat bukó Szahara alkotóit be is perelte). A többszörös Arany Málna-jelölt filmre az érdektelenség azért is érdekes, mert a Titanic-roncs körül forgó történet később -igaz, csak kerettörténetként- minden idők (második) legsikeresebb alkotásában köszönt vissza.

#45 Farkasember (The Wolfman, 2010)
költségvetés: 150 millió dollár
bevétel: 62 millió dollár
bukta: 88 millió dollár
A Universal több mint egy éven át húzta-halasztotta klasszikus szörnyének új színre lépését, s mire erre végül sor került, már behozhatatlan távolságba kerültek a költségek. Hiába a rezonábilis szereplés az amerikai jegypénztáraknál, a szörnyeteg súlyos sebet ejtett a stúdió elszámolásán, de ez tulajdonképpen minden második filmjükről elmondható volt a tavalyi évben. Joe Johnston rendező ettől függetlenül töretlen bizalmat élvez, hiszen idén Amerika Kapitányt küldi bevetésre, s ezzel aligha űz kockázatos játékot.


#44 Atomcsapda (K-19: The Widowmaker, 2002)
költségvetés: 100 millió dollár
bevétel: 35,2 millió dollár
bukta: 88 millió dollár
Vadászat a Vörös Októberre, Az utolsó esély, U-571. Tengeralattjárós filmek, amelyek nyerők voltak, azonban ez a független befektetők által pénzelt, nyári durranásnak szánt opus hamar léket kapott. A dolog nem teljesen érthetetlen: az amerikai közönség számára jórészt közömbös szovjet történelem egy szelete elevenedik meg az orosz akcentussal dörmögő Harrison Forddal, akinek ezzel a filmmel vette kezdetét rossz szériája (következő munkája, az ugyancsak huppanó Hollywoodi őrjárat az első volt az 1986-os Moszkitó part óta, amely nálunk nem került mozikba). A rendező, Kathryn Bigelow tudta, mit kell tennie: fújt egyet, s következő, alacsony költségvetésű, de nem kevésbé férfias filmjével Oscar-díjat nyert.

#43 Ausztrália (Australia, 2008)
költségvetés: 130 millió dollár
bevétel: 49,6 millió dollár
bukta: 88,4 millió dollár
Baz Luhrmann dédelgetett, s az ausztrál állam által részfinanszírozott projektjének legnagyobb baja az volt, mikor az amerikai mozikba került, hogy a címe nem Amerika volt. Különösebb csorbát azért nem ejtett senki karrierjén a nemzetközileg decensen szereplő kalandfilm, ám gyanút ébresztő, hogy Hugh Jackman és Nicole Kidman is üdítőital-reklámozásra kényszerült ezt követően.

#42 EDtv (EDtv, 1999)
költségvetés: 80 millió dollár
bevétel: 22,4 millió dollár
bukta: 89,4 millió dollár
A már említett '99-es évad újabb abszurd anyagi kudarca: Ron Howard valóságshow témájú vígjátéka többe került, mint a pár héttel később debütált Mátrix, vagyis a Universal már tíz évvel ezelőtt sem nagyon tudott gazdálkodni a pénzével. Howard jóvátette baklövését, mikor a következő évben megrendezte nekik a 2000-es évet vivő A Grincset, s a főszereplő Matthew McConaughey is rehabilitálta magát náluk a U-571-gyel.


#41 Hudson Hawk (Hudson Hawk, 1991)
költségvetés: 65 millió dollár
bevétel: 17,2 millió dollár
bukta: 89,5 millió dollár
És megint Willis. A Die Hard-filmekkel befutott színész forgatókönyvírói babérokra is tört a nálunk is forgott akció-vígjátékkal, ami annyira mellément, hogy szakajtónyi Arany Málnája mellett a kegyelemfödést is megadta a TriStar Pictures-nek. A céget egyesítették a Columbiával, s onnantól kezdve az újólag elnevezett Sony Studios felügyelete alatt működik tovább, ma már egyre ritkábban, de nem észrevétlenül (District 9). Willis néhány módosabb sikerrel igyekezett felejteni (Az utolsó cserkész, Jól áll neki a halál), ám az 1994-es évet (Az éj színe, Világgá mentem) csak a Ponyvaregény mentette.

folyt. köv.

