aeon flux

ready for the action now, danger boy?

kritika: let me in (2010) Zalaba_Ferenc
2011. január 28. 21:40:54

Kategória: 26 komment

Stephen King szerint a LET ME IN egy olyan überkirály horror, hogy csak na. Stephen Kingnek vagy vissza kellene térnie a tudatmódosító szerekhez vagy egyszerűen megnézhetné az eredetit, melyet ugyan én sem tartok a filmkészítés magasiskolájának - csupán egy ősrégi mumus-alapvetés ügyes átgondolásának, de még gyengéivel egyetemben is jóval magasabb szinten mozog, mint ez az amerikanizált változat.

Stephen King szerint a LET ME IN egy olyan überkirály horror, hogy csak na. Stephen Kingnek vagy vissza kellene térnie a tudatmódosító szerekhez vagy egyszerűen megnézhetné az eredetit, melyet ugyan én sem tartok a filmkészítés magasiskolájának - csupán egy ősrégi mumus-alapvetés ügyes átgondolásának, de még gyengéivel egyetemben is jóval magasabb szinten mozog, mint ez az amerikanizált változat.

Nem Matt Reeves volt az első hollywoodi filmes, aki remake-be fogott és közben váltig állította, hogy ő bizony nem remake-et forgat, hanem ÚJRAÉRTELMEZ, és nem is ő lesz az utolsó hollywoodi filmes, aki mikor ilyeneket állít, nem mond igazat.

A forgatókönyvet is jegyző, amúgy a Cloverfielddel szép nagyot durrantó úriember ugyan másképp rakta fel a figurákat a sakktáblára, mint ahogy azt John Ajvide Lindqvist tette regényében és később forgatókönyvében is, de a játéktér átrendezése közben eme figurák és a környezet is teljesen jellegtelenné vált. A kocsmatöltelékek kínja és Oskar Owen alkoholista apjának kiradírozásának köszönhetően nem csupán a lepukkantságból lett steril családi kör, de az eredetit átitató reménytelen beletörődésnek is nyoma veszett. Ennek a filmnek halálmindegy, mikor játszódik, hiába nyomatja minden bekapcsolt televízió Reagent, akár játszódhatna holnap is.

A legnagyobb veszteség viszont az Eli Abby karakterének kiherélése (ééérted), kinek androgünségének nyoma veszett (egyetlen kétértelmű, de alapvetően gyáva utalást leszámítva) és Chloe Moretz egy halk szavú szende szösziként ábrázolja, aki csupán a (szerencsére ritkán alkalmazott) olcsó speciális effektusok segítségével változik át szélsebes vámpírmókussá.

Még Richard Jenkins fejére is szemeteszsákot húznak, ami alapvetően nem rossz ötlet, és Matt Reeves az ő módszereinek felturbózásával mer kilépni a biztonságos övezetből (mert miben lehet több egy amerikai horror-remake, ha nem a vérben és akcióban?), de még az "apa" karakter pedofilságát is tisztára mossák egy fényképpel.

Minden egyéb az eredeti képkockáinak és párbeszédeinek szép, de üres montírozása. Meghunyászkodó, felesleges film. Lapozzunk!

kövess minket facebookon!

Címkék

kritika horror remake independent vampire 5csillagos richard jenkins matt reeves chloe moretz

A bejegyzés trackback címe:

https://aeonflux.blog.hu/api/trackback/id/tr274539243

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ismeretlen_178753 2011.01.28. 21:47:02

na ezek után kíváncsi leszek a tetkós jányra...

Ismeretlen_35222 2011.01.28. 21:55:51

Én ezt elvből nem nézem meg. A Let The Right One In nagyon tetszett.

Ismeretlen_1068 2011.01.28. 22:00:02

2: Én kötelességemnek éreztem - már csak azért is, mert az eredetit mi hoztuk be az országba, másrészt minden közreműködőt bírok, s az előzetesek, kritikák biztatóak voltak... Mondjuk, Svédország jó messze van USA-tól. :)

Action 2011.01.28. 22:12:58

Korrekt kritika. Én is azt éreztem, h ez egy felesleges film, Matt Reeves csinált volna inkább mást. A 2 főszereplő között semmi nincs, a hangulat, a képek tökugyanazok, mint az eredetiben, ami jó lett, az a film eleje, oszt annyi.

