aeon flux

ready for the action now, danger boy?

box office: háló Takács Máté
2010. október 03. 17:50:53

Kategória: 14 komment

> Amerikai mozibevételek, 2010. október 1 - 3.

Október hava néhány merőben szokatlan produkcióval vette kezdetét, de egyszerre éppen elég egy komolyabb hangvételű alkotás az amerikai közönségnek. És A KÖZÖSSÉGI HÁLÓ messze többeknek "Tetszik", mint a LET ME IN...

> Amerikai mozibevételek, 2010. október 1 - 3.

Október hava néhány merőben szokatlan produkcióval vette kezdetét, de egyszerre éppen elég egy komolyabb hangvételű alkotás az amerikai közönségnek. És A KÖZÖSSÉGI HÁLÓ messze többeknek "Tetszik", mint a LET ME IN...

> #1
Nincs mese, az internet ma már ural minket, legalább olyan befolyással, mint a televízió a maga idejében és módján. A találmányok talán legnagyobbika a világot behálózó szisztémán a közösségi oldal, amelyek népszerűsége szűnni nem akaróan nő, mint ahogy az ebben rejlő üzleti lehetőségek is. Legyünk belátóak, egy hollywoodi produkció is hasonló elsődleges céllal készül, de szerencsére nem mindig közömbös a stúdióknak, hogy kiknek a kezébe adják a gyeplőt. A jelenséggé dagadt, felhasználóinak a mindennapok elmaradhatatlan részét jelentő Facebook ötletének és megalakulásának történetéhez mindenképpen értő szakemberekre volt szükség egy érdekfeszítő film elkészítéséhez, s e jeles és nem kis kihívást jelentő feladatra David Fincher rendező és Aaron Sorkin író kapott megbízást. Ilyen az, amikor minden a helyén van. Ezt mondják ugyanis a kritikusok: az év legjobb, s könnyen lehet, minden idők egyik legjobb értékeléseit kapott alkotás A KÖZÖSSÉGI HÁLÓ (The Social Network; hazai bemutató: november 11.), melyet már most generáció-meghatározó filmnek kiáltottak ki, számos időtálló klasszikussal rokonítva a Sony filmjét. És ezt mondják a számok is: a 40-50 millió dollár közötti költségvetésből készült filmdrámára 22 millió dollár értékben keltek el jegyek, ami kifejezetten erős ebben a műfajban. Mert mégis, mitől érezheti jelen esetben úgy a néző, hogy látnia kell e filmet? Fincher? A rendezők bizonyos mértékig számítanak, igen. Színészek? Mérsékelten ismert nevektől ilyesmit ne várjunk akkor, mikor már Mel Gibson és Tom Cruise sem számít annyit a közönségnek, mint egykoron. A válasz tehát magában a témában rejlik, vagyis sikerült egy internet-only fenomén bizonyos fokú átlényegülése a nagyvászonra, a film médiumára. A felnőttebb tartalom okán az idősebb közönség érdeklődése nagyobb arányú a szokásosnál, a hangsúly inkább a Facebook-felhasználó fiatalság megnyerésén van. És hogy juthatna el könnyebben a film remek híre hozzájuk, mint magán a közösségi hálón? Várható A KÖZÖSSÉGI HÁLÓ fokozatos, hosszú távú box office-megdicsőülése, mielőtt a jövő évi Oscar-gálán, ha más nem, hát Aaron Sorkin díjjal távozik.

> új filmek
A nem angol nyelvű filmek amerikai újragondolása egy nem kimondottan üdvözölendő, de kifizetődő trend már hosszú évek óta. Hisz mi sem egyszerűbb: egy valahol, valamikor már bevált ötletet hollywoodi szájíz szerint alakítva prezentálni a nézőknek, akik jönnek, fizetnek, majd leggyakrabban fanyalogva távoznak és kánonban fújolnak az újságírókkal a különböző fórumokon, ha úgy tartja kedvük. A LET ME IN egy egészen ritka eset példája lesz: a kritikusok nem átallottak itt-ott a svéd eredetit, a nálunk is vetített ENGEDJ BE!-t meghaladó filmnek titulálni Matt Reeves, a CLOVERFIELD direktorának rendezését, s összességében az eredeti elemeket és saját újdonságait nagyon jó érzékkel vegyítő drámának kihirdetni, a Rotten Tomatoes-on 'Certified Fresh' bélyeghez juttatva az Overture Films terjesztését. A független forgalmazó azonban kénytelen lesz megbirkózni a ténnyel, hogy a kedvező fogadtatás ellenére is inkább a haszontalan remake-ek sorát bővíti majd 2000 moziban vetített produkciójuk: a nyitány alig haladja meg az 5 millió dollárt. Bár elsőre meglepően alacsony az e mögött rejlő érdeklődés, jobban belegondolva érthető a hideg távolságtartás, elvégre nem egy vidám, nem egy könnyen befogadható történetről van szó, s mentes bárminemű 'must see'-tényezőtől. Hacsak a jó szájhagyomány nem siet segítségére (márpedig a nézői elégedettség ezúttal nincs annyira egy hullámhosszon az újságírókéval), a film 14-15 milliónál tovább nem-igen jut, de vélhetően azért olyan nagyot nem buknak a dolgon a befektetők.