Címkék

harrison ford lista disney box office nicolas cage bruce willis baz luhrmann jerry bruckheimer matthew mcconaughey ron howard kathryn bigelow barry sonnenfeld joe johnston

A bejegyzés trackback címe:

https://aeonflux.blog.hu/api/trackback/id/tr504539482

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ismeretlen_1068 2011.03.23. 10:43:05

Ebben az első tízesben az a legszebb, hogy nincs is nagyon köztük olyan film, melynek nemléte olyan nagy zavart okozna az erőben. :)

Ismeretlen_82723 2011.03.23. 10:47:24

1: Ez az egész bandáról elmondható lesz szerintem. Az éppen lecsúszott, 51. Csillagközi invázió nemlétét viszont már sokan bánnánk.

Ismeretlen_1068 2011.03.23. 10:49:24

2: Ne spoilerkedj! :) És igen, a Starship Troopers nagy fájdalom lenne... Nemzetközi szinten is bukta volt?

Ismeretlen_82723 2011.03.23. 10:53:37

Mai, felfokozott viszonyok között, jobban lefedett és kihasznált nemzetközi piac mellett -és 3D-ben!- biztos jobban teljesítene. De drágább is lenne egy 50-essel.

Ismeretlen_1068 2011.03.23. 10:57:06

4: Emlékszem, hogy három napom volt a pénzügyi szigorlatomig, de azért felzarándokoltam érte Budapestre... jól meg is vágtak... viszont a film állat volt. :)

Ismeretlen_87470 2011.03.23. 11:01:45

Titokban azt remélem, hogy az összes nagy stúdió csődbemegy, és olyan helyre kerülnek a filmjogok, ahol végre kitalálnak egy mai korban is működő terjesztési rendszert.

ty 2011.03.23. 12:31:34

6: meg elkezdenek végre filmeket csinálni

DecKarD 2011.03.23. 13:34:48

A Starship Troopers nálam is nagy kedvenc, de legalább nem folytatták ...(moziban, a dvd-s folytatásokat direkt nem számítom, meg sem néztem őket) Egyike azon filmeknek, amik a mai napig megállják a helyüket effektek terén. (ld. még: Mátrix, Harmadik típusú találkozások)Az egyik legjobb sf film, amit láttam! (ma már nagyon ritka eset, hogy rendesen ki van dolgozva a cselekmény és a dramaturgia is...)

Süti 2011.03.23. 13:37:03

atomcsapdát és ausztráliát szeretem :)

hesgotcancer · http://hesgotcancer.blog.hu 2011.03.23. 13:40:38

Azért ilyenkor mindig azon is elgondolkodik az ember, hogy végül is mi a fészkes fene kerül annyiba bizonyos filmek elkészítésében?! Úgy értem EDtv 80 millió? Az utolsó emberig 67? Jó, Bruce fizuja (nem frizuja!) biztos dob egy büdzsén, de akkor is, egy lepukkant városban játszódó pisztolypárbajosdi. A Farkasembernek ugyan megvolt a maga hányattatott sorsa, de hol van benne annyi CGI, hogy 150-be kerüljön? Persze kérdéses mindig, hogy melyik összegben van benne a marketing költség és melyikben nincs. Tudom, hogy arra is tízmilliókat elvernek a stúdiók. A Farkasembernek pedig pl. Superbowlos trailere is volt azt hiszem.

"L" 2011.03.23. 14:04:57

pontozhatnekom van :) Hudson Hawk 50% EDtv X% Ausztrália 65% Atomcsapda 50% Farkasember 75% A Titanic kincse X% Vadiúj vadnyugat 80% Az utolsó emberig 40% A varázslótanonc X% Arthur király X% nem olyan rossz filmek ezek, a WWW-t furcsa mod meg szeretem is.

Ismeretlen_139112 2011.03.23. 14:56:27

DecKarD Ugye tudod hogy a Verhoeven-féle Troopers alapvetően egy szatíra, csak nagyon profi akciófilmes csomagolásban? Főleg az eredeti regényt ismerve egyértelmű a szándék, rengeteg gondolatát és egész filozófiáját fordítja ki teljesen a film.

