> Amerikai mozibevételek, 2010. augusztus 20 - 22.
Régen érkezett már egyszerre öt bemutató, s régen jegyeztek az amerikai mozik 20 millió dollár alatti listavezetővel hétvégét: véget ért a nyári moziszezon. Ámde van, aminek még koránt sincs vége: a THE EXPENDABLES állta a sarat, s alig felezve nyitányát őrizte meg az első helyet minden ellentmondásra és vetélytársra fittyet hányva.
> Amerikai mozibevételek, 2010. augusztus 20 - 22.
Régen érkezett már egyszerre öt bemutató, s régen jegyeztek az amerikai mozik 20 millió dollár alatti listavezetővel hétvégét: véget ért a nyári moziszezon. Ámde van, aminek még koránt sincs vége: a THE EXPENDABLES állta a sarat, s alig felezve nyitányát őrizte meg az első helyet minden ellentmondásra és vetélytársra fittyet hányva.
> #1
Nevezhetjük már egyértelmű sikersztorinak Sylvester Stallone filmjét. A tapintható előzetes érdeklődés ellenére (még ha erre valóban nem biztonságos alapozni) bizalmatlanság övezte box office esélyeit, ám egy hete eloszlottak a kételyek a 35 milliós start láttán, hogy aztán gyorsan újra belepjék a THE EXPENDABLES-t: elvégre az efféle filmek úgy zuhannak, mint a BP-részvények árfolyama késő tavasszal. Megint csak ellenvéleményen voltak a nézők, hiszen a film egy 2010-es viszonyokban átlagos, 51%-os visszalépéssel, s határozott előnnyel megőrizte helyét (17 millió dollárral). Lehet, hogy nem ér a tavaly ilyenkor arató DISTRICT 9 és BECSTELEN BRIGANTYK nyomába a Lionsgate bemutatója, de azért nincs szégyenkeznivalója mellettük, elvégre egy keményebb -és szimplább- dióról van szó. A jelenlegi 65 milliós bevételről a 80 milliós költségvetés már gyerekjáték, s ha nem is lesz 100 millió a végére, egy huszonöt éves receptből jól kifőzték, amit ki lehet.
> új filmek
A számos rossz emlékű, Jim Abrahams és Mel Brooks munkásságát sértő módon paródiának nevezett ízléstelen jelenethalmazt elkövető Friedberg-Seltzer páros a KATASZTRÓFAFILM -nomen est omen- katasztrofális fogadtatása után akár le is tehette volna a lantot, de jött a vámpírmizéria az ALKONYAT-sorozattal, amit nem tűrhettek szó nélkül. Ezt mondjuk meg lehet érteni, s még az is lehet, hogy érdemes kifigurázni ezt a szériát, de a VAMPIRES SUCK nem az, amire érdemes a vígjátékok kedvelőinek figyelme. Hogy is gondolhatta bárki, hogy ezt most különbözni fog a BAZI NAGY FILM-től és társaitól? A kritikák ugyanis gyatrábbak mindennél, amit akár a direktorduó vagy az egész Alkonyat számlájára írhatunk, de persze a népszerű dolgoknak minden vonatkozása érdeklődést szül. Így esett meg, hogy a Fox szerdán indított filmje 4 millióval napi első lett, ám ezzel a korai starttal a hétvégi elsőségét áldozták fel, hiszen péntek és vasárnap között már csak 12 millió dollárnyi szusz maradt a nézőkben. Az öt nap alatt összegyűlt kis híján 19 millió azonban nagyjából már fedezi is az előállítási költségeket, úgyhogy valószínűleg már a moziforgalmazásból profitra lel a stúdió, ami az alkotókat vélhetően bizalomhoz juttatja jövőbeli munkáikat illetően. 35 milliónál messzebbre azért valószínűleg nem jut a VAMPIRES SUCK.
Az afroamerikai közönségnek kínál szórakozást a LOTTERY TICKET című vígjáték, melyben egy fiatal srác megnyeri a lottó fődíját, ami szomszédai előtt nem marad titok, így aztán megindul a hajsza a szelvényért. A Warner Bros. 20 millió dollárból hozta tető alá a több jól ismert fekete színészt/zenei előadót felvonultató filmet, s ennek több mint fele, egészen pontosan 10,7 millió dollár már a kasszákban van. A dobogóról ugyan lemaradt a produkció, a VAMPIRES SUCK-kal egyetemben az összességében csalódást hozó premiereknek tulajdonképpeni nyertese, s még a Rotten Tomatoes összegzése szerint sem olyan vészes a végeredmény, pláne a fentebbi film mellett, bár a 32% azért nem egy meggyőző arány. A LOTTERY TICKET 30 millió feletti végeredményre számíthat, aminél a globális bevétel csak pármillióval lesz magasabb.
