> Amerikai mozibevételek, 2010. május 14 - 16.
Már előre világos volt, hogy nem lesz kiegyenlített a küzdelem az új belépő és a múltheti bajnok között, de az amerikai nézők kénye-kedve úgy hozta, hogy akkora szakadék azért nem alakult ki a két többszázmilliós versenyző között: Robert Downey Jr. VASEMBER 2.-je zuhant, mint üllő a légüres térben, míg Russell Crowe és a ROBIN HOOD minden erejét latba vetve igyekezett oroszlánná lenni a bárányok esélyeivel.
> Amerikai mozibevételek, 2010. május 14 - 16.
Már előre világos volt, hogy nem lesz kiegyenlített a küzdelem az új belépő és a múltheti bajnok között, de az amerikai nézők kénye-kedve úgy hozta, hogy akkora szakadék azért nem alakult ki a két többszázmilliós versenyző között: Robert Downey Jr. VASEMBER 2.-je zuhant, mint üllő a légüres térben, míg Russell Crowe és a ROBIN HOOD minden erejét latba vetve igyekezett oroszlánná lenni a bárányok esélyeivel.
> #1
Meglepetés lett volna, ha a VASEMBER 2. nem képes megőrizni Amerikai legnézettebb filmjének címét második hetére, de ezzel nem kellett számolnia a Paramountnak. Hogy az meglepetésszámba megy-e, vagy várható volt, hogy csaknem 60%-ot zuhan a film, azt már nehezebb megmondani, minden esetre az igen magas nyitány után már csak 52 millió dollárt számlál a hétvégi bevétel, s ez bizony alig haladja meg az első rész megegyező részeredményét. A péntek-péntek változás vaskos -70%-ot jelzett, ami persze a szokásos szombat-vasárnapi folyamatoknak hála mérséklődött, de a vészharangot mindenképpen megkongatja a 300 milliós végződésre nézvést. Ez pedig azt jelentené, hogy a folytatás nem ér elődje nyomába. A következő hétvége mond efelől igazán ítéletet, de érezhetően nem alakulnak a dolgok a legjobban a VASEMBER 2. számára, 211 millió dollár 10 nap alatt ide vagy oda; közel ennyije volt az ALICE CSODAORSZÁGBAN-nak is ezen ponton, tehát a helyzet kiélezett a két film között - könnyen lehet, az éves elsőségért küzdenek.
> új filmek
A kedvező körülményeknek és a marketingesek megfeszített munkájának hála Ridley Scott igen ambiciózus vállalkozásából nem lett akkora kudarc, mint lehetett volna. A rokonságot mutató produkciók baljós előjeleket vázoltak fel, elég csak Scott sajátjára, a MENNYEI KIRÁLYSÁG-ra gondolni, de a ROBIN HOOD (hazai bemutató: már a mozikban) felülkerekedett a középkorban játszódó filmeket sújtó pestisen. Olyan hétvégén érte a mozikat, amelyen mellette egyetlen releváns filmként a VASEMBER 2. volt jelen; a sci-fi akciófilmet az eltökélt nézők egy hét alatt már bőven letudták, a választásra nyitottak számára pedig látszólag kedvező alternatívát jelentett a Universal kalandfilmje - erről a fajsúlyos mozit ígérő, leghangsúlyosabban a GLADIÁTOR-t idéző, megnyerő előzetesek gondoskodtak, és persze a név is igyekezett önmagát eladni. A név, amiből a premiert megelőző hiedelmek szerint már mindent kifacsart a film médiuma, most 36 millió dollárt ért az amerikaiaknak, ami végső soron olyan, mint az okos kislány a népmesében: jó is meg nem is. Hogy miért jó, arról fentebb már esett szó, de miért rossz?
Eltekintve attól, hogy a box office témájában jártas weboldalak 40 millió dollár felett sem átallottak elvárni a filmtől, ott van a mosolyokat egy szempillantás alatt legörbíteni képes költségvetés. A híresztelések szerint a folytonosan rossz lóra tevő Universal nem kevesebb mint 225 millió dollárt költött Scottékra, amiből legalább 150 millió dollár biztos kiadást jelentett a stúdiónak. A stúdiónak, amely a FARKASEMBER mögé is hasonló összeggel állt be, de a ZÖLD ZÓNÁ-nak is kilencjegyű összeget szavazott meg (a két film együtt sem hozott 100 milliót). Szélmalomharcot vív tehát a ROBIN HOOD, még akkor is, ha történetesen sikerül bevennie a 100 millió dolláros zászlóval tűzdelt várat. Ez lehetséges erről a pontról, de nem garantált. A jó szájhagyomány jelen esetben komoly függvénye a továbbiaknak; a GLADIÁTOR tíz évvel ezelőtt hasonló pozícióból jutott csaknem 190 millió dollárig, de az persze egy más világ volt. Most a közepes kritikákkal (amik nem feltétlenül jelentenek hasonló nézői vélekedést) és a sorra érkező nagypályás filmekkel is meg kell harcolnia a világ többi részén - a várakozásokkal egybeesően - tárt karokkal fogadott (74 millió dollár) ROBIN HOOD-nak.