Fred Fredburger 2011.03.23. 14:56:41

10: Én annyira csípem a Hudson Hawk-ot, hogy képes voltam végignézni a "Szöveges kommentár" nevű funkcióval a DVD-t. Na és ott voltak ilyenek, hogy pl. a filmben látható limót csak a film kedvéért gyártották le két másik (elég ritka = drága) kocsi összehegesztésével és a film végén valóban felrobbantották. Vagy: a forgatás egyik európai helyszínére első osztályú ülésen reptettek át egy doboz bonbont, vagy valami ilyesmi, erre nem emlékszem pontosan... Szóval ilyen hülyeségekből hamar összejön egy agyatlan büdzsé!:D De egyébként ők is kezdték látni a forgatás vége felé, hogy bajok lesznek, úgyhogy egy európai helyszín úgy, ahogy volt kimaradt a film végéről. Meg még számtalan ilyen dolgot soroltak fel, amin legalább annyira röhögtem, mint a filmen, úgyhogy szép forgatás lehetett, na. (Mindenre nem emlékszem pontosan, hülyeséget meg nem akarok írni). DE ez a bizonyos kommentár azt is állította, hogy a film speciel pont az utóbbi pár évre javította magát nullszaldósra, mármint mindent egybevetve persze (homevideo, stb.), mivel elég masszív kis rajongótábora alakult ki az évek során. Nem mellesleg a Planet Hollywood tulajok vígjátékai közül nekem is ez az egyik kedvencem, a méltatlanul alulértékelt OSCAR mellett... Sajnos nem lepne meg, ha Sly filmje is felbukkanna a listán...

Ismeretlen_87170 2011.03.23. 16:57:13

Hudson Hawk közel nézhetetlen számomra, viszont a Last Man Standing nem rossz film. Christopher Walken büntet benne és Willis sem rossz... semmi plusz, de egy kellemes 6/10, néha előveszem, eredeti nyelven különösen jó! Amúgy az Ausztrálián meglepődtem. Nem láttam még, mert felénk (Veszprém) nem ment anno moziban, de nem csak rosszat hallottam róla.

Ismeretlen_1068 2011.03.23. 23:07:02

"A kritikai kudarc sem segített a dolgon, de Barry Sonnenfeld rendező legalább magába nézett, s megcsinálta a Totál káoszt: az csak feleennyit bukott." Egyrészt a film elképesztően vicces (olyan tucatszor megnézős fajta), másrészt nem fair kikezdeni a rossz időben, rossz helyen bemutatott filmet: 9/11 után nem sokkal a közönség nem igazán volt ráhangolódva egy repülőgépen szállított nukleáris bomba (ami úgy néz ki, mint egy szemétégető, ugyebár) kröül forgó vígjátékra.

Ronin 2011.03.24. 12:13:29

Várom a további négy felvonást, mert egyszerűen nem bírom ki, hogy lássam, milyen elmarasztalást fognak kapni olyan bukták, mint a Heaven's Gate és a Cutthroat Island. Trivia: miután Cimino bá' veszteséges westerneposza önmagában tönkrevágta az United Artists-t, a hollywoodiak "ciminozás"-nak hívják azt, ha egy direktor egyetlen filmmel megöl egy stúdiót. Renny Harlin pontosan ezt tette a kalózos filmjével.

Ismeretlen_82723 2011.03.24. 17:55:20

16: De most mé' lövöd le előre? A Heaven's Gate-hez oldalakat írtam. :)

Ronin 2011.03.24. 18:14:57

17: Akkor még sok újdonsággal tudsz szolgálni. :) (Egyébként milyen időközönként rakod fel a szövegeket?)

Ismeretlen_82723 2011.03.24. 18:57:32

18: Kétnaponta. Nem akarom túlzottan elhúzni.