Talán nagyobb blamázs, hogy egy Renée Zellwegert magáénak tudó film, a VÉDTELEN GYERMEK (Case 39; hazai bemutató: már DVD-n) is hasonlóan keserves számokat produkált, bár le kell szögezni, az Oscar-díjas hölgyemény sosem volt egy box office-mágnes, s a film maga is igencsak hánytatott sorsú, nálunk például már lassan az akciós ládákba hányják a nagyobb hipermarketek a DVD-változatot. Az egy-két nemzetközi piacon mutatkozott nem rossz érdeklődéstől vezérelve azonban a Paramount úgy döntött, az észak-amerikai közönség moziban láthatja ezt a természetfeletti thrillert, de csak mérsékelt számú kópiával és a Vantage logó alatt. A 27 millió dollárból forgatott film történetében a kritikai visszhangot látva nem ez volt a legnagyobb ballépés. A jelenlegi 5 millió dollár megkétszerezésénél többet nem érdemes várni a filmtől, aminek egy jelentős vonzata az is lehet, hogy a PANDORUM-mal hasonlóan befürdő rendező, Christian Alvart kicsit kevesebb megbízást kap ezután, legalábbis hollywoodi érdekeltségű filmekben.

> további filmek
Az erőtlen, mi több, költségvetése mellett kifejezetten gyenge kezdést követően AZ ŐRZŐK LEGENDÁJA című 3D-s animációs film mutat némi kitartóerőt, amit azért el is lehetett várni tőle. A Warner baglyokról szóló meséje 11 millió dollárral megőrizte második helyét a toplistán, ám a 10 nap alatt összegyűlt 30 millió dollár inkább szolgáltatott volna elégedettséget start gyanánt. A végső ítélettel azonban még érdemes várni néhány hetet.

A TŐZSDECÁPÁK: A PÉNZ NEM ALSZIK ugyancsak méretes összegből készült, s így az amúgy tisztességes indítást nem lehetett minden fenntartás nélkül kedvezőként körülírni. Most a Fox filmje csaknem felezi nyitányát, amiben részint szerepe van A KÖZÖSSÉGI HÁLÓ érkezésének is, de muszáj szembenézni vele, hogy Oliver Stone filmje is szenved a folytatások általános bajaitól, amik között a nagy iramú erózió kiemelt helyet foglal el, még ha ezen esetben nem egy tipikus, gyorsan fogyasztható popcorn-moziról van is szó. Gordon Gekko újabb fondorlatai kevesek lesznek ahhoz, hogy 50 milliónál sokkal többre szert tegyen.

Továbbra is állja a sarat a TOLVAJOK VÁROSA és a KÖNNYŰ NŐCSKE. Ben Affleck bűnügyi drámája a harmadik hétvégéjén is 10 millió körül hoz, ezzel a 65. millió közeléhez segítve a Warner bemutatóját, míg a Sony vígjátéka immáron 40 millió felett pereg tovább, vélhetően nagy löketet adva ezzel Emma Stone karrierjének.

> végszó
Október nem különb szeptembernél, továbbra is be kell érni a középmezőny sikereivel, amik közé A KÖZÖSSÉGI HÁLÓ határozottan belép. A másik két premier gyorsan a feledés homályába fog merülni, mint ahogy a hétvége úgy összességében sem váltja meg a világot: a top 12 kicsit elmarad az előző víkendétől és az egy évvel korábbiétól, mikor is a ZOMBIELAND hajtotta igájába a mezőnyt.

> ami jön
Újabb hármasfogat érkezik, különösebben nagy remények nélkül. A Disney egy szokványos felemelő/inspiráló/szívmelengető/stb. történetet hoz el a SECRETARIAT című, igaz történeten alapuló versenylovas filmmel, melynek főszereplője Diane Lane. A Warner az ILYEN AZ ÉLET című Katherine Heigl-vígjátékkal támad, míg a Universal Wes Craven 3D-s horrorjától, a MY SOUL TO TAKE-től remél jó sorsot. Nyitott kérdés a győztes kiléte.