Gameface 2011.01.28. 22:19:48

sokkal jobb, mint az eredeti. történet vége.

duwy 2011.01.28. 23:25:11

Az eredeti nálam minden idők 10 legjobb filmjének egyike, ez meg egy erős 9/10-es alkotás. A hangulata homlokegyenest eltér az eredetitől, leginkább annak köszönhetően, hogy itt végig a meleg színek/fények dominálnak. Pár pozitívum az eredetihez képest: - Kodi Smit-McPhee jobb színész, mint Kare Hedebrant. - A szomszédok szinte teljes mellőzése. - A plusz jelenetek Jenkins-szel nagyszerűen sikerültek. - Jenkins jobb, mint Per Ragnar. - Az a bizonyos fénykép, ami a cikkben is meg lett említve, plusz dimenziót ad Abby és az "Apa" karakterének is. Pár negatívum az eredetihez képest: - Bár az operatőri munka itt is kiemelkedő, mégsem éri el az eredeti szintjét. - Oskar/Owen apjának a karaktere hiányzott. - A zene. - Az uszodás jelenet nem ütött akkorát. - Az idétlen speciális effektusok. - Bár Chloe Moretz is jó, de Lina Leandersson egyszerűen tökéletes volt a szerepben. - Azért ez mégiscsak egy remake...

Ismeretlen_16964 2011.01.29. 05:27:21

6/10-es átlagremake, az eredetinél könnyebb lenyelni, de hamarabb is távozik. Reeves tényleg kreatívkodott kicsit, néha hatásosan (in medias res kezdés), néha megmosolyogtatóan (Owen anyját olyan Tom és Jerry-s hagyományokkal csak nyaktól lefelé mutatják, hű, de művészi), egyébként a szkript 95%-a copy/paste, a regény újrafeldolgozásáról szó sincs. A The Roados bemutatkozásához képest a srác tényleg meglepően jó, Chloe alakítása viszont annyiból áll, hogy szépen tud suttogni, néha meg rajzoltnak néz ki és Red Bullal tömött páviánként ugrálgat. Jenkins volt nekem a legnagyobb csalódás, miután minden kritika úgy harangozta be, hogy sokkal nagyobb hangsúllyal, kidolgozottsággal rendelkezik az "apa", mint az előző filmben. Ehhez képest kapott egy szemeteszacskós balesetet meg a már említett tisztára mosó fotót - ami kis túlzással egyszerre szúrja szíven az eredeti film többféleképpen is értelmezhető befejezését, meg az összes szimpátiát, amit esetleg képes volt a néző a pasas "lánya" iránt érezni -, egyébként viszont talán annyi időt sem tölt a vásznon, mint Ragnar. Miben volt jobb?

Ismeretlen_20417 2011.01.29. 08:49:03

Sparrow-val értek egyet. Inkább megőrzöm emlékeimben az eredetit.

Ismeretlen_84013 2011.01.29. 09:05:20

A 2008-as film nagy rajongójaként nem jöttem különösebben lázba a remake gondolatától, de azért titkon reménykedtem, hogy valami jó is kisülhet belőle. És láss csodát, Matt Reeves megcsinálta! A szokásos marketinges duma ("az eredeti regényhez nyúltunk vissza") kivételesen igaz, a Let Me In jóval több egy angol nyelvű, amerikai színészekkel megtámogatott, képkockáról képkockára történő újragondolásnál. Hiába van kb. 90%-os átfedés a két film között, a Reeves által eszközölt kisebb-nagyobb változtatások mégis egy teljesen "eredeti" filmet eredményeznek. A gyerekszínészek legalább olyan jól - ha nem jobban - játszanak, az operatőri munka mesteri, Michael Giacchino csodálatos zenéje nagyon sokat segít a hibátlan atmoszféra megteremtésében, Matt Reeves pedig sikeresen rácáfol a kétkedőkre, akik szerint a Cloverfield csak egy szerencsés véletlen volt. Sőt, én odáig megyek, hogy erősebb atmoszférájával és érdekesebb karaktereivel - egy vékony hajszállal - felül is múlja Alfredson eredetijét. 9/10

Ismeretlen_1068 2011.01.29. 09:15:05

SPOILER Bennem még az a kérdés is felmerült, hogy tudott ez a szerencsétlen vámpírlány ilyen sokáig életben maradni, ha olyan nagy baklövéseket művel, mint ebben a filmben. Még a film végén is mezítláb közlekedik, meg sem próbál adaptálódni a környezethez és - éhség ide vagy oda - úgy támad rá a szomszéd csajra, hogy látja, hogy az nincs egyedül.

Gameface 2011.01.29. 09:30:19

aggályaimat már kifejeztem KT-n: "10/6. sokkal jobb, mint a skandináv változat, de ugyanaz a gond vele, mint a never let me go-val: béna volt az alapanyag. csóri gyerekből vén sorozatgyilkost csinál az önző csajszi. ha a fiú képes lett volna tököket növeszteni, a lány meg a fene nagy 100 éves bölcsességével belátóbb lett volna, akkor a stáblistát már egy karóval a szívében várja. de mit is problémázok? meghalt vagonnyi ártatlan ember és még meg is fog, viszont ők ketten barátok! öröm, boldogság!" ki tart velem?