Scal · http://www.fatumteam.com 2011.03.25. 00:16:47

A Totál Káosz ha jól tudom, két évig pihent egy dobozban mire a stúdió zöld utat mutatott neki - pedig Tim Allen abszolút jó érájából való, és a Farkasmeber is pihent sokat, meg újraforgatták, meg volt azzal nagyon sok minden, és ha nem csak azt nézed, hogy a CGI-seket kellett fizetni, de lebontod olyan egyszerűségekre, hogy a 200 fős stáb egy nap alatt mennyit eszik, akkor elég hamar összejön a 150 milla, a sok kicsi, sokkra megy. Mindenesetre nem gondoltam volna, hogy a Varázslótanonc Bukott, a Farkasemberen jókat lehetett sikongatni, a Hudson Hawk bizonyos szemszögből nézve a Scott Pilgrim elődje, a Last man Standingnek max az volt a baja, hogy ez már a harmadik feldolgozása volt a Véres Aratásnak, Arthur királyon nem értem a Karib-tengeres párhuzamokat, ég és föld a két film.Atomcsapda - na valamikor ilyenkor kellett volna már Jones 4-et forgatni. Amin én igazán meglepődtem az az Ed TV volt, én ezt egy 8 milliós elsőfilmes baromságnak gondoltam mindig is, hihetetlen, hogy ennyibe került. Ami igazán megérdemelte a sorsát ezek közül, az a VadiújVadnyugat. Kár, hogy nem törte derékba Smith karrierjét. A Csillagközi Invázió meg megelőzte a korát - tessék csak összehasonlítani milyen képsorokkal kezdődik a Battle: Los Angeles és igen!

Ismeretlen_1068 2011.03.25. 05:36:58

20: Ha két évet nem is, de egy felet biztosan állomásoztatták, aztán komolyabb reklám nélkül hozták be. Will Smith karrierjének derékba törése pedig azért nem lett volna jó, mert akkor ma már egyetlen megbízható szupersztárunk sem lenne, aki ha nem is mindig (Hancock), de azért úgy általában kielégítő minőséget szállít. És ugyan a WWW szerintem is kínos film, de a MIIB még erre is köröket ver.

Ronin 2011.03.25. 09:08:05

20: Én értem A Karib-tenger kalózai-párhuzamot. Ha elolvasod az oda vonatkozó megjegyzését, láthatod, hogy nem a két film színvonalát hasonlította össze, hanem a hasonló bemutatási körülmények miatt vette elő Sparrow-t a szerző. Pontosabban nagyjából ezek miatt: akárcsak az Arthur királyt, azt is július elején lökte ki Bruckheimer a Disney forgalmazásában (a kalózos blockbustert 2003-ban vetítették először az USA-ban, a lovagokról szóló mozit egy évvel később), mindkettőben főszerepel Keira Knightley, aki 2003-2004 táján tört fel, és katapultált a szupersztárok közé, mindkét alkotás több, mint 100 milliót emésztett fel, és az öreg Jerry a briton harcosból is ugyanolyan legendát akart faragni, mint a karibi antihősből, és nem meglepő módon, producer lévén a csalóka marketingben bízott.

Scal · http://www.fatumteam.com 2011.03.27. 09:38:08

21: a MIB második része tényleg egy tök fölösleges folytatás, de az a lightos világkép véleményem szerint elbírta még ezt is, a WWW viszont bizonyos szempontból a western megalázása, hihetetlenül bárgyú és azért ott annyira nem érezhető, hogy ők ezt most nem vették komolyan azért Smithen kívül van még egy rahedli szupersztár, akinek szívesebben beülök a mozijaira, ez azért egy durva sarkítás annyit korrigálok, hogy a srác "faszagyerekes" stílusa sokkal jobban irritált a 90-es években, mint a 2000-es-ek folyamán, bár a Legenda vagyok, meg a Hancock sem egy nagy szám, de mindkettővel elvoltam 22: én ezt értem, de pl. a Prince of Persián, Tolvajtempón, Nemzet Aranyán, de még a Sziklán is érezhető Bruckheimer kézjegye, az Arthur király viszont egy annyira semmilyen film, hogy eddig a postig nem is tudtam, hogy az öreg hozta ezt is tető alá

Ronin 2011.03.27. 11:03:08

23: Na, így már én is értelek. :)

Az oldalon található tartalmak kizárólag
18 éven felülieknek ajánlottak.
A belinkelt video- és hanganyagok tartalmáért nem vállalunk felelősséget

Facebook

Beszélt

Filmes naplók

süti beállítások módosítása