Valószínűleg vízválasztóként fogják értékelni a modern 3D-ben prezentált filmek box office történelmében a PIRANHA 3D című gátlástalan horrorfilmet. Leszámítva a külföldről importált animációs produkciókat, a formátum leggyengébb nyitásán van túl Hollywood. Igaz, erre pár hete is sor került a KUTYÁK ÉS MACSKÁK-folytatással, ám mégis, ez a mozijai 85%-ában szemüveggel nézendő remake kifejezetten ettől remélte sikerét, s eladhatósága is a húsevő halak és egyéb nyalánkságok testközelségében rejlett - volna. A probléma ott gyökerezik, hogy a különféle B-film szagú szörnymozik ritkán töltik meg a nézőtereket, elég csak olyan, hasonló mentalitással készült, s még könnyebben is fogyasztható mozikra gondolni, mint a MÉRGES PÓKOK vagy a KÍGYÓK A FEDÉLZETEN. És a Weinstein Company sem könnyítette meg a dolgot, igaz a 2470 mozinál több helyen -azaz 2D-ben- nem is nagyon lett volna érdemes indítani a filmet. A 10 millió dollár mindezek ellenére, ha visítva is, de egybevág a projekciók keresztmetszetével, s innen még a 24 milliós költségvetés is könnyen behozható. Remélhetőleg ebben segítségére lesz az igen sok ismert nevet felvonultató, s minden bizonnyal el is fogyasztó horrornak a kedvező kritikai fogadtatás, amit jellemezzen a Movies.com véleménye: "a gyilkos piranhás filmek ARANYPOLGÁR-ja!"
A nem is oly rég új befektetők kezei közé került Miramax Films az utóbbi években nem jeleskedett, tavaly három országos szintű bemutatójuk átlagosan 12 millió dollárt hozott Észak-Amerikában, ami nem kimondottan meggyőző eredmény. A SEJTCSERÉS TÁMADÁS (The Switch; hazai bemutató: október 28.) jelentős előrelépés ehhez képest a maga 8 millió dolláros nyitányával. Tény, hogy ez sem felállva tapsolandó eredmény, de azért a 4000 dollár feletti mozinkénti átlagos bevétel további biztató jel, mint ahogy az 50% feletti RT-értékelés sem volt magától értetődő egy olyan sztoritól, amiben a fickó (Jason Bateman) kényszerűségből kicseréli vágya tárgyának (Jennifer Aniston) mesterséges megtermékenyítéshez félretett, más férfitől származó spermáját a magáéra. Temetni legfeljebb az esetlegesen balul alakuló következő hétvége után lesz érdemes a filmet, hátha 20 milliónál több rejlik benne.
A brit filmek hagyományaihoz híven a NANNY McPHEE ÉS A NAGY BUMM (Nanny McPhee and the Big Bang; hazai bemutató: már a mozikban) hónapokkal az eredeti, s egyúttal a magyar premiert követően érkezik az Egyesült Államok mozijaiba. Az első rész meglepően nagy sikert aratott szerte a világon, a tengerentúlon is csaknem 50 millió dollárt gyűjtve 2006 elején. A folytatáshoz azonban kedvezőtlenebb időszakot választott a Universal, pedig valószínűsíthető volt már eleve a csökkenő tendencia. A 8 millió dollár több mint 40%-kal marad el az előzmény startjától, s ha marad ez az arány, akkor Emma Thompson gyereknevelési módszerei 27 millió dollárnál többre nem viszik ezúttal, hiába igéz szárnyat a malacra.
> további filmek
A harmadik helyre lépett vissza egyet az ÍZEK, IMÁK, SZERELMEK című regényadaptáció, melyben Julia Roberts bejárja a fél világot, s a szerelmet is megleli. A sűrű mezőnyben egy hátralépés még egyáltalán nem problémás, viszont az 50% közeli csökkenés azért kiábrándító, s így a hasonlítás alapját képező JULIE & JULIA nyomába valószínűleg nem ér, ám a mostani 47 millió némi mérséklődéssel azért még eljuttatható 75 millió tájékára.
Harmadik hetében ötödik helyezett a PANCSER POLICE című akció-vígjáték. A Sony filmje 10 millió felett hoz, s már a 100 milliótól való távolsága sem sokkal nagyobb ennél az összegnél. A legkedvezőbb változási arányt az országosan futó filmek körében az EREDET produkálta, már nem először. A Warner sci-fije 8 millió dollárt jegyez hatodik körében, összbevétele pedig meghaladja már a 260 milliót. A top tízet a SCOTT PILGRIM VS. THE WORLD zárja, ami tíz nap után 20 millió dollárt regisztrált 60 millió dolláros költségvetés ellenében.
Időközben a NAPFOGYATKOZÁS átvette a vezetést az Alkonyat-széria háza táján az ÚJHOLD-tól, míg a TOY STORY 3. bekerült az all-time első tíz közé, kiszorítva onnét a TRANSFORMERS második részét.
> végszó
Az első tizenkét helyezett együttes bevétele megközelíti a 110 milliót, ami hasonlatos a tavaly ilyenkor, a BECSTELEN BRIGANTYK bemutatójakor mért összeghez.
> ami jön
A naptári nyár utolsó hétvégéjén megint lehet ördögöt űzni a THE LAST EXORCISM című horror jóvoltából, vinni a nagy lóvét a TAKERS gárdájával, esetleg újból elröppenni Pandorára, ezúttal kicsit hosszabb időre az AVATAR speciális változatával.
> a top 10
1. The Expendables ($17.0m/$65.4m)
2. Vampires Suck ($12.2m/$18.6m)
3. Eat Pray Love ($12.1m/$47.2m)
4. Lottery Ticket ($10.7m/$10.7m)
5. The Other Guys ($10.2m/$88.3m)
6. Piranha 3D ($10.1m/$10.1m)
7. The Switch ($8.4m/$8.4m)
8. Nanny McPhee Returns ($8.4m/$8.4m)
9. Inception ($7.8m/$262.0m)
10. Scott Pilgrim vs. the World ($5.2m/$20.9m)
> kapcsolódó írások
box office: 2009 azonos hétvégéje (Becstelen brigantyk)
box office: 2008 azonos hétvégéje (Halálfutam)
kritika: Nanny McPhee és a Nagy Bumm
kövess twitteren!