> a top 10
1. The Social Network ($22.4m/$22.4m)
2. Legend of the Guardians: The Owls of Ga'Hoole ($10.9m/$30.1m)
3. Wall Street: Money Never Sleeps ($10.0m/$35.8m)
4. The Town ($9.7m/$64.1m)
5. Easy A ($6.7m/$42.2m)
6. You Again ($5.7m/$16.6m)
7. Case 39 ($5.4m/$5.4m)
8. Let Me In ($5.1m/$5.1m)
9. Devil ($3.6m/$27.3m)
10. Alpha and Omega ($2.9m/$18.9m)

> kapcsolódó írások
box office: 2009 azonos hétvégéje (Zombieland)
box office: 2008 azonos hétvégéje (Gazdátlanul Mexikóban aka Beverly Hills Chihuahua)

kövess twitteren!

Címkék

thriller box office drama renee zellweger david fincher aaron sorkin matt reeves jesse eisenberg chloe moretz

A bejegyzés trackback címe:

https://aeonflux.blog.hu/api/trackback/id/tr364538765

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Daemiaen 2010.10.03. 18:16:52

Mi tagadás, én is adnék néhány nagyobb löketet Emma Stone... khm... karrierjének.

Ismeretlen_82723 2010.10.03. 18:33:45

Alighogy befejeztem a bejegyzést, látom itt, hogy pókasszony lett belőle. Lehet, mégis meg fogom nézni ezt az új Pókember-filmet. :)

TylerD 2010.10.03. 19:14:29

Aaron Sorkin nem nyer oscart,azt Nolan fogja,persze valószínűleg csak a forgatókönyvért,viszont Finchernek szerintem meglessz...majd meglátjuk.

Ismeretlen_9654 2010.10.03. 20:06:04

az inception eredeti forgatókönyv, míg a TSN egy adaptáció.

TylerD 2010.10.03. 23:14:57

dick laurent:Bocs,igazad van.

Ismeretlen_1068 2010.10.03. 23:48:51

Egy előnye van a LET ME IN gyenge szereplésének: valószínűleg a nemzetközi értéke erősen csökken és így valamelyik kisebb forgalmazó lecsaphat rá (Bufi? Palace?).

limupei · http://kritikustomeg.org/index.php? 2010.10.04. 08:51:41

Nolan nem fog Oscart nyerni, ez szinte biztos. Zellweger bukását pedig mindig (kár)örömmel látom. Nem tehetek róla, rettenetesen irritál szegény.

Ismeretlen_1068 2010.10.04. 08:57:11

...mint ahogy sem a THE SOCIAL NETWORK és főleg nem az INCEPTION sem. A jelölés persze szinte garantálható, de a díjat majd egy olyan film viszi el, mint a THE KING'S SPEECH.

Ismeretlen_9654 2010.10.04. 10:05:50

a tíz jelöltes legjobb film kategóriába biztos belefér az inception, de hogy egy legjobb adaptált forgatókönyv kategóriában is ott legyen abban már nem vagyok biztos.

Ismeretlen_1068 2010.10.04. 10:39:43

9: Abban én sem, ugyanis a legjobb eredeti forgatókönyv kategóriájában lesz ott. :)

limupei 2010.10.04. 10:54:45

Az Inception forgatókönyve talán kap jelölést, ha a kollégák szemet hunynak a tátongó lyukak fölött. Sorkinnak százszor nagyobb az esélye, már csak a személyét övező tisztelet miatt is. Ráadásul jelen állás szerint a kritikusok is a Közösségi hálót fogják megszórni díjakkal. Mondjuk még bemutató előtt áll ez meg az, például a már emlegetett King's Speech, de még a The Kids Are All Right és a Winter's Bone sincs elfelejtve, ha már forgatókönyv.

Ismeretlen_1068 2010.10.04. 10:57:18

A WINTER'S BONE leginkább színésznői kategóriában esélyes, habár ott van Natalie Portman is a BLACK SWAN-nal. Aztán persze lehet, hogy az akadémia megint talál magának valami boxoffice macát.

limupei 2010.10.04. 11:37:52

A Winter's Bone érdekesebb jelenség (most már). Régebben azt mondtam volna, hogy az a tipikus forgatókönyvírói díjjal kárpótolható filmecske, de ugye az évnek ebben a szakaszában ugyanezt mondták a Bombák földjénről is. Ráadásul a férfi mellékszereplőjéről is elég sok szó esik, aki viszont tipikus Chris Cooper-féle figura, akár a karakterét nézzük, akár magát a színészt. A kutya sem ismeri, de mindenkivel dolgozott már együtt. Natalie Portman és Lawrence mellé pedig én mindenképpen odadobnám a Bening - Moore duót és Lesley Manville alakításáról is csupa szépet írnak.

Ismeretlen_74688 2010.10.04. 13:48:37

Azért még ott van a Coen western, ami ... mitől ne lenne megint ott a véghajrában? Szoros lesz a díjátadó szezon :)

Az oldalon található tartalmak kizárólag
18 éven felülieknek ajánlottak.
A belinkelt video- és hanganyagok tartalmáért nem vállalunk felelősséget

Facebook

Beszélt

Filmes naplók

süti beállítások módosítása