***
Amanda Seyfried filmes karrierjének a 2008-as év egyik legnagyobb sikere, a MAMMA MIA! érezhető löketet adott, de azért nem hullott rögvest minden az ölébe a hölgyeménynek. Ami azt illeti, az idén februárban bemutatott KEDVES JOHN-ig nem történt újabb előrelépés, ám a Sparks-adaptáció kitörő sikere után a Summit Entertainment a LEVELEK JÚLIÁNAK (Letters to Juliet; hazai bemutató: június 17.) című romantikus filmet már a 24 éves színésznő nevével kívánta eladni. A 30 millió dollárból készült film a hétvégén éppen akkora bevételt ért el, mint a KEDVES JOHN a premierje napján, de ez jelen esetben már kielégítő eredmény. A 13,5 millió dollár környéke a romantikus drámák számára ismert talaj (hasonló összeggel nyitott az ÉJJEL A PARTON, a HÁZ A TÓNÁL és a SZERELMÜNK LAPJAI is), az innen induló út pedig változatos. A legutóbbi kivételével (amely ettől függetlenül még a 'rotten' kategóriába esik) a LEVELEK JÚLIÁNAK az összes említett sorstársánál kedvezőbb kritikai fogadtatásra lelt, ami ebben a műfajban már azt jelenti, hogy a nézők fogékonyak lesznek rá; akár 40 millió fölé is eljuthat a MALAC A PÁCBAN és a HIRTELEN 30 rendezőjének filmje.
A hét harmadik új filmje a JUST WRIGHT című romantikus vígjáték. A Queen Latifah és Common főszereplésével forgatott produkció elsősorban az afroamerikai közönséget várta, akik a szokásos számmal jelentkeztek: a Fox bemutatója 8 millió dollárra tett szert, ami tökéletesen átlagos adat a hasonló profilú művek között. Ami azonban javára írható, hogy a kritikusok kevésbé voltak szigorúak vele. Ez persze a bevételeken nem segít; 20 milliónál sokkal több nem várható a JUST WRIGHT számára, és ez éppen annyi, amennyit a márciusi OUR FAMILY WEDDING-re kiadtak a nézők.
> további filmek
Csak a szokás kedvéért kap helyet ez a bekezdés. Az első négy helyezett alatt síri csend és hullaszag honol, amiért amúgy elsősorban a sorozatgyilkos Freddy Krueger a felelős; a RÉMÁLOM AZ ELM UTCÁBAN tovább forgácsolódik, ezúttal megfelezve múlt hétvégi bevételét. A 60 millió lényegében végeredménynek tekinthető, pedig ennél azért illett volna többet rémisztgetnie össze a legendás filmszereplőnek. A PÁRTERÁPIA továbbra is eredményes, ám a százmillió emellett is elérhetetlen marad, ellenben az ÍGY NEVELD A SÁRKÁNYODAT számára a KUNG FU PANDA 215 milliója biztos állomásnak látszik.
> végszó
Vasember szédülése és Robin Hood elszántsága kompenzálták egymást, s így, ha hangyányival is, de sikerült a top 12-nek meghaladnia 2009 azonos hétvégéjének forgalmát, amikor is elszabadult a pokol az ANGYALOK ÉS DÉMONOK-ban, a STAR TREK pedig másodszor nyűgözött le mérsékelt csökkenésével.
> ami jön
Folytatódik a sikervárományos filmek becsatlakozása. Ezúttal a SHREK A VÉGE, FUSS EL VÉLE előtt a feladat, hogy bizonyítsa: főhőse neve mit sem kopott három év alatt, és az is kiderül, mennyire tud labdába rúgni a nagyok között a MACGRUBER című korhatáros akcióvígjáték.
> a top 10
1. Iron Man 2 ($52.0m/$211.2m)
2. Robin Hood ($36.1m/$36.1m)
3. Letters to Juliet ($13.5m/$13.5m)
4. Just Wright ($8.3m/$8.3m)
5. How to Train Your Dragon ($5.0m/$207.6m)
6. A Nightmare on Elm Street ($4.7m/$56.1m)
7. Date Night ($3.8m/$86.5m)
8. The Back-up Plan ($2.8m/$34.1m)
9. Furry Vengeance ($2.2m/$15.1m)
10. Clash of the Titans ($1.2m/$160.1m)
> kapcsolódó írások
box office: 2009 azonos hétvégéje
box office: 2008 azonos hétvégéje
countdown: Robin Hood
kritika: Robin Hood
follow me on twitter!