Ismeretlen_1068 2011.01.29. 09:34:44

SPOILER: Egyrészt a remake-ben még csak nem is akarják eladni sorozatgyilkosnak a kissrácot (kimarad a "megölnéd őket, ugye?" rész), inkább béna peeping tomként, másrészt az egész sztorinak pont azok a legnagyobb erősségei, amiket te felhánytorgatsz neki, mert azt a sztorit már 100.000 másik vámpíros sztoriban megrágták. Amúgy pont ezért jó a Never Let Me Go is. :)

Gameface 2011.01.29. 10:00:19

SPOILER: a never let me go-t azért néztem végig jégcsapként, mert a szereplőkben semmi tűz nem égett, beletörődtek a dologba és kész. egy ilyen történetet képtelen vagyok szeretni. let me in: szerintem a srác legkésőbb a fotó megtalálásakor levette, hogy mivel jár az, ha a lány mellett marad. abból hogy ezerszer elmondott történeteket csavarnak ki és ezáltal tesznek eredetivé, még nem feltétlen születik gyöngyszem. nálam mindkét film... embertelen.

Ismeretlen_1068 2011.01.29. 10:42:29

13: SPOILER: Igen, a Never Let Me Go nem a lázadásról szól. Arra ott van másik 999 film. A fotóból meg a buta amerikai néző vette le, hogy Richard Jenkins is csak egy szerelmes gyerek volt, még véletlenül se az a pedofil, akinek lennie kellett.

Ismeretlen_84013 2011.01.29. 12:06:15

10: SPOILER Az Owen által szóvá tett mezitlábas játszótéri látogatás után a következő alkalommal már csizma van Abbyn, mezitlábas megjelenései szinte mindig tudatosak (áldozat becserkészése, a kórházi recepciós szimpátiájának megnyerése). Egyedül a sikertelen vérszerződés megkötése után feledkezik el magáról...

Ismeretlen_84013 2011.01.29. 12:13:06

SPOILER A Never Let Me Go az elszalasztott lehetőségek filmje, szerencsére a karakterek és nem a készítők részéről. Mélyebbre hatolt, mint bármi más a tavalyi év során.

Ismeretlen_1068 2011.01.29. 12:33:19

15: SPOILER. Én összesen egyszer láttam csizmát a lábán, és még akkor is mezítlábas volt, mikor a film vége felé elment a taxival. Egy kisvárosi taxisnak még az is gyanús lenne, hogy hová megy éjszaka egy 12 éves lány ennyi csomaggal, nem hogy mezítláb...

duwy 2011.01.29. 13:04:26

14:SPOILER Miért "kellett" volna Jenkins karakterének pedofilnak lennie?

Ismeretlen_1068 2011.01.29. 13:15:56

18: SPOILER Mert a regényben és az eredeti filmben is az volt. Persze, nem muszáj a remake-ben is annak lennie. Semmit sem muszáj. Remake-et sem kell feltétlenül gyártani. :)

duwy 2011.01.29. 13:25:32

19: SPOILER Az eredetiben nem volt kimondva, hogy pedofil vagy "Oscar elődje", ott rád bízták a választás lehetőségét. Nekem jobban tetszik az utóbbi verzió, úgy látszik, Reeves-nek is.

Ismeretlen_1068 2011.01.29. 13:29:37

20: SPOILER Ööö, hát épp ez az, hogy Reeves nem hagyott választási lehetőséget.

Ronin 2011.01.29. 13:33:31

A regény és film magával ragadó szerelmes történetek, igen profán happy enddel. Matt Reeves remake-je egy közhelyes amerikai horrorfilm két többre hivatott gyereksztárral. Hasonlóan vélekedem én is az amerikai honosításról, mint a szerző.

duwy 2011.01.29. 13:39:21

21: SPOILER Ha kimondják, hogy pedofil, ahogy szerinted lennie kellett volna, akkor sincs választási lehetőség.

Ismeretlen_1068 2011.01.29. 15:15:08

23: Nem kellett volna kimondani. :) AZ eredetiben sem mondták ki. A remake-ben viszont kimondták, hogy nem az.

Ismeretlen_140561 2011.01.30. 15:57:34

Hazai bemutató várható belőle? Vagy nyúlhatok alternatív forrásokhoz?

batboy 2011.01.31. 10:15:59

das experiment: két ismerősömmel is fordítva nézetem meg a filmeket, először az amerikait majd utána a svédet. kíváncsi vagyok az eredményre.

Az oldalon található tartalmak kizárólag
18 éven felülieknek ajánlottak.
A belinkelt video- és hanganyagok tartalmáért nem vállalunk felelősséget

Facebook

Beszélt

Filmes naplók

süti beállítások módosítása